Eind april hadden Gonnie, Yvonne en ik een heel leuk tripje op onze agenda staan:
De Opaalkust!
Ik heb gemerkt dat veel mensen helemaal niet weten waar dat is, dus even een kleine toelichting:
we gingen naar Noord Frankrijk, meteen ten zuiden van Calais ligt een prachtige kuststrook, waar witte zandstranden worden afgewisseld door hoge kalkrotsen en spannende keienstrandjes.
Het binnenland is een vriendelijk glooiend landschap.
Geen wonder dat deze Opaalkust in trek is bij fotografen, en ook wij gingen ons hier dus eens proberen uit te leven op landschapsfotografie.
Hoe prop je vier dagen fotograferen in een blogje?
Tja, dat betekent heel streng selecteren, maar dan nog houd ik teveel foto's over.
In deze serie daarom de eerste twee dagen, dagen waarin we echt even op gang moesten komen, want landschap fotograferen is toch niet zo gemakkelijk als het lijkt.
De eerste ochtend gaan we naar Fort Vauban bij het dorpje Ambleteuse. Hoewel we door behoorlijk hoog en sterk stromend water moeten waden om op de gewenste plaats te komen, blijkt de waterstand toch al te laag te zijn voor ons doel: spelen met lange sluitertijden.
Van de foto's die ik tegen beter weten in toch gemaakt heb, vind ik er niet eentje blogwaardig.
Kijk, zo schiet het lekker op met de selectie ;-)
Tegen alle verwachtingen in is het stralend weer!
De vriendelijke wolkenluchten doen ons besluiten om het 's middags anders te doen,
geen statief, geen grijsfilters, nee, we gaan lekker ontspannen 'toeristje-spelen'.
Gewoon een beetje rond rijden, genieten van de omgeving,
en hier en daar uitstappen voor een kiekje
van de uitbundig bloeiende koolzaadvelden.
Deze panoramafoto maakte ik op een andere ochtend, maar hij past beter in deze serie.
Toch handig dat je zo'n panorama kant en klaar uit je camera kunt toveren,
langzaam meedraaien en ratelen maar.
Wel even groot bekijken!
(maar dat geldt natuurlijk voor alle foto's)
We rijden naar de Cap Blanc Nez, de beroemde witte krijtrotsen.
Van bovenaf hebben we een prachtig uitzicht.
Daarna dalen we af naar het strand om deze witte kliffen te bekijken.
Wow, imposant!
Hier gaan we beslist een keertje terugkomen bij mooi avondlicht.
Althans, dat nemen we ons voor, we moeten natuurlijk afwachten wat het weer gaat doen.
Er is voor de hele week bewolking en regen voorspeld,
we zien wel, deze eerste dag is in elk geval een kadootje.
's Avonds worden we weer fotograaf in plaats van toerist.
Statief en filters worden stelling in gebracht voor de zonsondergang.
Een heerlijke afsluiting van onze eerste dag Opaalkust.
Als we de volgende ochtend de gordijnen openen zien we wéér een blauwe lucht,
om te fotograferen is dat eigenlijk niet ideaal, maar het is natuurlijk wel veel beter dan regen.
Na het ontbijt rijden we naar een klein strandje bij Audresselles.
Het is hoog water, maar de rotsen en keien zijn nog goed te zien.
Het waait hard en de zee is onstuimig, prachtig!
Dank zij de Lee Big Stopper kan ik ondanks het heldere licht
flinke lange sluitertijden halen.
Tja, die sluitertijden en de belichting zijn dan ook het probleem niet,
maar het juiste standpunt, brandpuntsafstand en compositie vind ik vreselijk moeilijk.
Hoe maak je hier nu een echt aansprekende foto?
Ik heb echt het gevoel dat ik hier meer uit had kunnen halen,
maar balancerend op de stenen kun je natuurlijk ook niet gaan en staan waar je wilt.
Lekker hè, meteen een excuus verzinnen ;-)
Bij deze foto dacht ik een geweldige plaat te hebben geschoten,
zo eentje, waarbij je niet weet waarnaar je kijkt.
Is het een groots en woest landschap vanaf een hoog punt?
Of toch gewoon een paar kleinere keien en rotsen?
Eenmaal thuis zag ik die spanning niet meer zo,
maar ik geef de foto het voordeel van de twijfel.
Op ons wensenlijstje staan de Mosselbanken, we hebben er prachtige foto's van gezien,
dus dat gaan wij ook wel eventjes doen ??
We zijn best goed voorbereid, we weten waar ze staan,
en bij welk getij je ze kunt zien en fotograferen.
Maar als we 's middags op pad gaan is er geen mosselbank te zien.
Nee, zegt een dame, jullie moeten bij Wissant zijn.
Op naar Wissant, en weer geen mosselbanken, en ook geen bunkers die daar moeten staan.
Later komen we er achter dat die bunkers verwijderd zijn.
Wéér gevraagd naar 'les bouchots' ( mosselbanken), en weer terug verwezen naar de plek waar
we eerst stonden. En ja hoor, het water is nu verder gezakt: we zien mosselbanken.
Toch moet ik nog een hele poos wachten om er iets mee te kunnen doen,
want het water staat nog te hoog om er bij te komen.
Wat restanten van een oude boot zijn als eerste bereikbaar.
Ik kan me niet meer precies herinneren hoe ik hier stond,
maar het lijkt net of ik midden in de zee sta ;-)
Wat me opvalt is dat de bootrestanten net niet lekker scherp zijn.
Ik vermoed dat dit komt doordat de stabiliteit van het statief tijdens de sluitertijden van 20 seconden toch te lijden heeft gehad van de sterke stroming van het zeewater en de harde wind.
(Gonnie en ik in actie, foto gemaakt door Von)
Een uurtje later komen de mosselbanken een beetje binnen ons bereik.
de mooie palenrijen daarachter, daar konden we niet bijkomen.
Zoals op de voorgaande foto's te zien is, geeft de bigstopper nogal blauwe kleuren,
ook al heb ik de kleurtemperatuur flink opgeschroefd.
Ook bij deze foto was dat het geval, waardoor ik hem eigenlijk erg saai vond.
en ik heb wat zitten spelen met Color Efex Pro.
Wow! Nu is het net of ik er 's morgens bij mooi ochtendlicht stond.
Gemanipuleerd dus, maar wel mooi ;-)
Slotwoordje:
Ik heb een paar keer de Big Stopper genoemd, dit is een grijsfilter dat de sluitertijden 10 x langer maakt. Het filter is zó donker, dat je eerst moet scherpstellen en je sluitertijd berekenen, en dan pas je filter voor de lens moet plaatsen, omdat je door het donkere filter niets meer ziet.
Dat wil zeggen: zo werkt het bij traditionele spiegelreflexcamera's.
Mijn fullframe Sony A99 werkt volgens een ander principe, en dat blijkt een groot voordeel te hebben: Ik kan ook mét filter alles zien en de autofocus en belichtingsmeter blijven gewoon functioneren, wat een heerlijk gemak!