De mooie natuur daagt mij uit om te fotograferen, de wens om goed te leren fotograferen daagt me uit om er steeds vaker
op uit te gaan om te oefenen.
Een heerlijke wisselwerking dus, waaraan ik veel plezier beleef.
Op deze site doe ik verslag van mijn pogingen om wat ik zie zo mooi mogelijk vast te leggen.
Bedankt voor je bezoekje, en mocht je een reactie achter willen laten, dan stel ik dat erg op prijs.

Klik op een foto voor een presentatie in groter formaat en hogere kwaliteit!


maandag 25 januari 2010

"Aan het experimenteren" Januari 2010 "Wat vliegt daar?"


Zondag 17 januari, bijna alle sneeuw is weg en het is eindelijk weer eens zonnig!
In de strakblauwe lucht zie ik vandaag van alles vliegen!
Hier de wilde zwanen boven het infiltratiegebied



Vorige week zaten ze te ver weg, nu zijn ze wel bereikbaar voor mijn camera. Ik maak me nog even niet druk om de instellingen, de Kodak staat gewoon op zijn automaat


De sneeuw is dan wel weg, het ijs nog niet

De knobbelzwanen vliegen te hard, ik had ze tegen de blauwe lucht in beeld willen hebben. Dit keer maar eens een uitsnede geprobeerd. Inmiddels heb ik trouwens de witbalans op het Zonnetje (daglicht) gezet, ik mag hier genieten, maar moet toch ook wat leren ;-)

Dus ook weer eens een Diafragma-oefening: Hier f8 (geeft een sluitertijd van 1/320)

Hier f4 (1/1000 sec) Qua scherptediepte zie ik geen verschil, maar deze laatste is lichter, en ik ben nog (lang) niet zover dat ik kan verklaren waarom dat zo is

Het Groot Zwarteveld. Hier ben ik nog niet eerder geweest, wat een totaal ander gebied. Het dooiwater maakt slootjes op het pad.
Camera nog steeds op f8

Twijfelend of ik door de duinen terug loop naar Zandvoort of over het strand, zie ik in de verte een zweefvlieger. Dit geeft de doorslag, ik kies het strand om dit van dichtbij te fotograferen (nog steeds f8)

Ik haast mij het duin op en ben net op tijd! Ik wilde geen risico's nemen met diafragma-instellingen, dus alles automatisch, behalve de witbalans die nog steeds op het zonnetje staat

Het is hoog water, dat wordt nog een kleine krachttoer door het mulle zand, na alle kilometers die ik vandaag al heb gelopen

Ik vind het zo wonderbaarlijk dat ze zowel noord- als zuidwaarts kunnen vliegen, je zou denken dat je alleen maar wind mee kunt.....

Het is al laat in de middag, en het wordt nevelig in de verte, wat extra uitkomt door de laagstaande zon

Ik ploeter door het zand en zie dan deze brandgans, die heb ik aan zee nog nóóit gezien

Dus ik ga er uitgebreid voor zitten

en ik besluit een prachtige wandeling met deze foto waar ik best trots op ben!
-
-
Slotwoord:
Na alle bewolking tijdens de laatste fotoseries valt het me nu des te meer op dat de Kodak met helder weer toch op zijn best is.

2 opmerkingen:

  1. Heel mooi, vooral de ganzen. Erg mooi belicht!

    gr,
    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk om de brandgans weer terug te zien, en wat heb je al professionele reacties!
    Anoniempje

    BeantwoordenVerwijderen