De mooie natuur daagt mij uit om te fotograferen, de wens om goed te leren fotograferen daagt me uit om er steeds vaker
op uit te gaan om te oefenen.
Een heerlijke wisselwerking dus, waaraan ik veel plezier beleef.
Op deze site doe ik verslag van mijn pogingen om wat ik zie zo mooi mogelijk vast te leggen.
Bedankt voor je bezoekje, en mocht je een reactie achter willen laten, dan stel ik dat erg op prijs.

Klik op een foto voor een presentatie in groter formaat en hogere kwaliteit!


maandag 25 januari 2010

"Aan het experimenteren" Januari 2010, Sneeuw aan zee

11 januari 2010

Zandvoort onder een dik pak sneeuw, dat gebeurt niet vaak dus dat moet ik vastleggen!
Ik geniet van deze mooie witte wereld, maar krijg de sneeuw nog steeds niet wit

Alleen mijn eigen voetstappen in de blauwe sneeuw op deze stille maandagmorgen

In Picasa aan de gang, met meer kleurtemperatuur en een beetje extra licht gaat het er wat beter uitzien
Dit trucje doen we nog een keer

met dit als resultaat


En ook deze blauwe wereld


wordt weer een beetje realistischer


Tijd voor wat anders, ik probeer eens de A-stand: de diafragmaprioreit op f8, hierbij wordt de sluitertijd automatisch langer ingesteld.
Geeft dit een beter resultaat?
De boulevard doe ik op dezelfde wijze. Ik heb inmiddels geleerd dat dit kleine diafragma uitermate geschikt is om landschappen van voor tot achter scherp te krijgen, dus komt hier ook meteen goed van pas

Nog een proefje met f8


En ter vergelijking nu de landschapinstelling van de camera ( f 3,2 bij deze foto). In scherptediepte zie ik geen verschil, maar wel in kleur. Deze laatste is donkerder

Dit vind ik een leuke oefening! Deze foto is van dichtbij gemaakt

en nu sta ik een paar meter achteruit en zoom in.
Resultaat: veel minder achtergrond, waardoor het kunstwerk meer tot zijn recht komt

Tot slot nog een paar impressies van mijn wandeling: Hier een mooi contrast tussen schelpen bij de vloedlijn en de sneeuw op strand en duin. De schelpen komen beter uit als je de foto in het groot bekijkt

Ik liep bij paal 69 nog even de AWD in en kon daar deze zwaan "vangen"

Door de harde wind is hier de sneeuw weggewaaid en zelfs het zand is zo hoog opgewaaid dat het hek er in verdwijnt

1 opmerking:

  1. de eerste keer dat ik zie dat sneeuww bij de zee is
    leuk en gewoon doei

    BeantwoordenVerwijderen