De mooie natuur daagt mij uit om te fotograferen, de wens om goed te leren fotograferen daagt me uit om er steeds vaker
op uit te gaan om te oefenen.
Een heerlijke wisselwerking dus, waaraan ik veel plezier beleef.
Op deze site doe ik verslag van mijn pogingen om wat ik zie zo mooi mogelijk vast te leggen.
Bedankt voor je bezoekje, en mocht je een reactie achter willen laten, dan stel ik dat erg op prijs.

Klik op een foto voor een presentatie in groter formaat en hogere kwaliteit!


zaterdag 23 januari 2010

"Aan het experimenteren" November 2009 Strand Zandvoort



Een vergelijking: ISO80 (automatische stand), dan kiest de camera een sluitertijd van 1/200 sec bij f3

Nu een probeersel met ISO200, dat geeft een belichting van 1/500 sec bij f3. De kleuren zijn nu anders


Nog een vergelijking: ISO200, de camera geeft dan een sluitertijd van 1/320 sec bij f2,8

Nu ISO80 en de camera kiest hierbij een sluitertijd van 1/125 sec. eveneens bij f2,8.


Het kleurverschil in beide gevallen verbaast me, heeft met de belichting te maken neem ik aan maar ik begrijp het niet, en ik vind het bovendien erg moeilijk om te beoordelen welk beeld het dichtst bij werkelijke situatie komt. Witbalans staat in beide gevallen op automatisch

Nog een vergelijking :Volgens mij gemaakt in automatische stand

Iets uitgeprobeerd: ISO200 en witbalans op daglicht/zonnig. De kleuren zijn nu minder blauw, iets meer roze, wat mijns inziens wel overeenkomt met de werkelijkheid in die late namiddag. Door de witbalans?


Ook hier de instelling daglicht/zonnig, en deze kleuren lijken me warmer dan soortgelijke foto's die ik eerder heb gemaakt. ISO is nu gewoon 80
Hoe meer ik me in alles verdiep, hoe moeilijker ik het allemaal vind!
Ter afsluiting van dit hoofstukje een meeuw in het zachte lage namiddagzonnetje

Over deze foto ben ik erg tevreden (en omdat ik bij bovenstaande gegevens de eigenschappen heb vermeld, ook nog voor deze: ISO 200, f3,7 1/125 sec en witbalans op daglicht/zon)





Geen opmerkingen:

Een reactie posten