De mooie natuur daagt mij uit om te fotograferen, de wens om goed te leren fotograferen daagt me uit om er steeds vaker
op uit te gaan om te oefenen.
Een heerlijke wisselwerking dus, waaraan ik veel plezier beleef.
Op deze site doe ik verslag van mijn pogingen om wat ik zie zo mooi mogelijk vast te leggen.
Bedankt voor je bezoekje, en mocht je een reactie achter willen laten, dan stel ik dat erg op prijs.

Klik op een foto voor een presentatie in groter formaat en hogere kwaliteit!


zondag 31 januari 2010

Wisenten - Kraansvlak


Na een uitwaaistrandwandeling naar Bloemendaal ga ik terug naar Zandvoort via het voetspoor langs het Kraansvlak.
Het eerste deel van de wandeling is wat eentonig, maar dan tref ik tot mijn aangename verrassing de wisenten die in het Kraansvlak zijn uitgezet. Ze laten zich van dichtbij zien!
Het is een groepje van 4 volwassen dieren en 3 jonge.




































Wat nadere info voor de liefhebber:
De natuurkern van het Kraansvlak wordt, bij wijze van proef, begraasd door wisenten. De wisenten zijn hier ingezet als grazers omdat ze naast gras ook grote struiken en van bomen eten. Dit gebied is niet toegankelijk voor bezoekers, en de dieren leven binnen een raster dat hun begrazingsgebied begrenst. Dit raster is voorzien van schrikdraad onder hoogspanning. Raak dit draad onder geen voorwaarde aan!
De kans dat je een wisent ziet vanaf het uitzichtpunt (aan de oostzijde) of langs het voetspoor (aan de westzijde) is aanwezig, maar de dieren houden zich van nature op in het bos.
De wisent is een verre verwant van ons huisrund. In vergelijking met onze huisrunderen hebben ze een veel slankere bouw, een hoge rug, korte, naar boven gekromde horens en een vrij egale donkerbruine vacht. In de schaduw van een volwassen bos zijn ze dan ook moeilijk te ontdekken.


Nog even een indruk van het landschap.
Na het wat eentonige eerste deel van de wandeling, is er richting Zandvoort meer afwisseling en ziet het er in de warme namiddagzon aantrekkelijk uit. Je moet hier wel het geluid van het circuit voor lief nemen.






-

Zoals gebruikelijk een slotwoordje:

Evenals gisteren had ik vandaag niet echt een speciaal "fotolesje" om mee te oefenen.

Maar Wisenten op het plaatje vastleggen valt toch ook onder de noemer "Oefening baart kunst"?

Ik heb er in ieder geval weer van genoten, en daar gaat het uiteindelijk om!


7 opmerkingen:

  1. Hoi loes
    Leuk dat je even op mijn website bent geweest.
    De foto’s van jou zijn hele maal niet gek voor een beginner.
    Staar je niet blind op mijn foto’s wand ik ben al dertig jaar bezig met natuur fotografie.
    En net wat je zegt oefening baart kunst.
    Veel fotoplezier Herman Versteeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Herman,
    Leuk dat je ook bij mij even een kijkje hebt genomen!
    Tja, die dertig jaar van jou loop ik dus niet zo maar even in, maar als je over dertig jaar een oud vrouwtje van 85 met een rollator en fototoestel ziet gaan, ben ik het misschien??
    Even zonder gekheid, ik hoop gewoon meer te leren, kijk daarom graag naar de resultaten van anderen, en intussen geniet ik van wat de natuur aan moois te bieden heeft, en is het daar niet allemaal om te doen?
    Ook jij voortzetting bij jouw fotoplezier!
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi loes
    Wat een oerbeesten..die runderen.
    En wat een geluk dat ze op dat moment uit de bossen waren. Ja ik vind het geweldig.
    En gelukkig werkte het weer mee.
    Prachtige foto's!
    Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, door dit soort ontmoetingen krijg ik steeds meer plezier in het fotograferen, en de reacties van de bezoekers stimuleren mij om door te gaan!!
    Wordt vervolgd dus.......

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel mooi Loes!!!
    Mooie krachtige dieren zijn het.
    De landschap foto's zijn ook mooi belicht.
    En nog wat goede info op de koop toe.
    Groetjes,
    Peter en Janny.

    P.s. Je hebt gelijk, het is een pimpelmees :-)
    Ik ben niet zo'n vogelkenner.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een mooie serie, ik ken ze alleen uit de dierentuin en wist niet dat ze ook als grote grazer worden ingezet in natuurgebieden. Wat een geluk dat je ze zo goed kon zien, en je hebt ze mooi vastgelegd, er zitten een paar hele mooie foto's bij (2,4,10 en 11 : mooie lichtval en compositie).

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Loes,
    Ik zit net wat door wat van je oudere logjes heen te bladeren en mijn oog viel op deze mooie wisent (kende de naam niet, maar indrukwekkend beest!). Vooral foto B6180 vind ik erg mooi, als ik jou was, zou ik 'm in sturen voor de grasduinen foto van de maand wedstrijd ... hun thema is de maand mei runderen! Ben benieuwd!

    Ik ga nog even door je andere oudere logjes bladeren.
    Groetjes en fijn weeekend
    Miranda

    BeantwoordenVerwijderen