De mooie natuur daagt mij uit om te fotograferen, de wens om goed te leren fotograferen daagt me uit om er steeds vaker
op uit te gaan om te oefenen.
Een heerlijke wisselwerking dus, waaraan ik veel plezier beleef.
Op deze site doe ik verslag van mijn pogingen om wat ik zie zo mooi mogelijk vast te leggen.
Bedankt voor je bezoekje, en mocht je een reactie achter willen laten, dan stel ik dat erg op prijs.

Klik op een foto voor een presentatie in groter formaat en hogere kwaliteit!


maandag 25 januari 2010

"Aan het experimenteren" AWD Alwéér sneeuw

Zondag 24 januari, onverwacht hebben we wéér sneeuw.

Tja, ik begin een beetje een haat-liefdeverhouding met die sneeuw te krijgen,
het is allemachtigprachtig, maar het lukt me nog steeds niet om die mooie sneeuwwitte foto's te maken.......

Weer op pad dus om te oefenen, ik heb vier uur lang door de AWD lopen dwalen, het is sombertjes en daar is mijn Kodakje nooit zo blij mee. Ik besluit om eens gek te doen: ik zorg zelf voor een zonnetje, ik zet de witbalans op daglicht/zon.........Spannend...........

Nog steeds niet wit, maar het blauw van eerdere keren heeft plaats gemaakt voor een lichte rozige waas, die is in ieder geval minder lelijk

Bocht in het Zwarteveldkanaal, een veel gefotografeerd plekje

Aardige spiegeling in het water


Nog steeds het Zwarteveld Kanaal

Geen idee meer waar dit is. Ik vond de silhouetten van de bomen mooi
Solitair


Even een close-up


en nog een


Deze staat op het Vinkenveld op een hoge uitkijkpost

-
Het was weer een prachtige wereld in de AWD.
Dit keer trouwens alle foto's gemaakt zonder belichtingscompensatie, alleen dus de witbalans op zonnig, terwijl het zo zwaar bewolkt was



4 opmerkingen:

  1. Mooie foto's Loes, maar dat moet ook mogelijk zijn met de DX7590, ik heb heel wat foto's gemaakt met dat model. :-)
    De kwaliteit van de foto's is prima, ook in de vergroting.

    Een paar persoonlijke tips:
    Upload de foto's in een kleiner formaat zodat ze in één keer in beeld komen en men niet heen en weer hoeft te scrollen om de hele foto te zien.. Dat geeft een rustigere kijk op de foto's.

    Probeer onderwerpen als een zwaan niet midden in het beeld te plaatsen. Iets uit het midden geeft een heel ander beeld. In het geval van de zwaan met weerspiegeling, de kop in het midden en het lichaam rechts uit het midden.
    Hier is een mooi voorbeeld te vinden: http://handleiding.socius.be/Beeldcompositie-de-gulden-snede.html

    Als laatste tip. Als je strak zelf de belichting kunt aanpassen van het toestel, dan zou ik zwanen altijd iets onderbelichten. Wit wordt er snel te wit en dan verlies je de doortekening van de veren. Zoals je al aangaf, oefening baart kunst :-)

    Groetjes,
    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Peter,

    Je bedoelt waarschijnlijk het beeld wanneer je doorklikt op een foto? Dat stoorde mij eigenlijk ook erg, maar dacht dat het niet anders kon, dus dit vind ik een hele goede tip. Het lijkt me alleen wel omslachtig om eerst het formaat van alle foto's aan te passen. Niettemin ga ik er mee aan de slag.

    Ook de rest van de goede raad knoop ik in mijn oren.

    Leuk, het lijkt wel of ik een persoonlijke mentor heb ;-) en dan ook nog een die de Kodak DX7590 goed kent.

    Nogmaals dank en veel groeten,

    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lastig is dat he, die witbalans. Ik heb er ook mee geworsteld, zeker als er weinig licht is, worden de foto's snel blauw. Ik heb achteraf wat in de fotobewerking gedaan, doe ik liever niet, maar toch helpt het wel (kleur temperatuur iets warmer gemaakt, mbv Picasa, maar ik zie al veel tips van Peter....altijd handig).

    Ik vind je foto's prachtig, bekende bocht van het zwarteveld kanaal, ook de detail foto's vind ik mooi, beetje afwisseling tussen landschap en close up.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat grappig, die aanpassing van de kleurtemperatuur in Picasa was ik ook mee aan het stoeien geweest, met redelijk resultaat ( zie het hoofstukje sneeuw aan zee) Mede door de tips van Peter, en door mijn bevindingen dat witbalans op Daylight/zon de kleuren warmer/roder maakt, heb ik afgelopen zondag die instelling uitgetest. Het resultaat viel me beslist niet tegen.
    Je voelt je inderdaad "trotser" over je resultaten als je geen beeldbewerking nodig hebt ;-)

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen