De mooie natuur daagt mij uit om te fotograferen, de wens om goed te leren fotograferen daagt me uit om er steeds vaker
op uit te gaan om te oefenen.
Een heerlijke wisselwerking dus, waaraan ik veel plezier beleef.
Op deze site doe ik verslag van mijn pogingen om wat ik zie zo mooi mogelijk vast te leggen.
Bedankt voor je bezoekje, en mocht je een reactie achter willen laten, dan stel ik dat erg op prijs.

Klik op een foto voor een presentatie in groter formaat en hogere kwaliteit!


zaterdag 23 januari 2010

"Aan het experimenteren" December 2009 Sneeuw in de AWD

Zondagmiddag 18 december.

Overal in het land ligt sneeuw, maar op de boulevard in Zandvoort regent in korte tijd alles weg. Als het droog wordt is het is al drie uur geweest ,maar er rest nog genoeg tijd voor een fijne wandeling in de AWD, en die wordt helemaal mooi als de zon nog doorkomt net voordat zij weer onder gaat

Ik wil nu eigenlijk niet experimenteren dus besluit de camera op de Scene voor sneeuw te zetten. Helaas, foute keuze, deze instelling geeft een belichtingscompensatie van 1.00, en dat blijkt te veel van het goede, resultaat: overbelichting. Deze foto valt nog mee


Hier klopt de belichting ook niet, maar door de kleuren en contrasten vind ik het toch een bijzonder plaatje


Volgende dag, maandag 19 december.

Tot mijn verrassing sneeuwt het als ik opsta, waarna de zon door breekt.
Ik haast mij dus naar de AWD. Ik heb intussen de handleiding van de Kodak nagezien, de instelling "Sneeuw" is voor heldere sneeuwscenes, nou, die kan ik vandaag dan toch gebruiken?
Voor de zekerheid zet ik de P-stand op een kleinere belichtingscompensatie, 0,7 ipv 1,0.
Afwisselend gebruik ik deze instellingen, en op het LCDscherm ziet het er goed uit, maar, helaas, wanneer ik na een overigens fantastisch mooie wandeling thuis alles op de PC bekijk moet ik vaststellen dat wéér bijna alles overbelicht is. Het leven zonder camera-instellingen was eenvoudiger........



Deze is niet te licht, maar te blauw. Door de schaduw?

Dit gaat beter, hier komt ook meer zon door de bomen, en door de wind dwarrelt de sneeuw naar beneden en is het net of het weer sneewt


Op zich een mooie tele-close-up, maar overbelicht


Bij het Nieuw Kanaal. Ook te licht, maar de zachte tinten geven toch ook wel een bijzonder effect


Deze afbeelding straalt door de overbelichting juist meer koude uit


Dit ziet er wel goed uit, terwijl de instelling nog steeds op "sneeuw" staat. Ik begrijp niet goed waar het aan ligt


Een nagenoeg ongerept Vinkenveld, en wonder boven wonder ook niet overbelicht

Ha, eindelijk, damherten in beeld! Die kans is op het Vinkenveld altijd redelijk groot

Het kanaaltje langs het Vinkenveld, over deze foto ben ik ook wel tevreden

Even verderop. Zelfde camera-instelling, maar nu weer totaal overbelicht

Ik probeer het op de automaat, maar de sneeuw blijft overbelicht

Weer huiswaarts, sneeuw niet mooi wit, maar in ieder geval niet overbelicht

Op dit pad tussen het Rozenwaterveld en het Van der Vlietkanaal liggen ontsierende rijplaten, omdat Waternet op het Rozenwaterveld aan het werk is. Dank zij de sneeuw zie je die nu niet

Tot slot: vandaag zijn er héél veel foto's in de prullenbak beland, terwijl ik me er zóveel van had voorgesteld. Maar verder was het vooral genieten, genieten en nog eens genieten in deze prachtige witte wereld!

1 opmerking:

  1. Hoi, Dat blauwe is nog wel goed te krijgen door de Witbalance aan te passen met een foto programma.

    Groetjes,

    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen