De mooie natuur daagt mij uit om te fotograferen, de wens om goed te leren fotograferen daagt me uit om er steeds vaker
op uit te gaan om te oefenen.
Een heerlijke wisselwerking dus, waaraan ik veel plezier beleef.
Op deze site doe ik verslag van mijn pogingen om wat ik zie zo mooi mogelijk vast te leggen.
Bedankt voor je bezoekje, en mocht je een reactie achter willen laten, dan stel ik dat erg op prijs.

Klik op een foto voor een presentatie in groter formaat en hogere kwaliteit!


maandag 12 mei 2014

Het zit wel 'Snor'

Na een heerlijke macro-middag op zondag 4 mei rijden Gonnie en ik, enigszins stinkend naar daslook,  naar de Eempolder om weidevogels te fotograferen.
Vogels fotograferen blijf ik steeds maar moeilijk vinden, met name bewegingsonscherpte is voor mij een groot struikelblok,  maar vanuit de mobiele schuilhut, met de camera stevig op de rijstzak, zit dat gelukkig wel snor.
We hebben de pech dat de beloofde zon zich niet laat zien,  mooi warm avondlicht kunnen we dus wel  vergeten,  jammer,  maar het is toch genieten in de polder.




Een deel van deze serie blijkt vrijwel hetzelfde als die van Gonnie,
die haar blog van de Eempolder al heeft geplaatst.
Dat krijg je als je samen in de mobiele schuilhut zit ;-)
Ook bij  mij wat fluitenkruid bij de grutto-op-paaltje,
in een poging om het plaatje toch iets extra's mee te geven
 nu lucht en licht helemaal niet meewerken.

Nee, aan de Grutto's ligt het niet, dat ik nauwelijks foto's van ze plaats,
de paaltjes langs de weg waren goed bezet, echt genieten, 
maar het is die afgrijselijke saaie lucht, die bijna alle foto's in de 
prullenbak heeft laten belanden.






Bij de kleinere vogeltjes kon ik de lucht gelukkig buiten beeld laten.
Leuk,  dit Graspiepertje met zijn snaveltje vol rupsjes!

Ik heb maar eens voor een iets minder voor de hand liggende compositie gekozen.







Gonnie ondekt het Witte Kwikstaartje






en we kunnen er allebei een aantal plaatjes van schieten
voordat hij er vandoor gaat.






Fotograferen vanuit de auto doe ik eigenlijk vrijwel nooit,
maar ik moet zeggen dat het wel kansen biedt,
die je anders echt wel op je buik kunt schrijven.
Nogmaals een Graspieper.







En nog maar eentje,
om te compenseren dat mijn Tureluurs en de Grutto-kuikens
het blog wegens onscherpte niet hebben gehaald :-(







De tijd vliegt voorbij,  en voordat we het weten 'gaat het licht uit'.
Toch nog een laatste foto:
'Shit!  wat een muggen!'






De volgende ochtend gaan we verder vogelen, de Groene Jonker staat op ons programma.
Behalve deze kleine pulletjes bak ik er aanvankelijk helemaal niks van,
het wil echt niet lukken,  zie je wel, 
 'vogels-fotograferen kan ik gewoon écht niet' 
denk en roep ik dan :-(






Eigenlijk weet ik wel wat ik verkeerd doe,   ik heb gewoon te weinig geduld,
en te weinig kennis van het gedrag van vogels.
Ik moet het dus hebben van mazzelmomenten.







De alom aanwezige Rietzangertjes krijg ik maar niet in beeld,
Rietgorsje gelukkig wel.







En dan zit het met die mazzelmomenten ineens helemaal  'snor' ;-)







Deze Snor zit uit volle borst te zingen,  of heet dat 'te snorren'? 







en doet dat tot ons grote genoegen op een acceptabele  afstand.







Keer op keer komt hij terug







Ja,  die werkte even lekker mee, dus toch fijn wat mooie plaatjes kunnen maken,
dat zat wel snor,  dank zij de Snor ;-)


Slotwoordje:
Ik kreeg een leuk mailtje vandaag:
Mijn Drieteenstrandlopertjes zijn geselecteerd voor de Birdpix-kalender 2015!
Wow,  Birdpix!  De site waar vogelfotografen de mooiste vogelfoto's plaatsen,  vaak de crème-de-la-crème,  ik had nooit durven dromen dat ik daar een plekje op de kalender zou verwerven.
Ben er erg blij mee!
En met mijn vogelfotografie zit het dus toch wel een beetje snor ;-)



Uiteraard nog even de Drieteenstrandlopertjes!

22 opmerkingen:

  1. Van harte gefeliciteerd! Het is geen wonder dat ze geselecteerd zijn want ze waren prachtig!
    Je mag trots zijn op jezelf!
    En deze serie is ook mooi maar ja.....wanneer is een mens tevreden....het kan altijd beter.

    Groet Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Loes,
    Nou het weer zat dan niet mee, je hebt er toch prachtige platen uit weten te halen. Mooi (en grappig) die Grutto's. De witte kwik is beeldschoon en de snor...ja die is echt fantastisch. Ik weet dat hij bij de GJ vaak rustig blijft snorren en dat e er best dichtbij kunt komen. TOP. En héél hartelijk gefeliciteerd met de crème de la crème foto!!! Die is ook grote klasse! Zo leuk voor je en wel verdient, Loes aan de TOP!
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Weinig mis mee met deze serie en denk dat die snor je heeft geholpen bij de plaatsing in de kalender net als dat de baard uit Oostenrijk voor extra punten zorgde :) !
    Loes je zal zaterdag toch wel met Yvonne een foto ochtend hebben in het zuiden zodat je naar de tentoonstelling van Gonnie kunt gaan s`middags :) !

    Gr Michel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, ja, wat baarden en snorren niet kunnen doen!
      Ik heb helaas zaterdag én zondag andere afspraken, anders was het wel een heel leuk idee geweest.

      Groet Loes

      Verwijderen
  4. Ik kan geen vogels fotograferen, zegt ze. Nou, dat is hier anders niet te zien, hoor Loes. Ze staan er allemaal puik op en dat je het moet hebben van mazzelmomenten dat klopt wel, dat is niet alleen bij jou. Dat hele natuurfotografiegedoe is meestal een kwestie van geluk hebben, op het juiste moment op de juiste plaats: noem het dan voortaan maar geluksmomenten ;-)
    Overigens: van harte met je uitverkiezing. Groet, Dick

    De snor heb ik ook bij de GJ gekiekt, maar ik loop een beetje achter met bloggen...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een geweldige foto's, ik vind ze echt prachtig!!!
    En super gefeliciteerd met je plek op de Birdpix-kalender 2015. Zeker verdiend, het is een prachtige opnamen met die twee kopjes zo bij elkaar!

    Groet, Rianne

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Loes,
    prachtig, die zingende snor. Maar de rest van de vogelplaatjes mag er zeker ook zijn, hoor!
    Je strandlopertjesfoto hóórt ook bij de crème de la crème; gefeliciteerd met je plek op de Birdpix-kalender.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Loes van harte met deze welverdiende plek in de Birdpix-kalender 2015 en je vogelserie is een snoepje.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Er is dus niks mis met jouw vogelfotografie. Dat blijkt wel uit deze serie en uit de keuze van Birdpix. Mooi hoor de rietgors (bij mij onscherp) en de snor. Wat deed hij goed zijn best voor ons. Heerlijke momenten. Ook de boulevardfoto's mogen er wezen. De pieper en kwikstaart hebben mooie achtergronden. De grutto's zaten gewoon te hoog.
    Je foto van de strandlopertjes is geweldig. Leuk zo met de pootjes in het schuim. Dat wordt kiezen welke kalender je gaat ophangen ;-)
    Proficiat!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Loes
    wat een geweldige serie gefeliciteerd met je plek op de Birdpix-kalender.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hi Loes,
    Wat een heerlijke serie, ondanks de witte lucht bij de grutto foto's. (ik hoop dit voorjaar nog steeds de grutto-op-paaltje- foto te kunnen maken). De lieve kleine eendjes vind ik prachtig en die uitbundig zingende snor, heerlijk. Ja vogelfotografie is veel geduld en soms wat geluk, maar deze serie laat toch zien dat jij dat ook kan, vogelfotografie. En waarom is je strandlopertjes foto gekozen voor de birdpix kalender, dat is supergaaf, helemaal voor iemand die vind dat ze geen vogels kan fotograferen. :-)
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Jammer van het tegenvallende licht in de Eempolder, maar je heb er toch een prachtige serie kunnen maken. Die grutto's komen later wel eens! Ook de Groene Jonker heeft je veel opgeleverd. Ik vind daar je eerste foto van de rietgors het mooist, door de mooie gebogen lijnen van het riet.

    Verder natuurlijk een dikke pluim voor je uitverkiezing voor de birdpixkalender. Gefeliciteerd met dit succes.

    Gr. René

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Leuk vogelblog met als uitblinker de zingende Snor.

    Nogmaals gefeliciteerd met het behalen van een publicatie in de Birdpix Kalender 2015.

    Gr,
    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hai Loes,

    Toch gek dat je het geduld wat je op kunt brengen met macro-fotografie niet kunt opbrengen bij vogeltjes. Waarschijnlijk komt het omdat je met macro-fotografie wel constant bezig bent, maar niet het geduld op kunt brengen om te wachten tot er een vogeltje lekker dichtbij komt zitten. Ach ja, zo hebben we allemaal wel iets. Maar zitten ze dan lekker dichtbij, dan weet je er toch wel prachtige platen uit te slepen. Nee, aan je kennis/kunde inzake fotografie ligt het zeker niet. En ach, mazzelmomenten kun je ook afdwingen door wat vaker op pad te gaan. Die foto van je drieteentjes blijft een topper. Een foto waar alle stukjes van de puzzel in samen vallen. Erg leuk dat je op de kalender komt. Streelt toch je ego he? Geniet ervan.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Nou Loes met die vogelfotografie van jou zit het toch echt wel snor hoor, dat blijkt wel uit de selectie van je drieteentjes
    voor de Birdpixkalender, prachtfoto en hartstikke leuk dat die op de kanlender komt, weer een erkenning voor je mooie foto's, proficiat!
    Maar de polderserie is toch ook gewoon heel mooi, niet het warme licht dat je wenste en wellicht niet altijd de gewenste medewerking van de vogels, maar deze foto's mogen allemaal gezien worden. Voor mij springt foto 1 er uit met een prachtige houding van de grutto en de snor heb je een prachtserie van kunnen maken, heel mooi.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Loes,

    Wat leuk dat die mooie Drieteentjes op de kalender komen. De foto is ook prachtig. De snor is een vogel die zich over het algemeen goed laat benaderen, daar heb je goed gebruik van gemaakt. Mooi, zo zingend op de foto. De Grutto op paal met het fluitekruid vind ik ook zeer geslaagd.

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Loes,
    Jammer dat het licht en de lucht niet mee wilde werken.
    De Grutto's zijn inderdaad wat grijzig/saai geworden. Maar de graspieper op foto 5 heeft wel een prachtige achtergrond, en mooi ook met dat grasje erbij!
    En je Snor is ook super, vaak zie je die niet of nauwelijks en hoor je hem alleen maar.
    Gefeliciteerd ook met je foto op de kalender, weer een mooie opsteker voor je en het bewijs dat het toch wel eens lukt met de vogeltjes... ;-)

    Groetjes, Wouter

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Gefeliciteerd Loes dat je op de Birdpix kalender komt te staan...maar
    de foto is ook gewoon echt wel perfect...
    De blog is prachtig....ik heb er met belangstelling naar gekeken, wij
    gaan zondag weer op Grutto en tureluur jacht, ik hoop toch zo dat we wat kleintje spotten...
    maar ook de foto die je gemaakt hebt van de SNOR...ze zijn prachtig en dat noem je mazzel momenten...
    ik vind het Bjoeties!!! Dikke complimenten...

    gr. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een mooie reeks terug Loes. Met jouw vogelfotografie zit het helemaal snor. Daar moet ik nog heel veel van leren.
    Van harte gefeliciteerd met je selectie bij Birdpix !
    Het is een prachtige foto !
    Groetjes,
    Claire

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Een hele mooie serie, en dat vogelfoto's niet altijd lukken is nu eenmaal inherent aan het onderwerp. Geen valse bescheidenheid, hoor, gewoon heel mooi gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoi Loes,
    Allereerst gefeliciteerd met je uitverkiezing. Hoezo geen talent voor het fotograferen van vogels :-) ? Ik durf zelf niet eens iets in te zenden,. Doe vaker iets met vogels, want het gaat je prima af. Deze serie bewijst het maar weer, met vooral de snor als hoogtepunt.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hoi Loes,

    Ik dacht al bij het zien van de eerste foto waar heb ik die eerder gezien. Maar heel mooi met het fluitenkruid. Prima gereageerd bij die shit grutto. Zingende snor staat er prima op, vogels fotograferen kun je dus toch wel, getuige ook je bekroonde plaat van de drieteentjes, gefeliciteerd met het veroveren van een plaatsje in de kalender.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen