De mooie natuur daagt mij uit om te fotograferen, de wens om goed te leren fotograferen daagt me uit om er steeds vaker
op uit te gaan om te oefenen.
Een heerlijke wisselwerking dus, waaraan ik veel plezier beleef.
Op deze site doe ik verslag van mijn pogingen om wat ik zie zo mooi mogelijk vast te leggen.
Bedankt voor je bezoekje, en mocht je een reactie achter willen laten, dan stel ik dat erg op prijs.

Klik op een foto voor een presentatie in groter formaat en hogere kwaliteit!


vrijdag 23 mei 2014

Schoon schip



Met wat leuke foto-uitstapjes in het vooruitzicht is het weer even tijd om 'schoon schip' te maken, oftewel wat foto's in mijn blog plaatsen die anders op de harde schijf dreigen te blijven staan.
Want ja,  hoe gaat dat?  als ik thuiskom met een hoop nieuw fotomateriaal (en ik denk / hoop dat dat gaat gebeuren!)  dan ben ik vaak geneigd om die foto's voorrang te geven, zodat andere plaatjes nooit meer aan bod komen.
Even opruimen dus!






Na dat ik op 1 april wat mooie uurtjes bij de Lepelaars had doorgebracht,
bedacht ik dat als het weer eens zo mooi zonnig was aan het einde van de middag ik
ook maar eens bij de Aalscholvers in de AWD moest gaan kijken.
Bijna schoot het erbij in,  maar op 15 april waren de Aalscholvers dan toch aan de beurt.







Jonge aalscholvertjes kon ik op de nesten nog niet ontdekken,
maar het was erg leuk om een poosje naar alle bedrijvigheid te kijken.







Er wordt nog steeds hard gewerkt aan de nesten.







Wat glanst het zwarte verenpak mooi in het zonlicht!


Tot  zover de Aalscholvers.
Ondanks al mijn gemopper over de moeilijkheidsgraad
van vogelfotografie in mijn vorige blog
ging ik op dinsagavond  13 mei na het werk
toch nog een keertje terug naar de Eempolder.






Niet een Pieper óp een paaltje,
maar een Graspieper ín een paaltje.







Zo lijkt het tenminste :-)







De Grutto's hadden geen zin in 'paalzitten'
maar luidkeels roepend in de vlucht, 
dat leverde ook leuke plaatjes op.







Meer geluk dan wijsheid natuurlijk,
maar in elk geval vind ik de beweging in de vleugels wel gaaf!






Tot besluit nog een paalzittertje, de Witte Kwikstaart.


Slotwoordje:
Zo,  'schoon schip'  is gemaakt,   dus ik ben helemaal klaar voor de volgende ronde!
Nou ja,  ik moet eigenlijk nog meer  'schoon schip' maken:
De blogjes van andere bloggers heb ik de laatste twee weken wel allemaal bekeken, 
maar het is er ( nog)  niet van gekomen om een reactie achter te laten, ik ga mijn best doen om de achterstand in te lopen, maar ik beloof niets,  sorry,  soms komt het er gewoon niet van, en het mag toch ook geen verplichting worden,  dan is het niet leuk meer, toch?


15 opmerkingen:

  1. Heerlijk zo'n opruiming, en gelukkig toch geplaatst. Het mooist vind ik de Graspieper In het paaltje! Maar de paalzitter, de grutto en de Alie's zijn ook heel mooi.
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gôh, wat herkenbaar... Misschien moet ik dat ook maar eens doen.
    Het is misschien meeer geluk dan wijsheid, maar dan heb jij wel heel veel geluk met vogels-in-de-vlucht-fotografie!
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed dat je ze nog even in de spotlights plaatst. Dan kunnen wij meegenieten!

    Twee mooie series, waarbij de foto's uit de Eempolder mij het meest aanspreken. Ik ben dan ook dol op weidevogels. En de Eempolder is een favoriete bestemming voor mij.

    Ook ik kom niet zo veel meer aan reageren toe, maar dat zal ook wel weer eens veranderen. Dus ook wat mij betreft: reageren mag en wordt erg gewaardeerd, maar is geen verplichting.

    Gr. René

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hi Loes,

    Leuk verzamelblogje en het ruimt lekker op. (ik heb nog zeker 4 blogs aan fotomateriaal, dus ik ben nog lang niet bij).
    De aalscholvers heb ik dit jaar helemaal gemist, ben er gewoon niet geweest. De pieper in paaltje vind ik het leukste, ook de kwikstaart op paal is erg leuk. De eempolder is dus ook een mooie vogelhotspot. Moet ik onthouden.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Przepiękne kadry ,pokazane w bardzo przemyślany sposób .
    Pozdrawiam

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je hebt mooie aanbiedingen in de opruiming, Loes.
    Vooral je vluchtfoto's (!) vind ik prachtig, zowel die van de aalscholvers als de grutto's. Graspieper is ook leuk.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zonde om ze op je schijf te laten staan, maar wel herkenbaar.
    Bloggen en reageren schiet er ook in bij mij (fotograferen overigens ook)
    Het blijft overigens wel de moeite om jou resultaten te bekijken.

    Groeten,
    Ron

    BeantwoordenVerwijderen
  8. wauw wat een pracht foto's, mooi gebied daar!! Die kleine paalzitter... geweldig!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi loes,

    Mopperen over een moeilijkheidsgraad? Ik dacht dat je juist dan extra gemotiveerd zou worden, als het onderwerp je kan boeien natuurlijk. De vaardigheid om de vogels - al da niet in de vlucht - vast te leggen heb je gelet op deze beelden echt wel.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Toch een mooi opruimingsblog Loes met voor mij foto 7, 8 en 9 als favorieten.
    Leuk de ongewone compositie met de graspieper en twee heel knappe vliegopnames
    van de Grutto.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wow, wat een gave foto's, Loes. Vooral die vliegbeelden......zóóó mooi! Daar moet ik zelfs nog aan beginnen, maar er is altijd nog zoveel anders moois. En tja, alle tijd van de wereld heeft een mens nu eenmaal niet. Foto 1 en 4 vind ik wel érg mooi. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Op is op, alles moet weg. Loes houdt opruiming ;-)
    Fijn dat je dit deelt want ik zou niet weten waar ik de tijd vandaan moet halen om al die mooie gebieden zelf te bezoeken.

    gr Jowan

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Heel herkenbaar Loes, die achterstand, maar bij mij het net andersom. Ik wil toch eerder gemaakte foto's eerst publiceren en dat maakt weer dat ik met mijn recente foto's altijd tegen een achterstand aan loop. Zo ben ik nu nog bezig om foto's te bewerken van vorig jaar op Texel, terwijl ik er recent ook al weer geweest ben. Dat worden dus veel Texelblogs.
    Met jouw vogelfoto's zit het overigens ook wel snor, de vluchtfoto's van aalscholver en grutto zijn prima. De Eenpolder staat ook bij mij nog op het lijstje om eens te bezoeken.
    Door de vele foto's die ik nog moet bewerken ben ook ik de laatste tijd vrij laat met reageren.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik herken dat maar al te goed van die nieuwe plaatjes.
    ik heb inmiddels ook mappen vol staan en die worden steeds niet geplaatst omdat eht nieuwe voorrang krijgt.
    Wel heel goed dat je deze toch nog laat zien.
    Zitten ook hele mooitjes tussen.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen