De mooie natuur daagt mij uit om te fotograferen, de wens om goed te leren fotograferen daagt me uit om er steeds vaker
op uit te gaan om te oefenen.
Een heerlijke wisselwerking dus, waaraan ik veel plezier beleef.
Op deze site doe ik verslag van mijn pogingen om wat ik zie zo mooi mogelijk vast te leggen.
Bedankt voor je bezoekje, en mocht je een reactie achter willen laten, dan stel ik dat erg op prijs.

Klik op een foto voor een presentatie in groter formaat en hogere kwaliteit!


donderdag 29 mei 2014

Etagewoning ;-)

Het aardige van Grote Bonte Spechten vind ik toch wel het lawaai dat de jonkies maken! 
Zo fietste ik laatst na het werk naar huis en werd ik getrakteerd op enorm veel geschreeuw, waardoor ik het spechtennest gemakkelijk kon traceren.
Het ónaardige van de Grote Bonte Spechten is dat hun nest vrijwel altijd op een donkere plek in het bos zit. Maar ja,  daar zijn het natuurlijk bosvogels voor ;-)
Toch schatte ik mijn kansen hier best goed in, want de boom waarin ze nestelen staat redelijk vrij.
Dus ging ik de volgende dag - afgelopen vrijdag -  mét camera terug.



1/800 - f/6,3 - iso 2500


Ik heb mij nog maar net achter een boom geïnstalleerd als één van 
de jongen al schreeuwend op de uitkijk staat.
Vrijwel direct kwam een van de oudervogels voeren,  
maar mijn camera-instellingen bleken niet goed.
Te weinig scherptediepte, waardoor jong en ouder niet allebei scherp zijn.




1/200 - f8 - iso 2500


Gelukkig blijken de ouders af en aan te vliegen, waardoor ik meerdere kansen kreeg,
en na nog heel wat mislukkingen en nóg meer aanpassingen in de instellingen,
lukt het me eindelijk om een voermomentje vast te leggen.
Joepie!!




1/500 - f/7,1 - iso 3200

 'Ja kind,  je hebt je hapje nu gehad',  lijkt papa specht te zeggen





1/500 - f/7.1 - iso 3200

'Niet zo blijven schreeuwen,  mama komt zo, dan krijg je weer wat' 





1/500 - f7.1 - iso 6400


Kijk,  daar is mama met een snavel vol lekkere hapjes.
Maar.... ze lijkt te twijfelen,
moet ik nu de bovenste of de onderste nestopening hebben?




1/320  - f/8 - iso 2000


Hmm.... beneden zit niemand,
waar zijn die kinderen gebleven?  




1/320 - F/8 - iso 6400

Boven dan?? 
Nee,  daar zitten ze ook niet.

Uiteraard sta ik ook steeds te twijfelen of ik nu moet anticiperen op boven of onder.
Ik heb zo'n etagewoning trouwens nog nooit gezien!
De iso heb ik intussen flink opgeschroefd om voldoende scherptediepte te
kunnen halen bij een nog aanvaardbare sluitertijd.




1/320 - F/8 - iso 6400


En dan gebeurt het!
Zowel op de boven- als de benedenverdieping van de etagewoning
verschijnt een jonge specht.




1/320 - F/8 - iso 6400


En ik prijs mijzelf heel gelukkig met dit unieke moment,
én met mijn juiste camera-instellingen ;-)





1/1000 - f/6.3 - iso 2500


De beneden-bewoner had het nakijken bij dit voedermomentje,
maar hij/zij kijkt zo lief, dat paps en mams vast nog wel een keertje langskomen.

En ik?
Ik ga heel tevreden naar huis om snel de foto-oogst te bekijken!



Slotwoordje:
Ik had hier echt ontzettend veel geluk.
De ouder-spechten vlogen af- en aan,  en ik kon vanaf meerdere kanten fotograferen.
De volgorde zoals ik de foto's met het verhaaltje geplaatst heb, is dan ook niet de volgorde waar in ik de foto's gemaakt heb. Zó hard kan ik niet lopen naar een ander standpunt :-)



31 opmerkingen:

  1. Knape serie Loes . Ook hele beste prestaties van je camera bij zulke hoge iso waarde en zo weinig ruis . Je had het je niet gemakkelijk gemaakt in zo een donker bos . Super gedaan dus. Loes meestal volg ik je logjes wel maar ontbreekt mij de tijd om te reageren, dus blijf je volgen en genieten van blog,
    .

    gr frans

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geweldige serie, Loes.
    Heel unieke momenten heb je hier heel mooi vastgelegd. Prachtig, dat kleine koppie met z'n rode petje! De foto's met twee koppies die naar buiten steken zijn extra bijzonder. Het zijn schitterende foto's.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geweldig die etagewoning! Super dat ze op hetzelfde moment hun koppie naar buiten steken.
    Prachtige foto's
    Groetjes Senna

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha Loes,
    Wat een fantastische Spechtenserie! Schitterend, resultaat! De etagewoningen zijn geweldig en dat op één foto!
    Ik heb hier super van genoten!! Erg leuk dat je het gedeeld hebt.
    groetjes.
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk Loes! Heel uniek die etagewoning, nog nooit eerder gezien. Mooi vastgelegd, lekker scherp en met bokeh. Top serie
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel gaaf Loes. Het is dat je het erbij hebt gezet, want toen ik vlug je foto's bekeek viel het niet eens op.
    Inderdaad uniek. Ik heb dit ook nooit eerder gezien!!! Ik heb hier in de buurt ook een Spechtennest ontdekt, en het is inderdaad spelen met je camera instellingen om het voermoment van beide Spechies scherp te krijgen. Het is je weer eens prima gelukt door te oefenen!!!

    Ben erg benieuwd naar je aankomende Texel-blogs.

    Groeten en fijn weekend!!
    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hele leuke en knappe serie om naar te kijken, wat een mooie momenten heb je vastgelegd.
    Hoeveel mm lens (instelling) heb je hiervoor gebruikt?
    Ik heb genoten om het te bekijken :-)
    Groet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Rianne, ik heb een 70-400mm lens, de foto's zijn gemaakt zo tussen de 300 en 400mm, en dan nog wat gecropt.
      Groetjes Loes

      Verwijderen
  8. Geweldige serie, met prachtige momenten. En je hebt duidelijk de goede instellingen wel gevonden, het ziet er allemaal prachtig scherp en contrastrijk uit.
    En uiteraard helemaal super dat je ook precies het moment hebt kunnen vastleggen dat allebei de kleintjes in de flat tevoorschijn komen! :-)

    Groetjes, Wouter

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooie serie Loes met heldere scherpe foto's. Je mag meer dan tevreden zijn met deze oogst.

    gr jowan

    BeantwoordenVerwijderen
  10. wauw ... super gaaf dit moment ... en wat bijzonder om dit zo live te mogen aanschouwen! Ik heb ook nog nooit zo'n etage woning gezien ... haha ... het geeft de foto in ieder geval iets unieks mee ... top hoor ... mag je trots op en blij mee zijn!! Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  11. wat een heerlijke mooie zeldzame momenten ,wat is de kans dat je zoiets treft en dan nog eens allebei bezet.dit lijkt mij wel heel uniek en dan zooooo mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heel leuke serie! Mooie foto's ook, geen spoor van ruis bij iso6400! Jij hebt vast een beter camera dan ik... maar, ja: eerst en vooral moet je natuurlijk wel de mazzel hebben dat je zo'n nest vind (ik zou met één etage ook tevreden zijn)
    Groeten, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Zo dat is inderdaad een uniek moment Loes. Ik heb dit nog niet eerder gezien, de nestgaten moeten dus intern wel met elkaar in verbinding staan want ze kunnen niet net als een eekhoorn een jong even in een ander hol onder brengen. Je hebt er een leuke gedragsserie van gemaakt, maar wat een hoge iso-waarde 6400 zeg, gezien de sluitertijd wel nodig. En wat dan vooral opvalt dat er nog zo weinig ruis en toch voldoende scherpte in zit. Ik begrijp wel dat je wellicht ruis verwijdert, maar bij zo'n hoge waarde gaat dat toch vaak ten koste van scherpte. Ik hoef het in elk geval niet te proberen, boven 800 iso gaat het al mis.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ad,
      Met mijn fullframe camera heb ik niet zo heel snel last van veel ruis. Wel als ik nog flink moet croppen, maar dat was hier niet zo veel nodig omdat ik aardig dichtbij kon komen. Ik heb er extra goed opgelet dat de belichting, en dan met name de donkere delen, in orde was, want als je daarmee moet gaan corrigeren dan komt de ruis natuurlijk alsnog.
      Ik was zelf verbaasd, en aangenaam verrast, van de resultaten bij 6400 iso, ik heb wel wat ruis moeten verwijderen, maar niet veel.
      Groeten en fijn weekend,
      Loes

      Verwijderen
  14. Hoi Loes....
    Wat een mooie serie, zo te zien zullen
    de jongen vast niet meer in de boom zitten, bijna
    groet genoeg om uit te vliegen, je was dus net op tijd..
    mooie foto's heb je kunnen maken, ondanks de hoge Iso's nagenoeg
    ruisvrij/..helemaal TOP!! Alles goed!!

    Lg.,Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Loes,
    Ik had al een voorproefje gezien op tacebook maar nu de hele serie. In een word prachtig. Schitterende momenten op een graaie manier vastgelegd. Veel geduld en , inderdaad, een dosis geluk, maar je moet ze dan roch nog maken. Je hebt een hog iso gebruikt schrijf je en toch vrijwel ruisvrij zonder dat ze te glad worden, wat vaak gebeurt als je teveel ruis moet weghalen.
    Mooi gedaan en ben wel benieuwd naar de manier waarop je cat hebt gedaan.

    Groet,
    Peter van de Beek

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je fijne reactie Peter.
      Met mijn fullframe camera heb ik wat minder snel last van ruis. Ik kon gelukkig aardig dichtbij komen waardoor ik niet veel hoefde te croppen, en ik heb er goed opgelet dat de belichting in orde was. Daardoor is de ruis goed onder controle gebleven, en heb ik slechts weinig hoeven te verwijderen.
      Groet Loes

      Verwijderen
  16. Wat een leuke serie Loes, dat was echt genieten denk ik.
    Prachtig om vast te leggen, en jij hebt het allemaal superscherp erop staan.
    Grappig zo'n twee etage woning van de spechten, dat heb ik nog nooit gezien. (ik heb zelfs nog nooit een jonge specht ik een nestholte gezien). Heerlijk blogje weer.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hai Loes,

    Wat een supercamera heb jij toch zeg. Zulke hoge iso's dan dan zulke foto's. Prachtige scherpte nog en zonder storende ruis. Nou, met 6400iso krijg ik alleen maar ruis-uilen. Uitstekend je kennis ingezet, want ook nog eens hele fraaie details in de donkere delen. Dan ook nog eens leuke unieke foto's. Ik heb veel spechtenfoto's gezien, maar zo leuk met twee koppies uit verschillende gaten nog nooit.
    Die foto 8 en 9 zijn echt fantastisch. Die had ik allebei zeer graag gemaakt. Erg fijn dat alle vogels ook nog eens mooi in het scherptegebied vallen. Top!
    Tsja, als je maar dicht genoeg bij komt he? Dat is de hele truc.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  18. ik kan maar een ding zeggen WAUW!!!!! wat een geweldige foto sessie, en wat super dat je je instellingen met ons deelt. ik zit nog vaak te dubben hoever ik kan gaan, net een fotocursus achter de rug en daar zeiden ze altijd... "let op je ISO, denk aan de ruis". Nu ik dit heb gezien..... WAUW!! ik ben super blij deze instellingen te lezen heb er veel van geleerd, maar nog meer genoeten van deze prachtige fotoserie!!! Echt een kado voor jou en ons! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi Loes,
    Wat is dit schitterend! De momenten die je weet te vangen en dan die prachtige kleuren!
    Nu moet ik nog wel even het grote formaat bekijken, maar volgens mij gaat het nog heel goed met een hoge iso? Ik maak daar nu ook meer gebruik van. Beter een scherpe foto met eventueel wat ruis, dan net bewogen.
    Wat ik vooral ook mooi vind aan je vogelfoto's (klinkt oneerbiedig, maar zo bedoel ik het niet) is dat je het juiste moment afwacht. Het zijn nooit saaie portretten. Er is altijd wat te beleven.
    Groetjes, Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wow, wat een geluk, wat lief, wat mooi en wat een verrassing. Dat is zo ongeveer wat ik dacht tijdens het bekijken van je serie, Loes. Ik ben al zo blij als in één specht zie vliegen. Jij hebt een hele etagewoning vol spechten ontdekt en nog mooi gefotografeerd ook. Een fantastische serie, waarbij ik de foto van de 2 spechten, ieder uit een gat, samen met de oudervogel de meest ontroerende en mooie foto vind. Fijne zondag. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat een topserie laat je hier zien Loes, jij bent werkelijk van alle markten thuis.
    Geweldig foto 1 en de laatste met dat leuke koppie uit het gat en prachtig met de voerende ouders.
    Tja en uniek dat je twee kleine koppies tegelijk in beeld hebt, een werkelijk heerlijk blog en
    groot compliment voor je fotowerk!
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Dag Loes, ik ben helemaal in oohh en aaahh van je foto's. Wat zijn ze prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wow.... dit is toch wel een hele gave serie Loes.
    Wat geweldig dat je ook dat unieke moment van 2 kleine spechtjes boven elkaar in ieder een aparte opening zag.
    Ik had wat graag anast je gestaan. Werkelijk helemaal top dit. Je kan die 6400 iso ook echt niet zien in je foto's hoor.
    Compliment voor deze serie.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hoi Loes,
    Gefeliciteerd met dit heel bijzondere resultaat. Verbazingwekkend dat je met zo'n hoge ISO waarde zulke mooie beelden krijgt. Het was een uniek moment dat je heel knap hebt vastgelegd. Zo kan je echt met een grote glimlach op je gezicht deze beelden bekijken.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Prachtig Loes, vooral de foto met 2 jongen en 1 ouder. Echt hel mooi. Etage woningen komen vaker voor, soms vliegen ze bij het ene gat in en altijd bij het andere gat uit maar dat ook dát wisselt zie je dan weer bij jouw foto's. Een erg leuke serie, echt genieten voor een vogelaar!

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Ehrm zelfs met blogs volgen loop ik nu gruwelijk achter merk ik :P
    Maar wat een gave serie is dit!
    De beelden zijn -zoals van jouw verwacht mag worden- erg mooi, maar een spechtenetagewoning vinden én er ook nog eens het gebruik van vereeuwigen vind ik ook wel héél bijzonder!

    Groetjes,
    Roeselien

    BeantwoordenVerwijderen