De mooie natuur daagt mij uit om te fotograferen, de wens om goed te leren fotograferen daagt me uit om er steeds vaker
op uit te gaan om te oefenen.
Een heerlijke wisselwerking dus, waaraan ik veel plezier beleef.
Op deze site doe ik verslag van mijn pogingen om wat ik zie zo mooi mogelijk vast te leggen.
Bedankt voor je bezoekje, en mocht je een reactie achter willen laten, dan stel ik dat erg op prijs.

Klik op een foto voor een presentatie in groter formaat en hogere kwaliteit!


vrijdag 2 mei 2014

Keten

Weidevogels fotograferen vanuit een vogelhut midden in het plas-dras-weiland,  dat leek ons wel wat!
Op Marken kan dat,  daar staat een tot vogelhut omgebouwde schaftkeet en die kun je huren:
Von en ik deden dat 24/25 april, en dat werd echt 'keten',  want in deze 'keet' blijf je een nachtje slapen!


Rond half twee worden we op de boerderij van Jeanine en Wim gastvrij ontvangen,
en dan worden we naar de hut gebracht.
Hij staat echt midden in het weiland,  en is helemaal ingericht voor het fotograferen van weidevogels.
Aan 3 zijden van de keet zijn lage kijkgaten aangebracht, 
dus het wordt een laag-bij-de-gronds avontuur ;-)
Gelukkig zijn er schuimplastic ligkussens om het iets comfortabeler te maken.





Nog maar net binnen en geïnstalleerd worden we getrakteerd op een gevecht tussen 
een Kievit en een stel Bergeenden, helaas zijn die foto's niet scherp.
Even later wordt de reden van het gevecht ons duidelijk:
De kievit heeft een nest met 4 jonkies!
Schitterend om te zien die kleine kievitkuikens,
maar voor de foto's zitten ze echt te ver weg.

Eigenlijk zitten bijna alle weidevogels verder weg dan we hoopten,
of wij hebben gewoon te weinig milimeters,
400mm op een fullframe camera is nou eenmaal niet echt veel.

Aanvankelijk komen alleen de Bergeenden wat dichter bij de hut,
maar toch is deze foto, net als de hele serie,  behoorlijk gecropt.






De Tureluurs blijven allemaal op afstand, maar als ze zoals hier op een mooi  plekje zitten,
heb ik daar helemaal geen bezwaar tegen,  het hoeft voor mij niet allemaal zo close.







We treffen het met het licht,  dat is dank zij wat dunne sluierbewolking erg mooi 
voor een tijdstip midden op de middag.







Kwik, kwek en kwak ;-)
Niet helemaal scherp,  en héél erg gecropt,
maar te leuk om niet te plaatsen.







Jammer,  de zon ging hier net even schuil achter wat meer bewolking,
nu mis ik de mooie kleuren van de Kievit.
En als ik nou toch aan het 'zeuren' ben:  
De linkergrasspriet had net wat meer naar links moeten staan
voor meer evenwicht in de compositie.

Het valt allemaal niet mee ;-)






Wat later in de middag komen de Grutto's een beetje binnen ons bereik







en van zo'n spetterende wasbeurt worden we wel blij!







Tureluurtjes, eigenlijk te ver weg,







maar zulke leuke momenten!







Rond een uur of half zes wordt het licht steeds mooier







en werken de Grutto's  even lekker mee!







De Tureluur laat zich ook weer prachtig zien







Zo kunnen we tot zonsondergang nog wel even lekker doorgaan?
( Grasspriet staat hier trouwens wel goed!  )







Helaas, die wens kwam  niet uit,  terwijl we ons vermaken met de Watersnip,
trekt de lucht dicht, en gaat het regenen, later gevolgd door onweer.

Foto's in de regen leken me ook best nog wel aardig, maar licht en kleuren 
waren absoluut niet aantrekkelijk, en bovendien zochten de meeste vogels hun heil elders.

Von en ik installeren ons maar een beetje gemakkelijk in de 'keet',
hapje en drankje erbij, foto's alvast bekijken en uitzoeken,
al luisterend naar de kletterende regen op het dak met af en toe een donderslag,
en dat alles vaak overstemd door een aanzwellend koor van kikkers!
Het heeft eigenlijk wel wat ;-)

Het wordt helemaal keten wanneer het donker gaat worden, 
er is nauwelijks licht, dus onze bedjes maken we voor die tijd in orde.
Het bovenste stapelbed is ons toch wat te acrobatisch en claustrofobisch,
één matras gaat daarom op de grond,  dat is prima te doen,
en dan gaan we met de kippen op stok
en hopen we dat de kikkers ons in slaap zingen.......






Nou,  die kikkers hebben ons vooral vaak wakker gehouden,
maar ik vond het heerlijk om te liggen luisteren naar het kikkerkoor, 
vermengd met roepende grutto's en tureluurs.

Kwart voor 6 ging de wekker,  gauw kijken hoe het buiten is:
Zwaarbewolkt :-(
Dus nog maar even terug naar bed.

Om half 7 kijk ik weer naar buiten,  en zie een rode bol door de bewolking heen breken,
en vlák voor de hut foerageert een Kluut!
Snel opstaan, maar voordat we het kijkluik kunnen openen moeten we eerst de bedden opruimen.
dus tegen de tijd dat ik bovenstaande foto kon maken was het te laat, 
Kluut weg,  en verder geen vogel te zien :-(






Gelukkig kwam de Kluut toch nog even terug,
maar verder werd het niks meer.
Geen mooi licht,  nauwelijks vogels binnen ons bereik,
en we besloten dan ook om half tien te vertrekken in plaats half twaalf zoals afgesproken was.



Slotwoordje:
Wat was  dit een leuk avontuur!  
Toch ging ik naar huis met het gevoel dat het fotografisch allemaal niet zoveel geworden was, tenslotte hebben we eigenlijk alleen maar 's middags een paar uur kunnen fotograferen.
Wat is het dan een lekkere meevaller als er toch een aardige serie op je geheugenkaartje blijkt te staan ;-)


19 opmerkingen:

  1. Idd een aardige serie Loes en toch een geweldige ervaring en zo wordt het toch maar weer eens duidelijk dat je niet zomaar even een vogeltje fotografeert.
    Ze bewegen alle kanten op en vaak de verkeerde of wat je gemerkt te ver weg en dan nog de millimeters maar dat maakt de vogels ook weer zo leuk om vast te leggen !

    Gr Michel

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je schrijft een aardige serie, zeg maar gerust een heerlijke serie. Door het lage standpunt en het zachte licht heb je de leuke momenten heel mooi vastgelegd. Sfeervolle beelden Loes van de tureluurs en grutto's. Grappige foto van Kwik, Kwek en Kwak. Kleine cadeautjes ;-)
    Samen in die keet zal erg gezellig zijn geweest. Een leuk avontuur om nog lang van na te genieten.
    Groetjes, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. alleen al het geniet-gehalte zal heel hoog geweest zijn. z,on nachtje keten is al een belevenis op zich en dan ook nog met deze mooie foto,s thuis komen is toch wel dubbel feest.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh, Loes, wat zijn dit schitterende beelden!!
    Ik snap dat het niet jullie bedoeling was om alleen in de middag te fotograferen. Maar wat je hier laat zien, zijn wel stuk voor stuk juweeltjes. Mooi laag standpunt, maar ook prachtig licht. de vogels staan er mooi op, maar het licht en de achtergrond maken de platen af.
    Binnen deze juwelen ook nog kroonjuwelen: de grutto op 10 en 11 zijn overtreffende trap mooi.
    Een overnachting midden op het weiland lijkt me ook een avontuur.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hai Loes,

    Ik snap de gemengede gevoelens wel als je klaar bent met zo'n sessie. Je denkt dat het niet veel is, maar er zitten dan altijd beelden tussen die gewoon prachtig zijn. Turrlijk had je de tureluurs graag dichterbij willen hebben, maar het licht in nummer 12 en 13 laat je de afstand vergeten. Prachtig die twee. Ook de grutto op nummer 7 is een heerlijke foto. Daar wordt je blij van als je die op je computer ziet.
    Net als nummer 10. Erg mooi de detailering in het verenkleed. Ook je laatste foto is een hele knappe. Met zo weinig licht (wel erg mooi licht) dat fabriceren is top.
    Een geweldige serie met prachtige momenten.

    Groetjes,
    René 3.0

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooie serie! En een aanrader dus deze nieuwe hut / keet! De laag bij de grond foto's van de grutto en tureluur zijn absoluut de moeite waard! Groetjes, Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Aardige serie? Ik vind het een hele geslaagde en prachtige serie,Loes. Ik mocht willen dat ik zo'n serie gemaakt had. Om op te noemen welke ik het mooiste vind, daar ben ik mee gestopt. Ze zijn allemaal geweldig mooi, ook van kleur en compositie. En wat dat kikkerconcert betreft kan ik me voorstellen dat je daar niet van kon slapen. Ons huis staat in de polder en toen ik daar pas woonde had ik dat ook. Wat kunnen die beesten hard kwaken. Ik heb met plezier naar je serie gekeken. Fijn weekend. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Als ik alleen de tekst zou lezen had ik niet gedacht dat je zulke mooie foto's hebt gemaakt, wat een genot om naar te kijken!
    Kan me voorstellen dat het een hele leuke ervaring is geweest :-)
    Fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wow, Ik vind het toch een prachtige serie. Vooral de Tureluurs en de Grutto. En een leuk Keet-uitje!
    leuk!
    groet,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  10. prachtige foto's, zeker die met de grutto's. Complement. Mooi dat er toch nog veel natuur is in Nederland.
    Joost

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een avontuur daar in die keet en je laat hier toch echt wel een heel fraaie serie zien vind ik.
    Misschien jammer dat de vogels verder weg zaten dan je wenste, maar vogels in hun omgeving kan ik
    toch ook zeer waarderen. Zo vind ik foto3 heel mooi en had je wat mij betreft foto4 ook nog wel iets minder
    mogen croppen, ik denk dat die dan nog mooier is. Bijzonder fraaie opnamen heb je gemaakt van de grutto's
    met foto 10 als topper. Heel mooi ook foto 12 en 13 van de tureluur, wat een prachtig licht en wat een mooie
    zachte kleuren, juweeltjes zijn het.
    Al met al heb je toch een mooie serie overgehouden aan je keetavontuur.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Loes,
    Ook al crop je liever niet, als de kwaliteit van de opname goed is blijft er toch nog wel wat moois over. Ik vind het een serie die in zijn geheel heel goed geslaagd is. Het mooie licht en het rustige weer hebben daar natuurlijk ook bij meegewerkt. Heel goed overigens dat je nog eens aanstipt dat de omgeving ook belangrijk kan zijn, en sommige foto's beter tot hun recht doet komen. Altijd close-ups is echt niet nodig.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Leuk om zo jullie bijzondere avontuur mee te kunnen beleven. Wel jammer van de regen en dat de vogels niet zo dichtbij kwamen als je zelf zou willen (volgende keer toch ook maar de crop-camera mee, of heb je die niet meer?), maar je hebt er, naast de mooie herinneringen aan de belevenis, toch wel een zeer fraaie serie foto's aan over gehouden.
    Jammer dat de crop inderdaad wat onscherp is (ben ik bij jou niet meer gewend ;-) ), maar het licht en de actie bij foto's 2, 6, 7, 11, 12, 13 en 16 zijn prachtig!
    Groetjes, Wouter

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Toch een paar mooie foto's, maar ik denk dat ik met veel geduld en een beetje geluk in Poelgeest ook dit soort foto's kan maken (alleen niet van de kwaliteit van jouw foto's natuurlijk), op de kluut na dan. Jammer dat het weer niet mee zat, anders had je misschien nog mooie momenten in de avondzon gehad. De foto van de 5 tureluurs vind ik het meest bijzonder ( dat zal in Poelgeest niet lukken) , ook de tureluur interactie foto's zijn top.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Loes,

    Al kijkend en lezend dacht ik wat "zeurt" ze nou, het zijn gewoon prachtige foto's, wie zou er niet blij zijn als hij/zij met zo'n prachtige serie thuis zou komen. Gelukkig kom je op het eind ook zelf tot de conclusie dat het best een aardige serie is geworden. Bij nadere beschouwing begrijp ik wel wat jij, als zelfcriticus bedoelt. De laatste van de drie tureluurtjes had scherper gekund en de kleuren van de kievit komen inderdaad niet helemaal lekker over, maar daar staat een heerlijke gedragsplaat van de poetsende grutto tegenover. En ik ben het helemaal met je eens dat het niet altijd allemaal zo heel close in beeld hoeft te staan, leuke bijkomstigheid overigens als je een full-frame hebt. Ik vind het bij elkaar een zeer geslaagde serie en opgeteld bij de ervaring die jullie hadden in dat hutje maakt dat je dit tochtje wellicht niet zo snel vergeet.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hallo Loes,

    M'n verwachtingspatroon was ook erg hoog van deze fotohut. Een ultieme kans om ongestoord de vogels van lekker dichtbij en d.m.v. een laagstandpunt te kunnen fotograferen. Ik zag het ook al helemaal voor me rond 06:00 uur 's morgens door de kijkgaten kijken in het mooie ochtendlicht en dan zie je de meeste vogels te ver weg van de hut. Dat is echt erg jammer. Toch heb je nog redelijk wat mooie foto's kunnen maken toen het moment wel goed was en de vogels en het licht wel meewerkte!!

    Groetjes,
    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Werkelijk een prachtige serie met mooie lage standpunten.
    Deze hut is geweldig om te gebruiken alleen ben je zo afhankelijk van het weer.
    Toch hele fraaie platen waarvan ik 10 en 11 echt schitterend vind.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een mooi beschreven belevenis. En je foto's mogen er best zijn hoor. Natuurlijk heb je altijd topfoto's in gedachten, maar dan moet alles wel meezitten. Je beelden vind ik erg sfeervol en mooi van kleur. Vooral de tureluurs zijn prachtig!

    Gr. René

    BeantwoordenVerwijderen