De mooie natuur daagt mij uit om te fotograferen, de wens om goed te leren fotograferen daagt me uit om er steeds vaker
op uit te gaan om te oefenen.
Een heerlijke wisselwerking dus, waaraan ik veel plezier beleef.
Op deze site doe ik verslag van mijn pogingen om wat ik zie zo mooi mogelijk vast te leggen.
Bedankt voor je bezoekje, en mocht je een reactie achter willen laten, dan stel ik dat erg op prijs.

Klik op een foto voor een presentatie in groter formaat en hogere kwaliteit!


maandag 29 augustus 2011

Cruysbergen (2)

Ik heb vakantie,  maar de  regen komt weer eens met bakken naar beneden,  dus ik maak maar van de nood een deugd en ga op mijn gemak een blogje maken, lekker knus met de laptop op de bank, kopje koffie erbij.... je moet er wat van maken ;-)
Deze serie is van vorige week zondag,  de 21e augustus.  Yvonne en ik hesen ons nog een keer in het regenpak voor een tweede bezoekje aan Zanderij Cruysbergen.
Naarmate ik meer met de macrolens op pad ga word ik steeds nieuwsgieriger naar de kleine wereld die zich openbaart,  en ik probeer dan ook steeds meer uit te vinden wat ik zoal zie. Diverse blogs en fotosites helpen me daar goed bij  en verder is het lang-leve-google!


Haha,  Yvon bleef bij hoog en laag volhouden dat dit een viooltje is, maar dit schattige kleine bloempje luistert naar de naam 'Stijve Ogentroost'.  Zoals de naam al zegt staat dit kruid van oudsher bekend als geneeskrachtig bij oogaandoeningen


 Dit insect viel op door het 'hartje'  op zijn rug, een goed kenmerk om op te googelen en zo vond ik uit dat dit de Weidewants is.  De wants is niet scherp op het koppie, maar het ging me hier dan ook voornamelijk om het hartje


 Een heel klein plantje met roze bloemetjes,  een passerende wandelaar wist ons te vertellen dat dit het 'Duizendguldenkruid' is,   bedankt meneer, weer wat geleerd!


 De naam zegt het zo mooi:  dit plantje was vroeger wel duizend gulden waard omdat het zo geneeskrachtig is


We komen bij het natte gedeelte van Cruysbergen,  dus met de regenpakken aan liggen we weer half in de poel om al het leven hier te bekijken en het natuurlijk te fotograferen.  Zo'n leuk gezicht hoe de Schaatsenrijder over het water 'schaatst'.  Bij de kop heeft hij twee vangarmen  waarmee hij op zijn prooien jaagt,  het middelste paar poten gaat als roeispanen heen en weer  en met  de achterste poten wordt gestuurd


 Het heeft weer eens geregend....   de regendruppels en het tegenlicht zorgen voor een wel heel aparte achtergrond bij dit miertje


 In mijn vorige blog over Cruysbergen noemde ik dit een bruine kikker,  maar het is een Pad die hier in een moerassig poeltje zit,  bedankt Natuurkieker Coby,  dat je me hier op wees, ik leer graag!


In die vorige serie schreef ik ook dat ik vergeten was om de  zeldzame Moeraswolfsklauw in beeld te brengen, dus bij deze alsnog


 Ik noemde het toen mos,  maar dat klopt niet.  Albertine gaf me interessante informatie die ik graag citeer:
" Moeraswolfsklauw is geen mos, maar behoort tot de wolfsklauwfamilie, een plantenfamilie die net zoals varens en heermoes tot de oerplanten behoort. Vroeger vormde deze familie de moerasbossen waaruit later steenkool is ontstaan" 
Albertine, bedankt!

 't Is maar een gewone dambordvlieg,  maar dankzij de macrolens zijn vliegen ineens erg mooi  ;-)


 Twee Zuringwantsen


 Bij aanraking van de Zuringwants wordt een bruine vloeistof afgescheiden die erg stinkt en moeilijk  te verwijderen is.  Die wijsheid heb ik net pas uitgevonden,  dus gelukkig dat we dat  niet uitgeprobeerd hebben!


 De extreem lange poten van de Langpootmug passen niet in beeld ;-)


Ik val nóg een keertje terug op de vorige serie, toen liet ik de Wespenspin/Tijgerspin uitgebreid zien,  en schreef ik over het Zigzagpatroon in het web. Toen was dat vrijwel niet te zien,  maar vandaag valt het ons op dat alle wespenspinnen  nu wél zo'n Zigzagband in hun web hebben

De functie van het karakteristiek zigzagband in het web is niet geheel duidelijk. Er zijn verschillende theorieën in omloop.
Het kan bedoeld zijn om insecten aan te trekken. De witte zijde zou UV-licht weerkaatsen wat insecten zou aantrekken.
Een andere verklaring is dat het rovers zou afschrikken. Als de spin gestoord wordt begint zij hevig te trillen in haar web zodat de spin een wazige witte vlek lijkt te worden.
Een andere verklaring is dat de witte band het web duidelijk zichtbaar maakt zodat er geen dieren doorheen lopen.
Waarschijnlijk zijn alle theorieën een beetje waar en helpt het de spin te overleven


 Doel van het bezoek aan Cruysbergen is het bloeiende Zonnedauw, maar we komen er achter dat we hier te laat voor zijn, slechts sporadisch vinden we wat  van deze minuscule kleine witte bloemetjes


 Het is me helaas niet gelukt zowel de Zonnedauw als de bloeiwijze in beeld te brengen,
de weinige bloeiende plantjes stonden verscholen in het groen, 
alleen de bloemetjes op hun hoge steeltjes piepten er boven uit


Slotwoordje:
Ik ben mij er van bewust dat alle genoemde informatie  niet van mijzelf komt, maar van het internet.
Ik vind  het echter enig om van alles en nog wat op te zoeken en uit te vinden,  zo leer ik telkens weer iets,  en deze bescheiden kennis wil ik via mijn blog graag met andere liefhebbers delen


28 opmerkingen:

  1. Hoi Loes

    Wat een prachtige serie Macro's en een zeer informatief verhaal.
    Hoe je aan die informatie komt is niet eens zo belangrijk, je neemt de moeite om het uit te zoeken en met ons te delen,vergezeld van schitterende foto's
    En zo worden wij allemaal ook weer een beetje wijzer (hoop ik :P )

    Groetjes
    André

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hai Loes,
    Prachtig en mooi om te zien hoe snel je het onder de knie hebt gekregen.
    De foto van de mier is inderdaad erg mooi geworden, jammer dat hij net niet helemaal in de glinstering van de druppel verdwijnt.
    De mug en de tijgerspin steken (haha leuke woordspeling) er voor mij bovenuit. Niet dat de andere foto's minder zijn, maar qua onderwerp en kleuren.
    Heel heel mooi gedaan.

    Vwb de info die je erbij zet. Iedereen heeft zijn kennis toch ergens vandaan?
    Waarom zou jij je verontschuldigen, dat je je ingelezen hebt?
    Een blog onderscheidt zich juist door dit soort extra informatie.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jeetje Loes,

    dit zijn weer een hele serie prachtige plaatjes. Kan ik nog heel wat van leren. Dat je ook steeds de namen van die beestjes weet en de bloemetjes is al een studi op zich hihi.... Echt weer even genieten.

    Die vlinders in de ADW zag ik pas toen het zonnetje even doorkwam en we langs een beekje liepen waar een hele strook distels en klaverbloemen stonden. Daar door de knieën en kieken, want het kon zo weer gaan plenzen. Mijn eeg heeft af en toe het stengeltje even vastgehouden anders had er helemaal geen foto geweest *grinnik*

    Groetejs, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Loes,
    wat een prachtige macro`s maak je toch!
    Je gaat sùper met vastleggen van de kleine wereld.
    Ik heb lang naar de foto van de mier gekeken, zit die nu een luis te melken of zit er een gezwel aan zijn achterste?
    Ook naar de Langpootmug heb ik uitgebreidt gekeken, wat een prachtige opname!
    En dat slaan wij zonder robleem dood!
    Schaatsenrijder ook zo`n knappe foto, lijkt mij een hele toer geweest om die te maken.
    Je hebt goede informatie gezocht, hoe maakt natuurlijk geen fluit uit.
    Ik hoop wel dat je nog een paar mooie dagen krijgt om er opuit te gaan in je vakantie, duimen maar.
    In ieder geval veel plezier,
    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Loes,
    :((
    Wat een prachtig moeras en geweldig zoals je inmiddels door hebt hoe je er een kleine wereld van moet maken. Ook mijn plannen zijn in het water gevallen. Vrees dat ik nu toch echt tot volgend jaar zal moeten wachten voor een bloemetje op de zonnedauw. Ze zijn wel mooi......! (of toch maar vals spelen en voor vier euro een zonnedauwplantje (rond, klein of lang) in het tuincentrum halen ;), mijn tuin is als het nog even doorregent ook een moeras dus plantje zou moeten gedijen). En zoals ik in mijn mailtje al opmerkte: ik ben ook niet met al die plantenkennis geboren! Wel een tip voor je studie: vertrouw meer op (oude) boeken dan op internet! Ik hoop voor je dat het weer snel beter wordt, zodat je er met de camera op uit kunt! groetjes albertine

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooie serie weer Loes de Wants zijn ook heel mooi
    en die met het hartje apart nog nooit gezien je zie zoveel van die aparte beestjes waar je vroeger nooit op lette zie je nu wel hé
    Fijne vakantie ze geven weer wat beter weer op dus de zon komt wel weer
    Groetjes Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Loes

    Enorme mooie serie zeg
    Prachtige Macro's, hoe heb jij je instelling staan als ik vragen mag.
    Ik loop nog steeds te proberen en te proberen.
    Ik zoek ook vaak de info op het net.
    Maar het gaat om de foto's en een verhaaltje erbij is leuk.
    Gr. Louisa

    Ik heb weer genoten van je kunst.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Loes
    Het is dankzij de regen een prachtig blog geworden. Ook de informatie erbij is heel leerzaam, het is knap dat je het allemaal opzoekt. Bedankt.
    Groetjes Bets

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Verschrikkelijk he die regen, het lijkt wel of er geen einde aan komt...
    Leuke serie is het geworden.
    Vooral het wantsen duo op dat sprietje vind ik super, geweldige compo.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Loes, wat heb ik hier weer enorm genoten!
    Wat een serie schitterende foto's heb je weer gemaakt. Ik vind het leuk te zien hoe je ook helemaal gegrepen bent door het macrovirus en de wens om ook nog van alles te weten over wat je fotografeert. Zeer leerzaam ook omdat je ons zo uitgebreid vertelt over je werkwijze en wat je daar allemaal bij tegen komt.
    En die informatie, ja, die is mij ook niet komen aanwaaien, maar ik vind het een avontuur op zich om weer leuke weetjes op te sporen.
    Leuk dat jij dat nu ook steeds meer gaat doen.
    Hulde voor deze prachtige blog, waarbij ik van elke foto en alle informatie bijzonder genoten heb!!
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Loes
    mooi he dat kleine spul en zo dicht bij.
    het zijn weer erg mooie foto's,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Loes, het is net een sprookje dat je vertelt, met al die betoverend mooie foto's van de macrowereld, ik krijg zelf ook zin in zo'n lens!

    Ik had afgelopen vrijdag nog geantwoord op je opmerking op mijn blog (dak daarvoor), me niet realiserend dat je daar geen melding van krijgt:
    Hoi Loes, Bedankt voor je commentaar, het was zeker mooi om die mannen met hun imposante geweien te bewonderen daar in de AWD. De laatste foto: ik heb er over getwijfeld, heb hem ook nog met de focus juist op de achtergrond. Ik vond deze toch wel wat hebben en heb hem daarom toch ingevoegd.
    Ben je al in Zandvoort? Zag net beelden van wateroverlast vandaag daar, geen last gehad? Het was hier ook flink raak met onweer en regen. Fijne vakantie!

    Groeten,
    Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  13. wat jammer dat het bij jou ook zo regent, het is geen weer waarbij de kleine beestjes zich laten zien. En wat heb je het viooltje :-) er mooi op staan. Ik blijf dat een heel mooi minibloempje vinden. Mijn regenpak was kapot na deze middag, maar wat hebben we een lol gehad, en mooie foto's, de mier blijft een pracht foto en je langpootmug..laat ik gewoon maar zeggen alle foto's zijn gewoon prachtig, jammer dat je niet alle bloementjes en beestjes op je blog hebt staan...ik kan al sommige bloempjes niet vinden, dan had ik even bij jou kunnen spieken hoe ze nu echt allemaal heten..;-)
    Nog een fijne vakantie en het mooie weer komt er aan..

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Loes
    Wat een prachtige serie heb je daar gemaakt.
    Zoveel verschillende bloemen en insecten gezien en allemaal schitterend in beeld gebracht klasse.
    Leuk dat je ook de moeite neemt om al de namen en info op internet op te zoeken.
    Groet Arjen

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Loes,

    Wat maak je toch mooie macro's!!
    Heel mooi licht en goede compo's.
    Het stijve ogentroostviooltje staat erg mooi op. :-)

    Groet,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ja apart dat heb ik ook al gezien dat vreemde weefsel in het web van deze wespenspin. Mooi is het wel. Zie dat je ook een prachtshot hebt van de pad zo in het moerasje. Ruisloze macro's van allerhande en ook al een miertje en helemaal mooi vind ik de schaatsenrijder. Wantsen vind ik ook altijd weer fotobeestjes en ook die staan er weer prachtig op.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hi Loes,
    Even snel vanaf het werk, ik reageer thuis nog uitgebreid, maar wil je even zeggen dat de foto van het miertje met de circels (regendruppels) op de achtergrond een hele goeie is voor de grasduinen fotowedstrijd van augustus, omdat de maand bijna om is, attendeer ik je er even op, kijk maar even op de site (graduinen heet tegenwoordig Roots trouwens)
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Als eerste hoop echt dat je nog wel wat zonnige uren gaat krijgen tijdens je vakantie. Je macro`s zijn weer erg mooi geworden wat zijn er toch een soortjes en je leerzame info maakt het tot een pracht geheel, dank je wel!. Fijne vakantie, groetjes Cristien.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. hoi Loes, ik heb weer even naar je prachtige macro's gekeken en weer genoten van wat ik allemaal heb gezien, gelezen en geleerd.
    die opname van die schaatsenrijder vind ik helemaal top, want die zijn zo moeilijk om vast te leggen.
    dat zigzagweb was nu heel goed zichtbaar en de een na laatste van de zonnedauw is supermooi.

    groetjes Astrid

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Tjongejongejonge, prachtig alweer!!
    Het is een genot om je blogs te bekijken!

    Krijg zo gaandeweg het gevoel dat ik veel mis op m'n wandelingen! Dat ik blind en lomp over die prachtige fragiele macrowereld heen wals met m'n grote wandelschoenen. Zonder al dat moois op te merken!

    Het weer knapt op, ik ga naar buiten en kijk naar de grond vandaag.

    Een heel fijne vakantie Loes!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Prachtig Loes, maar mijn favoriet is
    de mier aan het grassprietje!!

    Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Prachtig Loes! Helemaal geweldig. Vooral die mier vind ik helemaal tegek!

    Lieve groet,
    Gerreke

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hallo Loes,

    Alweer vakantie...was mijn eerste reactie!!! hahahah. Toch weet je mij weer erg te boeien met al die mooie macro opnames van je. De Weidewants is super goed gezien.....met dat hartje op zijn rug....erg cool. De mIer in tegenlicht is ook super geworden. De Schaatsenrijder ken ik nog wel van vroeger, maar eigenlijk nog nooit van zo dichtbij gezien.

    Ik vind het echt bijzonder knap wat je allemaal al kan met die macrolens. Je hebt ook duidelijk oog voor macro fotografie. Jij kan je fotografie kunsten in ieder geval erg goed uitbreiden. Het gaat je allemaal erg goed af.

    Groetjes,

    Remco

    ps. mijn vakantie zit er vanaf vrijdag alweer op :( ja dan ben ik weer jaloers op je. Nog een fijne vakantie met veel foto plezier en mooie fotomomenten!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hoi Loes,

    Indrukwekkende serie die indrukwekkender werd naarmate ik verder scrolde.

    Prachtig die mier in tegenlicht; knap gedaan.

    en dan van de dambordvlieg af naar beneden; een en al erg fraai gelukte macro's. Poeh.
    Volgens mij heb je veel geduld.

    Groeten,
    Robert

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Hoi Loes,
    Prachtige nieuwe series heb je geplaatst ... leuk om naar te kijken! Heb je alleen je macrolens gebruikt of gebruik je ook tussenringen? Ik denk er namelijk over tussenringen te kopen, dus was benieuwd naar jouw macro uitrustig :-)
    Fijne zondag verder
    Groetjes,Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  26. @Miranda,
    Nee, geen tussenringen, maar je brengt me wel op een idee om daar eens wat info over op te zoeken
    Groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Weer zo'n mooie macro serie. Die twee wantsen staan er geweldig leuk op.
    Erg mooie foto's Loes.

    BeantwoordenVerwijderen