De mooie natuur daagt mij uit om te fotograferen, de wens om goed te leren fotograferen daagt me uit om er steeds vaker
op uit te gaan om te oefenen.
Een heerlijke wisselwerking dus, waaraan ik veel plezier beleef.
Op deze site doe ik verslag van mijn pogingen om wat ik zie zo mooi mogelijk vast te leggen.
Bedankt voor je bezoekje, en mocht je een reactie achter willen laten, dan stel ik dat erg op prijs.

Klik op een foto voor een presentatie in groter formaat en hogere kwaliteit!


woensdag 3 augustus 2011

Bronst in de Bloemenwei

Het is bronsttijd voor de reeën, dus afgelopen week ben ik regelmatig op de mooie Westerheide geweest in de hoop er iets van mee te mogen beleven.
Reeën genoeg hier, maar waar vinden de bronstactiviteiten plaats, dat is de vraag.
In tegenstelling tot bijv. de damherten is er niet één specifieke plek, het is dus een kwestie van geluk……….

Afgelopen donderdagavond ging ik mijn geluk beproeven. Aanvankelijk geen ree te zien, laat staan bronstactiviteit, maar ik amuseer mij prima met Grasklokjes en Boomblauwtjes, tot een flinke stortbui een einde aan de pret maakt

Na een lange schuilpauze loop ik tegen 9 uur terug naar de auto,
 en zie dan deze kletsnat geregende reebok

Hij ligt zo lekker rustig in de hei, dat ik heel dicht kan naderen, deze foto hoefde ik zelfs niet te croppen


Ineens verschijnt deze reegeit in mijn zoeker


Hé, een bok én een geit….  zou er wat gaan gebeuren?


Nee, helaas, de bok heeft hoofdpijn?


De volgende dag, vrijdag ben ik vrij, en ik kan het niet laten, ik ga weer naar de hei!
Midden op de dag laten de reeën zich nauwelijks zien, maar met de macrolens onder handbereik kan ik hier wel wat uurtjes doorbrengen, daarvan heb ik al de mooie vlinders laten zien, en er komt vast nog wel meer. Eerst deze serie, en daarin  is de hoofdrol weggelegd voor de reeën


Rond een uur of zes neem ik een kijkje bij het veld Wilde Radijs, daar  ontmoet ik een kennis…….
Oh!!!!!!!!! … zij heeft zojuist een paring gezien!!! …. Dat had ik natuurlijk ook zo graag gewild ……..


Nou ja, dan maar weer wat van die beeldschone reeënplaatjes in de witte bloemetjes.
Yvonne zei laatst dat ik er zo zuinig mee ben, dus Von, speciaal voor jou nog een paar!








Tja, de 'hoofdpersonen' zijn aanwezig, zowel een bok


als een geit............ dus wie weet.....


Dan is er plots beweging…………..

en voltrekt zich binnen een seconde een paring voor mijn ogen,
 maar helaas, ik ben te laat met scherpstellen :(-

Dan, een herkansing.......
Nee, helaas, het geluk zit niet mee, alleen een bewogen foto van het achterwerk van de reebok
Driemaal recht is scheepsrecht?

Ja, driewerf hoera!! De bok doet het kunstje nóg een keer!
Tja, dat je door de bloemetjes de reegeit bijna niet meer ziet, dat neem ik dan maar op de koop toe :-)


De reebok verlaat het 'strijdtoneel'


Hij kijkt me nog even aan, en dik tevreden ga ik naar huis,  wat een topdag!

Als Yvonne mijn verhalen hoort, dan is het duidelijk, dit wil zij ook wel heel graag meemaken.
Dus op zondagochtend gaan we samen op pad.
We brengen de dag vooral door met de macrolens en aan het eind van de middag gaan we we weer op zoek naar de reetjes. En kijk, wat een leuke verrassing:





Een reegeit met kalfje, midden in de al bloeiende heide


Kalfje poseert ook nog even alleen





Dan komt er ook een bok langs, we verschuilen  ons achter de bremstruiken, wachtend op wat gaat komen, maar.. er kwam niets…..


Toch ook maar weer naar het bloemenveld, dat overigens nu bijna uitgebloeid is
De hoofdrolspelers zijn aanwezig, de bok achtervolgt de geit, dus wij zijn vol goede hoop
en staan vol spanning met de camera in de aanslag


Maar, de geit verlaat het veld


gevolgd door de bok, en wij kunnen niet meer zien wat ze in het aangrenzende bos,
dat een rustgebied is, gaan uitspoken…..


Slotwoordje:
't Is weer een lange serie geworden, maar het waren ook weer zulke heerlijke belevenissen, en ik ben reuzeblij met de foto's die ik heb kunnen maken. Heel stiekum droom ik nog van een paring in de bloeiende heide,  hihi,  een mens is toch ook nooit tevreden.... !

34 opmerkingen:

  1. jeetje Loes
    wat ben je toch een geluksvogel om zulke mooie foto's hebt kunne maken van die reen en die paring.Bofkont.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een prachtige foto's, precies een hele film, je foto's zijn heel scherp, een plezier om naar te kijken. Mooi gedaan hoor, een ree is toch een wondermooi dier hé! Proficiat!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een serie weer Loes, het virus heeft jou tch ook wel behoorlijk te pakken hoor!
    Maar je inspanningen en tijdsinvestering zijn rijkelijk beloond vind ik.
    Een prachtige serie laat je zien, inderdaad lang, maar het leest als een spannend boek, heerlijk.
    Ga nog maar eens op stap, ik lust er nog wel meer van...
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Loes,

    Tjonge wat een belevenis!
    Jij dik tevreden, en terecht!!
    De bok ook dik tevreden, die vrijdag. Vast en zeker!

    Een mooi verhaal met mooie foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Geweldige serie Loes, ik heb van begin tot eind vol bewondering zitten kijken. Wat een prachtfoto's, wat heb je de reeën er super scherp op staan, en zo mooi ook in de hei, en natuurlijk het grote moment in het bloemenveld. Wat een ervaring. Echt gaaf dat je erbij was en het hebt vastgelegd, zodat wij hier ook ervan kunnen genieten.
    groetjes Ghita

    PS: Berkheide was mooi, maar bijna geen ree gezien, er waren teveel honden in het duin. toen het al donker was, zagen we een reebok op 10 meter, zo gaaf, maar de foto is belabberd, die durf ik niet eens te laten zien, veel te donker en vreselijk veel ruis.
    Misschien nog een keer op herkansing in de vroege ochtend....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Geweldig Loes, wat heb je veel reeën gezien en je hebt ze heel verschillend op de foto gezet. De reeën in het bloemenveld blijf ik mooi vinden en dan ook nog een paring tussen de bloemen. Romantischer kan het toch niet.
    De heide is al een beetje paars en dat wordt alleen nog maar mooier de komende tijd. Voorlopig dus nog fotograferen op deze plek. Ik kan er niet genoeg van krijgen.
    Groet, Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Loes

    Geweldig mooi zeg.
    Zo mooi tussen de witte bloemetjes.
    En het kalf tussen de hei ook super mooi.
    Ik heb weer genoten.
    Gr. Louisa

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hooi Loes,

    Ik kan mij voorstellen dat je hier van genoten hebt.
    Prachtig zo tussen de bloemen.
    Een serie om weer trots op te zijn.
    Groet,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Loes

    Een mooi gebied is dat om reeën te fotograferen.
    Tussen de witte bloemen en de hei je hebt ze er prachtig opstaan.
    Groet Arjen

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Zooo ... dat is genieten geblazen ... wat een mooie omgeving is dit toch om reeen te fotograferen ... prachtig zo tussen de bloemen.
    Groetjes,Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Geweldig Loes, wat laat je weer veel moois zien!
    Je weet de spanning erin te houden zeg met als hoogtepunt parende Reeën.
    Ook de Ree met kalfje is een prachtige waarneming en heel mooi vastgelegd.
    Wat zal jij genoten hebben van al dit moois.
    Echt een TOP serie dit.
    Groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooie serie weer Loes ik moest even goed kijken dacht dat ik deze al gezien had bij iemand wat er veel op leek
    ze zijn weer geweldig
    fijne dag groetjes Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  13. dank je wel Loes dat je er voor mij nog een paar extra plaatst. Ik blijf het een mooi veldje vinden met de radijsjes en de boekweit. En het zijn prachtige koppie's met de reebruine ogen, elke keer zing ik het liedje weer als ik ze zie.
    En dan de paring, je hebt toch wel even je ogen dicht gedaan... ;-)
    Het is duidelijk te zien, welk spelletje ze aan het spelen zijn. Dit is genieten wanneer je het op de foto hebt. Gefeliciteerd met de super opname. Nu de heide begint te kleuren zou het helemaal mooi zijn om een paring er tussen te hebben.
    Ik heb genoten van je mooie foto's en de gezellige dag.

    LG Von

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Het blijft gewoon prachtig, elke keer weer. Wat is het toch een mooi dier! Je foto's zijn fantastisch. Ook de paarse heide kleurt geweldig bij het bruin van de reeën. Maar ik moet eerlijk gezegd ook wel een beetje lachen, terwijl ik je verhaal volg: twee keurige (?) dames aan de rand van een bloemenveld, camera in aanslag, vol spanning wachtend op HET en de dieren die denken 'ja dat hadden jullie gedacht, wij smeren 'm naar het rustgebied!'.
    groetjes Albertine

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hallo Loes,

    Wat is die lang geworden!!! maar zeker de moeite waard. Wat een geweldig lekkere Reeën reeks.Met zulke platen is het natuurlijk moeilijk kiezen. Ook voor mij het moeilijk kiezen welke mijn favoriet is. Ik ga toch voor de foto waar Moeder Ree met kalf in het hei staat, hoewel ik graag de opnames van de Reeën in het witte bloemetjes veld ook had willen maken.

    jij kan gerust zeggen dat je missie geslaagd is, wat betreft Reeënbronst.

    ben benieuwd waar je nu volledig voor zal gaan.

    Groeten,
    Remco

    ps. morgenochtend maar weer eens een bezoek brengen aan BB Werkendam. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat gaaf en zo dichtbij! Het is je toch maar mooi even gelukt! Je woont er bijna haha, maar ja zo lekker in de natuur wat wil je nog meer. Ik heb weer volop zitten te genieten, groetjes Cristien.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. geweldig!
    gewoon die reespul in de bleoemnwei is al prachtig maar als ze ook nog kunstjes gaan doen!
    echt super...wat een belevenissen.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat blijft opvallen zijn de achtergronden en de plaatsen waar je deze dieren op de foto hebt weten te zetten. Een hert op de foto oke. Maar tussen die planten/ bloemen en dan ook nog "vandattum" is helemaal tof. Men komt er gewoon van bij. Een superserie maar dat wist je al....

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi Loes
    Ik had het al vernomen "Loes heeft de dekking van de Reeën op de foto kunnen zetten"...Echt een superdag. Dat zijn de momenten. Ook met Yvonne had je weer mooie momenten.
    Echt een log om trots op te wezen...Ik hop het ooit ook eens op de foto te zetten...Maar ik ben bang dat het dit jaar niet meer gaat lukken :)
    Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hallo Loes
    Wat een super mooie serie, die kan nooit te lang zijn.Je bent wel een geluksvogel om ze zo goed voor je lens te krijgen.
    Groetjes Bets

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ja dan ga je met een voldaan gevoel naar huis, als je dergelijk opnamens kunt maken. Het is een mooie serie geworden

    Gr Henk_Pa

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. O, Loes, dat zijn hele mooie platen! Wat zul je genoten hebben, ik begrijp waarom je reuze in je sas bent met deze foto's.

    Ik zou dit weekend ook graag vanuit Vlaardingen een kijkje nemen op de westerheide (in combinatie met andere doelen), kun je aangeven wat de beste tijd van de dag is? Waar kan ik dat bijna uitgebloeide radijsveldje vinden?

    Alvast bedankt voor de info en bedankt voor de voorpret bij het lezen van je blog!
    Groeten,
    Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hi Loes,

    Een hele mooie, zeer aansprekende serie.
    Dit kan me niet lang genoeg zijn.
    Echt genieten om al die verschillende gedragingen en settingen te zien en het kalfje en de paring zijn wel heel erg bijzonder...
    Ik zou niet kunnen zeggen welke ik het mooist vind, eigenlijk vind ik ze allemaal heel bijzonder!

    Groet & fijn weekend,
    Roeselien

    BeantwoordenVerwijderen
  25. @ Marion, over de Westerheide: ik hen inmiddels op jouw site gereageerd
    Groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Jeetje Loes,

    het lijkt wel een boek zo mooi als je foto's zijn met je verhaal erbij. Ik zie nooit geen hert, ja... hier in het hertenkamp, maar dat is niet leuk meer.

    Geweldige mooie serie.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Hoi Loes,
    Wat heb je ze er prachtig opstaan allemaal, het is wel een heel mooi gebied zo te zien.
    Ik heb ze gisteravond ook weer een uurtje in de gaten gehouden, en een paring gefotografeerd, maar het licht is dan niet zo best meer, en op een hele grote afstand. Ik plaats ze nog wel.
    Heb genoten van je serie en je verhaal.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Ha Loes,
    Nu ik weer terug ben van vakantie gaat het genieten gewoon door. Wat een prachtige fotoseries heb je geplaatst. De zwaluwen vind ik heel leuk, maar de reeën zijn helemaal top. Prachtige locatie zo in de witte bloemenwei en de bloeiende heide. Wat een momenten en wat een belevenis om daar zo dicht bij te zijn. Loes en Yvonne de voyeurs :-)
    Leuk ook de foto met het reekalfje. Mooie foto's, goed van kleur.
    Gisteravond op pad geweest, maar 1 ree gespot. Dat gaat het niet worden :(
    Ik geniet dus maar van jouw blog.


    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Hoi Loes,
    Dit is pas genieten van wat je ons allemaal laat zien. Er zitten hele fraaie opnames tussen!!
    Heb vol bewondering naar al je beelden zitten kijken, heel mooi gedaan.

    Groetjes,
    Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Een mooie serie reeen.
    Maar tussen de witte bloemetjes hebben ze iets extra's gekregen.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Ik kan er geen genoeg van krijgen, die prachtige koppies tussen de bloempjes...zucht... ;-)
    Wat een mazzel maar terecht want volgens mij heb je er aardig wat geduld voor moeten hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. TAN BUENO COMO LA PELÍCULA DE "BAMBI" EN PLAN NATURAL Y REAL.
    SALUDOS

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Dat kalfje in de hei zo super mooi prachtig Die vind ik het mooist ja De hele serie is genieten en je blogs kunnen mij niet lang genoeg zijn Je hebt dan ook best wel veel geluk om za zo dichbij mee te maken En wie weet komt er nog meer in de hei want die is nog maar net in de bloei en de brons duurt ook nog even
    groetjes jacky

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Hallo Loes,
    Wat een bofkont ben jij, Zulke mooie momenten vast weten te leggen. Geweldig om de hertjes tussen de bloemen in het hoge gras te zien scharrelen, en dan ook nog een paring ! Het is een hele mooie serie geworden.
    Groetjes Odette

    BeantwoordenVerwijderen