De mooie natuur daagt mij uit om te fotograferen, de wens om goed te leren fotograferen daagt me uit om er steeds vaker
op uit te gaan om te oefenen.
Een heerlijke wisselwerking dus, waaraan ik veel plezier beleef.
Op deze site doe ik verslag van mijn pogingen om wat ik zie zo mooi mogelijk vast te leggen.
Bedankt voor je bezoekje, en mocht je een reactie achter willen laten, dan stel ik dat erg op prijs.

Klik op een foto voor een presentatie in groter formaat en hogere kwaliteit!


maandag 8 augustus 2011

Wonderlijke kleine wereld

In mijn vorige berichtje over de reeënbronst schreef ik al dat ik  de nodige uurtjes met de macrolens op de heidevelden heb doorgebracht,  vandaag laat ik  het een en ander zien van deze wonderlijke kleine wereld

 Eerst maar eens een foto van  de locatie, de mooie Westerheide tussen Laren en Hilversum.
De heide begint al aardig te bloeien, en tja,  het kan haast niet anders,  het is een beeld met de bij deze
zomer horende donkere wolkenlucht er boven


 Overal duikt het blauw-paarse Grasklokje (Campanula rotundifolia)  op, een sierlijk bloemetje, 
dat op zijn ranke steeltjes steeds maar  heen en weer wiegt in de wind, 
 dus lastig om onbewogen en scherp in beeld te krijgen


 Het Grasklokje wordt in Nederland wettelijk beschermd


 De vorige twee foto's maakte ik bij zonlicht in de vroege avond,  deze is van een bewolkte middag.
Interessant om te zien wat een verschil in sfeer dat is


 Zodra het zonnetje zich eventjes laat zien fladderen de Boomblauwtjes rond



 Maar ja,  het zonnetje is telkens maar van korte duur in de zomer 2011, plensbuien zijn een meer voorkomend verschijnsel, maar ook de regen levert mooie details op.
  Ik kreeg de druppel helaas niet scherper, de wind was spelbreker


 Daar is het weer,  het zeldzame Klein Warkruid,  met de veel leukere bijnaam 'Duivelsnaaigaren'.
Op een geplagd deel van de hei vond ik wat meer van deze plantjes dan de vorige keer,  en ik vond het wel een uitdaging om te proberen om het toch weer wat beter in beeld te brengen


 De woekerende rode draden van het Duivelsnaaigaren staan in bloei,  de bloemetjes die je ziet zijn dus van het naaigaren,  en niet van het heidestruikje


Hier is goed te zien dat de heidebloemetjes nog in de knop zitten.  Het Klein Warkruid, een halfparasiet,  slingert zich om het jonge heidestruikje, en onttrekt zijn voedsel aan deze gastheer


 Meer Wonderlijke Wereld. Laatst vielen de horizontale, heel fijn geweven, spinnenwebben me
al eens op,  nu toch maar wat nader bekeken,  en uiteraard wat info opgezocht: 
dit is een zogenaamd  'Trechterweb'
Het web  gaat op één punt over in een omlaag lopende trechter,
die als een lange tunnel in de begroeiing verdwijnt


 Wanneer een insect op het web belandt, schiet de spin vanuit zijn trechter tevoorschijn,
grijpt zijn prooi en sleept hem mee de trechter in


Weer wat anders:  Sprinkhaantjes vind ik altijd erg leuke beestjes om te zien


 dus nog maar een plaatje


 Hé, wat grappig,  zijn 'jasje' hangt hier nog aan de kapstok

Ik vind het zo leuk om steeds meer te ontdekken en te leren van de natuur. Zo wist ik niet dat sprinkhanen als larve uit het ei komen, en dan eerst een aantal keren vervellen. Na de laatste vervelling zijn ze volwassen en hebben ze vleugels


 Ik kom er ook achter dat er heel veel soorten sprinkhanen zijn, ik kan ze dan ook niet benoemen.
Deze vind ik wel komisch,  hij zit op de rugtas van Yvonne.
Ik zie trouwens  dat een juist ingesteld diafragma echt heel belangrijk is,  ik wilde de tas zo onscherp mogelijk houden, maar daardoor is ook de rechterpoot niet scherp. 
 Al doende leert men, 'oefening baart kunst '   ;-)


 Telkens rijst bij mij de vraag of hier op de heide nu de Rode Heidelucifer groeit, of het Roodbekermos.
Dit lijkt me eerder het Roodbekermos,  ik ga er dan ook vanuit dat het hier allebei voorkomt.
Het is trouwens de eerste keer dat ik er een foto van gemaakt heb,  die ik aardig gelukt vind, 
 een soort minilandschapje


 Hier heb ik een trucje uitgehaald,  er lag een plukje mos los, dat heb ik even op het zandpad neergelegd zodat ik een rustige achtergrond  had


Slotwoordje:
Ik heb genoten van mijn ontdekkingtochten op de 'vierkante meter' en ben inmiddels echt besmet met het 'macrovirus' . Ik wil tot slot nog een keer mijn 'werkterrein' laten zien, daarom eindig ik met nog een plaatje van deze heerlijke Westerheide

33 opmerkingen:

  1. Prachtig, Loes, die uitdaging ben je met succes aangegaan; op macrogebied ben je al net zo goed als op telegebied. Een heerlijke serie om naar te kijken.
    Heel herkenbaar nu ook, want in het weekend zijn we ook naar die prachtige Westerheide geweest, daarover volgt binnenkort meer op mijn blog. Het was een groot succes!

    Hartelijke groeten,
    Marion
    http://leven-marion.blogspot.com/

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die waterdruppel die bijna gaat vallen, vind ik erg mooi!
    Ook die spin in zijn webtunnel, prachtig.

    Wilt u misschien ook eens op mijn foto's reageren?
    http://stefvanoosterhout-fotografie.blogspot.com/

    Groeten,
    Stef

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Loes, je weet het nu zelf ook begrijp ik: als je je met macrofotografie gaat inlaten ben je verkocht en gaat dat kleine wereldje je steeds meer boeien. En je bent er goed in, een prachtige serie laat je weer zien.
    De trechterspin breng je schitterend in beeld met leuke info er bij.
    Het duivels naargaren ook prachtig, ik heb het hier helaas nog steeds niet kunnen ontdekken.
    Ook de grasklokjes heb je fijn vastgelegd.
    En ja van de sprinkhanen heb je ook heel mooie macro's gemaakt, dat vind ik zelf ook mooie beestjes om te fotograferen, maar dat wist je natuurlijk al...
    Mooie serie en ook leuk dat je het landschap even laat zien waarin je al dit fraais bent tegen gekomen.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  4. NUEVA COLECCIÓN DE IMÁGENES
    MUY BUENAS
    UN ABRAZO

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Loes
    Wat een schitterende fotoserie. De macro opnames zijn heel mooi. Ik geniet van je blog.
    Groetjes Bets

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Loes, oefening baart kunst bewijst zich hier, wat ga je sùper met je macro`s!
    Ook bijzondere dingen laat je zien, mooie opnamen van het klein Warkruid.
    Het Grasklokje ook heel mooi in beeld gebracht en grappig het verschil tussen avond zon en bewolkte middag.
    Het warme van de avondzon vind ik prachtig maar bij de andere vind ik de fragile lijntjes van de steeltjes en het enkele klokje heel mooi, alle aandacht gaat zo naar het bloemetje.
    Het Rood bekermos (of Heidelucifer) vind ik klasse gedaan, een mooi landschapje en het losse stukje vind ik de mooiste foto van dit blogje.
    Hoewel, het Trechterweb met Spin vind ik ook prachtig!
    Ik heb dit nog nooit gezien.
    Nou de Sprinkhanen ook nog even, heel mooi gedaan met mooie onscherpe achtergrond.
    Je gaat echt goed meissie!
    Fijne dag,
    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Carambha Loes, dit is echt mooi macrowerk, wat zeg ik mooi! Echt schitterend. En wat een is de heide dan mooi. Dat rode bekermos had ik nog nooit gezien, maar nu zal ik er beter op letten.

    Alleen die spin is aan mij niet besteed *gruw*, al heb je heb werkelijk geweldig op de foto gezet met zijn trechterweb. Complimentjes hoor.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een mooie foto's zitten hier weer tussen ... de spin in het trechterweb ... de druppel (ook al is hij niet scherp, toch volstaat het beeld wel) maar ook de andere kleurrijke foto's zijn fijn om naar te kijken.
    Groetjes,Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo Loes,

    Erg mooi die kleine wereld welke 90% van de wandelaars nooit ziet. Het rode bekermos is erg leuk spul en de druppel is toch ook erg mooi.
    Prachtig om die spin zo in zijn trechter te zien zitten. :-)
    En door het fotograferen krijg je meer zin om het fijne van dingen te weten. Wat sfeer betreft kun je achteraf nog heel wat doen door de koude of warme kleuren (temperatuur) aan te passen, de midtone en gewone contrasten.

    Zelf maak ik de macro's met mijn 55-250mm want ik heb geen macrolens. :-) Dat lukt ook wel aardig al heb je wat meer last van onscherpte omdat je zo'n eind bij het onderwerp vandaag staat. Bij mijn lens minimaal 1,80m.

    Groet,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Loes,
    Wat een prachtige macro foto's heb je gemaakt.
    De spin komt wel heel stoer naar je toe kruipen, je zou bang worden als je hem zo groot in de lens zie.
    Heb zelf geprobeerd de sprinkhanen er op te krijgen, maar die kleine zijn mij veel te vlug af.
    Het was weer genieten van je foto's.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooie serie weer loes en prachtig dat Grasklokje dat zie je hier ook en de Sprinkhaantjes hel leuk hier zijn ze wat anders van kleur wel leuk zoveel soorten en die spin is ook bijzonder zeg mooie opname
    Fijne dag verder groetjes Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Leuk he, die macrofotografie.
    Jij hebt je lekker uitgeleefd. Die paarse bloemetjes heb je mooi (die zagen wij toen ook al maar toen waaide het weer eens te hard) en ook het duivelsnaaigaren heb je toch erg mooi nu. Tja, en ik trapte er bijna in met dat rode bekermos of lucifermos, die laatste foto is super, maar ja....wel met een truucje. De kleine beestjes heb je er heel mooi op staan, vooral die spin met dat enge trechterweb.
    Een heerlijke serie, die mij doet verlangen naar mooi, zonnig weer...
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  13. hoi Loes, wat een prachtige serie; macro gaat je ook heel goed af.
    Je sprinkhaantjes zijn super en die spin in dat trechterweb is ook mooi.
    Daar had ik nog nooit van gehoord, dus weer wat geleerd.
    groetjes Astrid

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Het schijnt een hardnekkig virus te zijn, dat macrovirus. De trechterspin vind ik heel bijzonder. Het is net of je de spin van "lord of the rings" hebt ontdekt. Er zit spanning in de foto, alsof de spin zijn web wil verdedigen. Heel knap!
    Voor het tegengaan van de wind is er wel een trucje mogelijk, met de wimberley plamp kan je takjes heel mooi stilhouden. Ook is het mogelijk om storende takjes tijdelijk uit beeld te houden zonder de natuur te beschadigen. Het vergt wat oefening maar helpt echt. groeten Jowan

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ha Loes,

    Je opent met een fraaie lanschapsfoto. Iets paarser/frisser van kleur en daardoor mooier als de laatste.
    Mooie macro's heb je gemaakt:de druppel, het warkruid, de sprinkhanen en de spin in zijn trechterweb. Wat een eng exemplaar.
    Ik vind de grasklokjes ook erg mooi.
    Wat maakt een achtergrond een groot verschil bij de twee foto's van het rode mosje.
    Geslaagde serie weer Loes.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Werkt echt wel besmettelijk maar geeft niets ik kijk er graag naar! Jammer dat de wind dit seisoen een enorme spelbreker is maar des ondanks laat je wel weer echt mooi macro werk zien! Die sprinkhaan ech wel heel mooi, ze zijn zo snel, en dan je trechterweb + spin, ik had het nog nooit gezien! Pracht serie weer Loes, groetjes Cristien.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Loes

    Wat is er toch veel te zien in de kleine wereld.
    Prachtige plaatjes heb je gemaakt,de druppel is erg mooi.
    De spin,de sprinkhaan of de bloemen ze zijn mooi geworden.

    Groet Arjen

    BeantwoordenVerwijderen
  18. maravillosas fotos, eres una gran fotografa , los detalles de todo , el buen gusto de tu ojo.. abrazos.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hallo Loes

    Geweldige serie.
    Van die spin, nooit gehoord.
    Die regen druppel vind ik super, ook het mos.
    Gr. Louisa

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoi Loes,
    Je hebt het goed te pakken met je macro's en het resultaat mag er zijn hoor!! Foto 3 vind ik erg mooi met een hele mooi gekleurde achtergrond en ook je opnames van die sprinkhaan zijn werkelijk Super!! Foto 12 en 13 hiervan zijn helemaal top!!
    Leuke serie hoor.

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hoi Loes,
    Je bezit duidelijk het oog en het geduld om zulke fraaie opnames te maken. Het zijn stuk voor stuk juweeltjes, prachtig belicht en in fijne composities gezet. Complimenten!!!
    Dat van die IJsvogels klopt, heb ik op zoom staan.
    Ik heb genoten van je blog.

    Groetjes,
    Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hoi Loes
    Prachtige macro's..Loes
    Wat gaaf is die trechterweb..gelukkig is het Macro :) ...Ja.Die macro beelden geven ons een andere kijk op de natuur..iedere vierkante meter heeft wel wat te bieden.
    Ook de druppel is prachtig..Ook al vind je hem zelf nog niet scherp genoeg.
    Het geeft tevens het weerbeeld aan...wat een zomer hé..Laten we hopen op wat beter weer.
    Groetjes Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  23. hoi Loes,
    Nou wat kan ik nog toevoegen aan alle lovende woorden die al geschreven zijn? Leuk he, minilandschapjes ! Blijft lastig om de heidelucifer en het bekermos van elkaar te onderscheiden. Het mosje is denk ik Kronkelsteeltje, met die mooie uitstaande glasharen. Leuk zoals de spin uit zijn trechter gekropen komt. Je hebt echt een hele mooie stek gevonden voor je macro, waar van alles te beleven valt. En niet in de laatste plaats het Klein Warkruid, dat je toch al aardig begint te ontwarren !
    groetjes Albertine

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hoi Loes,

    Mooi is de macrowereld!
    Om het op te kunnen merken wandel ik veel te snel.
    Want ik 'moet' vaak nog zo ver.
    Maar dan nog.....

    Zulke mooie beelden! Ik laat het mooi aan jou over.
    Je bent er veel te goed in!!

    De spin, wat is ie mooi! En wat een unieke waarneming zeg!
    De sprinkhanen, prachtig in die zachte achtergrond!
    Ook de druppel is super! En het mosje natuurlijk weer.
    Veel te beleven op de heide!

    Leuk om te lezen dat al die dingen voor de lens je ook zo boeien!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat zijn het foto's om in te lijsten, stuk voor stuk heel goed genomen. Nu zie ik ook wat je met je diafragma aan het doen was. Van voor naar achter helemaal scherp. Dat je uit de vele foto's die je gemaakt heb deze "kleine" blog hebt kunnen maken, de blog had van mij nog wel langer gemogen....;-) Genieten van het warkruid, sprinkhaantje, spinnentje..en de Westerheide.
    Jammer dat het nu zo slecht weer is met veel wind. Maar deze wonderlijke wereld heb je mooi op de kiek gekregen.

    LG Von

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Hoi Loes wat heb je geweldige foto's gemaakt.
    Met veel plezier naar gekeken.
    groetjes John

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Hoi Loes
    wat een geweldige foto's weer die waterdruppel en die spin in het web super.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Ha die Loes
    Ik zie dat je weer erg geslaagde foto momenten hebt gehad en daar heel fraai gebruik van hebt weten te maken. Dat aparte mos komt hier niet voor en het is zo geweldig mooi vind ik. Die grasklokjes heb ik hier vorig jaar nog gevonden maar nu nope. Maakt niet uit we zien ze gelukkig bij jou. Een prachtige rijke goed genomen serie wederom....

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Hoi, Loes,

    Weer een mooie serie foto's van je bijzondere waarnemingen en prima kwaliteit en scherpte. Die van de spin vinden we de mooiste uit deze serie.

    groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Hallo Loes,

    Wat laat je hier een geweldige macro blog zien.
    Je eerste close-up Grasklokje foto vind ik erg mooi om te zien, en goed gekozen compo. Het lastige kleine vlinderjte het Boomblauwtje heb je toch ook maar weer fraai in beeld gebracht. Maar welke voor mij het meeste opvalt zijn de Trechterweb opnames...........wat is dat gaaf om te zien zeg!!! Nooit eerder zien. En wat heb je foto 2 daarvan zo mooi in beeld weten te brengen en dan ook nog op de jusite plek scherp....petje af hoor. Ook de Sprinkhanen opnames zijn van erg goede kwaliteit. Ik merk dat je steeds beter over weg kan met je macrolens, gelukkig heb jij er nooit spijt van gehad. Ik ben nog wel ng steeds jaloers op de vele vrije tijd die je hebt. Ondanks dat het rustig is op me werk moet ik wel gewoon hele dagen werken, maar 1 voordeel vanaf volgende week woensdag heb ik lekker vakantie!!!!!! Heb ik zeën van tijd om foto's te maken in de Hoge Veluwe e.o.

    Morgen dan nog ff snel me laatste blog plaatsen voordat ik op vakantie ga.

    Groetjes,

    Remco

    ps. Vorige week vrijdag trouwens ook een paring van Reeën gezien en vastgelegd, helaas iets te ver weg, maar zal er toch 1 of 2 foto's van laten zien. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Prachtige macro serie Loes, het duivelsnaaigaren, je moet het maar weten te vinden dat kleine spul, fraai hoor.
    Het trechterweb heb je ook goed in beeld gekregen en dan ook nog met bewoner zonder dat deze weg vlucht, knap gedaan.
    Eigenlijk zijn al je foto's mooi gedaan, komt vast omdat je oog voor detail hebt.

    Groet,
    Ron

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Mooie serie zeker de DOF bij alle foto's doet het goed. Mij spreken de sprinkhaantjes en de laaste foto van het bekermos zeer aan, mischien zou je bij de deze foto nog een strookje van links af kunnen halen om nog meer de diagonale lijn naar voren te laten komen. Groetjes, aranka

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Loes,

    Geweldige macro's maak je. Ik heb daar nog veel moeite mee.

    Peter

    BeantwoordenVerwijderen