De mooie natuur daagt mij uit om te fotograferen, de wens om goed te leren fotograferen daagt me uit om er steeds vaker
op uit te gaan om te oefenen.
Een heerlijke wisselwerking dus, waaraan ik veel plezier beleef.
Op deze site doe ik verslag van mijn pogingen om wat ik zie zo mooi mogelijk vast te leggen.
Bedankt voor je bezoekje, en mocht je een reactie achter willen laten, dan stel ik dat erg op prijs.

Klik op een foto voor een presentatie in groter formaat en hogere kwaliteit!


woensdag 24 augustus 2011

Paarse Pracht

Vandaag een week geleden,  dus op woensdag 17 augustus,  ging ik de hele dag met Ghita op stap om eens uitgebreid te genieten van de uitbundig bloeiende heide

De uitgekozen locatie is mijn favoriete Westerheide tussen Laren en Hilversum. Op deze foto loopt Ghita in de richting van de aangrenzende Bussummerheide. 
De  heidevelden bloeien  dit jaar mooier dan ooit, zover het oog reikt zien we de Paarse Pracht. 
Het ruikt er verrukkelijk naar honing  en de ijverige bijtjes zorgen voor een gezelllig gezoem, volop genieten dus!


 Natuurlijk willen we deze Paarse Pracht ook vastleggen,  iets dat nog helemaal niet zo gemakkelijk is als dat het lijkt,  het is steeds zoeken naar diepte in het nogal vlakke landschap 


 Nauurlijk komt ook de macrolens uit de tas om de bloemetjes van dichtbij te bekijken


 Heel in de verte heb ik de bijenkasten zien staan, maar ik heb er eigenlijk niet aan gedacht om daar een kijkje te gaan nemen, ik volsta dus met dit ene bijtje dat eindelijk even stil wilde blijven zitten.
Het klontje honing aan het pootje vind ik wel een leuk detail


 Helaas weinig vlinders,  dit Vuurvlindertje zat mooi op de heidebloempjes,   de heivlinder die we zagen zat op de grond en het witje op gele bloemetjes, haha,  die laatsten mogen dus niet in deze serie,  want vandaag wil ik alleen maar hei! 


 Tja,  die heidelandschappen......Ghita  doet hier weer een poging


 Ik probeer er ook wat van te maken ( foto gemaakt door Ghita) 


 en dit is het resultaat

Het grootste probleem is telkens de belichting,  het contrast van lichte lucht en donkere heide is gewoon te groot voor de camera, dus steeds óf te lichte lucht óf een te donker heideveld.
Op de site van Ghita werden goede tips gegeven zoals het gebruik van een grijsverloopfilter, die heb ik niet, maar komt er beslist.
De belichtingsproblemen heb ik nu opgelost in Lightroom, heel simpel  met een paar schuifregelaartjes...


Voor de afwisseling speuren we alles af naar leuke macro-objecten, dit Lieveheersbeestje heeft een bijzondere rode kleur


 Nóg een rood met zwart beestje,  nooit eerder gezien, wat mag dit wezen?  Lang leve Google!
Het is een Bloedbij,  er bestaan meerdere soorten en ik gok op de Grote Bloedbij

Bloedbijen zijn de koekoeken onder de bijen,  ze behoren dan ook tot een soort die koekoeksbijen worden genoemd.
Deze bijen leggen een ei in het nest van een andere solitaire bij. De koekoeksbijen hebben het vermogen om stuifmeel te verzamelen en nesten te bouwen verloren en zijn daardoor aangewezen op reeds bestaande nesten en broedsel



 Meestal neem ik bij een natuurfoto liever geen mensen in beeld,  maar met Ghita op de voorgrond heeft de foto volgens mij net iets meer diepte dan wanneer ze er niet zou staan


 Wordt niks,  hoor ik Ghita nog zeggen,  veel te druk.....
Maar ik vind het toch nog wel mee vallen, tussen de bomen door loopt een aardige zichtlijn


 Sprinkhaan


 en een experimentje met een andere sprinkhaan,  ik wilde de achtergrond mooi vaag heidepaars hebben,  dus ik koos een groot diafragma,  F/5.  Tja, te groot dus, de scherptediepte op de kop is nu wel erg klein,  en een herkansing zat er niet meer in,  daar wilde de sprinkhaan natuurlijk niet op wachten :-(
Niet helemaal goed gelukt dus, maar ik vind het resultaat toch wel apart


 Nog één keer het heidelandschap,  ik ben hier eigenlijk wel tevreden over



Altijd leuk om wat uit te proberen, dezelfde foto, maar dan in panorama-formaat, tot mijn verrassing lijkt het beeld veel weidser, en  op mijn breedbeeldscherm  komt dit extra grote formaat echt heel mooi uit

Slotwoordje:
Deze laatste foto prijkt dus  op dit  moment op mijn bureaublad,  kan ik nog even heerlijk nagenieten van de Paarse Pracht!
En voor ieder die deze dagen nog niet op de hei is geweest, maar daar wel gelegenheid voor heeft, zou ik zeggen:  Gaan!  Voor we het weten is de bloei weer voorbij en moeten we weer een jaar wachten

34 opmerkingen:

  1. Hoi Loes
    Wat hebben jullie een mooie wandeling gehad in dit prachtige gebied..de heide is echt prachtig..
    Dit is voor jou een soort thuiswedstrijd natuurlijk..De panorama foto is ook zo geweldig..prachtig zo groot..ja ik kan me voorstellen dat je die op de pc zet.
    Je begint je blog al met een geweldige foto..En zoals je schreef..Ghita of een persoon op de voorgrond..geeft inderdaad veel meer diepte..
    Gr henk

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bijzonder mooie opnames Loes, hier geniet je als natuurliefhebber en fotograaf toch van, 't zijn echt prachtplaten hoor, evenals de macro opnames....wat een kleuren zo mooi.

    groetjes, Joop

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Loes
    Prachtige foto's gemaakt van de bloeiende heide.
    Je hebt de insecten tussen de hei ook mooi op de foto weten te krijgen.
    En met je slotwoord ben ik het helemaal eens de hei is nu erg mooi.
    Groet Arjen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Loes wat een mooie foto's fijn om naar te kijken en wat is de
    heide toch fantastisch om te wandelen.
    groetjes
    John

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Loes
    erg mooie foto's van die hei in bloei.
    en ook weer die macro's geweldig.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtig Loes wat is het nu mooi de macro's zijn ook heel erg mooi de grote foto is ook super
    prachtige serie geworden
    Groetjes Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  7. hoi Loes, wat een fijne serie om naar te kijken; geweldig die paarse velden en je gaat ook super met je macrolens; ze worden steeds mooier.
    Ik heb er weer van genoten en ook als ik even niet reageer; ik kijk en geniet wel van je blogs.
    groetjes Astrid

    BeantwoordenVerwijderen
  8. De fraaie landschappen wil ik zeker niet tekort doen maar de macro's zijn toch wel mijn favorieten. Met macro stap je meteen in een heel andere wereld die de doorsnee wandelaar niet ziet. En onderwerpen zijn er altijd te vinden, dat laat je goed zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wow Loes, dat is genieten geweest daar op de hei, dat is wel duidelijk. Leuk hoe je door je blog heen je hindernissen met ons deelt...
    Ik vind je landschappen zeer geslaagd en de laatste is echt een prachtige uitsmijter, de panoramauitsnede doet het heel goed.
    Ook een echte topper vind ik foto3,de supermacro van de hei, schitterend hoe de bloempjes daar uit komen.
    Ik heb genoten van deze Paarse Pracht serie!
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hai Loes,

    Ik was afgelopen weekend op visite op de Veluwe en het viel mij ook al op dat de hei zo prachtig in bloei staat.
    Je hebt het heel mooi in beeld gebracht.
    Heb je wel eens aan HDR gedacht om dit soort foto's te maken.
    Dat zit gewoon op je toestel en scheelt al enorm met het maken van dit soort foto's.
    Nadeel is, dat je dit (voor het beste resultaat) wel vanaf een statief moet doen.
    De laatste foto is vooral erg mooi geworden.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Het staat weer volop in bloei en wat is dit mooi! Ook de belichtig wat je in je nabewerking er goed hebt opgelost. Je laatste foto is echt heeeel erg mooi. Als het een mooie dag is wordt het voor mij ook tijd om de heide eens op te gaan zoeken. Groetjes Cristien.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Loes,
    Hele mooie natuur opnames!! Prachtige macro's en ook al die rose bloemetjes heb je heel mooi vast weten te leggen. Die eerste foto van die sprinkhaan op dat takje vind ik ook erg mooi, heeft ook prachtige kleuren.
    Leuk dat je ook Ghita en jezelf in de foto's hebt meegenomen.
    Prima gedaan Loes!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hallo Loes
    Het is een hel mooie serie geworden. De heide is prachtig en ook de macro opnames zijn heel mooi.
    Grpetjes Bets

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hi Loes,
    Wat een mooie Paarse serie. Op elke fotó is wel iets paarsigs te zien (daarom vielen die twee vlinders af)....heel mooi gedaan, en die panorama foto, dat is een goed idee voor landschappen. Ik vind jouw close up van de heidebloemen heel mooi en wat heb je de bloedbij en sprinkhanen er mooi op. Ik loop ook regelmatig door je beeld zie ik. Ik zie dit terug en geniet weer even na, we hadden een mooie dag.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Nou Loes, dis is toch werkelijk genieten. Niet alleen de paarse pracht, maar ik viel helemaal voor je foto van het lieveheersbeestje. Al je foto's zijn ontzettend mooi, maar die sprong er echt bovenuit. Schitterende serie.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Loes,
    Prachtige serie met al die mooie kleuren, dat is genieten als je daar door heen loop.
    Ik ga daar zeker snel ook een keer wandelen.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Loes,
    wat een prachtige foto`s van de bloeiende Heide, ik zit er van te genieten.
    Wat doe je dat mooi die landschaps foto`s.
    Ook je macro`s zijn van hoge kwaliteit, het LHBtje, Bij`tje, Bloedbij, Sprinkhaan, Vlindertje, sùper gedaan.
    De mooiste vind ik de close up van de Hei, je laat heel mooi de details zien.
    Ook de laarste foto (panorama uitsnede)vind ik prachtig.
    Een blog met een hoog "geniet" gehalte.
    Je gaat echt goed.
    Groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hallo Loes

    Wat een enorm mooi Blog, Geweldig die paarse heide.

    De Natuur is daar prachtig.
    Geweldige Macro's.
    Gr. Louisa

    BeantwoordenVerwijderen
  19. gave foto's hoor de bloedbij is van deze serie de topper
    gr,bart

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoi Loes,
    Je macro foto's zijn zo ontzettend mooi van kleur. Ik sta verbaasd dat je op zo'n foto zoveel meer ziet. De bloem van de heide is heel anders dan ik dacht. Op je derde foto zie je dat heel duidelijk, een prachtige opname. Ook de foto's van het lieveheersbeestje en de sprinkhaan zijn heel erg mooi.
    Wat betreft de landschappen kan ik met je meevoelen. Ik vind het in ons vlakke land ook heel moeilijk een goede compositie te vinden.
    Gelukkig heb je op de hei wat bomen en paden. Daar heb je goed gebruik van gemaakt. Vooral de laatste foto is knap genomen. Je loopt a.h.w. via het pad de foto in. Als de lucht nog wat meer kleur en tekening zou hebben was die foto echt perfect.
    Een prachtig blog Loes, ik doe het je niet na met die kleine bloempjes en beestjes.
    Groet, Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hoi Loes,

    Vooral de macro's kunnen me weer zeer bekoren.
    En ik vind je resultaat foto (zonder Ghita) van de heide ook zeer fraai. Jullie hadden best mooie luchten! Dat tref je lang niet altijd. In plaats van een grijsverloopfilter kan je ook een statief gebruiken en twee verschillende belichtingen maken. Of, als je camera dat kan, met een relatief snelle sluitertijd twee opnames achter elkaar maken met 'DEP' of zoiets; dan krijg je ook 2 opnames met verschillende belichting en door de snelle sluitertijd heb je waarschijnlijk geen verschuiving ten opzichte van de eerste foto. Proberen?

    Groeten,
    Robert

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Met heel veel plezier naar deze serie zitten kijken. ALtijd leuk om jullie zelf ook even te zien al is het maar van achter, haha. En in volle actie natuurlijk. Jammer dat ik niet op de heide was want ik had jullie wat graag ontmoet. Een prima serie....

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Prachtig zeg al dat paars.
    Goede composities in de landschapsfoto's, erg mooi met de heuveltjes en kronkel paadjes.
    De insecten staan er ook super op, wat kleurt dat rood er mooi bij.
    Ik vind de sprinkhaan juist er mooi zo, niks mis mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wow, Loes, wat een mooie serie. Foto nr 3 is een openbaring! Goed gewerkt in Lightroom, mooie belichtingsverhoudingen zo. Ik heb er zeer van genoten, super!
    Groeten,
    marion

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Hallo Loes,

    Prachtig is het nu op de hei en gelukkig hebben we die hier in Brabant ook vol op. Hoewel zulke uitgestrekte paarse vlakten hier niet veel voorkomen. Er groeit toch wel erg veel gras.
    Jullie hebbben het paarse tot in het extreme doorgevoerd. Ghita heeft zelfs haar tas er aan aangepast:-)
    Leuk de sprinkhaan, heel apart de bloedbij en zeer geslaagd de panoramafoto.
    Ik ga in het weekend ook maar eens de hei op.
    Weet jij misschien hoe ik mijn foto's breder/groter op mijn blog kan krijgen?
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  26. en dat allemaal in onze achtertuin. Wat heb je het goed gedaan. Echt gezocht naar paden die je kon gebruiken om diepte te krijgen, en dan met de prachtige luchten en de paarse kleur zijn het allemaal klasse foto's. Je macro's hoe heb je die zo in de loop kunnen vinden. En wel een bijzonder bijtje, en toch nog een paar vlinders voor dit jaar. Jullie hebben gewoon een mooie wandeling gemaakt.

    De laatste als bureaublad foto..het is wel een teken dat bijna de herfst er aan komt...;-)

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  27. @René, @Robert,
    HDR zit idd op de camera, maar het resultaat vind ik toch altijd onvoorspelbaar, bovendien werkt het alleen in jpeg, terwijl ik tegenwoordig alles in RAW doe.
    De Sony heeft ook een DRO Dynamic Range Optimalisatie, hiermee je dmv diverse instellingen redelijke resultaten behalen, maar het is eigenlijk gewoon iets softwarematigs in de de camera. Dan voer ik die softwarematige aanpassingen toch liever uit in Lightroom, dan heb ik meer controle.
    Overigens is echte HDR wellicht toch wel eens interessant.
    Groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Hoi Loes,

    Een prachtig paars wandelverslag! De kleine beestjes zijn echt weer super! En die laatste, de panorama, heel mooie hoe het pad wegloopt in de verte! Daar wil je lopen hè........

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Hallo Loes!

    Lekker paars allemaal en we hebben weer weer genoten van de foto's en het verhaal.
    Mooi resultaat bij het maken va de heide foto's en met de laatste laat je meteen zien wat ik bedoelde met het afknippen van de boven en onderkant. Heel goed geslaagd.

    Groet,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Hallo Lieve Loes,

    Wat laat je me hier meegenieten van de prachtige Hei die in volle bloei staat. Goed gekozen om Ghita te gebruiken als scherptediepte object. Erg goed gelukt. wat is het nu toch genieten met al die bloeiende Heide. Im kan niet wachten om ook zulke opnames te maken vanaf de Hoge Veluwe!!!

    Was is het treouwens toch heerlijk als je vakantie heb, en zovel vrije dagen heb om lekker er op uit te gaan. Nu weet ik hoe jij je voelt.

    Vandaag (gister) ook weer heerlijke opnames gemaakt van de Ijsvogel....zo dichtbij en zo scherp. en ook nog het geluk hebben dat er nog één op de tak kwam zitten!!!! Ik stond/zat gewoon te trillen van de kick!!!

    Groetjes,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  31. sorry van de spelfouten, het is al laat, en heb al wat alcohol in me lichaam....hahhaaha

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Wat staat de hei prachtig te bloeien!! Een ware paarse kleurenpracht ... geweldig om te zien!

    Dat moet een heerlijke dag geweest zijn!

    Fijne dag.
    Groetjes,Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Echt weer een hele mooie paarse serie. En jullie hadden teminste nog mooi weer. Bijn ons viel die in het water toen we de AWD bezochten vandaag.

    Dat lieveheersbeestje is echt onwijs scherp, e je sprinkhaan weer enorm duidelijk. Prachtig gewoon.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Super mooi en wat een blauwe lucht die heb ik lang niet gezien . En dan je macro,s ik heb er van genoten . Grt Jeanne

    BeantwoordenVerwijderen