De mooie natuur daagt mij uit om te fotograferen, de wens om goed te leren fotograferen daagt me uit om er steeds vaker
op uit te gaan om te oefenen.
Een heerlijke wisselwerking dus, waaraan ik veel plezier beleef.
Op deze site doe ik verslag van mijn pogingen om wat ik zie zo mooi mogelijk vast te leggen.
Bedankt voor je bezoekje, en mocht je een reactie achter willen laten, dan stel ik dat erg op prijs.

Klik op een foto voor een presentatie in groter formaat en hogere kwaliteit!


vrijdag 29 november 2013

Opruiming

"Opruiming",   een titel met een dubbele betekenis.
De afgelopen maanden heb ik meerdere keren door het bos gekropen op zoek naar fotogenieke paddenstoeltjes, de grote 'Opruimers van de natuur'.
Al die keren hebben natuurlijk best veel foto's opgeleverd, en bij het uitzoeken en opruimen kwam ik er een aantal tegen die zo aan het eind van de herfstperiode nog een plaatsje in mijn blog verdienen.
Ik dacht eigenlijk dat ik al heel veel series aan paddenstoelen gewijd had,  maar dat valt best mee, ik plaatste 't Is weer paddo-tijd, Zoektochten  en Op herhaling, in herhaling.    Mag ik dus best nog even opruiming houden ;-)





Op 29 oktober ging ik met Von naar het Loosdrechtsebos en zijn we uren zoet
geweest met stoeien en experimenteren met onze 'goocheldoos'.
Het wilde die middag niet echt lukken, hoewel Von er toch nog een heel blog met foto's
aan overhield.  Bij mij haalde alleen deze foto met allerlei bijzondere effecten de eindstreep.






Een week of twee later,  op 11 november,  ging ik in de AWD nog eens in de herkansing.
Het was een erg sombere maandag,  en dat zie je in de foto's terug.






Maar dat donkere sfeertje in het bos spreekt me eigenlijk wel aan,
een beetje mysterieus,  dat past wel bij het  geheimzinnige wereldje van de paddenstoeltjes.

Zoals te zien is was ik vooral op zoek naar paddenstoeltjes waar ik
me kon uitleven met licht en speciale effecten,
zag ik daarvoor geen mogelijkheid, dan liep ik gewoon door.
Maar op een gegeven moment riep ik mijzelf toch echt even een halt toe!





Want zo'n mooie Judasoor mag ik toch niet zo maar achteloos voorbij lopen omdat
ik er alleen maar een registrerende foto van weet te maken?
Dus even letterlijk pas op de plaats, mezelf streng toegesproken 
en de Judasoren de eer gegeven die ze toekomt ;-)





En zo  krijgt ook deze trilzwam een plaatsje in het blog.
Wat me dan achteraf opvalt,  is dat ik met een soort automatisme
de camera zó richt,  dat ik lichtcirkels in de achtergrond krijg.
Gek is dat toch, 'vroeger' wist ik niet hoe ik dat voor elkaar moest krijgen,
nu gaat het min of meer vanzelf en moet ik af en toe zelfs
 moeite doen om ze eens níet in beeld te krijgen.





Dit vond ik ook wel een foto waard,  de spinragjes lijken wel scheerlijnen
om de mycena's  te behoeden tegen stormachtige wind.






Deze mycena's  doen me denken aan warme gebreide mutsen ;-)
Ik maakte de foto helemaal aan het eind van de middag, dus met nóg minder
licht dan ik al had.  De achtergrond is daardoor best spannend geworden.





Vorig jaar vond ik de piepkleine Tengere Beukentaaling.
Tot nu toe had ik ze deze herfst nog niet kunnen vinden, 
maar tot mijn vreugde zag ik ineens de witte 'speldenknopjes'  
weer tussen de half vergane beukenblaadjes.
Dus even lekker mee gespeeld!



Ik ben flink aan het opruimen geweest,  dus ik ga door naar een andere dag waarop ik paddenstoeltjes ging fotograferen, 
op vrijdag 15 november ging ik op zoek naar de fotogenieke Hazenpootjes.
Wouter was zo lief om mij te vertellen waar ik ze kon vinden.
Dit keer een zonnige dag,  waar ik ook al een ander blogje aan gewijd heb:






De combinatie van zonlicht en herfstkleuren in de achtergrond
geeft sprekende en kleurige beelden,
zo heel anders dan het begin van deze serie.





Hier kan ik me wel eventjes lekker uitleven...






maar het wordt op deze manier wel allemaal veel van hetzelfde ;-(






Wat balorig doe ik maar eens iets geks onder het motto
'Onscherp is het nieuwe scherp'

Edit
Tja,  slaat natuurlijk eigenlijk nergens op, en dat blijkt ook wel uit de reacties ;-)
Ik zou de foto natuurlijk alsnog kunnen verwijderen,
maar een keertje gek doen moet toch kunnen?







Twee dagen later ging ik met Von terug, dit keer weer grijs en somber,
en ik besloot om eens aan het stoeien te gaan met de externe flitser.
Nou,  flitsen,  daar moet ik echt eens serieus op gaan studeren,  
een prima bezigheid voor de wintermaanden.
Maar, in elk geval wist ik wel een goed belichte foto te maken,
dus het begin is gemaakt.






Toen de flitser opgeruimd,  en toch maar weer een sfeerplaatje.
Dat is toch het fijne van de paddenstoeltjes,  je kunt er zó veel kanten mee uit.

Maar het feestje is nu,  eind november,  toch echt afgelopen,
de  Ruimers van de natuur  zijn inmiddels zelf opgeruimd,
dus we moeten weer op zoek naar andere uitdagingen,
zal ook wel weer gaan lukken?


Slotwoordje:
In het slotwoordje plaats ik als toegift nog twee foto's, die ook bij de opruiming overbleven.
Op dezelfde dag waarop ik met Von terug ging naar de Hazenpootjes namen we eerst even een 
kijkje in de Costerustuin,  een kleine botanische tuin in Hilversum.




Daar zijn we nog eens flink aan het oefenen geweest op het 'schilderen'  en de 'verdubbelaar'.






Dit zijn de enige twee foto's die het beoogde effect hebben, de rest was echt helemaal niks,
maar wat zijn we weer lekker bezig geweest,  en wat hebben we er weer een hoop van geleerd!


26 opmerkingen:

  1. Hoi Loes,
    Wat een mooie foto's!! Schitterend!!
    Gaaf om te zien hoe je die mooie onscherpe effecten op de achtegrond hebt gekregen, zoals in je eerste foto. Maar ook die soort lichtringen zijn waanzinnig mooi. Foto's 14 vind ik de allermooiste, mooi rustig beeld met donker bruine herfstkleuren.
    Zo zie je hoeveel foto's je vaak allemaal neemt en dat je dan later bij het opruimen pas echt ziet hoe mooi ze nog zijn. Zeer herkenbaar.
    Nou Loes, het kruipen en de overuren van je wasmachine zijn dik de moeite waard geweest, want deze foto's verdienen echt een plekkie op jouw fantastische blog!!

    Groetjes en een fijn weekend,
    Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ze zijn dan wel in de opruiming, maar bepaald niet afgeprijsd! De moeite van het bekijken waard. En inderdaad, soms moet je oppassen voor teveel zoeken naar 'mysterie', terwijl er niks mis is met een goede registratie, al is het maar voor je eigen paddo-archief. De hazepootjes zij erg fotogeniek!
    En...hoezo afgelopen? Ik heb deze week nog genoeg materiaal geschoten voor een allerlaatste paddoblog!
    Groetjes, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  3. iedere keer verbaast ik mij weer waar haal je die mooie beelden vandaan ik zit hier met open mond naar te kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hi Loes, Goed dat je deze serie niet in je mapjes op de computer laat staan, de foto's zijn prachtig.
    De eerste is heel mooi met die grote wazige op de achtergrond (voorgrond), foto 3 en 7 vind ik een mooie sprookjesachtige sfeer uitstralen. De hazepootjes serie is helemaal gaaf, mooie herfstkleuren in de achtergrond. de onscherpe (het nieuwe scherp) vind ik toch wat minder, ik zoek toch naar een scherp punt in de foto. De laatste twee foto's met het verdubbelaar effect vind ik erg goed, en lekker kleurig.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Da's wel lekker snuffelen bij jou in de opruiming: wat een pareltjes zijn daar te halen. En dan ook nog heel verschillende parels.
    Het laatste bloemetje uit je trucendoos spreekt mij het meest aan. De tengere beukentaling heeft een heel andere sfeer, maar vind ik een kunstwerk! Alles bij elkaar een prachtserie.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooie serie hoor ... Het zijn stuk voor stuk mooie plaatjes geworden maar ik vind net als Ghita die onscherpe het minst mooi ... Ik wil ook altijd wel graag iets scherps hebben in een foto al hoeft het helemaal niet veel te zijn. Groetjes en fijn weekend. Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Misschien zitten er wel enkele "prijspakkers" in deze opruiming? Mooi dat je deze serie nog wilde delen.Je opent heel sterk maar met "het nieuwe scherp" ben je me even kwijt. En dat terwijl het me juist heel erg aanspreekt wanneer de experimentele kant op wordt gegaan.
    Jammer dat ze weg zijn, wat zouden we nu moeten zoeken als onderwerp?
    Veel succes met het verder experimenteren, misschien wel met de flitser.

    groet jowan

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Loes, je verwent ons wel hoor met wat jij hier "in de opruiming" aan biedt. Smaken verschillend, dat blijkt wel weer, want ik kan jouw "gekke" onscherpe foto juist wel waarderen. Het kan niet altijd maar deze kan wat mij betreft prima. Ook foto nr. 8 spreekt mij aan, zonder daarbij de rest van de foto's te kort te doen. Topserie! Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Je hebt het echt wel in de vingers Loes! Het allermooist vind ik toch wel je hazenpootjes, mede door de prachtige kleuren. En dan volgend jaar hazenpootjes met ochtenddauw en een beetje tegenlicht! Als je weet waar ze staan wist ik het wel!
    Groetjes, Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Zitten mooie plaatjes tussen Loes zeker die beukentaailing.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik begon met fotonrs. te onthouden waar ik echt weg van was 3, 6, 8, 9...daarna ben ik maar gestopt alles is namelijk Subliem!
    In een woord schitterend! Lekker opruiming ;-)
    groetjes
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  12. het kan allemaal nog net..;-), eind november een paddenstoelen blog, gelukkig dat ze niet in de prullenbak zijn verdwenen, we hebben dit jaar een hoop geleerd met het Double Double effect. Het oefenen met de flitser is begonnen de eerste stap heb je gezet, daar gaat volgend jaar vast en zeker vervolg op komen. Het schilderen en verdubbelen van het bloempje was geen makkelijke opgave wat we uitprobeerde maar ze staan en prachtig op.

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Het is niet onverwacht wat je hier laat zien. Af en toe is er teveel onscherpte naar mijn mening, maar persoonlijke smaak speelt nu eenmaal een grote rol. Je hebt er een flink aantal juweeltjes tussen zitten, dus het is absoluut de moeite waard geweest om eens op te ruimen en ze hier te laten zien.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hallo Loes
    Ja het grote opruimen is begonnen, maar jij hebt er toch nog een mooie serie van gemaakt voor dat alles echt weg is.
    Groeten bets

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Loes,

    Je eerste foto van de toegift vind ik het aller allermooiste van de hele blog. Dat heeft denk ik vooral met de kleuren te maken maar ook het terugkeren in de achtergrond is een sterk staaltje. Bij de paddenstoelen zitten natuurlijk ook erg mooie plaatjes. Ik vind het knap dat jij daar zoveel tijd in kunt stoppen en er zulke mooie effecten uithaalt, ik heb dat niet in me wat paddenstoelen betreft en heb het niet eens geprobeerd dit jaar. Ben benieuwd wat je gaat doen met de flitser!

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat jij dit jaar allemaal hebt bijgeleerd in de paddenstoelenfotografie is ongelooflijk en het eind is vast nog niet in zicht.
    Bij "opruiming" kun je denken aan spul van mindere kwaliteit, maar daar is hier geen sprake van. Jouw opruiming is prachtig.
    Nummer 3, 6 en 9 zijn mijn favorieten. Hier zijn de achtergronden extra mooi.
    Gr. Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Super, van mij mag je vaker opruiming houden! :-)
    Iedere foto heeft wel iets speciaals (al is de foto met de onscherpe hazenpootjes voor mij toch iets té bijzonder), het spelen met licht, herhaling en bokeh is jou intussen wel toevertrouwd.

    Niet geheel verrassend zijn de Hazenpootjes mijn favoriet, prachtig die kleurige achtergronden, maar ook 14 vind ik erg fraai.
    Maar ook de tengere beukentaailing steekt er met kopje en schoudertje boven uit :-)

    Groetjes, Wouter

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Nou Loes, ze verdienen allemaal een plekje in dit blog, of het nu inmiddels al december is of niet. Hoewel nummer 12 voor mij iets te ver gaat. Mooie effecten, verdubbelingen en composities. Vooral de twee laatste zijn verrassend. Wat een prachtige kleuren en schitterende herhalingen alsof je hebt geaquarelleerd met je camera.
    Groetjes, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Het zijn weer stuk voor stuk kunstwerkjes geworden Loes met treffende associaties. Die judasoren zijn toch echt niet zo "gewoon" registrerend, ook hier heb je het weer voor elkaar gekregen om de bokeh-bubbles te creëren. Nr. 8 vind ik een beauty, maar ook het hazenpootje is schitterend. Foto nr. 12 kan mij niet bekoren, ik vind dat er tenminste iets scherp moet zijn.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Gelukkig dat je deze beelden nog even in de opruiming doet. Persoonlijk spreken mij de foto's van de zonnige dag meer aan dan de sombere foto's. Ik vind het erg knap hoe je met het licht weet om te gaan en het gebruikt om je foto's te schilderen.

    Gr. René

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hoi Loes,
    Stuk voor stuk kunstwerkjes en dan noem jij het nog een opruiming ook. Ik vind ze fantastisch. Die toverdoos van jou leidt dus tot dit soort hoogstandjes.
    Groet,
    Peter vand e Beek

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Dit zijn werkelijk prachtige paddenstoeltjes Loes en het zou
    zonde zijn om deze te laten liggen. Prachtige creaties komen
    hier voorbij en die zijn ook werkelijk een lust voor het oog.
    Ik vind vooral foto 5, 9, 11, 13 en 14 stuk voor stuk prachtige platen.
    Mijn complimenten.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hoi Loes,
    ik vind van alle blogs jou foto's het mooist en apart.
    iedere keer geniet ik weer.
    groetjes Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hai Loes,

    De mooiste plaat uit het blog kiezen is voor mij in dit geval niet zo moeilijk, want dat is nummer 9.
    Nummers 10 en 11 komen er vlak achteraan, maar nummer 9 heeft nou alles wat ik mooi vind in een foto.
    Prachtig hoe het onderwerp los komt van de werkelijk fantastisch gekleurde achtergrond. Heel erg mooi gedaan en zo mooi het licht gevangen.
    Je weet hoe ik denk over scherpte, maar juist door eens zo'n onscherpe plaat te plaatsen maak je reacties los waar je weer van kunt leren.
    Ik zie in een foto graag altijd een iets grotere scherptediepte, maar omdat je hier eigenlijk helemaal geen scherptediepte hebt, is het toch intrigerend. Niet direct opgeven, maar iets meer expirimenteren.
    Prachtig blog weer!

    groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Opruiming, ik dacht Loes heeft wat te koop. Maar jou titel brengt me wel vaker op een dwaalspoor. Ik heb wel weer heel erg genoten van je foto's.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen