De mooie natuur daagt mij uit om te fotograferen, de wens om goed te leren fotograferen daagt me uit om er steeds vaker
op uit te gaan om te oefenen.
Een heerlijke wisselwerking dus, waaraan ik veel plezier beleef.
Op deze site doe ik verslag van mijn pogingen om wat ik zie zo mooi mogelijk vast te leggen.
Bedankt voor je bezoekje, en mocht je een reactie achter willen laten, dan stel ik dat erg op prijs.

Klik op een foto voor een presentatie in groter formaat en hogere kwaliteit!


zaterdag 23 januari 2010

"Aan het experimenteren" December 2009 Sluitertijden

Ik heb al aardig wat gelezen over de sluitertijden, ook op het internet vind ik heel veel bruikbare informatie, het wordt tijd om iets te gaan proberen.


Dit snel stromende watertje in de Amsterdamse Waterleiding duinen lijkt me een mooie proef. Hier zie je dat het water stroomt, maar de stroming is enigszins "bevroren"

Ik stel nu een langere sluitertijd in, en inderdaad, het water lijkt meer in beweging! Het is wel moeilijk om de camera stil genoeg te houden om bewegingsonscherpte te voorkomen. Dus op een statiefje uit?
-
-
-
Een paar dagen later: Ik heb een lichtgewicht statiefje gekocht!

Als ik de volgende dag Zandvoort uit rijd, kan ik het niet laten om even de ingang Zandvoortselaan van de AWD in te gaan, het is mistig, er is wat rijp, en mijn fotospullen liggen in de auto. Ik wil met het statiefje gaan "spelen", en ik bel dus het werk dat ik een uurtje later kom!


Ik heb het idee dat je de mist boven het water met een langere sluitertijd mooi kunt vastleggen. De camera stel ik in op S-stand (sluiterprioriteit)

Dus ik ga aan de gang, en het voelt heel onwennig om "net als een prof" daar te staan met mijn statief. Dit is trouwens een foto die ik wel gewoon op de automaat heb gemaakt ter vergelijking. Deze lijkt donkerder dan de andere

Ik speel met sluitertijden tussen 1/30 en 1/6 seconden, en zie dat dit direkt effect heeft op het diafragma (f-getal groter, dus lensopening kleiner)

Of het inderdaad door deze instellingen komt weet ik niet 100% zeker, maar het beeld van de vroege mistige ochtend komt in ieder geval goed over

Nu ik toch een uurtje extra heb loop ik even door en zie tot mijn vreugde de zon opkomen. Ook hier een langere sluitertijd, dus kleiner diafragma (f8, het maximale van mijn Kodak)




Ik probeer het weer op een rijtje te zetten: klein diafragma/lensopening (groot f-getal) vraagt langere belichtingstijd en geeft daardoor meer scherptediepte.


Begin ik het te begrijpen??



Geen opmerkingen:

Een reactie posten