De mooie natuur daagt mij uit om te fotograferen, de wens om goed te leren fotograferen daagt me uit om er steeds vaker
op uit te gaan om te oefenen.
Een heerlijke wisselwerking dus, waaraan ik veel plezier beleef.
Op deze site doe ik verslag van mijn pogingen om wat ik zie zo mooi mogelijk vast te leggen.
Bedankt voor je bezoekje, en mocht je een reactie achter willen laten, dan stel ik dat erg op prijs.

Klik op een foto voor een presentatie in groter formaat en hogere kwaliteit!


maandag 12 december 2016

Porseleinzwammetjes



Door diverse omstandigheden heb ik sinds begin november geen camera meer in mijn handen gehad, alle prachtige ochtenden met mist en rijp... helaas helemaal niets mee kunnen doen.
Maar wie weet wat we nog gaan krijgen! en dan hoop ik wel weer van de partij te kunnen zijn.

Voor nu ga ik even terug naar oktober, toen ik me meerdere keren heb geamuseerd met de fotogenieke porseleinzwammetjes, die na een paddenstoelenstilte ineens massaal verschenen.








Samen met Jet vond ik op de mooie 's Gravelandse Buitenplaats Hilverbeek 
een  enorm grote omgevallen beuk waarop honderden kleine porseleinzwammetjes 
zich als ware krachtpatsertjes door de boomschors omhoog werkten.







Met hun glimmende hoedjes zijn het kleine schoonheden.







Wanneer er zoveel van die kleine bolletjes tevoorschijn komen,
dan is het heerlijk spelen met herhalingen en achtergronden.







We zijn er dan ook heel lang zoet geweest en uiteindelijk was de bovenstaande foto mijn favoriet.








Maar het smaakte naar meer, dus zodra de gelegenheid zich voordeed ging ik terug.
Zoals ik al had verwacht waren de hoedjes nu vaker open 
en dat bood weer mogelijkheden voor andere plaatjes.








'Onder moeders paraplu'








Nadat ik samen met Gonnie van een heerlijke vroege ochtend op de Westerheide had genoten
gingen we nog even naar Hilverbeek, want die Porseleinzwammetjes bleven lonken.
We troffen nu een heel vochtige atmosfeer waardoor er veel guttatiedruppeltjes waren.







Die druppeltjes zijn natuurlijk al prachtig
en het uiterst kleine kriebelbeestje was een leuke bonus.



















Druppeltjes aan een zijden draadje en drie op een rij.








Begin november troffen Gonnie, Yvonne en ik elkaar op de Veluwe 
om weer eens ouderwets gezellig met ons drietjes een dag te gaan fotograferen.
Alle facetten van de herfst stonden op ons wensenlijstje, daarom had ik een
multifunctionele 24-240mm lens op de camera.

En wat fotografeerden we als eerste?
Juist, wéér porseleinzwammetjes.
Maar dank zij de andere lens kon ik nu eens een mooi overzichtje maken.







En even flink inzoomen ging natuurlijk ook.
Leuk, toch net weer een ander effect dan met de macrolens.



















Toen heb ik  ook nog even het Helioslensje met tussenringen gepakt,  
maar ik weet het niet,  ik sta niet voor de volle 100% achter deze foto's.
Het softe vind ik wel mooi, maar ...
Ja maar wat?
Ik weet 't gewoon nog niet.

Een lensje waar ik echt nog vaker mee moet gaan stoeien.
Ach, zo blijft de uitdaging bestaan hè?   :-) 





Slotwoordje:
Behalve al deze porseleinzwammetjes heb ik toch ook nog meer van de herfst gefotografeerd,
dus voorlopig blijft het in mijn blog nog even herfst.....
Tenzij we gauw weer van de mooie winterochtenden krijgen natuurlijk ;-) 

11 opmerkingen:

  1. Wat een mooi blogje weer, die porseleinzwammetjes zijn toch wel erg fotogeniek.
    De helios foto's vind ik deze keer wat minder, het lijkt of het bij de nog kleinere zwammetjes beter uitpakt,want ik heb wel foto's gezien van jou met dit lensje die ik supermooi vond. Bij deze zoek ik toch erg naar een aandachtspunt, bij de tweede foto zie ik dat net wat meer dan bij de eerste foto.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Porseleinzwammen zijn inderdaad erg fotogenieke paddestoelen. Ook één van mijn favorieten soorten. Nr 4 en 5, maar vooral nr 7 vind ik erg geslaagd. Ook de guttatiedruppels en de twee detailfoto's spreken mij wel aan. De foto van de liggende boomstam (12) daarentegen weer niet. Die zou iedereen gemaakt kunnen hebben; dat vind ik geen echte 'Belovics', als je begrijpt wat ik bedoel. De flink ingezoomde (13) is dan weer wel erg fraai. En dan die heliosjes: als ik die aanklik dat denk ik in eerste instantie:"dat had hans anders gedaan..." en ga op zoek naar mijn leesbril ;-) Niet zo mijn ding dus.
    Groetjes, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Stuk voor stuk weer pláátjes, Loes. Ik weet niet eens welke ik nou het mooiste vind. Ik hoop dat er niets ernstigs aan de hand is waardoor je niet fotografeerde. Zelf ben ik even m'n inspiratie kwijt. Kijk wel bij jou. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wunderschöne Aufnahmen, die Haltung beim Fotografieren war bestimmt sehr schön ;-))
    Grüsse Franbk

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hai Loes,

    Ik had mij zo voorgenomen om paddenstoelen te fotograferen deze herfst, maar toen ze er eenmaal waren had ik geen tijd. Jammer dus, want als ik deze serie zie, had ik toch ook graag wat geexperimenteerd. Nummers 5, 10 en 13 zijn voor mij de mooiste uit de serie. Vooral nummer 10 is een hele knappe. Erg lastig om zo'n foto te maken en dat beseffen de meeste mensen zich waarschijnlijk niet. Top.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Loes,
    Het is je weer gelukt om hier een mooie serie te laten zien. Weliswaar spreken 12, 14 en 15 mij niet zo aan, de rest vind ik geweldig. Vooral als je laat zien hoe teer en doorschijnend ze kunnen zijn vind ik ze schoonheden.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het is een bijzonder fraai blogje geworden met prachtige witte hoedjes. En wat waren het er dit jaar veel. Mooie bokeh weten te vinden, in één woord ze zijn weer prachtig.

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Inmiddels is het winter en wordt het toch wel tijd om ook even te reageren. Ik had ze al wel bewonderd hoor. Heerlijke uurtjes hebben we doorgebracht bij deze favorieten. Daardoor heb je ook zo veel uit kunnen proberen. Van landschapsfoto's tot macro's en Helios. Onder moeders paraplu vind ik erg leuk. Knap met de druppels, ik weet dat het erg lastig was. Maar met bokeh en herhaling blijft ook mooi. Laat nu de winter maar beginnen ;-)
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Herkenbaar dat je soms wat minder aan fotograferen toekomt. Ook bij mij is het wat karig op dit moment. MAar dit is toch een fraaie serie, met foto 5 en 9 als mijn favorieten. Bij de Heliosfoto's heb jij hetzelfde gevoel als ik bij mijn lensbaby-foto's: het is het net niet helemaal. Gewoon doorgaan met oefenen!

    Gr. René

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Loes,

    Door het gebruik van verschillende lenzen zijn de foto's erg verschillend en vind ik het lastig om hier nu de mooiste van aan te wijzen. En ik snap je dilemma met de Helios-lens, je kunt er subtiele onscherpte mee creëren, maar ik denk dat je moet oppassen dat je niet gaat overdrijven en er totaal niets meer scherp is in zo'n foto. Als ik toch een poging waar vind ik de nrs 2, 7 en 9 wel heel mooi.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen