De mooie natuur daagt mij uit om te fotograferen, de wens om goed te leren fotograferen daagt me uit om er steeds vaker
op uit te gaan om te oefenen.
Een heerlijke wisselwerking dus, waaraan ik veel plezier beleef.
Op deze site doe ik verslag van mijn pogingen om wat ik zie zo mooi mogelijk vast te leggen.
Bedankt voor je bezoekje, en mocht je een reactie achter willen laten, dan stel ik dat erg op prijs.

Klik op een foto voor een presentatie in groter formaat en hogere kwaliteit!


maandag 1 februari 2016

Drieteenstrandlopertjes

Ik wilde mijn openingswoordje beginnen met de tekst dat ik iedere winter wel een keertje die schattige Drieteenstrandlopertjes ga fotograferen, maar toen dook ik in mijn archief en vond ik bij vorig jaar niet één 3-teentje?  Zou ik alles weggegooid hebben of is het er gewoon nooit van gekomen?  Ik denk het laatste, nou,  dan mag er wel weer eens een blogje aan gewijd worden....



Vorige week maandag was het ineens lente!
In de loop van de ochtend brak de zon door en besloot ik dat het een ideale dag was
om de telelens weer eens uit het stof te halen en het strand op te gaan.
Ik moest aan de telelens waarachtig eerst weer even wennen, 
en wat is 400mm op een fullframe camera eigenlijk weinig.
Hoewel de Drieteenstrandlopertjes vaak best dichtbij kwamen,
moest ik alle foto's toch behoorlijk croppen.






Een hele poos heb ik naar dit rustende vogeltje liggen kijken.
Daarbij viel het me op dat ze eigenlijk nooit echt stil zitten, 
maar steeds een beetje schommelen en draaien.
en telkens gaat héél eventjes een oogje open.
Zó schattig!







Maar de meeste Drieteenstrandlopertjes waren in actie,
steeds maar rennen voor de golven uit,  vaak onmogelijk om te fotograferen.
Net dat éne momentje dat ze stilstaan moet je zien te pakken.








Eens wat geprobeerd in het tegenlicht.
Hoewel het vogeltje zo minder goed uitkomt, spreekt het totaalbeeld
met alle glinsteringen me wel aan.







Nog eentje,  nu met Scholeksters erbij.
Beslist geen topfoto, maar ik kon hem toch ook niet weggooien.
De tegenlichtfoto's nodigen me wel uit om hier eens vaker 
wat mee te proberen.







Tja,  de momentjes dat ze even stilstaan zijn vaak bij zo'n scheermesje.






Ik kwam dan ook met een heleboel soortgelijke foto's thuis






en het was een lastige klus om een afwisselende selectie voor mijn blog te maken.





27 x 2 x 3 
162 teentjes  ;-) 






Ongemerkt vlogen de uren voorbij en was ik zo'n 5 km zuidwaarts terechtgekomen.
Toen ik omkeerde was het bijna hoogwater en werden de achtergronden heel anders.







Hier kon ik profiteren van het wat oplopende strand
waardoor er een leuke schuine lijn in de compositie is ontstaan.



Slotwoordje:
Deze mooie lentedag was eigenlijk net iets te zonnig ( ja..  het is ook nooit goed....)
waardoor de contrasten in de foto's best hard waren, iets waar ik niet zo van houd.
In de nabewerking heb ik de contrasten dan ook wat getemperd, maar nu vraag ik me af of het hier en daar niet net wat te flets geworden is?   Hoe langer je dan met een foto bezig bent, hoe minder goed je het kunt beoordelen, misschien wel herkenbaar?

24 opmerkingen:

  1. een schoenenzaak doet goede zaken met al die voetjes..Wat zijn het toch leuke kleine lieve schatjes. Had graag naast je gelegen met dit lenteachtige gevoel, beter dan de regen die na al geruime tijd valt. De eerste en de laatste zijn mijn favorietjes. En het lentegevoel moeten we even in onze gedachten vast houden...dan kom ik ook even naar je toe..;-)

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Loes,
    Driesteentjes vergen veel geduld door hun vaak kwikzilverige gedrag. Vaak denk je een goede positie te hebben gevonden, maar dan gaan ze weer verder en kan je weer opnieuw beginnen. Je zal het wel herkennen. Uiteindelijk lukt het meestal wel een aantal opnames te maken waar je tevreden mee kan zijn. Tegenlicht gebruiken brengt inderdaad een andere sfeer. Het loont de moeite om ook hiermee te experimenteren. Nr's 1, 2, 5, 6 en 10 steken voor mij iets boven de rest uit.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit blijft toch altijd een leuk onderwerp. Ook door de mooie kleuren in de achtergrond, met het zand en de zee.
    Ik kan me voorstellen dat je nog eens iets met die tegenlicht opnames wil gaan doen, dat ziet er wel veelbelovend uit. Jammer dat ze op deze foto een beetje rommelig erop staan. Dat blijft altijd lastig met van die groepjes.

    De anderen heb je weer mooi scherp en in leuke poses weten vast te leggen :-)

    De laatste twee zijn inderdaad wellicht wat gelig en met minder contrast dan de eerste paar foto's. Maar, als jij daar blij mee bent: houden zo! :-)

    Groetjes, Wouter

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vogels kieken is een heel andere tak van sport dan macro, maar voor de afwisseling zeker leuk om te doen. En om den drommel niet makkelijk: Het vereist veel geduld en vaak vooral ook geluk. Jij hebt er in ieder geval een paar fraai plaatjes aan over gehouden. Het gescharrel met zo'n scheermes blijft altijd leuk om te zien, maar de brievenbusfoto met de 162 teentjes én de laatste vind ik het mooist.
    Groetjes, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Loes (long time no see),

    Heerlijke foto's.

    Groeten,
    Robert

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtige serie tenen, genieten voor landrotten die er niet zo even naar toe kunnen gaan

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Loes...

    Heel herkenbaar...te lang bij een foto pielen, levert nooit een goed beeld op..
    je gaat dan vaak net iets te ver...veel beter laten liggen en de volgende dag op nieuw
    doen...
    Mooi om dit te doen op het strand, wij moeten er altijd zo ver voor rijden, voor jou is dat vlak bij ;-)
    Heel mooi al die mooie drieteentjes, prachtige foto's en composities..

    Lieve groetjes Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtige serie, mooie kleuren, en een van mijn favoriete soorten! Gr. John

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo Loes,
    Heerlijk weer eens super mooie foto's van drieteentjes!!! Je tegenlichtopnames zijn echt gaaf, wat een mooi licht. Maar alle beelden bij die scheermesjes en op de schuine vloedlijn bij het hogere water, superb!
    Prachtige selectie!
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo Loes,
    sehr schöne perspektive, stelle mir gerade deine Haltung beim Fotografieren vor :-))
    Aber es hat sich gelohnt
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Een fijn blog Loes van prachtige vogeltjes, kan me voorstellen dat de tijd voorbijvliegt als je daar naar ligt te kijken en te fotograferen. Mooie serie heb je gemaakt, waarvan foto 1, 5, 8 en 10 mijn favorieten zijn. Ik ben erg benieuwd wat jij nog meer met tegenlicht kunt, je eerste pogingen smaken in ieder gevalwelnaar meer.
    Het rommelen met bewerking is inderdaad herkenbaar en wat Nieske al zei, weg leggen en later nog eens met een frisse blik kijken werkt prettig.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo Loes,
    Mooie serie drieteentjes. Je hebt er een hele tijd voor op het strand gelegen want het standpunt is mooi laag. Over afwerking valt altijd te twisten. Veel aan de knoppen zitten is vaak niet goed, maar ik vind ze mooi en soms zouden ze iets lichter mogen.
    Groet
    Peter van de beek

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hi Loes, wat een mooie serie, en zulke prachtige lage standpunten. Scherptediepte is ook top.
    De tegenlicht foto's zijn toch best goed geslaagd. Ik had dat zondags ook geprobeerd, maar niet eentje is overgebleven, vond ze bij mijzelf niet mooi. Ik vind jouw foto's absoluut niet flets geworden, ik vind ze juist mooi zacht, dat viel mij meteen op toen ik je serie zag, want je had mij al verteld dat je best wel hard licht had die maandag.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Leuke blog van een heerlijke dag fotograferen aan het strand. De fotoresultaten mogen er zijn, ondanks het harde licht. Mooie serie. Gr Jody

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Loes,
    Wat een fijne serie van de Drieteentjes. Gelukkig maar dat jij ze bent gaan opzoeken dan zie ik ze ook weer eens mooi dichtbij. Je 2e tegenlichtfoto vind ik prachtig. Leuk dat je daarmee verder wilt experimenteren.

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Schitterende opnames van deze snelle 3teenlopertjes. Mooi ook de ruimte gegeven. Je aandacht zal inderdaad meer naar tegenlicht opnames moeten gaan. Kijken wat je daar uit weet te halen. Het begin is er.

    Groeten,
    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik vind deze foto';s echt meesterlijk Loes.
    Je bent er gewoon ook hele goed in en ook in de standpunten die je hierbij inneemt.
    Mooie lage standpunten en ook hele mooie kleuren. Ik ga geen 'mooiste' aanwijzen want ik geniet hier van iedere foto. Misschien ook wel omdat ik deze zelf nog nooit zo mooi gemaakt geregen heb.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Het gebrek aan bereik is nou net waarom ik niet aan een full-frame wil Loes, heel herkenbaar en eigenlijk heb je vaak alleen maar bij fotohutten met gemaakte opstellingen voldoende tele-bereik.
    Het is een mooi vogelblog geworden alhoewel ik her en der inderdaad wel graag wat meer contrast had willen zien, sommige foto's zijn wat flets, vooral nrs. 6 en 7. Maar als ik dan nrs. 2 en 10 zie zijn die weer perfect. Bij het opvoeren van het contrast moet je dan natuurlijk weer goed op het wit letten, het is zo uitgebeten, maar dat hoef ik jou natuurlijk niet te vertellen. Maar wat je zegt, een te lange nabewerking bevordert het resultaat meestal niet. Wat ik wel doe is zo'n foto een dag laten rusten en er de volgende dag nog eens naar te kijken, vaak kom je dan ongemerkt tot een beter resultaat.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hai Loes,

    Lekker toch dat jij dit gewoon bijna iedere dag zou kunnen fotograferen. Dat is ook direct de reden dat je het vorig jaar waarschijnlijk niet hebt gedaan. In deze serie niet zo'n foto als welke op de birdpixkalender stond, Maar foto's 5 en 10 en zijn van erg mooie kwaliteit. Leuk ook de panoramafoto van de groter groep.
    Mooi gedaan weer en je mag echt vaker iets van vogeltjes laten zien.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En ik herken het gevoel bij het bewerken van foto's. Voor de bewerking heb ik het idee dat ik een superfoto heb gemaakt en tijdens het bewerken wordt dat gevoel al minder en minder. Tsja, twijfelen is normaal he?

      René

      Verwijderen
  20. Op mijn pc zijn ze niet te flets, Loes. Ik vind je foto's eigenlijk gewoon prachtig! Op de tegenlicht opnamen na. De lichtbubbels zijn prachtig, maar ik vind de vogeltjes iets te donker worden (tja, de beste stuurlui etc.). Overigens zou ik niet weten hoe je dat oplost met snel bewegende objecten die ook nog eens ver weg zijn. Foto 5 vind ik het mooiste. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hoi Loes, wat een heerlijk weer had je toen. Dan maar wat harder licht, beter dan al die regen van afgelopen week. Heerlijk onderwerp toch? Lastig maar leuk. Ik vind het ontzettend meevallen met de belichting, ze lijken me prima zo. Misschien is de laatste wat minder en de tegenlichtopnames zijn natuurlijk anders. Maar de overige zijn fris en leuke momenten 5, 6 en 7 Het lijkt wel een hordeloper op 6 ;-)
    Nog meer uitproberen met tegenlicht is een goed idee. Mooi bokeh is nooit weg :-)
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ze blijven leuk die drieteentjes. Hele dankbare onderwerpen.
    Probeer ook eens wat andere fotovariaties om je fotoreportage nog sprankelender te maken.
    bv meepannen met een lopend drieteentje.
    De 4e en 8e zijn al een goede aanzet. die maken het blog al levendiger.

    groet

    Jowan

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hoi Loes,
    Ik had hier al een heel verhaal geschreven, op de iPad, maar op de een of andere manier wil hij dat niet meer plaatsen.
    Voor mij zijn de foto's ook niet te flets. Het helpt dat we maar één versie zien en niet steeds van de een naar de ander kunnen switchen. Soms ook lastig als het in huis juist donker is, of juist licht. Die tegenlichtopnames zijn inderdaad wat donker. Maar hoe zou je dat op moeten lossen?
    Mijn favorieten zijn de eerste foto - een mooi detail vind ik ook de weerspiegeling van het licht op zijn buik.
    En foto 6 vind ik ook leuk om dat je hem ziet denken: die is voor mij!
    Groet, Anita

    BeantwoordenVerwijderen