De mooie natuur daagt mij uit om te fotograferen, de wens om goed te leren fotograferen daagt me uit om er steeds vaker
op uit te gaan om te oefenen.
Een heerlijke wisselwerking dus, waaraan ik veel plezier beleef.
Op deze site doe ik verslag van mijn pogingen om wat ik zie zo mooi mogelijk vast te leggen.
Bedankt voor je bezoekje, en mocht je een reactie achter willen laten, dan stel ik dat erg op prijs.

Klik op een foto voor een presentatie in groter formaat en hogere kwaliteit!


zaterdag 19 november 2011

Drieteenstrandlopertjes



In deze tijd van het jaar zie je ze aan het strand langs de waterlijn rennen, de kleine Drieteenstrandlopertjes.
Ik vind ze zo ontzettend leuk, dat ik er een blogje aan wijd. 
Iets wat ik vorig jaar trouwens ook al een keer deed,  kijk hier maar.
En volgend jaar? 
Dan doe ik het vast wéér!




Eerst wat beelden van de Zuidpier in IJmuiden.
Daar was ik een paar weken geleden. Meestal is er wel wat bijzonders te zien, maar dit keer had ik pech, voor mij geen roodkeelduiker, kuifaalscholver, zeekoet, jan van gent of kleine jager,  maar wel : Drieteenstrandlopertjes


 Gezellig met zijn negenen op een rijtje




 Ik had deze foto's helaas behoorlijk verprutst,  ik lette eventjes niet op en had allemaal overbelichte strandlopertjes



 Gelukkig viel er nog wat te herstellen, maar helemaal optimaal zijn ze niet.
Toch vind ik de foto's leuk genoeg om te plaatsen



 Ik was meteen weer in de ban van deze leuke vogeltjes, dus wat later zocht ik ze op het strand op




 De drieteenstrandloper is een vrij kleine strandloper, hij is rond de 21 cm groot, eh... klein :-)
Zijn  naam dankt hij aan het feit dat hij geen achterteen heeft,
hij heeft alleen drie voorteentjes



 De Drieteenstrandloper is gemakkelijk te herkennen aan zijn foerageergedrag




 Het is zo'n beetje de meest beweeglijke kustvogel, hij rent bijna constant heen en weer,
 telkens voor de golven uit 



 Alle kleine diertjes die losgespoeld zijn door het water pikt hij op



 Rennen, rennen, rennen,  wat een snelheid!




 Ik ben er ongelooflijk blij mee dat ik deze rennend zo keurig in beeld heb gekregen.

Vogels fotograferen,  ik vind het zó moeilijk, ik krijg ze bijna nooit scherp.
 Een kwestie van een niet al te vaste hand  en meestal een te grote afstand, denk ik.
Maar deze?  Deze is scherp, joepie!! Eindelijk eens een foto waar ik de veertjes kan tellen :-)



 Deze en de volgende foto maakte ik op een andere dag, dat is aan het licht te zien




 Dit was afgelopen maandag,  toen ik ook de garnalenvissers fotografeerde,  op het moment dat de
mist net was opgetrokken. Het is goed te zien dat het windstil was,  het zwinnetje is nagenoeg rimpelloos waardoor er een leuk spiegelbeeld onstaat

Tot zover de Drieteenstrandlopertjes,  ik ben ook met de meeuwen 'aan het spelen' geweest,  daar maak ik binnenkort een blogje van


Slotwoordje:
Het slotwoordje is  een foto, want nu ik het toch over de garnalenvissers heb :
Deze is van vandaag, ik was eigenlijk net een paar minuutjes te laat, het mooiste moment van de zonsondergang was al voorbij, maar ja,  toen was die visser daar nog niet...



29 opmerkingen:

  1. Wat een prachtige beestjes zijn het toch.
    je hebt ze perfect in beeld gebracht!
    Met die zonsondergang was ik vanmiddag ook net te laat!
    Ik heb in Katwijk de strandlopers ook al gezien maar nog niet geplaat.

    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Loes
    wat zijn ze schattig die Strand lopertjes echt van die kittige diertjes mooie opnames heb je gemaakt
    en de laatste ja prachtig mooie warme kleuren
    Groetjes en fijn weekend
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtige serie.
    Het zijn zulke grappige vogeltjes om te zien, jammer dat ze alleen aan de kust voorkomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hai Loes,

    Zo, daar zitten toch een paar kanllers tussen.
    Vooral die van het rennende strandlopertje, maar die van de vogeltjes met hun snavel in het zand zijn ook zeer goed gelukt.
    Zeker die met z'n 2'en achter elkaar.
    Die laatste foto is heerlijk!

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een hele hele leuke serie is het geworden. Jammer van het overbelichten maar dat kan de beste overkomen. Die laatste plaat is echt top!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hi Loes,

    Your pictures of the birds are stunning! They are beautiful with the reflexion in the water.

    The last picture is breathtaking!!!

    Very nice photos. Congratulations!
    Louise

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Loes,
    Ja hoor, heel leuk die kleine vlugge vogeltjes.
    Die rennende met dat opspattende water is echt prachtig. Inderdaad mooi scherp en dat bij die snelheid. Super gedaan.
    groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Loes,

    Wow!! Geweldige foto´s!!!!!Fijne zondag!!!
    groetjes,Essi

    BeantwoordenVerwijderen
  9. het gaat je steeds makkelijker af, je gaat een super vaste hand krijgen, wat is de rennende met het water aan zijn pootje vast een super foto geworden. En de foto's met de kleine poeltjes waar ze aan het eten zijn, zo kan ik door gaan..het is gewoon een prachtige blog geworden. En de garnalenvisser staat er prachtig op, zo met de volle zon is het een foto om een ansichtkaart van te maken en bij de buurman in het rek..;-)

    Fijne zondag en groetjes van Von

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo Loes.
    Het zijn inderdaad heel leuke vogeltjes. Vooral die laatste met de weerspiegeling is heel goed. Ja wat de zonsondergang betreft even te laat en het juiste moment is voorbij. Toch vind ik deze foto nog heel mooi.
    Groeten bets

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Loes, dit zijn nu van die mooie vogeltjes die je bij mij in Drenthe helaas niet ziet.
    Gelukkig heb jij er een heel fraaie serie van gemaakt en ik geniet hier graag even met je mee.
    De synchroonfoerageerders vind ik geweldig en ook de rennende heb je super vastgelegd.
    Maar de hele blog is genieten tot en met je garnalenvisser als uitsmijter!
    Natuurkieker Cby

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Loes
    Pracht serie, wat een pracht plaatjes allemaal.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Loes, wat een supermooie serie (die hoop ik ooit ook nog eens te maken, ik zou al blij zijn met de helft van wat jij hier laat zien).
    De toppter is het rennende vogeltje waar het water nog achter zijn pootjes wegloopt, superscherp en mooi belicht.
    Ook de twee met de snavel in het water, super.
    Eigenlijk is deze hele serie gewoon erg mooi, met een paar echte toppertjes ertussen.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Loes
    gave foto's vooral die laatsten foto.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Loes...

    Ja bewegelijke vogeltje blijf erg moeilijk, maar de laatste foto's van deze serie zijn er vederscherp hoor....ja de belichting...lichte vogels is altijd moeilijk, je hebt erg snel overbelichting, gelukkig kun je dat weer een beetje terug draaien, lang leve de shop programma's
    Mooie gedaan,

    gr. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Drieteenstrandlopertjes...haha dat klinkt als snelle vogeltjes. Ik vindt het al een kunst om vogels als ze stil zitten vast te leggen, ik kijk er dan naar en denk 9 van de 10 keer nee. Zal ook komen omdat er iemand hier niet te ver vandaan dat 10 x beter kan. Bij haar kun je de veertjes tellen, dus ja ik snap wat je bedoelt. Soms denk ik ook wel eens kijken we niet net iets te kritisch naar ons zelf? Want nu ik dit hier zie dan moet ik zeggen wees trots! Vooral op die ene, echt je hebt dit heel mooi gedaan. Groetjes Cristien.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Geweldig Loes, ik ga foto`s van die strandvogels steeds meer waarderen.
    Het is niet eenvoudig om ze zo mooi op de foto te krijgen.
    Je hebt hier mooi gebruik gemaakt van het licht en mooi lage standpunten.
    Bij de laatste twee foto`s (van een andere dag)vind ik het water tussen de zand ribbels erg mooi in de compositie en natuurlijk de spiegeling.
    De twee synchroon met de snaveltjes in het water ook zo`n topper en ook het rennende Strandlopertje heb je sùper vastgelegd.
    Wil ik ook nog melden dat ik de vage spiegeling bij de eerste foto`s van de Strandlopertjes ook heel mooi vind.
    Ik hoop dat het snel een keer mooi weer is om naar de Zuidpier te gaan.
    Groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hallo Loes,
    De laatste is m'n favoriet, zo sfeervol! De 3-teentjes zijn ook heel mooi. Die waarvan je de veertjes kunt tellen, die daarna met de mooie spiegeling. Heel mooie compositie met de zandbultjes voorin en de egale achtergrond. Top!!
    Die met de mossel (?), de schelpen op voor- en achtergrond. Heel mooi! Ik had denk ik wel een andere uitsnede gemaakt.

    Kortom prachtige serie weer!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi Loes
    Ja..Ik ben bezig met een inhaalslag..Ik liep overal achter..En eerlijk is eerlijk..je kunt het beter maar een beeje bijkouden om de site's te volgen..Want als je eenmaal achterop komt..Dan heb je heel wat in te halen..Zo hier ook dus..(En ik ga het vanavond echt niet redden om iedereen te bezoeken..) Die Garnalenvisser..dat waren ook prachtige foto's..Ik woon er naast de deur..maar kom er nooit met mijn fototoestel..
    Prachtig ook hoe jij die Drieteenstrandlopers er weer op kreeg..Maar ja..ik ken jou geduld..
    En dat wordt beloond!!...Ja echt gaaf..(trouwens die jij nog extra moest bewerken..Super!!)..Een prachtige vogel...en geweldig in beeld gebracht.
    Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  20. p.s.Loes
    Ik ben vandaag weer op het Groot Zwarteveld geweest..en helaas geen Klapekster..Gewoon te dichte mist..En eigenlijk ongeschikt om vogels te fotograferen..(alleen donkere silhouette's)
    Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Heel mooi, Loes, deze serie. Mooi scherp en heel goed gepakt. Die foto van het rennende lopertje, met dat waterspoortje: geweldig!
    De garnalenvisser met prachtig licht: ook heel mooi, al met al een serie om van te smullen.
    Groeten, marion

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hoi Loes
    De garnalenvisser komt zo toch al een heel stuk in de richting! Mooi beeld! En ja .. de drieteenstrandlopertjes.... ik moet echt nodig 's naar het strand!! Het is je goed gelukt die kleine beweeglijke vogeltjes te 'vangen'.
    Groetjes Albertine

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hallo Loes,

    Leuk die rennende vogel. Je ziet het straaltje water nog achter het pootje hangen :-)
    Erg mooie serie!

    Groet,
    Peter en Janny7


    P.s. Helaas week ik niet van wat voor die die schadel is, zou een vosje kunnen zijn aan de tanden te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hoi Loes,

    ik vind het weer een mooie serie van deze vogels. Dat lopende vogeltje vind ik sowieso heel mooi, maar ook foto 4 waar die 3 vogeltjes opvliegen vind ik super. Uiteraard je laatste met die zonsondergang :-)

    OT Ik had zelf voor het eerst in M gefotografeerd, maar weet niet zo goed hoe ik dat moet doen met de lichtbalans. De zachte lucht is gelukt maar de vogels zijn idnerdaad beetje donker.

    groetjes Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Een prachtige serie, ik ben gek op die snelle strandlopertjes. Eens heb ik er zelfs eentje bij gezien die op één pootje meedeed (het andere was ie kwijt). Ook je paalzitters net bekeken, bijzonder geslaagd!

    Joke Bot (inweerenwind)

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Schitterende serie Loes,
    weer lekker scherpe plaatjes waarbij de hardloper er voor mij uitspringt. Mooi met die waterdruppels rond zijn pootjes, knap gedaan.

    groeten,
    Ron

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Hoi Loes
    Prachtige serie van deze snelle vogeltjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Prachtige foto,s een lust om door te bladeren.
    groetjes Bob.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Schitterende foto's! Ik heb een van je foto's op mijn blog geplaatst naast een gedicht met een link naar jouw blog. Ik hoop dat je dat goed vindt (https://judyscorner16.blogspot.nl/2017/02/lijflied.html). Judy

    BeantwoordenVerwijderen