De mooie natuur daagt mij uit om te fotograferen, de wens om goed te leren fotograferen daagt me uit om er steeds vaker
op uit te gaan om te oefenen.
Een heerlijke wisselwerking dus, waaraan ik veel plezier beleef.
Op deze site doe ik verslag van mijn pogingen om wat ik zie zo mooi mogelijk vast te leggen.
Bedankt voor je bezoekje, en mocht je een reactie achter willen laten, dan stel ik dat erg op prijs.

Klik op een foto voor een presentatie in groter formaat en hogere kwaliteit!


dinsdag 15 november 2011

Garnalenvissers

Het strand is bij mij vooral favoriet op hele rustige dagen, zoals bijvoorbeeld een maandag in november.
Een dag zoals gisteren dus.
Een hardnekkige dikke mist hulde Zandvoort de hele ochtend in nevelen, maar rond het middaguur vielen  voorzichtig de eerste kleine gaatjes in de eindelijk  dunner geworden bewolking.
Tijd om een poos lekker te gaan banjeren!
Vaak ga ik zonder camera  (ja, écht waar!)  maar vandaag neem ik hem weer eens mee




De mist wil nog niet overal wijken,  en de combinatie van de doorbrekende zon  met de laatste laaghangende bewolking zorgt voor een heel apart sfeertje, dus als ik in dat vreemde licht de garnalenvissers met hun netten door het lage water zie slepen,  meen ik daar wat sfeervolle plaatjes van te kunnen maken.
Maar dat viel tegen :-( 
Toen ik thuis de beelden nakeek waren ze stuk voor stuk saai, grijs en grauw.
Rijp voor de prullenbak. Of toch niet?   Even spelen................



Deze foto heb ik omgezet naar Z/W,  iets waar ik nog helemaal geen ervaring mee heb, ik heb gewoon maar wat zitten rommelen.
Ik vond in Lightroom bij de effecten  diverse soorten vignettering;  deze lichte vignettering vond ik wel aardig,  het versterkt in mijn ogen de nevelige sfeer




Bij deze,  en de volgende foto's  komt er steeds meer kleur in beeld,  omdat de zon ook steeds beter doorbrak.  De lichte vignettering heb ik bij alle beelden aangehouden















Ik vind het een verrassende reddingsactie van foto's die rijp waren voor de prullenbak.
Wellicht zal niet iedereen het mooi vinden, smaken verschillen nu eenmaal. Gelukkig maar!


Via het strand ben ik de AWD ingelopen, met de stiekeme hoop de Wilde Zwanen weer te zien in het infiltratiegebied, maar het was er nagenoeg uitgestorven.   Ook even bij de vosjes langsgeweest, daar was het een reünie van bekenden, erg gezellig zo in het zonnetje!

Pas na zonsondergang stond ik weer op het strand,  en wat kleurde de lucht toen mooi!  En toen kwam er ook nog een garnalenkotter voorbij varen, mét de lichtjes aan,  dan ben je toch blij dat je je camera bij je hebt!





Ik baalde wel even dat ik geen statief bij me had, want het werd al behoorlijk donker,  nu moest het diafragma open en de iso omhoog  ( eerste foto 1600, tweede 800)  maar bij nader inzien had ik aan het statief niet echt veel gehad. De boot en de meeuwen zijn in beweging,  dan  moet je toch de  sluitertijd zo kort mogelijk houden



Slotwoordje:
Wat een toeval!  Gisteravond bekeek ik het blog van Peter Duijndam, en wat zie ik:  Garnalenvissers!
Een kleurrijke serie die hij die zelfde middag in Katwijk maakte toen de zon uitbundig scheen.
En ook een garnalenkotter op zee, en... het is precies dezelfde Scheveningse Kottter, de SCH 42.
Het blog van Peter is de moeite waard, hij maakt o.a. erg mooie strandfoto's, effies kijken dus!

34 opmerkingen:

  1. Leuk Loes, dat spelen met de foto's. Ik ben blij dat je ze uit de prullenbak hebt gered, heel mooi en sfeervol! Als ik ooit meer tijd krijg, zal ik ook eens foto's gaan bewerken, lijkt me leuk!
    De laatste foto's zijn ook heel aantrekkelijk, daarvan krijg je acuut zin om naar het strand te gaan.
    Heb je weer vakantie?
    Groeten, Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Loes,

    Mooie serie hoor.
    Prachtig he, die zonsondergang.

    Groet,
    Arné

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat was het druk he.... Maar wel gezellig.
    Jij hebt een pracht van een garnalenkotter erop gezet met die lichtjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Loes het is een mooie sfeervolle serie geworden de Garnaalvissers of het plaatjes van vroeger zijn ik vind ze heel mooi
    ook de boten mooie warme kleuren
    Groetjes en fijne avond
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Loes
    je bent weer goed bezig geweest met je foto's
    grappig die witte wazige randen en weer mooie foto's van die garnalen vanger en die boot in het mooie licht.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Loes, ik vind dat je een geslaagd experiment hebt uitgevoerd. De omzetting naar zwart/wit in combinatie met de vignettering geeft een mooi sfeervol effect.
    En een mooie overgang zo naar meer kleur.
    De Garnalenkotter tegen die prachtige avondlucht is heel mooie afsluiter.
    Tja en zo zie je maar weer dat er onder alle omstandigheden toch altijd weer verrassende resultaten zijn te bereiken.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  7. het omzetten naar Zw/W is goed gegaan, Sepia had misschien iets zachter geweest in de witte delen..?? Het zijn foto's geworden die zo als kaart gedrukt kunnen worden. Het manneke in het water met zijn net..ik geniet ervan. En dan op de terug weg, deze luchtpartij zien met een kotter. Je kon je dag niet beter afsluiten. Prachtig gedaan..

    LG Von

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hello Loes!

    Very nice pictures! Love the ones that are almost in black & white on the sea, beautiful.

    Cheers! Louise

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Loes,
    De garnalenvisseer (boot) bij zonsondergang vind ik toch wel de mooiste van de serie.
    De andere foto's heb je nog goed gered, ikzelf denk net als Yvon dat Sepia misschien nog mooier zou zijn, geeft een beetje het effect van een oude anzichtkaart. Van de bewerkte serie vind ik de visser met het net het mooist.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat grappig, je weet van Marken.
    En ook ik heb er een deel van omgezet.
    Zo mistig, maar toch heel speciaal.
    Super mooi en passend om zo om te zetten.
    De vierde foto vindt ik echt heel gaaf!
    En die kotter wow dat licht!
    Heel mooi gedaan, groetjes Cristien.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Loes

    Ik ben gek op strand, altijd van alles te zien en te vinden, het is jammer dat we altijd eerst 2,5 uur moeten rijden voor we er zijn, anders ging ik wel vaker..
    Eerst plaagt de mist je, nou het is hier al dagen kommer en kwel, mist, mist en nog eens mist de gehele lange dag..dus niet klagen hoor ;)
    Je foto's zijn mooi, ik zal straks ook nog even bij Peter kijken...
    Je hebt je Iso weer eens getest en dat ziet er best uit...
    En je hebt wat gerommeld zeg je zelf, nou die opnames zijn ook mooi geworden hoor.. Al met al een mooie strandblog...

    Gr. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo Loes,

    Mooi om te zien, de variatie in je verschillende blogs. Fraaie serie van de garnalenvissers. Van de bewerkte vissers vind ik toch degene met zijn visnet het mooiste, maar die van de vissersboot tijdens zonsondergang is mijn favoriet. Doet me meteen een beetje denken aan je header foto.

    Groeten,

    Remco

    ps. ik dacht dat jij naar ZUIPPIER IJMUIDEN zou gaan, of was die dicht wegens werkzaamheden?

    BeantwoordenVerwijderen
  13. @Remco,
    Het uitje Zuidpier is letterlijk de mist ingegaan helaas, haha, de Zuippier was een gezellig alternatief geweest!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Loes,
    Zoohee, zit dit ook in Lightroom!
    Een leuk speledingetje.
    De eerste twee vind ik niet zo maar dan worden ze beter.
    De visser met het net vind ik een heel mooi sfeerplaatje.
    De kotter in het late licht zijn heel gave foto`s.
    Zo`n kotter is al mooi maar in dit prachtige licht zijn het toppers.
    Ik mis wel een Vossenfoto hà hà.
    Doe ik van de week wel voor de liefhebbers.
    Ik heb je gisteren gezien maar bijna niet gesproken, veel te druk.
    Komt wel een keer,
    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hallo Loes,
    Je hebt het ontzettend goed opgelost met de "prullenbakfoto's". Het vignet doet het inderdaad goed bij die mistfoto's. Ze zijn heel apart geworden.
    De visser met het net is echt een topper en natuurlijk ook de garnalenboot met het prachtige oranje licht.
    Een heerlijke serie weer.
    Groet, Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hai Loes,

    Nou, ik vind het erg mooi.
    Ik ken het gevoel, dat je iets leuks hebt gemaakt, maar dat het plaatje op de computer tegenvalt omdat het er "plat" uitziet.
    Ik denk wel dat je er nog iets veel mooiers van kunt maken.
    Is het mogelijk om alleen de garnalenvisser te selecteren en dan de rest van het plaatje ZW te maken? Dan kun je de visser in kleur laten en springt deze er helemaal uit. Zomaar een ideetje.

    Je foto van de kotter is er eentje voor aan de muur. Mooie zachte kleuren, goed scherp en het licht op de kotter maakt de foto af.

    Hele fraaie serie!

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Loes
    tsja... zo zit je met jaloerse blik naar de Geschubde inktzwam te staren, en voordat je kunt reageren zijn de inktzwammen veranderd in kleurrijke zwarte pieten, om vervolgens overruled te worden door mistige garnalenvissers. Je Sint-serie is erg leuk, vrolijk.
    Je laatste serie is vooral interessant om te proberen te ontdekken wat er mist.. (mist... ;p ). Ik denk de verstilling... ergens moet je in dit soort beelden de stilte van het strand, de eenzaamheid van de kotter, het geconcentreerd bezig zijn van de visser weten te vangen. Ik zou niet weten hoe, hoor! maar het is leuk om over na te denken!
    Maar toch jammer van de inktzwammen...
    groetjes Albertine

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hallo Loes.
    Het blog van Peter is heel mooi, maar jij kunt er ook wat van De boot ven de garnalen vissers is heel mooi en ook de foto's van het strand zijn toch wel de moeite waard.
    Groeten Bets

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi Loes
    Mooie bewerkingen heb je op de foto's los gelaten.
    Past goed bij deze serie van mist en zee en de garnalenvissers.
    Groet Arjen

    BeantwoordenVerwijderen
  20. lOES,

    Nou Loes ik zie dat jij ze ook gevangen hebt!(Garnalen).
    Ik vind dat je het knap gedaan hebt in Z/W, vooral die laatste geeft een ouderwets sfeertje!
    Die (zelfde)kotter in avondlicht is prachtig hoor!
    Bedankt voor je positieve link(reactie)!

    Groet, Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hoi Loes,

    Je gaat inderdaad snel, alweer 2 nieuwe series.

    De kotter en de visser met het grote net, TOP!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. @René, wat jij voorstelt zal best mogelijk zijn, maar ik heb daar geen software voor, dus ik kan het niet uitproberen

    @Albertine, ja, ik weet het, de series volgen elkaar veel te snel op, maar ik vind het telkens zo leuk.....
    Over de sfeer van stil strand en eenzame vissers zet je me idd aan het denken, heel goed, dankjewel

    @Reini, ja, sorry, ik ben bijna niet bij te houden... ik heb nog meer leuke foto's klaar staan maar ik moet van mezelf nu echt even wachten, ben benieuwd of me dat lukt ;-)

    Groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hoi Loes,
    Wat een bijzonder mooie opnames. Vooral die laatste twee met die vissersboot, wat een kleuren...!! Zijn uitstekend gelukt hoor Loes. Knap gedaan!!
    Leuk ook die vignettering bij die andere opnames.

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hoi Loes,
    Goed idee om de foto's op deze manier te redden. Bij de eerste twee vind ik het contrast te hard, misschien kun je daar wat kleur in de vignettering toepassen? Daarna komt er meer kleur maar zeker ook meer sfeer in de beelden. Mooi resultaat en een prachtig aflsuiting met de kotter. Heerlijk om zo aan het strand te wonen en dit binnen loopafstand te kunnen fotograferen.
    Eeven lekker uitwaaien en als het te koud wordt, gauw naar de warme kachel.
    Groetjes, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Hoi Loes,
    Mooie serie van de garnalen visser, lijkt me wel koud daar in het water. De kotter in dat prachtige licht vind ik super.

    Gr Cese

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Mooie kleuren bij je laatste foto's ... en je eerste foto's ... leuk om te spelen met lightroom en zo van alles uit te proberen.
    Groetjes vanuit de nachtdienst
    Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Hier begint de zon nu ook wat door te komen, maar het is de laatste dagen steeds behoorlijk mistig geweest. Ik moest toch werken dus daarom vond ik het neit zo erg.

    Je foto's zijn werkelijk weer plaatjes en vooral die met die 'warme' luchten. Zo ontzettend mooi vind ik dat! Je hebt het over overzetten naar Z/W maar daar heb ik helemaal geen kaas van gegeten. Heb net geprobeerd om wat zeemeeuwen in de M te fotograferen en ik moet zeggen dat dat nog lang niet meeviel!

    Hele mooie serie Loes Klasse!

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Heel erg mooi Loes je voelt de koude gewoon van het beeldscherm komen. Ieder zijn vak maar met dit weer met je lijf in de zee lijkt me....zwaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Hoi Loes.....

    Dat mag.....altijd gezellig...
    je hoort de datum nog wel even, (via, via)

    gr. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Hi leuk om te lezen en te zien. Ik wist niet dat men zo nog viste. Ik zag ze ook al bij Peter staan inderdaad.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Hoi Loes,
    heerlijke foto's om naar te kijken en met deze nabewerking alles behalve rijp voor de prullenbak.
    Ik beperk me tot nu toe met Lightroom tot het bijsnijden en verbeteren qua belichting en contrast maar deze mogelijkheden ga ik ook zeker toepassen in de toekomst.
    Bedankt voor je inspirerende serie.

    groeten,
    Ron

    BeantwoordenVerwijderen
  32. hoi Loes, dit is echt een geweldige serie en dat spelen met foto's die je eigenlijk in de prullenbak wilde gooien is je heel goed af gegaan.
    Ik zit zelf ook wel eens in oudere mappen te kijken wat ik er nog van kan maken; leuk om te zien dat je er nog best veel uit kan halen wat je eerder niet is gelukt.
    groetjes Astrid

    BeantwoordenVerwijderen