De mooie natuur daagt mij uit om te fotograferen, de wens om goed te leren fotograferen daagt me uit om er steeds vaker
op uit te gaan om te oefenen.
Een heerlijke wisselwerking dus, waaraan ik veel plezier beleef.
Op deze site doe ik verslag van mijn pogingen om wat ik zie zo mooi mogelijk vast te leggen.
Bedankt voor je bezoekje, en mocht je een reactie achter willen laten, dan stel ik dat erg op prijs.

Klik op een foto voor een presentatie in groter formaat en hogere kwaliteit!


zaterdag 21 augustus 2010

Aan elkaar gewaagd!

Al tijdens ons dagje Kennemerduinen in juni hadden Ghita en ik afgesproken om op 20 augustus een heidewandeling te gaan maken.

Wat was het spannend deze week wat het weer zou doen, en wat hadden wij een geluk! Het was het mooiste weer van de wereld, knalblauwe lucht, hier en daar een vriendelijk wolkje, en een zeer aangename temperatuur.

Al om 8 uur troffen wij elkaar bij NS station Bussum Zuid.
We wisten dat we aan elkaar gewaagd zijn als het gaat om afstanden lopen, maar wat wij gisteren gepresteerd hebben..... We waren pas tegen 6 uur weer terug bij het station, oef! maar liefst tien uur lang op pad geweest!

Een beeldverslagje van deze lange dag:


We gaan door het Spanderswoud op weg naar de heidevelden. In het bos heerst een weldadige rust, alleen een grote bonte specht verstoort af en toe de stilte, een foto daarvan lukt echt niet in het donkere bos, dan maar de paddestoelen!


Het is nu echt aan het nazomeren, en we zien al veel paddestoelen, zoals dit trio parasolzwammen.
Met een beetje fantasie zie je onder deze parasolletjes de kaboutertjes zitten ;-)

Ghita dacht dat dit een koekoeksbloem is, maar daar ben ik niet zeker van, die hebben volgens mij geen wit hartje?


Na het Spanderswoud lopen we over de Natuurbrug en ligt de bloeiende Bussummerheide voor ons


We lopen door een kleine bosrand en zien daar deze enorme mierenhoop, ofwel het koepelnest van de bosmieren.

Ik vond een interessant stukje over de bosmier op de volgende site:



Het krioelt hier echt van de mieren, ik heb geprobeerd dit close in beeld te brengen, maar ze zijn zo beweeglijk dat dit helaas niet echt is gelukt



We genieten op de Westerheide van de uitgestrekte paarse velden, maar wat is het lastig om dit mooi in beeld te brengen, zelfs met de boom erbij is het eigenlijk maar een saai plaatje



Jippie, mijn eerste vogeltje met de nieuwe telelens, en nog aardig gelukt ook.
De tijd van de vogeltjes is een beetje voorbij, de jongen zijn uitgevlogen, het is nu tijd voor de rui, maar deze roodborsttapuitjes lieten zich nog wel veel zien

Natuurlijk hopen we reeën te zien, en ik weet dat de kans daarop bij dit akkertje groot is, en jawel, heel even kwam deze reegeit uit de bosrand, net lang genoeg voor één foto



We lopen door naar de kleinere Zuiderheide



Hier zijn wat meer hoogteverschillen, en op veel plaatsen is er wat meer begroeiing



en daardoor zijn er wat interessantere plaatjes te maken dan van het vlakke heideveld



Een dood boompje tegen de knalblauwe lucht doet het altijd wel aardig :)


De zandverstuiving lijkt door de groothoek aanmerkelijk groter dan hij in werkelijkheid is



Deze zandverstuiving op de Zuiderheide is de grootste van het Gooi. In de loop van de tijd was het hier bebost geraakt, maar een paar jaar geleden is het stuifzand hersteld.



We hielden hier even een kleine pauze, en toen er een windje opstak, was het ons helemaal duidelijk waarom dit stuifzand heet.
Niet best voor de foto-apparatuur, dus we vervolgen onze weg, en houden een aangename rustpauze op het terras van Theehuis het Bluk

Genietend van onze icetea en muntthee, en uitzicht over de heide, krijgen we bezoek van een koolmeesje



een heel brutaal koolmeesje, dat de kruimeltjes van de tafel komt halen! Dit gedrag zijn we gewend van de mussen, maar ik wist niet dat de koolmeesjes dit ook doen, enig!


Het is kwart voor drie als we weer op pad gaan, nog een lange weg te gaan, terug naar Bussum Zuid, een wandeling waarbij we telkens van de geplande route afgaan omdat we weer wat zien... zoals weer een roodborsttapuitje en nog een vogeltje, waarvan ik niet kan zien wat het is



Natuurlijk zien we op deze warme zomerdag ook vlinders, hier het hooibeestje, beetje pech dat ie halfverscholen achter de tak zit, maar het was de eerste keer dat het me lukte om dit hele kleine, en erg beweeglijke vlindertje, in beeld te krijgen, dus ik ben er toch wel blij mee


Ik heb (nog) niet kunnen traceren welke soort dit is


Ik had beelden voor ogen van de kudde Schotse Hooglanders tegen een achtergrond van bloeiende heidevelden, maar op de een of andere manier is het me niet gelukt om zulke foto's te maken. Meestal stonden de koeien op de verkeerde plaats, maar heel vaak kreeg ik ook de belichting niet goed, ik heb nog steeds een hoop te leren :)


Dus geen mooie kudde, maar wel een solitaire Hooglander


En eentje van dichtbij, waarop je kunt zien dat het beest vol met vliegen zit


Het is al laat in de middag, we hebben tot nu toe vijf reeën gezien, maar die hebben nauwelijks foto's opgeleverd. Ghita had een grote wens: een ree in de bloeiende heide, maar het gaat er op lijken dat die wens niet vervuld wordt.
Net voor we weer bij de natuurbrug zijn zie ik in de bosrand de zesde ree van vandaag


en het lukt me net om tussen de bomen door dit plaatje te schieten van deze mooie reebok
Ghita had meer geluk, toen de ree weg schoot in de richting van de hei drukte zij nog een keer de ontspanknop in, en daarmee was haar wens vervuld!
Dus kijk ook even bij Ghita : http://carpediem2.punt.nl/


Slotwoordje:
Na een wandeldag van maar liefst bijna tien uur lang stonden wij warm, bezweet, met knalrode hoofden, maar uiterst voldaan weer bij Bussum Zuid.
Wat we in juni al wisten, werd op deze mooie dag weer bevestigd: Wij zijn elkaar gewaagd!

20 opmerkingen:

  1. Dag Loes
    Mooie serie en daar is zat te zien wat prachtig nu de Bloeiende Heide en de grote koeien en vogeltjes
    je heb inderdaad je lichtmeting niet goed staan
    denk ik (en je AF veld )
    ik heb mijn AF veld meestal op een stip staan en als je heel breed alles scherp wil hebben dan op meervelds meting zetten maar wil je speciaal iets scherp een dier vogeltje Bloem Etc. dan zet ik de belichting meting ook op een stip
    Misschien heb je hier iets aan ??
    In ieder geval is het daar echt geniet
    Fijn weekend hé
    Groetjes Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een lange maar mooie wandeling Loes, je opnames zijn weer erg fraai hoor.

    groetjes, Loop

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Erg mooi gebied en mooie foto's. Dat het krioelt van de mieren is erg goed te zien hoor. Bijzonder mooi plaatje van die ree die tussen de bomen door kijkt.

    De koekoeksbloem op jouw foto is waarsch. een dagkoekoeksbloem. Je hebt ook nog de gewone koekoeksbloem.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hi Loes, wat een mooie weergave van de dag. Gelukkig heb je toch bijna allemaal andere foto's geselecteerd voor je log dan ik, mijn wandeling-log volgt nog, grappig dat jij de boom bij de zandverstuiving links hebt staan, ik heb hem rechts op de foto.
    En wat zijn jouw vlinders goed gelukt, en die roodborsttapuit, die is echt goed, dat aat wel goedkomen met de vogelfotografie.

    Ik heb een heel klein beetje spierpijn maar vooral een duf hoofd, voor mij was het gister toch een erg lange (maar prachtige) dag.

    Groetjes
    Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  5. dan heb een aardige wandeling gemaakt, dit was ons fiets route vroeger. Nu voel je de beentjes..?? al je spullen mee..?? dan gaat het wel wegen. Je hebt mooie plaatjes geschoten. Wat is het toch mooi in deze omgeving. Dat de paddenstoelen al zo ver zijn..ook maar even snel op pad gaan...fijne vakantie..
    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Von,
    Ja, alle spullen mee, dat was een ware uitdaging, maar het bleek goed te doen, alhoewel de telelens de laatste uurtjes wel steeds zwaarder leek te worden.....
    groetjes en fijn weekend
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat heb je weer een rijke serie moois weten te vangen in je glaswerk. Oei die mierenhoop nee daar mot je niet in gaan zitten zeg! Mooi ook de paddo's ja die komen ook weer volop in beeld en dat vind ik ook altijd zo leuk om daar mooi werk van te schieten net als jij hier weer hebt gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat en mooie dag hebben jullie gehad en prachtige foto's
    Ik ga even snel bij ghita kijken

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat leuk om te lezen dat je zo genoten hebt gisteren Loes.
    Erg mooie foto`s heb je gemaakt maar die close-up van de schotse hooglander vol vliegen is dit keer mijn favoriet.
    Wat een grappig bekkie trekt die.
    Fijn dat ik even met je mee mocht genieten, wandelingen zitten er voor mij nog niet in Loes, ik baal als een stekker!
    Groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat heb jij een conditie opgebouwd, daar kunnen onze vroegere oefeningen bij Anneke niet tegenop. Hele mooie foto's weer om naar te kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Loes
    Wat een lange wandeling..hebben jullie gemaakt.
    Maar de tijd vliegt...Als er veel te zien valt..En als je dan samen...heel eenvoudig door één deur kunt...Ja dan maakt tijd niet meer uit...En dan mag je blij wezen met genoeg ruimte op je geheugenkaart.
    Altijd mooi die stuifgebieden..Prachtige foto's Loes..Ook die schotse hooglander..met die vliegen...En dan die ogen..Ja..dat blijft ook altijd heel apart.
    En het ging jullie in eerste instantie om de Reeën...Dus jullie hadden veel extra...Ja..Heel veel extra.
    Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Loes,

    Wat een prachtige foto's van de reeen!! Ik ben vandaag heel de dag wezen wandelen op de Zuider en Westerhei rondom Hilversum, prachtig die bloeiende hei ... maar eh ... geen ree er op gezien hoor! Wel een ree die heel snel wegschoot in het bos en de Schotse Hooglanders op de hei, maar de foto's moet ik nog bekijken zo. Het is een super mooi gebied daar (ik heb vandaag samen met een vriendin de NS route van Baarn naar Hilversum Noord gelopen) en ik ga zeker nog eens terug.

    Groetjes, en fijn weekend verder
    Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Prachtige plaatjes weer Loes.
    Ik vinden de boom op de zuiderheide heel mooi vastgelegd!
    Weer met plezier naar gekeken en de tijd vliegt voorbij als je aan de wandel bent.
    Mooie wandeling!
    Groet,
    Peter en Janny.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik was nog vergeten te zeggen dat ik jouw reebok in het bos prachtig vind, je hebt hem net even scherper erop gekregen.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hallo Loes,

    Wat een pracht serie weer Loes, die paddestoelen helemaal toppie.
    Ja ook hier zijn de vogeltjes aan het weg trekken, maar we hebben weer wel een soort aangetroffen die je niet echt veel ziet schijnt, we hebben de patrijs gefotograveerd, hebben hem op onze log gezet.
    Maar jij heb weer super foto's gemaakt, en alle kleuren zo prachtig, echt toppie hoor.

    Groetjes,
    Gert-Jan en Wil

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ben ik nog een keer, de niet te traceren vlindersoort is het boomblauwtje, zeker weten.

    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Prachtige foto's weer van een prachtige wandeling. Het is toch genieten zo?
    Groetjes jacqie

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een wandeling, met mooie foto's en de laatste vind ik zelf de aller mooiste, het ree.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Lekker, zo'n allround lens waarmee je zowel landschappen als beestjes kunt fotograferen. Dat levert een wat veelzijdiger beeld op dan enkel door een tele....
    En zo te zien kun je er al aardig mee overweg.
    Én leuke foto's en leuk gezelschap....dat klinkt als een ideaal uitje!

    Groet,
    Roeselien

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Roeselien, ik heb geen allround lens, ik sleep nu twee camera's mee, een met de 16-80 mm en de andere met de 70-400mm, zo ben ik zelf "allround" !
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen