De mooie natuur daagt mij uit om te fotograferen, de wens om goed te leren fotograferen daagt me uit om er steeds vaker
op uit te gaan om te oefenen.
Een heerlijke wisselwerking dus, waaraan ik veel plezier beleef.
Op deze site doe ik verslag van mijn pogingen om wat ik zie zo mooi mogelijk vast te leggen.
Bedankt voor je bezoekje, en mocht je een reactie achter willen laten, dan stel ik dat erg op prijs.

Klik op een foto voor een presentatie in groter formaat en hogere kwaliteit!


dinsdag 18 mei 2010

Kennemerduinen

Nadat het zondag met de zon wat tegen viel, was het gisteren onverwacht zonnig en aangenaam weer. Dus dat nodigde uit om er lekker op uit te gaan. Ik had ook wel weer eens zin in een lekkere strandwandeling, dus ik besloot om vanuit Zandvoort over het strand naar Parnassia (ten noorden van Bloemendaal) te lopen, en daar vandaan dwars door de Kennemerduinen naar Koevlak (uitgang Overveen)



Vanaf Parnassia eerst even langs het Vogelmeer, daar was het nu een oase van rust

wat een geluk dus, dat ik hier zondagmiddag ook was, toen de Koniks hier rond liepen


in de duinen beginnen de duinroosjes te bloeien

en overal is het genieten van het weelderige voorjaarsgroen. Ik zag hier in de omgeving een damhertje, maar ze zijn hier zo schuw, die krijg je niet zo gemakkelijk in beeld
-
Het oranjetipje.
Het mannetje van het oranjetipje kun je heel makkelijk herkennen. omdat hij oranje punten op zijn vleugels heeft! De vrouwtjes hebben die niet en lijken daarom veel op de witjes.
-
-
Het vlindertje laat zich rustg in alle standen fotograferen ( nog steeds niet scherp genoeg...)


Als je naar de onderkant van de vleugels kijkt, kun je de vrouwtjes-oranjetipjes en witjes wel uit elkaar houden: de onderkant is bij de oranjetipjes wit met groene vlekjes (gemarmerd) en bij de witjes gewoon wit.


Het oranjetipje vliegt van half april tot begin juni. Oranjetipjes kun je vooral vinden in vochtige graslanden met bosranden in de buurt. Soms vliegen ze ook in tuinen of parken in de stad


Ik nader Koevlak en kijk neer op speelvijver het Wed

Net als het Vogelmeer is dit een uitgegraven meertje, alleen is het Wed als zwem- en recreatieplaats in gebruik


Het is omgeven door vriendelijke duintjes waar het op mooie dagen vooral voor gezinnen met kindertjes goed toeven is


Een aantal dode bomen in het zand trekt mijn aandacht, maar wie ziet er iets bijzonders??
-
Bekijk de foto eens in het groot....
-
Ik was wat aan het experimenteren met de HDR functie van de camera, en op het moment van afdrukken rende er een jongetje mijn beeld in
-
Hier een uitsnede, ik vind dit echt grappig!
Doordat de camera twee beelden, met verschillende belichting, achterelkaar schiet, en die samenvoegt tot een foto, zie je hier het jongetje twee keer!


Slotwoordje:
Vanaf Overveen wilde ik de bus terug naar Zandvoort nemen, maar aangezien die net weg was toen ik aankwam liep ik naar de volgende halte aan de Zeeweg. Daar wachtend op een bankje reed de bus gewoon voorbij! Ja, ik 'bus' niet zoveel, had ik mijn hand op moeten steken?
Dan maar weer verder lopen, dat is aangenamer dan wachten... wat ben ik toch blij met mijn wandelschoenen.... uiteindelijk heb ik de hele Zeeweg te voet gedaan, en had ik net zo goed ook van Bloemendaal naar Zandvoort nog kunnen lopen, maar och, toen de volgende bus bij de halte wel stopte ben ik toch maar ingestapt....

5 opmerkingen:

  1. Hoi Loes
    Ik heb ook een tijdje achter die Oranjetip aan gelopen.Maar het was geen doen om hem op de foto te krijgen...hij wilde maar niet stil zitten...Maar wat is hij mooi.
    Die van jou is super.
    De HDR foto is ook heel gaaf..Met die twee joggers (één)..Een pracht van een foto!!
    en wat is het heerlijk..alles weer moi groen.
    daardoor is wild wel moeilijker te spotten.
    Gr henk

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ooit in de prehistorie toen er nog geen digitale camera's bestonden heb ik een foto gemaakt van mijn zoon die bij de bbq stond en ik maakte er twee
    Vraag me niet hoe het kan maar toen die fotos aangedrukt waren had ik dus 1 foto waar zoonlief opstond met 2 hoofden !!!!!!!

    Wat is het er mooi he Loes en je hebt de Oosterplas dus op een haar na gemist !!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wow, prachtige foto's zeg! Is ook een heel mooi gebied zo te zien. Dat moet een heerlijke wandeling geweest zijn.
    Bijzonder die foto van dat jongetje... ik dacht echt dat het er 2 waren!
    Fijne dag,
    groetjes jacqie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een heerlijke frisse foto's, dat groen is echt mooi groen en het water helderblauw. En wat leuk dat je het oranjetipje hebt, die staat nog op mijn vlinderverlanglijstje.
    Prachtige foto's van een mooi gebied waar ik echt een keertje heen wil.

    Die foto met het jongetje, echt heel apart, wel mooi trouwens.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Staat er allemaal weer goed op!
    Mooie vlinder plaatjes Loes.
    Groetjes,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen