De mooie natuur daagt mij uit om te fotograferen, de wens om goed te leren fotograferen daagt me uit om er steeds vaker
op uit te gaan om te oefenen.
Een heerlijke wisselwerking dus, waaraan ik veel plezier beleef.
Op deze site doe ik verslag van mijn pogingen om wat ik zie zo mooi mogelijk vast te leggen.
Bedankt voor je bezoekje, en mocht je een reactie achter willen laten, dan stel ik dat erg op prijs.

Klik op een foto voor een presentatie in groter formaat en hogere kwaliteit!


zaterdag 29 mei 2010

Een heerlijke AWD-wandeling (1)

Wat een heerlijke dag, van 11 tot half 6 heb ik in de Amsterdamse Waterleiding Duinen lopen wandelen en genieten, camera mee natuurlijk, plus wat goede voornemens:
Ik ga oefenen met de M-stand en ik ga eens proberen om uit de hand te fotograferen ipv alles op het eenpootstatief. Dat gebruikte ik telkens omdat ik erge moeite had om de camera stil genoeg te houden, maar vandaag heb ik het statief niet gebruikt, en dat viel reuze mee! Om het mezelf iets gemakkelijker te maken heb ik wel een wat hogere Isowaarde gebruikt




Ik neem ingang Zandvoortselaan en ga over de brug meteen linksaf


en geniet direkt van de uitbundig bloeiende seringen


Een grote harige rups. Sinds ik de macrostand op de lens een beetje onder de knie heb vind ik het echt enig om allerlei gekke beestjes te fotograferen


Ik verlaat het bospad en loop verder langs het Noordoosterkanaal. Een gewone wilde eend, maar wat zijn die toch eigenlijk mooi!





Een vuurjuffer.
Op dit plaatje ben ik toch best een beetje trots, M-stand, dus handmatig belicht, ook handmatig scherpgesteld en uit de hand geschoten!

Voor de St. Jakobsvlinder was ik te laat, ik ben ook zo druk met al die handmatige instellingen :)
Maar, zou je een vliegende vlinder willen fotograferen lukt dat niet, dus eigenlijk een kadootje!
-
-
Het meerkoetje verlaat even haar nest

waardoor ik de kans krijg de twee eitjes in beeld te brengen


Ma meerkoet plonst intussen even lekker in het water


Het Noordoosterkanaal


En een van de bruggen over dit kanaal


Kuifeendjes, wat een schattige diertjes zijn dit toch

Er groeit en bloeit van alles langs de waterkant

Zo mooi hoe een varen "ontrolt"



Hé, de vlinderroute, die wil ik nog eens lopen, maar de bordjes staan naar mijn mening niet consequent geplaatst, dus ik moet eens een beschrijving halen bij het Bezoekerscentrum

Ik volg de route een stukje, door een oase van groen

Het is begrijpelijk dat hier veel vlinders zijn want brandnetels zijn goede waardplanten voor de rupsen van de vlinders



Geen vlinderrups, maar een van de vele kleine rupsjes die aan heel dunne draadjes overal boven je hoofd hangen.
Haha, het viel nog niet mee om dit kleine zwevende diertje met de camera te vangen, ik moest er wel om lachen hoe ik daarmee bezig was!

Er fladderen genoeg vlinders, maar alleen het vuurvlindertje is zo lief om even te gaan zitten

en doet dat ook nog eens heel decoratief op een mooi geel bloemetje

Het groen heeft veelal nog steeds de heerlijke frisgroene voorjaarskleuren, het is werkelijk weer genieten hier


Nog even een macrootje..


Langs het Sprenkelkanaal duiken er twee hindes op langs de kant van het pad

En zie ik weer allerlei juffers, wat zijn er veel verschillende kleuren!








Overal bloeit de meidoorn


en wat ruikt dat heerlijk!



Ik vervolg mijn wandeling langs het Nieuw Kanaal


De sigaren beginnen nu het meeste pluis kwijt te raken


Het Nieuw Kanaal


Hier is goed te zien dat het nieuwe riet alweer halverwege het oude riet is gegroeid


De St. Jakobsvlinder laat zich even van de andere kant zien

en ik zie al weer een mooie juffer



In het riet hoor ik volop de karekietjes, maar ze laten zich niet zien. Je hoort trouwens overal de vogels honderduit zingen, met boven alles uit de zang van de nachtegaal, maar vogeltjes zien en fotograferen, nee, dat lukt vandaag niet.
Ik ben intussen in het territorium van het vosje Beauty aangekomen, dus ik kijk speurend rond, en al gauw zie ik iets roodbruins, dan kijk ik goed, en? ik zie twee vosjes!
Maar dan ben ik helaas te snel, de camera stond niet goed ingesteld, dus de foto is niet bijster goed, en aangezien de tweede vos er direkt vandoor ging was er geen herkansing, wat jammer, zie je een keer pa en ma vos samen...
Uh... pa en ma vos??? Nee!!!!
Pas thuis zag ik dat Beauty daar met een van haar welpjes zat, wat een verrassing!
En wat toch wel heel prettig is, het jong ging dus direkt in de dekking, terwijl Beauty natuurlijk kwam kijken of er nog wat eten te halen was... Het welpje heeft het bedelgedrag dus nog niet overgenomen.
Even een later geplaatste toevoeging, n.a.v. de reactie van Ria/Malou:
Dit vosje is weliswaar een beauty, maar dit is niet Beauty, die ik al vaker ben tegengekomen, dit vosje was ook iets terughoudender, niet zo brutaal.
Wat apart dat je zo dicht op elkaar dus meerdere vossen tegenkomt...........

Tja, en al is de lol er een beetje af met de rugzakvosjes, ik heb natuurlijk toch nog maar wel een paar plaatjes geschoten..























Slotwoordje:
Ik had nóg een goed voornemen toen ik vanochtend op pad ging:
Niet te veel foto's maken....
Het naderhand uitsorteren is steeds zoveel werk, wel leuk, daar niet van, maar mijn handen beginnen wat te protesteren bij zoveel computerwerk, dus ik moet een beetje voorzichtig zijn.
Een goed voornemen dus, maar daar kwam niets van terecht.
Toch weer veel foto's, weer een lang logje, en, dit is nog niet alles, er gaat nog een deel twee komen, maar nu toch eerst maar even pauze :)

8 opmerkingen:

  1. Loes volgens mij .........zitten er meer vosjes bij beauty in de buurt !!!
    Wij waren er vorige keer en het vosje wat ik op de foto had gezet zag er zo rafelig uit , onder de teken . En ik dacht dat het Beauty was maar als ik jouw fotos bekijk.......dan had ik daar een ander vosje voor de lens

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtige serie Loes, super!
    Ik hoop morgen toch ook echt eens een vosje te zien, heb ik wel verdiend hahahaha

    Groetjes Thessa

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Loes,
    Je vossenserie is weer prachtig, en ook al poseert ze als het ware voor je, het blijft toch een kunst haar goed en mooi en scherp op de foto vast te leggen, dat lukt echt niet altijd, maar jou is het vandaag wel gelukt en het licht dat je had is ook prachtig. En een welpje ... super hoor, dat zou ik dolgraag een keer willen meemaken, wat een belevenis.

    Je macro werk is ook erg leuk en goed gelukt.
    Groetjes en fijne zondag
    Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dag Loes

    Wat een prachtige en lange wandeling hebt je weer door de AWD gemaakt..... erg goed om de opnames eens te gaan maken met de handmatige instellingen.....doe ik zelf ook iets te weinig.


    Jou beschrijvingen en de mooie opname's van
    de natuur, vlinders en vossen zijn erg mooi en maken deze serie echt compleet.

    Fijn dat je ons ervan mee hebt laten genieten ! !

    Groetjes en een fijne zondag verder.

    Joop

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hi Loes,

    Ik ben even met je meegewandeld, een prachtige lange wandeling. Mooi hoor hoe je de juffers en vlinders erop hebt gekregen, vooral die smalle juffertjes heb je prima scherp op de foto.met mijn camara lukt me het niet zo, beestjes zijn te klein (te smal).
    En die vosjes, wat leuk zeg. Echt een mooie verrassing om zomaar moeder en kind tegen te komen.
    Ik heb genoten van jouw mooie foto's. Wat een veelzijdige natuur he.

    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ken jouw vosje denk ik wel loes
    Als ik me niet vergis zit deze vlak bij de moeflons zeg maar.......aan de kant van het water........die heeft inderdaad een nest
    De fotograaf die wij tegen kwamen bij de kippendellen vertelde dat hij verderop een vos met jong had gezien en hij wuifde daarbij richting groot zwarteveld
    Dus tjsa die zitten dan toch redelijk dicht bij elkaar.
    Als deze een kaal plekje heeft midden op de staart boven aan........dan hebben we hetzelfde vosje gezien maar dan is het dus niet de "Ouwe Beauty" want zoals je gezien hebt is die niet zo mooi meer en heeft een hele lelijke staart inmiddels en word bijna opgevreten door het ongedierte (teken)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Complimenten weer voor de prachtige foto serie Loes. Zeer mooie macro's en de vossen natuurlijk ook!
    We hebben weer genoten van al het moois.
    Groet,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat schotel je ons weer prachtige foto's voor.
    En dan de vos, zucht.....ben er helemaal weg van.
    Wat zijn ze PRACHTIG.

    BeantwoordenVerwijderen