De mooie natuur daagt mij uit om te fotograferen, de wens om goed te leren fotograferen daagt me uit om er steeds vaker
op uit te gaan om te oefenen.
Een heerlijke wisselwerking dus, waaraan ik veel plezier beleef.
Op deze site doe ik verslag van mijn pogingen om wat ik zie zo mooi mogelijk vast te leggen.
Bedankt voor je bezoekje, en mocht je een reactie achter willen laten, dan stel ik dat erg op prijs.

Klik op een foto voor een presentatie in groter formaat en hogere kwaliteit!


donderdag 14 mei 2015

Opaalkust - deel 2


Zo,  tijd voor deel 2 van ons tripje Opaalkust. 

In deel 1 gaf ik al aan dat ik er de eerste dagen echt even in moest komen,  en de foto's van deze laatste twee dagen vind ik zelf dan ook beter, en ja,  het zijn er dan ook meer...  

Het is daardoor best een lange serie geworden, dus ik hoop dat ik de aandacht weet vast te houden ;-)









Op woensdag gaan we nog eens terug naar het strandje bij Audresselles,  
daar zijn we nog lang niet uitgespeeld.
In de veronderstelling dat ik de vorige dag al prachtige foto's had gemaakt met lange sluitertijden, 
( die dus eigenlijk wat tegen bleken te vallen ) richt ik me nu meer op de stenen en rotsen.






Wall-paper van steentjes.
Die kun je zo bij Ikea kopen,  zei Von ;-)








Het wordt een héél ander beeld wanneer daar een golf overheen spoelt.
Die hebben ze vast niet bij Ikea!








Ik zie overal prachtige stenen in de mooiste kleuren,
en ga daar met de 24-70mm op de body mee aan de gang,








Het felle zonlicht wordt vandaag getemperd door prachtige dunne bewolking.








Lunchtijd en er gelukkig aan gedacht om eens een gezellig vakantiekiekje te maken.








Daarna zet ik de groothoeklens erop, en ga ik weer aan de slag.
Dit vind ik erg leuk om te doen.
Waterplasjes veranderen in bergmeertjes








en kleine stenen lijken reusachtige rotsblokken ;-)
En wat werkt de lucht lekker mee!









We begonnen de dag met hoogwater,
maar nu is het water flink gezakt en zien we schelpen vol met zeepokken.
Toch maar even de macrolens erbij...








Oef, diafragma F/13 en  toch  maar zo weinig scherptediepte.


In de loop van de middag houden we het voor gezien,  
tijd voor pauze en dan vanavond naar de Cap Blanc Nez.
We eten nog een ijsje in Audresselles en dan begint het te regenen ;-(
Zouden die slechte weersvoorspellingen nu dan toch uitkomen?
Het blijft gelukkig bij een paar spatjes, maar buienradar laat veel meer buien zien.
We besluiten thuis te blijven, om daar later verschrikkelijke spijt van te krijgen, 
want het klaarde 's avonds gewoon weer op, maar toen was het te laat om nog weg te gaan.






Op donderdagochtend schijnt de zon weer volop en weten we eigenlijk niet goed wat we zullen gaan doen. Het is de hele ochtend hoog water, en hoog is hier ook écht hoog.
Als we een kijkje nemen bij het strand van Cap Blanc Nez is er geen strand meer te zien.
Dan herinneren we ons dat we hoge palen hebben gezien bij Wissant,  die stonden toen droog maar moeten nu wel met de voetjes in het water staan. Zou dat strand wel bereikbaar zijn?
Ja, hier kunnen we komen, en we krijgen weer zin in lange sluitertijden!









Een sluitertijd van 25 seconden is haalbaar dank zij de bigstopper.
Helaas zijn wéér door de stroming de paaltjes niet 100% scherp, 
terwijl ik dacht dat ik mijn statief toch écht stevig had neergezet.








Het waait weer hard en de zee is woest.
Om de beweging van het water duidelijker te accentueren
ben ik hier met een kortere sluitertijd aan de gang gegaan,  2 seconden.








De getijden veranderen hier razendsnel, 
voor ik het wist stonden deze stenen al weer droog.
Ik was dus net op tijd.








Nu het water weer veel lager staat is het tijd om nog even 'gewoon' te fotograferen,
 geen statief en behalve polarisatiefilter geen filters.
Ook wel weer even lekker hoor!
Door zo dicht mogelijk op het schuim te kruipen lijken het enorme schuimbollen.








Het is alweer onze laatste dag, en vanavond moet het dan toch gebeuren:
de Cap Blanc Nez in mooi avondlicht.

De hele dag hebben we blauwe lucht gezien,
en tja,  als we bij de Cap arriveren komt er een dik pak bewolking aan.
Gauw alvast een plaatje,  precies voordat de zon achter de wolken verdwijnt. 

Mooi,  dat strijklicht op de structuren in het zand, maar ik sta te dicht bij de krijtrotsen,
en het licht er op is nog wat te fel.
We moeten een betere plek opzoeken.
Die vinden we, maar de zon  blijft weg ;-(
Geduldig wachten.....








Ja, geduld loont!
Ruim een half uur later komt héél eventjes de zon tussen de wolken door.
Echt maar héél even,  maar ik heb dat mooie licht te pakken!








Wetende dat ik een mooie afsluiter binnen heb,
ga ik nog even lekker ontspannen spelen.
De zon komt er nauwelijks meer door, maar het licht is nog prachtig.








Hoewel,  ontspannen spelen?
Ik zei het al,  de getijden veranderen hier razendsnel.
Ineens zien we dat de watergeul op het strand vol stroomt met water,
we nemen het zekere voor het onzekere en lopen terug naar de trap.
Als we daar aankomen is vrijwel het hele strand al weer veranderd in zee.
Ongelooflijk hoe snel dat gaat!




Slotwoordje:
En zo komt er een eind aan ons tripje Opaalkust.  Het was heerlijk en supergezellig zo met zijn drietjes. We hadden een heel fijn huis gehuurd in het centraal gelegen dorpje Audhingen, van hieruit waren alle mooie plekjes gemakkelijk bereikbaar.
Wat we natuurlijk  hadden moeten doen, en niet gedaan hebben.. is...
bij zonsopkomst op pad gaan.
Ik weet het,  dat zijn gemiste kansen, maar de beslissing om niet zo vroeg op te staan hebben we eensgezind genomen, dus dan is het goed ;-)


16 opmerkingen:

  1. Stuk voor stuk weer geweldig, Loes. Maar ja, dat is niet nieuws voor jou. De palen met lange sluitertijd vind ik erg mooi, maar 11 (gewone palen) vind ik eerlijk gezegd ook erg mooi. Van de stenen op het strand spreekt 8 me het meeste aan door de lijnen in de lucht. Van de krijtrotsen 16 en 17, ook door de dynamiek in de lucht. Prachtig. Of het te lang was? Nou, helemaal niet, hoor. Fijne dag. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou, ja....is mijn reactie niet geplaatst...poging 2..
    Een blog die van begin tot eind boeit met stuk voor stuk prachtige foto's. Niets te lang hoor, zowel de foto's als het verhaal erbij zijn heerlijk om te bekijken en te lezen.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Loes,

    Een fraai blog en goed begeleidt door wat je hebt beschreven. Ik vind de groothoekfoto's heel mooi, top! Grappig dat de steentjes rotsen kunnen lijken, optische illusie is toch een wonderbaarlijk verschijnsel dat je met de camera mooi kunt benadrukken. De foto's van het mooie licht in de net niet laatste foto maar de twee ervoor (moeilijk hoor, tellen) zijn schitterend. De paaltjes in het water, tja.... misschien heb ik er daar inmiddels wat teveel van gezien (niet alleen bij jou maar in het algemeen) en die boeien daardoor niet meer zo. Maar verder erg fraai en prachtig afgewerkt, zoals altijd.

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Deel 2 al Loes, jij bent snel, maar dat geeft niets. In Audresselles was het heerlijk spelen. De keien lijken wel te stomen.Misschien hebben ze bij Ikea wel interesse in je foto? Geeft wat variatie. Mooi hoe je de kleuren en de minilandschapjes zag. Komt zeker door je oefenen bij de zandverstuivingen. Je twee macro-opnames zijn mooi monochroom.
    De palen bij Wissant waren ook een hele uitdaging. Nr 14 vind ik daarvan de mooiste, toch met lange sluitertijd.
    En donderdagavond was het echt lest best. Eindelijk nummer 13 van ons stappenplan gehaald: Het mooie licht.
    Jij zag het heel goed en jij vond ook de beste plek en dat leidde tot de prachtige opname van de krijtrots.
    Een waardige afsluiter van een heerlijke en gezellige week.
    Ik vind je blog niet te lang, maar ik ben natuurlijke geen objectieve graadmeter.
    Groetjes, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Loes toch, helemaal naar de opaalkust afgereisd en dan niet met zonsopkomst in het veld staan? Je laat zelf in je blog zien hoe belangrijk het juiste licht is.
    Een reden om nog eens terug te gaan ???

    gr jowan

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Loes,
    Een bericht op je blog is pas te lang als het de aandacht niet kan vasthouden. Dat gebeurt bij jou beslist niet. Wat een prachtige strandbeelden met mooie kleuren. Ook de composities met de paaltjes bij het strand en de zee vind ik heel goed geslaagd. Die lange sluitertijden zorgen voor een toegevoegde waarde. De metamorfose van steentjes tot rotsblokken is toch wel een boeiend thema. Ik heb het al eerder van je gezien met "woestijn"" beelden, het blijft intrigerend dat je met fotografie dit soort effecten kan bereiken.
    Volgend jaar weer terug, fotograferen bij zonsopkomst :-).
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Loes,
    Weer een heerlijke geniet-blog. Wat een mooie serie. Ik pik er een paar foto' s uit:foto 11 en 12 echt prachtig! ( in tegen stelling tot Marianne, heb ik hier niet genoeg van gezien ;) De allermooiste vind ik foto 1, wat is dat een beauty en zit zoveel beweging in, helemaal TOP.
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Loes, wederom een hele mooie serie. En een goede weergave wat jullie gedaan hebben. Ik vind je macro's erg mooi. En de foto met de steen links en de palenrij rechts vind ik erg mooi in balans. Goede compositie en rustig. Leuk dat het wolkenstreepje weer haaks op de palenrij staat. En mooi vind ik ook je impressie van de lichtspeling bij Cap Blanc Nez. Daar ben ik zelf niet geweest. Maar die hou ik tegoed.
    Verrast was ik wel dat jullie geen gebruik gemaakt hebben van de ochtenden. Het worden wel lange dagen als je zowel de zonsopkomst als zonsondergang wilt meemaken. Maar ik lig dan in de middag nog wel eens een uurtje te slapen..... En eerlijk is eerlijk: ik heb toch een vreselijke hekel aan vroeg opstaan.
    Nog bedankt voor je uitgebreide en leuke reactie op mijn blog.
    Leuk om de overeenkomsten, maar vooral ook de verschillen tussen de resultaten te zien. Dat geeft weer inspiratie!

    Hartelijke groetjes, Jody

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Een lange serie is echt niet erg hoor. Zolang het maar fraaie foto's zijn zoals in deze serie ;-)
    Mooi mix van heel verschillende soorten foto's!
    Ik vind het dan ook moeilijk om favorieten aan te wijzen, maar 9, 10, 12 en 14 springen er wel uit.

    Wel jammer dat jullie niet 's morgens vroeg op pad zijn gegaan, daar heb ik toch wel erg goede herinneringen (en foto's) aan over gehouden. Ach, een volgend jaar nog eens terug?! :-)

    Groetjes, Wouter

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat zijn het alle twee prachtige serie's geworden, een serie waar je echt van kan genieten, vooral de Cap Blanc Nez, je weet dat dit een van mijn favorieten was, mooie foto's geworden. Blogje is zeker niet te lang, glimlach tover je weer naar boven bij me, wat hebben we het leuk gehad deze dagen, en weet je wat het gevolg hiervan is, nu willen we de andere kant ook zien, het is maar 40 kilometer.

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Je hebt de mooiste foto's voor hetb laatst bewaard (vind ik). De laatste zes zijn stuk voor stuk erg geslaagd.Ik zou niet weten wat hier een zonsopkomst aan kan toevoegen. Volgens mij moet je dan aan de overkant zijn!
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Zeker niet te lang dit blog Loes, en naar het einde toe worden de foto's wat mij betreft alleen maar beter. De palen op nr. 12 lijken wel in een mistgordijn te zweven. Het licht op nr 18 en 19 is heel mooi, maar toch vind ik nr. 16 met de zandstructuur de mooiste. Mooi geheel weer en zo te zien hebben jullie je prima vermaakt. Gefeliciteerd overigens alvast met je uitverkiezing tot fotograaf van de maand bij Nederpix, ik ben benieuwd.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hai Loes,

    Alleen de foto's 2 en 3 kunnen mij niet zo bekoren, maar de rest van je serie is werelds.
    Wat er voor mij helemaal bovenuit schiet, zijn de foto's van de paaltjes in het water. In het klein zijn ze gewoon mooi, maar in de vergroting komen ze pas goed tot hun recht. Die zijn super. Tsja, je eerste foto heb je niet voor niets daar neergezet.
    Een foto waar je langer naar blijft kijken. Betoverend.
    Wat ik inmiddels wel geleerd heb, is dat je tussen de buien door de meest mooie lichtomstandigheden krijgt, maar ja, ga daar maar staan.
    Dat doet niet iedereen.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Loes,
    Hoe krijg je het toch voor elkaar om zelfs harde stenen een bepaalde zachte uitstraling te geven. Het lijkt wel of je speciale kleuren uit je camera tovert. Foto 4 vind ik top; foto 9 zo mogelijk nog mooier, doordat de lucht hier ook goed meewerkt.
    Foto 1/17 is natuurlijk dé topper, wat een licht - echt prachtig - maar de foto daarvoor spreekt me ook erg aan door de structuur in het zand en de dreigende lucht.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Tjonge Loes wat weer een blog en zeker niet te lang, ik kan er geen genoeg van krijgen. Ik heb de serie nu al een aantal keren bekeken, maar het blijft genieten, ook van je begeleidende teksten trouwens.
    Foto 1 is een super binnenkomer, wat een licht en wat een compostie, schitterend. Maar ook bijvoorbeeld foto 4 en 8 vind ik juweeltjes, prachtig gedaan, maar de hele serie is mooi om te bekijken. Boeiend ook de laatste foto's waar je fraai illustreert hoe groot de invloed van het licht is op een foto.
    Compliment voor deze prachtige blog!
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Landschapsfotografie gaat je heel goed af. Je hebt bij de laatste foto's prachtig licht gevangen en mooie zandribbels of golven op de voorgrond.
    De tweede foto van die zeepokkenschelp kan me ook zeer bekoren. Echt prachtig gefotografeerd.
    Foto acht heeft een mooie compositie met die diagonale lijnen en dat groepje stenen links. De lucht werkt ook mooi mee. Je zou de kleuren en contrasten van de stenen nog wat op kunnen krikken. Naar mijn idee komen wat levendiger kleuren de foto ten goede. Je zou viveza eens kunnen proberen.
    Alles bij elkaar een supermooie serie Loes.
    Gr. Elly

    BeantwoordenVerwijderen