De mooie natuur daagt mij uit om te fotograferen, de wens om goed te leren fotograferen daagt me uit om er steeds vaker
op uit te gaan om te oefenen.
Een heerlijke wisselwerking dus, waaraan ik veel plezier beleef.
Op deze site doe ik verslag van mijn pogingen om wat ik zie zo mooi mogelijk vast te leggen.
Bedankt voor je bezoekje, en mocht je een reactie achter willen laten, dan stel ik dat erg op prijs.

Klik op een foto voor een presentatie in groter formaat en hogere kwaliteit!


zondag 1 februari 2015

Pakken wat je pakken kan


We zouden toch eigenlijk een voorbeeld moeten nemen aan de NS.  Die zijn tenminste  áltijd voorbereid op winterse omstandigheden, al bij de geringste kans op een sneeuwbuitje worden de dienstregelingen al aangepast.
Dat zouden wij ook moeten doen!
Dan had ik afgelopen vrijdagochtend niet vol spijt naar buiten hoeven kijken... eindelijk sneeuw en zon!  
Maar 'mijn dienstregeling'  kan ik niet zo maar aanpassen ;-(  
Het zat er dus helaas niet in om eindelijk van echt winterweer te gaan genieten.....



Maar  ik deed mijn uiterste best om in de tweede  helft van de middag toch nog even met de camera op pad te kunnen gaan.
De meeste sneeuw was helaas al weer verdwenen en ook de zon liet zich niet meer zien.
Ik besloot om op zoek te gaan naar sneeuwklokjes, met een beetje mazzel vind ik er een paar tussen wat restantjes sneeuw, want ja, ook al is het minimaal,  je moet deze winter echt pakken wat je pakken kan!

Op het Landgoed Elswout zie ik al direct sneeuwklokjes, en zélfs eentje in een beetje sneeuw!
Voor het mooiste lage standpunt duik ik op de grond en.....kom ik tot de conclusie dat mos en sneeuwresten echt klets- en kletsnat zijn, en..... dat zowel mijn jack als mijn oude skibroek niet meer waterdicht zijn ;-(
Dit gaat hem zo niet worden,  de foto heb ik niet eens gemaakt.
Eerst maar terug naar de auto om mijn zeiltje op te halen,  hè, allemaal verspilling van de weinige tijd die ik heb, en het kwaad is natuurlijk al geschied, ik ben nat en dat is koud.
Maar ja,  pakken wat je pakken kan,  dus niet zeuren en mét zeiltje in de herkansing.





Via een andere route loop ik terug.
Daar staan de sneeuwklokjes niet in de sneeuw,
maar ik kan er toch niet zo maar aan voorbij lopen.






Alle nattigheid is toch ergens goed voor,
druppeltjes zijn altijd leuk.







De minimale sneeuwrestjes herinneren me echter wel meteen weer aan mijn plannen
voor sneeuwklokjes in de sneeuw.







Dus verder op zoek!
Het is me duidelijk dat de eerste sneeuwklokjes op de zonnigste plekjes boven de grond komen,
want de meeste bloemetjes vind ik op  plaatsen waar geen sneeuw meer ligt.







Maar dan vind ik toch een helling waar het nog wit is, én er staan sneeuwklokjes!
Gauw zeiltje neergelegd, maar oeps! 
Gladde skibroek op glad zeiltje... 
ik gleed telkens weg, in de richting van de sloot...
Nou ja,  nat was ik natuurlijk toch al,
maar nóg natter, nee, toch liever niet.







Dus maar heel snel even gepakt wat ik pakken kon,
en toen gauw een veiliger heenkomen gezocht.


Slotwoordje:
Nou,  ik heb toch in ieder geval mijn eerste sneeuwklokjes in de sneeuw!
Maar als ik zo de serie bekijk, dan zie ik dat ik veel te weinig variatie in afstand en compositie heb. Zo'n onderwerp moet veel meer uit te halen zijn.
Als 'excuus' voer ik maar aan dat ik te weinig tijd had,  en dat ik snel even moest 'pakken wat ik pakken kon'.
Ik hoop op een herkansing!  en dan hoop ik ook dat mijn dienstregeling dan beter aangepast is ;-)
En een beetje sprankelender licht zou ook wel fijn zijn...

19 opmerkingen:

  1. Hoi Loes,

    Er zijn dus alweer sneeuwklokjes, oef....die wil ik ook nog. Ja, de sneeuw en het zonnetje was onverwacht, gelukkig kon jij toch ook nog even buiten spelen en ik vind vooral de klokjes in de sneeuw en de druppels heel geslaagd. Staan er veel sneeuwklokjes bij Elswout? De plek waar ik ze vorig jaar heb gefotografeerd is nogal overwoekerd geraakt, dus ik ben op zoek naar een andere locatie.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je mag dan weinig tijd gehad hebben maar de tijd die je dan had hebt je wel optimaal benut.de sneeuwklokjes heb je al heel vroeg en mooi te pakken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Loes,
    je hebt "effe snel" toch heel mooie klokjes weten te pakken. 1 en 7 vind ik het leukst, met ook nog wat glans van een sneeuwrandje. Maar 5 is ook wel heel mooi en teer, met z'n minidruppeltje en prachtige witte achtergrond (toch ook sneeuw?). De andere druppels zijn ook mooi.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, lastig dat de sneeuw er maar zo kort is.
    Toch nog erg mooie foto´s gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Loes
    mooie winterse foto's met die sneeuw,
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Gelukkig heb je toch nog even tijd gevonden in de sneeuw te spelen. Ik herken het dat als je weinig tijd heb je te gehaast aan het fotograferen bent. Hopelijk krijgen we nog een kans in februari.

    Gr. René

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Soms heb je een slechte "generale" nodig om tot een topuitvoering te komen. Dus met de volgende sessie sneeuwklokjes komt het helemaal goed Loes.

    gr Jowan

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Loes,
    De titel maakte natuurlijk nieuwsgierig, want het kon alle kanten op :-D Ik had je graag bezig gezien, op een zeiltje de helling afglijdend. Dat is pas wintersport! Tja, natte kleding in de winter. Je maakt mij hier niet jaloers mee. Ook al ben je nog niet tevreden met wat je hier laat zien, het smaakt naar meer. Sneeuwklokjes in de sneeuw moet een echt uitdaging voor je zijn.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Toch niet slecht voor een haastklus! Je hebt in ieder geval wat je wilde, toch? En ook ik had er graag bijgeweest om je geploeter te aanschouwen, geen beter vermaak dan leedvermaak ;-). Tip: bij de Hema verkopen ze voor weinig geld regenpakken; kan je gewoon mee in de sneeuw of op de natte grond gaan liggen. Ziet er alleen niet zo elegant uit, maar daar moet je maling aan hebben. Dat geploeter ziet er ook niet uit!
    Groeten, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Jeetje, je bent een held! Je hebt er veel voor over en idd gepakt wat je pakken kan!
    Nou heb ik voor mijn huis een hele rij sneeuwklokjes en ik ben helemaal vergeten die op te zoeken toen die vet in de sneeuw stonden !!!
    Maar een herkansing ligt op de loer. En sneeuwklokjes moeten nou eenmaal eens per jaar (dat heb ik echt van jou en Yvon geleerd, of zeg je besmet :-):-) Ik vind je selectie heel mooi!
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Al was het een snel trein, je hebt er toch ware kunstwerkjes van gemaakt, je hebt ze te pakken, sneeuwklokjes in de sneeuw. De volgende keer neem je gewoon de stoptrein, kan je overal uitstappen waar nodig is. Er komt vast nog een beetje sneeuw..

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ondanks dat je weinig tijd had heb je een mooie serie weten te fabriceren, Ik vind vooral de laatste 2 erg mooi. Toch niet voor niets een nat pak gehaald :)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ja het is inderdaad pakken wat je pakken kan, af en toe even een kansje om wat winterse plaatjes te kunnen maken.
    Het was vast ook wel een bezienswaardigheid om jou te zien glijden op je zeiltje een alternatieve wintersport.
    Leuke natuurlijk mooi verzorgde opnamen maar dat verwacht ik ook niet anders van jou. Vooral foto 1 en 7 bevallen me zeer en
    ik hoop voor je dat je de kans krijgt om hier nog eens op voort te kunnen borduren.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Nou je hebt niet misgegrepen Loes. Mooie resultaten al moest het misschien wat sneller en onder minder gunstige omstandigheden dan je gewild had. Mooi de sneeuwklokjes in de sneeuw, maar bij de andere heb je zeker ook een mooie sfeer te pakken.
    Zouden we nog een keer sneeuw krijgen? Ik hoop het.
    groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Weinig variatie? Nou, ik vind dat nogal meevallen, hoor. Ik heb met plezier alle foto's bekeken, Loes. Dat zijn toch stuk voor stuk weer juweeltjes! Misschien een schrale troost: hier was die sneeuw met een paar uur ook weg. 7 vind ik de allermooiste: sneeuw, sneeuwklokje én druppel. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Je krijgt vast nog wel je kans Loes...ga in ieder geval voor je duimen...
    Prachtige serie vind ik het wel en met de variatie valt het nogal mee...
    maar ik snap wat je bedoelt...dus ga voor je herkansing...
    ik vind het in ieder geval een super mooi blogje...
    de belofte van de Lente die komen gaat...en daar kijk
    ik naar uit!!

    Lieve groetjes, Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ja, het is soms afzien Loes, maar ondanks dat en de beperkte tijd zet je toch weer een hele mooie serie neer. Misschien maar goed dat de zon zich niet liet zien, de kleuren zijn mooi zacht en verzadigd. Vooral het wit bij zonnig weer zou er wellicht niet zo mooi uitgekomen zijn. De composities zijn weer dik in orde met mooie achtergronden waarbij de tweede en de laatste mijn voorkeur hebben.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen