De mooie natuur daagt mij uit om te fotograferen, de wens om goed te leren fotograferen daagt me uit om er steeds vaker
op uit te gaan om te oefenen.
Een heerlijke wisselwerking dus, waaraan ik veel plezier beleef.
Op deze site doe ik verslag van mijn pogingen om wat ik zie zo mooi mogelijk vast te leggen.
Bedankt voor je bezoekje, en mocht je een reactie achter willen laten, dan stel ik dat erg op prijs.

Klik op een foto voor een presentatie in groter formaat en hogere kwaliteit!


zondag 8 juni 2014

Het ruime sop


Wachtend op het Pinksterzonnetje, dat er hopelijk nog door gaat komen vandaag,  heb ik mooi even de gelegenheid om een volgend blogje te maken van het weekendje Texel met Gonnie.
Toen waren de weergoden ons goed gezind,  vooral op zondag,  dus we planden die dag bij laag water een boottochtje naar  de Zeehondjes.
Gonnie had zo'n geslaagd  tochtje al eens gemaakt, en onze keuze valt nu op dezelfde boot: Het Sop







Om 11 uur kies de boot  vanuit het haventje van Oudeschild het ruime sop.







Het is echt perfect weer voor een tochtje op zee.







Het Sop  is een vrij kleine boot, maar ruim genoeg voor de maximaal 12 passagiers,
echt 'ruim sop' dus ;-)
Door de geringe diepgang  kan de boot vrij dicht langs de zandbank met zeehonden komen.








Maar het valt niet mee om vanuit een deinende boot te fotograferen,
zeker niet voor iemand die toch al geen vaste hand heeft.
Steun zoeken op de railing werkt averechts door de trillingen van de motor.








Er zit niets anders op dan maar veel foto's te maken,
gelukkig is  meer dan voldoende licht,
en zo blijken er dan gelukkig toch een paar gelukt te zijn!








Ik had Zeehondjes tot nu toe alleen nog maar van heel grote afstand gezien,
dus ik vond dit echt geweldig!







Op de voorgaande foto's is de Gewone Zeehond te zien,
hier nog eentje van de Grijze Zeehond.







De tijd vliegt te snel voorbij,  voor we het weten is het al weer tijd voor de terugtocht.








Die gaat full speed!!







En jong en oud geniet van dit spetterende avontuur.



Slotwoordje:
Ik ben nog steeds niet klaar met het uitzoeken van de vele klutenfoto's, met mooi weer komt daar nu eenmaal weinig van terecht. 
Maar ze komen echt nog hoor!..

21 opmerkingen:

  1. Mooie foto's! Leuk al die zeehonden en dat je ze van dichtbij kon zien. Knap gefotografeerd!
    Groetjes Senna

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk hoor zo naar de zandbank toe. En op een boot is het niet zo eenvoudig nee, maar zoals je zegt hoge sluitertijd en veel schieten dan komt het goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Erg Leuke excursie , zo te zien. Zeehondjes blijft altijd leuk. Ben benieuwd naar de klutenfoto's maar geniet eerst maar van het mooie weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat leuk om met z,on speciale boot naar de zeehonden te gaan ,dit is echt de moeite waard.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het Pinksterzonnetje is er nu wel, maar nu is het weer veel te warm om in de zon te zitten...;-( Tijd om even wat reacties te schrijven.
    Na Helgoland ben ik -vrees ik- wat verwend geraakt m.b.t. de zeehonden. Je kon daar zo dicht bij komen, met statief en alle tijd van de wereld... Maar op Texel is dit zo te zien wel gewoon een erg leuk uitje om te doen!
    Maar ik ben nu wel erg benieuwd naar de kluten-serie :-)
    Groetjes, Wouter

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ohh prachtig dit, en wat een mooie foto's vooral van de zeehonden.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Goed gekozen titel Loes. Leuke serie heb je geschoten. Mooi de boot in tegenlicht. Maar ook de full speed past er prachtig bij. De zeehondjes poseren heel gewillig en het is een leuke ervaring om met een boottochtje relatief dichtbij te kunnen komen.
    Mooi gedaan. Groetjes, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Geen vaste hand? Trillende motor? Ik vind je foto's toch superscherp, Loes. Knap gedaan. Mooie serie. Wat zijn die zeehonden dik. Zijn ze nou zo doorvoed of moeten ze nog jongen? Het lijkt me heerlijk om dit allemaal met eigen ogen te zien. Jullie hadden ook fantastisch weer, zo te zien. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ha een mooie blog van je tripje naar de zeehonden. Dat is toch wel heel leuk om die te zien, een mooi
    fotoverhaal heb je zo gemaakt met voor mij foto 7, (leuke houding van de zeehond en mooi de vage meeuwen
    op de achtergrond )en foto 10 (prachtig belicht en mooi die full speed) als favoriet.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hi Loes, wat ontzettend leuk zeg, dat tochtje naar de zeehonden ( al zal het voor mij niets zijn vanwege zeeziekte), je hebt een paar prachtige foto's van de zeehonden eraan over gehouden. En het weer werkte goed mee dus dat was vast genieten geblazen.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooie serie zeehondjes (zo dichtbij ben ik ook nog nooit geweest) en ze zijn best wel scherp! Goeie IS! Vliegende meeuw is ook prachtig overigens.
    Je slotwoordje is heel herkenbaar :-(
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ondanks het getril van de motor en de deinende golven toch een aantal prachtig scherpe platen Loes. De panorama-uitsnede is goed gekozen. Ben de komende dagen ook weer op Texel, moet zo'n tochtje naar de zeehonden toch ook maar eens overwegen. Hmm.... en ik heb al zoveel (nog te bewerken) foto's van Texel. Zou er nog heel wat blogberichten mee kunnen vullen, maar ja het andere is ook zo interessant.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Loes,
    Mooie impressie van de zeehondentrip. Gelukkig waren de weersomstandigheden goed en bovendien was het een gunstig tij. Foto 7 vind ik het mooist.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hai Loes,

    Ik was met dezelfde boot en als ik naar jouw foto's kijk, was ik een stuk verder uit de kust. Ik kon namelijk nergens bomen op de achtergrond bekennen. Fijn dat jij de zeehonden zo mooi op de zandbank kon fotograferen. Het is echt een kwestie van op de juiste tijd de boot nemen. Prachtige serie en zoveel mooier dan je vorige zeehondenserie (was dat niet in Zeeland?). Ik kan me zo indenken dat dit geen kweestie van geluk was, maar dat jullie bewust deze tijd gegaan zijn. Het heeft zich uitbetaald in prachtige foto's.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Loes....

    Mooie hè die zeehondjes...ik rijd altijd graag naar de Breebaartpolder, daar liggen ze ook graag..
    maar zo'n tochtje met een boot is altijd super...
    Mooie serie..prima gelukt toch zonder statief!!

    gr. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik zie in de foto's geen trillende handen terug! Hoe scherp wil je ze hebben zeg! Prachtig!
    wat leuk om zo die zeehonden te spotten!

    groet Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Leuke reportage! Foto's van zeehonden prima gelukt ondanks de deining.

    Gr. John

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ondanks het gewiebel van de boot heb je er toch een mooie serie aan overgehouden. Ben ook eens op zeehonden excursie geweest vanaf Terschelling, maar zo dichtbij kwamen we niet. De laatste foto van de zeehond vind ik het mooist.

    Gr. René

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Leuk verslag, Loes.
    Een prachtige lucht heb je op foto 3. Met die foto's van het water erbij krijg ik direct zin om ook het ruime sop te kiezen. Mooi gedaan. Plus de zeehondjes natuurlijk, knap scherp gekregen vanaf de deinende boot - foto 7 vind ik erg leuk.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Echt heel mooi deze serie waarvan ik de zeehonden echt super vind!
    Wij waren daarvoor naar Schiermonnikoog voor de zeehonden maar mooi niet gezien.
    Prachtige kleuren hebben je zeehonden foto's. Ook je vliegende zeemeeuw heb je heel mooi weten vast te leggen.
    Ik heb genoten :-)
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ha Loes. lekker uitgewaaid op en voorbij Texel zie ik!
    Prachtfoto;s van de zeehonden en bruisende golven. De laatste is extra mooi met de blauwe lucht, een blauw jasje en de spetters.
    top, heerlijk om te bekijken.
    goed weekend verder,
    groet, Maria

    BeantwoordenVerwijderen