De mooie natuur daagt mij uit om te fotograferen, de wens om goed te leren fotograferen daagt me uit om er steeds vaker
op uit te gaan om te oefenen.
Een heerlijke wisselwerking dus, waaraan ik veel plezier beleef.
Op deze site doe ik verslag van mijn pogingen om wat ik zie zo mooi mogelijk vast te leggen.
Bedankt voor je bezoekje, en mocht je een reactie achter willen laten, dan stel ik dat erg op prijs.

Klik op een foto voor een presentatie in groter formaat en hogere kwaliteit!


zaterdag 6 april 2013

Flamingo's


Nieuwsgierig geworden naar de groep Flamingo's, die zich al enige weken ophoudt bij het Veluwemeer,  gingen Von en ik op eerste Paasdag ook maar eens die kant op.
En wat een dag hadden we daarvoor uitgekozen,  ijzig koud  en tijdens vrijwel de hele rit er naar toe kwamen er stevige sneeuwbuien naar beneden.
Pasen 2013 zullen we niet snel vergeten.....
Het is wel spannend,  want op Waarneming.nl  hebben we de flamingo's de laatste dagen niet meer gezien,  zouden ze er nog wel zijn?








Ja hoor!!  als we lekker warm aangekleed op het strandje aankomen
zien we in de verte de groep exotische vogels zitten,
en het begint weer te sneeuwen....
Wat een bizar gezicht ;-)

Voor het mooie zitten ze te ver,  bovendien zit het hele stel een beetje te slapen,
dus er zit niets anders op dan te wachten of ze wat dichterbij willen komen




Ik durfde er niet op te hopen, maar het gebeurt wel!
Eén flamingo vliegt op en....




..landt op een plek véél dichterbij  het strandje,
wow,  nu gaat het leuk worden!




Nummer twee arriveert....




... en de zon breekt even door!  wie had dat durven hopen?!




Bijna hetzelfde als de vorige foto, maar toch weer heel anders,
ik kon niet kiezen, dus dan maar allebei





Nee,  zó dichtbij kwamen ze niet,   dit is een behoorlijke crop.
Ik schatte in dat ze op een meter of twintig zaten, 
maar een aanwezige fotograaf kon zien dat het een afstand van dertig meter was




Wat doet een zonnetje toch een hoop




De kleuren van deze exotische vogels knallen er nu zo uit, 
dat ik bij deze foto de verzadiging van het oranje/roze zelfs wat moest verminderen,
want het deed pijn aan mijn ogen




Gekke kromme snavels hebben ze ;-)




De zon verdwijnt weer,  en intussen zitten er meer vogels dichtbij,  
van dat groepje heb ik geen foto's  want ze zaten nogal rommelig door elkaar.
En af en toe zijn er wat interacties,  dat is altijd erg leuk.  
De foto's van dit tweetal waren verpest door nadrukkelijk 
aanwezige meerkoeten, daarom heb ik er maar een uitsnede van gemaakt




Koppie niet goed scherp, maar door de leuke houding en de rondspetterende
druppels kwam dit plaatje toch door mijn selectie




Het groepje als geheel in een mooie compositie bij elkaar, dat lukte dus niet,
ik heb daarom nogmaals mijn toevlucht gezocht bij een uitsnede


Slotwoordje:  
Nou, dat was toch wel een heel bijzondere ervaring om deze prachtige vogels te zien.
Voor zover ik weet is het een gemengde groep van Chileense, Caribische en Grote Flamingo's. 
Het zouden zowel wilde  als ontsnapte/verwilderde vogels zijn.  Opvallend was, dat ze geheel niet schuw lijken.  

38 opmerkingen:

  1. Een tropische verrassing in een (te) lange Hollandse winter. Super mooie serie, wat een kleuren!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Schitterend! Een prachtige serie. Ik kan me voorstellen dat dit wel genieten was!
    Groet, Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wat een gave serie Loes! Ik moet toch ook maar nog eens gaan,zo mooi heb ik ze niet

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wow Loes. Een tropische verrassing met pasen. Ondanks de kou heb je mooie en bijzondere platen geschoten.Het is wel een raar gezicht deze kleurrijke vogel in het hollandse water. Zo zien we elk jaar meer exoten.

    gr Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie kans, super goed benut, met heerlijke resultaten!

    Groetjes,
    Roeselien

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hai Loes,
    Wat een supermooie serie is dit. Ik vind ze allemaal geweldig.
    De twee dicht bij elkaar lijken wel een soort liefdesdans uit te voeren, en de (noodgedwongen) uitsnede werkt goed, ik vind het mooi.
    Wat een kleuren, echt bizar om die vogels in de sneeuw te zien.

    Groetjes en tot morgen
    Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Loes,


    Wat een prachtig blog geworden. Terecht dat je op 1ste Paasdag lekker er op uit bent gegaan. Wat had het toch wel een redelijke teleurstelling geweest als ze er niet méér zaten. Maar gelukkig zaten ze er nog en werd jullie geduld ruimschoots beloond. Heerlijk als je zulke platen kunt maken van deze toch wel exotische prachtige vogels en dan ook nog uitgerekend in de sneeuw....hoe bizar is dat?

    Ik heb al heel wat fraaie foto's voorbij zien komen van deze zuurstokken overal, maar deze passen daar wel degelijk tussen hoor.


    Complimenten.

    Groeten,

    Remco


    ps. je moet het me niet kwalijk nemen als ik niet meer op al je blogposts een reactie geef. Er gaat gewoon teveel tijd in zitten. Ik reageer liever uitgebreider op een blog die me het meest aanspreekt dan continu een reactie te plaatsen op ieder nieuwe blog. Ik verwacht dat trouwens ook niet van jou/ ;-)

    Fijn weekend nog.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een heerlijke serie!!

    Groeten uit Sneek!

    DzjieDzjee

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Loes,
    Wat een prachtige foto's. Ik vind het geweldig. Ik ben er ook geweest maar ze bleven toen ver weg.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  10. hihihi.. toch flamingo's, wat een tegenstelling met je sneeuwblog! Dat je zegt dat ze niet schuw lijken geeft te denken over hoe ze aan het Veluwemeer beland zijn ...... ;). Maar uitgezet of niet, het zijn schitterende dieren en ik kan me voorstellen dat je genoten hebt bij het maken van deze mooie serie!
    groetjes Albertine

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Jeetje, Loes, wat een geweldige serie. Ben blij dat je gegaan bent. Ik had ook willen gaan, maar 't kwam er niet van. Nu kan ik tenminste bij jou naar de foto's kijken. 't Zijn hele aparte vogels. Die vliegende flamingo is een TOPPER. Fijne zondag. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Loes,
    wat zijn ze weer geweldig, (dat oefenen baart kunt kan je er wel af laten hoor.)
    ik vind nummer 8 zo mooi vind het erg dat ik hem opsla,
    misschien om een schilderij of tekening van te maken.
    ik vind het niet netjes om het zo te doen.
    fijne zondag.
    groetjes Marja

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Da's goed hoor Marja, mocht je er ooit een kunstwerkje van maken moet je het wel even laten zien!
      Groetjes Loes

      Verwijderen
  13. Hoi Loes,
    Zo'n mooie reeks foto's van flamingo's heb ik nog niet eerder gezien. Petje af. Het is ondoenlijk om een favoriete foto te kiezen, want dan doe ik de andere tekort.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Jeetje wat is dit gaaf!
    En dat zo in de vrije natuur, pracht kleuren mooie composities, fraaie scherpte.
    Ze zijn meer dan geweldig Loes!

    Groetjes Cristien.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Loes
    wat is dit mooi om op de foto te zetten
    dit heb je ook erg mooi gedaan en wat een kleuren zeg.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Loes, wat heb je er weer een mooie serie van gemaakt. Flamingo's in het wild, schitterend!
    Fijne zondag! Sandra.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Loes,

    Ze staan er goed op, meer zeg ik er niet over want ik vind het een oer lelijk beest zie ik persoonlijk direct overslaat.

    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een mooie foto's, zeg!
    Mazzel dat ze dichterbij kwamen. Gekke snavels idd het lijken wel gebroken damespumps!
    Maar wat een kleuren en mooi die druppels en spetters bij foto 5,7 en 13. Foto 10 vind ik de mooiste.
    groet,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een prachtige serie heb je gemaakt, Loes!
    Dit is echt genieten... je hebt de flamingo's werkelijk heel mooi in beeld inbeeld gebracht.
    Lieve groetjes van Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  20. wspaniała seria.., a szczególnie ujęcia w locie..., pozdrawiam

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wow wat een mooie serie en wat maf dat je die tegelijk met je Noorpoolblog hebt gemaakt.
    Het was het zeker waard om de kou hiervoor te trotseren.
    Een prachtige complete serie heb je kunnen maken waarbij het lastig is om een favoriet eruit te halen.
    Het is genieten van iedere foto, ze hebben allemaal wel iets speciaals.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  22. prachtige serie! wat zijn dat toch speciale vogels die flamingo's met hun kromme bek. heerlijk roze zijn ze, mooi in contrast met het blauwe water, geeft ook leuke reflecties.
    hartelijke groet uit België, Hilde
    http://stapjesonderweg.blogspot.be/

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hai Loes,

    Zucht, dat wilde ik nou ook, maar dan met helemaal spiegelglad water en een laagje mist.
    Het spiegelgladde water was wel aanwezig en de mist ook (alleen van dat laatste was er weer teveel).

    Want je laat hier toch wel een bijzonder blog zien hoor. Ik hebinmiddels veel foto's van deze flamingo's gezien, maar het is erg leuk om al die houdingen in 1 blog bij elkaar te zien.
    De vliegende flamingo is mijn favoriet. Niet omdat de kleuren of iets dergelijks nou mooier zijn, maar door de moeilijkheidsgraad. Bewijst ook dat je dus wel die scherpe vogelfoto's kunt maken en dat het dus inderdaad aan je lens lag.
    Een prachtige serie en als ze de komende weken nog blijven zitten, ga ik er dankzij dit blog toch nog een keertje langs.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ze zijn prachtig geworden loes. Die gekke roze (oranje) wolken. Ik ben best een beetje jaloers op je!

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Hallo LOes
    Prachtig het lijkt wel of je in het buitenland was. Schitterende kleuren hebben die dieren en bijzonder dat ze niet schuw zijn.
    Groeten bets

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Hoi Loes,

    Mooie en vooral herkenbare foto´s. Wij zijn namelijk een dagje later geweest.
    Dat vliegshot vinden we een van de favorieten van deze serie, wij hebben ze niet zien vliegen.
    Blijft bijzonder ze in eigen land te kunnen fotograferen,

    groet,

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Wat staan ze er mooi op. Je ziet niet op de foto dat wij het heel koud gehad hebben. Vrolijke zomerse kleurtjes die je heerlijk tegemoet komen. En zo veel kunnen croppen, een serie op elke keer weer te bekijken. Het was een bijzondere ochtend daar op het koude strandje. Foto 12 is één van mijn favorieten. Het moment en de houding van de flamingo's, de andere zijn zeker niet minder in tegendeel zelfs. Stuk voor stuk pracht foto's. Complimenten voor de serie.

    LG Von

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Geweldig mooie serie Loes, complimenten. Het is erg moeilijk om hier de mooiste van aan te wijzen, ze zijn allemaal prima, maar de vliegende spant voor mij toch wel de kroon. Ik neem aan dat je meegetrokken hebt? Maar ook de, volgens jou door meerkoeten verpeste foto, is heel knap, mooie houdingen en prima uitsnede. Het zijn inderdaad soorten van diverse pluimage die het hier zelfs in een strenge winter goed kunnen volhouden. Ik heb er vorig jaar enkele gefotografeerd in het Grevelingenmeer, maar veel verder weg, dit is veel mooier.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Hoi Loes...

    Dat is voor de fotograaf wel mooi, dat ze niet zo schuw zijn...
    prachtig heb je ze vast kunnen leggen, de mooiste poses..en wat een mazzel dat
    ze bereid waren voor jullie een stukje dichterbij te komen, dat is toch pure
    gelukt....
    Ze hebben ook eens een keertje gebivakkeerd in Veendam..erg mooie beesten
    zijn het..als het ze bevalt komen ze vast wel weer eens terug..

    gr. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Hoi Loes,

    Een wel heel mooie serie van deze prachtvogels en dan ook nog in nederland. Het zullen ongetwijfeld ontsnapte vogels zijn samen met wilde exemplaren. Wellicht zijn ze onderweg naar het Zwilbrock ven in Duitsland waar een kolonie broedt. Er zitten ook chileense flamingos tussen.Op een van de fotos zie je nog net het rode knietje ( kenmerkend voor de chileense flamingo) half boven water komen.
    De fotos zijn stuk voor stuk juweeltjes.
    Proficiat

    groet,

    peter van de beek

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Super super mooie foto's ik heb ervan genoten lieve groetjes Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Hoi Loes,
    Ik hoorde toevallig over de flamingo's tijdens een vogelexcursie afgelopen zaterdag, en wat zie ik: jij hebt al weer een prachtige serie over ze klaar staan :-)

    Prachtig zo dichtbij (al dan niet wat gecropped, maar dat maakt toch niets uit - daar heb je al die megapixels toch voor ;-) ), zodat je de kleuren erg fraai ziet. En ook mooi in veel verschillende poses!
    Erg on-Nederlands, maar wel heerlijk voorjaarsachtig.

    Groetjes, Wouter

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Hpoi Loes,

    wat een prachtige serie is dit zeg!
    Wij zijn er vorig jaar op uit geweest om ze daar te zien
    maar helaas niet een kunnen vinden. De dag ervoor stonde er nog een hele groep.
    Maakt ook niet uit, want hier bij jou is het werkelijk fantastisch om te bekijken.
    Je hebt werkelijk fantastische platen gemaakt hoor en ook nog verschillende
    mooie composities. Ik kan geen favoriet aanwijzen want ik vind de hele serie gewoon fantastisch.
    Complimenten voor deze geweldige serie.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Hoi Loes.
    Wat een geweldige serie heb je gemaakt van de Flamingo`s.
    Het was het kou lijden meer dan waard.
    Dikke complimenten voor zoveel moois.

    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Prachtige foto's Loes. En wat een mazzel dat ze zo dichtbij kwamen. Maar daar heb jij dan ook optimaal van geprofiteerd! Een topserie zet je hier neer!

    Groet, René

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Hoi Loes,

    Geweldig om dit te zien in Nederland. Nooit gedacht dat hier Flamingo's zouden zitten. Je hebt er een prachtige serie van weten te maken! Mijn complimenten.
    Groetjes Odette

    BeantwoordenVerwijderen