De mooie natuur daagt mij uit om te fotograferen, de wens om goed te leren fotograferen daagt me uit om er steeds vaker
op uit te gaan om te oefenen.
Een heerlijke wisselwerking dus, waaraan ik veel plezier beleef.
Op deze site doe ik verslag van mijn pogingen om wat ik zie zo mooi mogelijk vast te leggen.
Bedankt voor je bezoekje, en mocht je een reactie achter willen laten, dan stel ik dat erg op prijs.

Klik op een foto voor een presentatie in groter formaat en hogere kwaliteit!


zondag 20 mei 2012

Langs koolzaad en fluitenkruid

Op vrijdag 11 mei ging ik weer eens gezellig met Ghita op stap. IJmuiden zat in onze planning, maar een stevige wind deed ons besluiten een alternatief te bedenken, en dat werd een wandeling in de omgeving van Spaarndam en Spaarwoude.
Daar was het een mooie dag voor, wisselend bewolkt, dus mooie hollandse wolkenluchten  en vooral:
Véél koolzaad en fluitenkruid!


 De bermen vol met koolzaad en fluitenkruid zijn misschien wel een 
van de mooiste dingen van het voorjaar,  ik vind dit écht genieten,  
hier word ik helemaal vrolijk van



 Dus natuurlijk wil ik deze uitbundige voorjaarspracht ook in beeld brengen,
om er ook nog van te kunnen genieten als straks alles uitgebloeid is



Het blijft toch moeilijk om ons vlakke landje een beetje mooi in beeld te brengen,
het zijn dan ook geen wereldplaten, maar ze brengen wel de voorjaarssfeer over




 Bunkers bij Spaarndam




 Een hele poos ben ik bezig geweest om dit voor elkaar te krijgen, 
het waaide gewoon veel te hard  



Wuivend gras tussen de boterbloemen.
Of is dit geen gras,  maar Zegge?
Wie het weet mag het 'zeggen'  ;-)



 Nóg meer koolzaad
Wat ruikt dat trouwens heerlijk,  een zomerse zoete honinggeur!



 Doorkijkje op de Stompetoren van Spaarnwoude




Nogmaals de Stompetoren, maar nu gemaakt met de telelens




 Een groot deel van de dag hebben we doorgebracht bij het Landje van Gruiters, 
waar ik héél veel vogels gefotografeerd heb, maar bijna alles ligt in de prullenbak,
ze zaten toch wel erg ver weg, en in de wind kon ik de camera nauwelijks stil houden



 Deze kluten kunnen er net mee door, wat een mooie vogels zijn dit toch




 De kwaliteit is zeker niet om over naar huis te schrijven, maar het moment maakt veel goed!




 Ik moet altijd lachen om mezelf:
Op het moment dat een zwaan ( of andere vogel)  overvliegt,  
gaat de camera in een reflex gewoon vanzelf omhoog  ;-)



 Kwikstaartje,  zingend in het zonnetje




Ik probeer de laatste tijd de lengte van mijn blogjes wat binnen de perken te houden, maar dit keer is de serie toch weer aan de lange kant.  Ik wilde hem eigenlijk in twee delen doen, maar doordat ik de afgelopen week absoluut geen tijd had om een blogje te maken,  en ik ook nog een aantal andere fotoseries wil bloggen,  'moet' het nu dus toch maar allemaal tegelijk.
Dus door naar de Lepelaars....




 Op weg naar Spaarndam  maakten we even een tussenstop bij de Lepelaars bij Haarlemmerliede.
Ghita had ze hier nog nooit gezien, dus dat moest ze toch echt even meemaken!
Rond de klok van tien uur hadden we behoorlijk tegenlicht 
 dus we besloten later op de dag terug te gaan



 Dus rond een uur of vijf stonden we er weer,  met nu de zon aan de goede kant, 
maar wel nog behoorlijk hard licht
Het blijft geweldig  om te zien, deze prachtige vogels



 Even lekker ruziën boven in de boom
(ja ik weet het,  puntje van de vleugel staat er niet op...)




 Veren poetsen




En jongen op het nest!
De vorige keer dat ik hier stond waren de foto's door de takken echt te lelijk om te vertonen,
het groen aan de bomen maakt het nu lastiger om te fotograferen, maar wel een stuk aantrekkelijker


Slotwoordje:
Ik schreef al dat het me de afgelopen week aan tijd ontbrak,  ik heb dan ook nauwelijks andere blogs kunnen bekijken, en reageren schoot er al helemaal bij in.
Ik hoop deze achterstand vandaag te kunnen inlopen, daar ga ik in ieder geval mijn best voor doen


25 opmerkingen:

  1. Hoi Loes,
    Mooie Hollandse sfeerbeelden. De reflex om overvliegende vogels te fotograferen is zeer herkenbaar :) Meestal mislukt de foto omdat je dan vaak niet de goede instellingen hebt:(
    Lepelaars en kluten zijn ook wat mij betreft fotogenieke vogels. Tenslotte ben ik het helemaal met je eens dat de kwaliteit van een foto wel eens te wensen overlaat maar dat het moment wel belangrijk voor je is.

    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtige serie Loes, voor mij zijn de lepelaars de mooiste van de serie.
    Gej hé dat heb ik nu ook, zodra je ziet dat er iets overvliegt gaat de canera vanzelf omhoog,hihihi.
    Meestal zijn de foto's dasn niet goed, omdat de instellingen op iets anders staan.
    Groet Irma
    neem hier ook eens een kijkje.
    http://www.digi-irma.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Loes,
    Ik ben juist blij met je lange Blog...extra veel om van te genieten.(het is even geen buitenweer)
    Je Koolzaad met vervaagde achtergrond is prachtig en zulke jonge Lepelaars heb ik nog nooit
    gezien. Echt een mooie serie.
    groet,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja ik kan zien dat jullie samen op stap zijn geweest, dat is wel duidelijk. Het koolzaad, de lepelaars en de kluten ach wat heerlijk om die laatste twee op de foto te mogen zetten. Niet dat het koolzaad niet mooi is, maar die lepelaar en zeker de kluten worden hier zo zeer zeer zelden gezien, snap je. Een prachtige fijne serie Loes.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Loes
    die lepelaars vind ik te gek.
    maar die landschap foto's mogen er ook zijn hoor een mooie serie,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Loes, heerlijk blog en niks te lang!
    Lekker om in de winter op een grijze dag nog eens te bekijken.
    Prachtige landschappen, je bent daar heel goed in.
    Ook de Kluten en het Kwikstaartje heb je mooi vastgelegd en de vliegende Zwaan, heel herkenbaar dat je als in een reflex de camera omhoog richt.
    Dan de Lepelaars, het blijft fascinerend om te zien zo broedend in de bomen.
    Wat zijn de kleintjes al weer groot!
    De topper van deze serie vind ik foto 16, mooi beeld en prima belicht en scherp, prachtig!

    Te weinig tijd hebben voor wat je wilt doen herken ik hà hà!
    Ik hoop dat je het de komende weken minder "druk" hebt,

    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Loes,

    Jullie hebben een goed alternatief gevonden, dat blijkt wel!
    Bij de harde wind zou je er ook eens gebruik van kunnen maken: gewoon juist een lange sluitertijd kiezen, en de beweging van de bloemen en gras gebruiken om er een dynamisch plaatje van te maken. Veel zal mislukken, maar wie weet zit er iets bijzonders tussen. En ook met een lange telelens zal een bloem verder weg stiller (lijken te) staan dan dichtbij, dus daar kan je ook gebruik van maken.

    Je vliegende lepelaar is top! Prachtig die open vleugels, en mooi helemaal vrij van de boomtakken eronder!
    En ook de verenpoetser is mooi ingekaderd door het groen.

    Groetjes, Wouter

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat heb jij toch altijd creatieve ideeën Wouter! ik knoop deze tip weer in mijn oren, ga ik zeer zeker eens uitproberen, bedankt!
      Groetjes
      Loes

      Verwijderen
  8. Hoi Loes,

    Heerlijk al die dieren in de natuur, en die lepelaar is een prachtige vogel.
    De wind zou je af en toe even uit moeten kunnen schakelen, maar ook deze foto's zijn goed gelukt.
    Soms moet je roeien met de riemen die je hebt.

    Groet,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hè wat een lekkere koolzaad landschappen heb je gefotografeerd Loes.
    Jullie hadden heel wat beter weer bij de lepelaars dan toen ik er onlangs was.
    Toen konden we geen enkele foto maken.
    Je hebt een fraaie serie geschoten en ook de zwaan heb je prachtig uit de lucht geplukt.

    groetjes, Eveline

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Sfeervolle ode aan de lente. En wat zijn die kleine lepelaars al groot !

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hi Loes,
    Leuk om jouw serie te zien, wat is de foto van het wuivende gras tussen de boterbloemen mooi geworden zeg. En de parende kluten, ik vind hem nog heel acceptabel hoor.
    En jij hebt de jonge lepelaars er nog best goed op, dat was mij niet gelukt.

    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heerlijke serie Loes
    Hou ik ook van al dat Koolzaad en Fluitenkruid echt genieten (jammer als het straks weer weg is )
    de foto met de grassprieten ?? helemaal geweldig
    en de Lepelaars prachtig wel leuk als je dat allemaal tegenkomt
    Mooie serie
    Groetjes en een fijne week
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Pracht gezicht al dat koolzaad en fluitenkruid, mooie foto's heb je daar van.
    Ook de Kluten en de Lepelaar mogen er zijn, die zie ik hier niet.
    Gr. Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Loes...

    Mooie lente serie...
    van alles wat, het is idd een pracht gezicht, al dat fluitenkruid gemengd met
    het gelige koolzaad..heb je prima in beeld gebracht!!
    en dan naar de vogels...waarvan ik vooral de laatste van de lepelaars erg mooi vind
    prachtige achtergrond heb je hier...
    de andere zijn wel ver weg..maar je hebt ze toch redelijk kunnen
    vastleggen....maar de lepelaars vind ik super...
    mooie serie Loes..

    fijne week en lg Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Loes,
    Maar goed dat het hard waaide, want naar IJmuiden ga je nog wel een keer. Nu heb ik genoten van al die mooie gekleurde landschappen en bloemen. Maar ook de kluten en lepelaars zijn weer prachtig.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat gaaf de jonge lepelaars! Ook de ouders zijn erg leuk om te zien ... zoiets heb ik zelf nog nooit live gezien en vind het heel bijzonder. Het gele koolzaad doet lekker zomers aan .... en is ook erg leuk om naar te kijken. Groetjes en fijne zondagavond
    Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hai Loes,

    Ik snap je dilemma's maar al te goed. Wij zijn er gewoon de mensen niet naar om constant met een zwaar statief rond te sjouwen. Hoewel we best aardige spullen hebben, heb je voor sommige dingen gewoon meer en betere millimeters nodig. Dus soms moet je er maar het beste van maken en het gaat niet alleen om een vlijmscherpe foto, maar wel degelijk ook om de mooie momenten.
    En je hebt er hiet weer een aantal hele mooie bij elkaar geschoten. Mooi he, die klutenparing en toch heel mooi in beeld gebracht. Knap dat je er nog zo'n plaat weet uit te persen.
    Ook hele fraaie foto's van de lepelaars. Jammer dat er niet een nest vrij aan de buitenkant zit.
    Foto nummer 5 vind ik de allermooiste van je hele serie.
    Juist het mooie verloop van onscherpte maakt deze foto.
    Ik denk dat je hier juist geluk had met de wind, zodat de voorgrond niet helemaal scherp is.
    Fantastische plaat.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Loes,

    heerlijk al dat fluitenkruid en koolzaad. De akkers en dijken staan er vol mee.
    Het geeft zo'n heerlijk zonnig en zomers gevoel.

    Foto 5 vind ik veruit de mooiste. ik zag hierboven dar René dat ook al vond, maar die foto straalt ook gewoon iets uit. Je kluten heb je ondanks de harde wind mooi kunnen vastleggen en nog op het goeie moment ook. Hier zitten ook 10 broedparen maar dit heb ik niet vast kunnen leggen. Je lepelaars zijn ook werkelijk een lust voor het oog. Zo mooi dichtbij en duidelijk. Echt geneiten van dit pure stukje natuurblog.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ondanks die wind is het toch weer genieten!
    Mooie natuurlijke beelden en wow die Lepelaars ik ben er stil van.
    Mooi zo tussen het groen en wat steekt de lucht zo erg mooi af!
    Een fraaie zonnige blog laat je ons zien.
    Groetjes Cristien.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoi Loes, mooi al die landschappen, dit vind ik toch een geweldige
    tijd van het jaar als het Fluitenkruid en het Koolzaad bloeien.
    Misschien zijn het geen wereldplaten, maar wel heel prettig om naar
    te kijken. Overigens herken ik wel je verzuchting dat het lastig is om
    aansprekende foto's te maken van al dit moois.
    Je Lepelaars heb ik toch ook zeer van genoten, ze zitten niet ideaal, maar ik
    vind het juist wel heel mooi dat je zo tussen de bladeren moet doorgluren.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Loes,

    Mooie landschap foto's met geel en wit. Dat pak je toch maar mee die kluten!
    Leuk hoor die lepelaars.

    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ha! Die mooie bermen waren mij ook al opgevallen. Maar het stopt wat lastig op de snelweg....
    Mooi vastgelegd hoor. De Lepelaars zijn ook super om te zien. Het blijft altijd een vreemd gezicht om de grote vogels zo in de bomen te zien zitten.
    Lijkt me vooral lastig om met zo'n snavel een nest te bouwen ;-)

    Grs Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hallo Loes,


    Heerlijk die bloemen en platen, maar je weet inmiddels dat me dat niet zoveel doet, hoewel je er echt steeds wel sterke foto's van weet te maken zoals alleen jij dat kan. Ik hip meteen door naar je Lepelaar foto's. Ohnee de Kluut paring. Mooi moment en prima foto. Nu de Lepelaar. Elke keer als ik die beelden bekijk dan heb ik weer spijt dat ik nooit geweest ben, en ik zei vorig jaar nog daar moet ik volgend jaar heen :-( Ik mag niet klagen, heb genoeg ander moois gezien....dat mag ik toch wel zeggen?

    Ik ben echt stikjaloers op foto 16!!! Die is prachtig. Zo mooi vrij blauwe lucht als achtergrond wit prima onder controle en juiste scherpte....TOp plaat. Had ik de Purperreiger maar zo mooi! Maar ook foto 18 is inderdaad fraai mede door het gekaderde groen. En dan die kleintjes zo lief met zo'n kleine pollepel snaveltje.

    Nu stop ik.


    Groeten,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen