De mooie natuur daagt mij uit om te fotograferen, de wens om goed te leren fotograferen daagt me uit om er steeds vaker
op uit te gaan om te oefenen.
Een heerlijke wisselwerking dus, waaraan ik veel plezier beleef.
Op deze site doe ik verslag van mijn pogingen om wat ik zie zo mooi mogelijk vast te leggen.
Bedankt voor je bezoekje, en mocht je een reactie achter willen laten, dan stel ik dat erg op prijs.

Klik op een foto voor een presentatie in groter formaat en hogere kwaliteit!


woensdag 8 juni 2011

AWD-driedaagse

Drie dagen op rij  ben ik in de Amsterdamse Waterleiding Duinen geweest, ja, wat ben ik een bevoorrecht mens dat ik daartoe in de gelegenheid ben, dat weet ik ook wel te waarderen hoor!
Om nou ook drie blogs hiervan te maken gaat wat te ver,  dus het is een overzichtje geworden van deze drie bezoekjes.
Dat betekende héél veel foto's  níet plaatsen, want anders wordt het echt veel te lang,  maar ik denk dat ik de hoeveelheid binnen de perken heb weten te houden en ik heb ook geprobeerd het een beetje afwisselend te maken,  dat laatste is gelukkig niet zo moeilijk want de AWD  biedt volop afwisseling, kijk mee:

DAG 1
Zondagmiddag, na een verregende ochtend is het droog en neem ik ingang Zandvoortselaan.  In deze bosrijke omgeving waait weinig wind,  en kan ik dus weer wat macrootjes maken

 Geen zon, dus ook geen vlinders,  maar wel heel veel van deze hele kleine motjes


 De Zebrarups van de Sint Jacobsvlinder, het barst er van.  Ze zitten,  hoe kan het ook anders,  vooral op het Jacobskruiskruid,  maar op dit grasje vond ik hem fotogenieker

Het is heerlijk wandelweer, dus ik struin uren door de bossen,  en hoor dan ineens een bekend geluid, jáá,  daar staat weer zo'n "lawaaiboom" !  Dus macrolens in de tas,  telelens er uit en...



Ja hoor,  daar piept weer zo'n leuk klein spechtje uit de boom!
Ik heb alle tijd, dus ik posteer me in de omgeving  en hoop dat mama specht langs komt om te voeren.
Als dat heel lang duurt besef ik dat ik waarschijnlijk toch te dichtbij zit,  dus wat metertjes terug, en me een beetje verdekt opgesteld


 Mama is in de buurt, dus mijn kansen worden groter,  maar ik moet me echt beter verstoppen.
Dan valt ineens het kwartje,  dichtbij het nest hebben kinderen een takkenhut gebouwd,  dus het kind in mij wordt wakker,  en ik kruip in de hut


 Geweldig!  dat had ik eerder moeten bedenken, want het is bingo!


 Super,  wat is dit een leuke belevenis!  De enige pech is dat het inmiddels 7 uur is, en zwaarbewolkt,  dus in het bos heb ik niet meer zo heel veel licht, nou wie weet, kan ik nog eens in de herkansing, voorlopig ben ik hier hartstikke blij mee


 Aan een zijden draadje



DAG 2
Al vroeg in de ochtend heb ik mailcontact met Greet,  en we spreken rond een uur of 9 af bij de vosjes.
Ik neem ingang Paal 69  en wandel naar de schuilhut

 Onderweg kom ik o.a.  deze Grasmus tegen


 en kijkt dit kwijlende Damhert boven de struiken uit om te zien wie zijn  ontbijtje komt verstoren


 Wat zijn ze mooi nu met de nog fluweelachtige bastgeweien



 Effe lekker close
Hij lijkt te vragen:  Heb je een servetje voor me?

Bij de schuilhut tref ik Greet dus.  We hangen er een poos rond,  kleppen weer gezellig bij,  maar geen vos te zien, dus na een uurtje houden we het voor gezien.
Greet heeft fietsvergunning, en mag iemand meenemen, dus we halen mijn fiets op,  en jippie, dan ga ik voor het eerst eens op de fiets door de AWD,  dat is toch een gave belevenis. Dat het gaat regenen kan ons niet deren,  Greet was alleen wijzer dan ik,  die had een regenpak,  ik niet..... nat dus,  drijf- en drijfnat... Nou ja, natter dan nat kan niet,  en het is gelukkig niet koud.
Rond het middaguur zijn we terug bij de vossen,  maar wederom is er niks te beleven.
Met de fiets worden afstanden ineens heel klein,  dus we gaan naar de spechten,  maar die doen waarschijnlijk net hun middagdutje, helaas.
Dan is het tijd om naar huis te gaan,  een warme douche lonkt nu toch wel ;-)


DAG 3
Even spontaan als de afspraak met Greet ontstond,  ga ik nu helemaal last minute  met Henk op stap

We treffen elkaar om 6 uur bij Panneland  en hopen vandaag kalfjes  van hert of ree te zien,  en vossenwelpjes... ja, wensen genoeg,  maar die worden niet altijd vervuld :-(
De getrainde ogen zien in de verre verte een Ree, dankjewel Henk,  ik had hem vast niet gezien


 Als we op een mooi plekje het beroemde 'bakkie'  van Henk doen, horen we eerst een vreemd geluid,  en zien dan in de verte een Fazant. Veel te ver voor een mooie foto,  maar de beleving en waarneming zijn eigenlijk veel belangrijker


 Voor het St. Jakobsvlindertje  pak ik even de macrolens erbij. Pas thuis op het beeldscherm zag ik dat het er twee zijn, stom, dan had ik het tweede koppie natuurlijk ook scherp moeten hebben :-)


 Hertentriootje


 De voorste heeft een zender om


Idioot eigenlijk dat je met een telelens alles maar zo dichtbij als mogelijk probeert te krijgen,  ik zag zojuist op het blog van Henk dat hij de hertjes ook in hun omgeving laat zien,  dat is eigenlijk net zo mooi,  daar ga ik  voortaan toch ook eens aan denken


 Het gebeurt zelden dat een vogeltje zo lang op dezelfde plaats blijft zitten, als dit Fitisje deed


 We konden  een hele serie maken,  zingend, poetsend,  en dat allemaal van heel dichtbij


 Zo dichtbij zelfs, dat ik er door croppen  nog een aardige close up van kan maken


Uren en uren hebben we door de AWD gelopen,  maar eigenlijk heel weinig foto's gemaakt.
De vossen waren weer niet thuis,  eekhoorntje liet zich niet zien,  laat staan de gewenste kalfjes of welpjes. Maar we hadden een heerlijke dag,  het weer was perfect,  en het was erg gezellig.
Gelachen hebben we ook!

We gingen bij het spechtennest kijken,  dus we kropen samen in de takkenhut.
De spechten deden weer hun middagdutje,  of ze zijn al uitgevlogen, jammer,  ik had Henk graag mooie plaatjes gegund.
Geduld is niet onze sterkste kant, dus we kropen weer uit de hut,  net op het moment dat er twee wandelaars voorbij kwamen, tja,  die keken ons aan... je kon zien dat ze dachten.. wat deden die daar in die hut??

 Pas om een uur of drie waren we terug bij Pannenland,   en net op de valreep  maakten een paar hertjes vlak voor onze neus de sprong over het slootje, altijd een leuk moment voor een plaatje!

Slotwoordje:
Dat was dus mijn AWD-driedaagse,  drie dagen achter elkaar AWD vervelen niet,  je zou hier dagen achtereen rond kunnen lopen,  elke gebied is anders,  altijd is het een verrassing wat je wel of niet ziet,  dus ik weet zeker dat ik hier binnenkort weer rond loop,  want ja,  die kalfjes en welpjes,   daar blijf je toch op hopen.
Dus wordt vervolgd ?

24 opmerkingen:

  1. Wat een heerlijke 3 daagse zeg!!!
    ik heb heerlijk met je meegelopen en weer ontzettend genoten!
    bedankt,
    groetjes jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi fotowerk Loes..... ik geniet er iedere keer weer van....dus lekker doorgaan zo !!

    Groetjes, Joop

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hi Loes,
    Wat heb je weer mooie foto's. Vooral de macro's vind ik erg mooi, maar ook het kwijlende hert, de spechten en de poetsende fitis zijn mijn favorieten uit deze reeks. Ik hoop morgen even te gaan, ook ik hoop op jonge dieren, maar ik ben al blij met een hert met zo'n mooi bastgewei. We zullen zien...
    Ik heb in ieder geval genoten van jouw log en dat geeft mij weer de kriebels om ook weer te gaan.

    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha prachtig is dat, je hebt allerlei wensen, maar de natuur heeft vaak weer net andere cadeautjes voor je in petto.
    Mooie tochten heb je weer gemaakt. Ik vind de foto's van de Fitis wel heel bijzonder, dat gebeurt niet zo vaak dat je zo'n klein vogeltje er zo fraai op kan zetten en dan ook nog lekker in actie.
    Fijn dat we weer met je mee mochten op je tochten, je verslag maakt dat je helemaal meegenomen wordt in je AWD-avonturen.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hai Loes,

    Mooie serie weer zeg. Je boft maar dat je zo drie dagen achter elkaar zo'n wandeling kunt maken. Wat zal je het moeilijk gehad hebben, om een selectie te maken om te plaatsen.
    Uiteraard springen er altijd een paar platen uit en voor mij zijn dat het rupsje aan het draadje en de specht op de boomstronk.
    Die laatste is dan wel niet superscherp, maar ik denk dat je wel een stuk scherpte bent verloren door het croppen.
    Ik vind deze foto zo mooi door de pose van de specht. Precies op het goede moment geklikt.
    En ja, als je kleine spechten hoort schreeuwen, dan is moeder altijd in de buurt. Ze laat zich echter niet snel zien met mensen in de buurt, dus je had geluk dat je mooi kon schuilen.
    Ben wel bang dat je kansen nu verkeken zijn en dat de jongen gevlogen zijn.
    Voor dit soort dingen is een stukje camouflagedoek toch wel heel makkelijk.
    Prachtige serie, maar het valt me een beetje tegen dat er deze keer geen echte "Loes" bijzit ;-)

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Loes,

    Leuk dat je de rups aan een draadje nog mooi vast hebt weten te leggen. Ik probeerde het laatst ook, maar toen stond er veel te veel wind en dan kun je het wel schudden :-)
    De spechten staat er mooi op en zoals altijd is het weer een genot om jouw blog te bekijken.

    Mooi fotowerk!!

    Groet,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Loes
    Wat een driedaagse..
    En wat een geweldige macro's..Rups aan het draadje..ja helemaal top...Zelfs zonder wind lijkt me dat vreselijk moeilijk...En veel geduld vragen.
    En nu ik weer de Spechten hier ziet..Ja..wel jammer dat ze er niet waren.Maar ja..dat weet je..De natuur laat zich niet dwingen.
    Het was een heerlijke dag in de AWD..En ik had achteraf gezien best wel veel foto's (Buiten die 2000 van de fitis:)..die van jou zijn trouwens wel heeel erg mooi geworden!
    Ook heb ik qua fotografie weer wat bijgeleerd..
    Toen ik dat verhaal las van die mannetjes die langs liepen..
    Dacht ik weer aan die ene man...die ons voor liet gaan...Hij kwam er voor zijn rust..En wij bepte teveel..volgens hem :)
    Het was weer een geweldige dag in de AWD..
    Groetjes Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel mooi weer Loes en een mooie variatie de Herten zijn Prachtig ook de JacobsVlinder mooi hé is die die zit hier ook veel maar leuk dat je ze samen heb
    mooi blog
    Groetjes Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  9. wat een mooie foto,s en verslag erbij wat moeten jullie genoten hebben lijkt me heel fijn om dat mee te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wel ja zeg 3 dagen de AWD in heerlijk moet dat zijn zo dicht bij het is een mooie serie geworden Waarbij de macro's er uit springen voor mij en het hert met zijn groene bek
    heerlijk om dit met vrienden te beleven en ja als je dan samen uit zo'n shuilhut stapt kan ik me de reakties voorstellen:)
    groetjes jacky

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wow, wat een mooie foto's zijn dit.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Loes
    wat een mooie foto's heb je weer.
    ik heb er van genoten.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  13. 3 dagen op rij... ik ben jaloers...
    De close ups van het damhert zijn echt schitterend, en zo mooi scherp!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hallo Loes

    Ik heb weer enorm genoten van je avontuur.
    Heerlijke foto's om uren naar te kijken.
    Wat gezellig dat je daar bent met vrienden, wat leuk om samen zo foto's te maken.
    Fijne Avond. Gr. Louisa

    BeantwoordenVerwijderen
  15. drie daagjes en dan is je blog eigenlijk nog kortjes. Maar wat een prachtige foto's heb je weten te maken, en je droom is uitgekomen, het voeren van de kleine. En saampjes in de boomhut, dat is even gezellig met een bakje koffie..;-) en loeren naar het kleine gaatje.
    En je aanvulling voor je blog is ook gemaakt, nu op de fiets naar een ander gebied..???
    Veel fiets plezier..

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Loes,
    Je hebt een prachtige drie daagse gehad zo te lezen en te zien ... Je macrofoto's (en vooral de eerste (net boven de tekst dag 1) is echt geweldig. De spechten ... wat een belevenis ... dat hoop ik ook nog eens te mogen meemaken ... en samen in een hutje ... ach ... dat is toch hartstikke gezellig!

    Groetjes en fijne avond
    Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hallo Loes, Wat bof jij dat je drie dagen in dat schitterende gebied rond mag lopen. Je hebt weer een afwisselende blog laten zien. Vooral de eerste macro van de hommel op tak vind ik erg mooi. Maar ook de specht met de kleintjes is super leuk om te zien en geeft vast een kick om te fotograferen. De close up van het hert zijn ook zeer fraai.
    Groetjes Odette

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ha Loes,
    Geweldige foto's van je 3 daagse. Mooi gespeeld met je diafragma. Het rupsje aan het draadje, de poetsende fitis!, de hommel, het kwijlende damhert en het motje op het riet in een fraaie diagonaal. Leuk samen in het hutje. Heb je nog geluk had dat de voorbijganger geen camera bij zich had. Zou je een foto op een blog kunnen zien met jullie hoofden uit de hut, zoals bij jouw spechtenfoto haha.
    Het lijkt me heerlijk om te fietsen in de AWD, als je naar een bepaalde plek wil, zijn het toch behoorlijke afstanden met een hoop gesjouw. Maar ik ben wel blij dat het geen fiets gebied is.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wie van deze serie niet kan genieten moet echt naar de oogarts. Wat een variatie in dieren, insecten etc heb je weten te pakken op die dag en wat een onwijs close ontmoeting met dat enorme hert!Ook de vogels zijn prima gevangen en dat valt nu met al die bladeren aan de bomen toch heus niet mee. Een toffe serie.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hooi Loes,

    De reden dat ik de foto's niet groter plaats is dat ze dan over de items in de rechter zijbalk vallen en dat is geen gezicht. Dus maak ik de foto's alleen groter vanaf het punt dat de tekst in de zijbalk stopt. Jij gebruikt een ander sjabloon waarbij het middenstuk en de zijbalk gescheiden zijn en dan heb je daar geen last van. :-)

    Groet,
    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hallo Loes,

    Een triple AWD blog!!! Ja je weet zelf dat het daar elke dag weer anders is, met wat je tegenkomt. Helaas voor jouw geen welpjes en kalfjes, maar wel mooie opnames van de Reegeit in haar natuurlijke omgeving. Ook de Damhert portretjes zijn een lust voor mijn ogen....bijzonder goed en scherp. Ja de macro opnames...niks op aan te merken. Zo'n hangende rups. Ik kom dat ook vaak tegen. heb weleens geprobeerd om dat eens met me macro lens te fotograferen, maar er stond of teveel wind, waardoor de rups steeds heen en weer bewoog of de rups zelf bewoog naar boven. Conclusie dat is verdomd lastig te fotograferen, en jij flikt het gewoon....erg knap.
    Ook leuk dat je weer een Fitis tegenkwam, en die zomaar weer eens bleef zitten, net als bij ons. Fraaie opnames van gemaakt.
    Als afsluiter de springende Damhert...ja staat bij mij ook nog steeds hoog op me verlanglijstje. maar na het zien van mijn nieuwe blog heb ik weer aantal kunnen wegstrepen op mijn verlanglijstje.

    Groeten en nog fijne vakantie.

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hoi Loes,
    Mijn favoriet is absoluut de specht op de boomstronk, wat een leuke foto is dat! En knap dat je zo'n aan een draadje bengelende rups hebt weten te vangen. Zelf vind ik het plaatsen van een plant of dier in zijn natuurlijke omgeving een grotere creatieve uitdaging dan alleen maar inzoomen. Niet alleen compositie wordt dan veel belangrijker, maar ook kleurstelling. Het zijn 3 mooie dagen geweest ! groetjes Albertine

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hoi Loes,
    Leuk dat je ons mee laat genieten van wat je gezien hebt. Erg leuk! Hele mooie foto's, zeg! Die specht, daar zit ik zelf op te loeren. En dat kwijlende hert. Gaaf hoor!
    Wij zijn ook een blog begonnen. Dus nog beginner. Maar vinden het erg leuk hoe iedereen ermee omgaat. Tot de volgende blog.
    Groetjes van Hillie

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Dat zijn, ondanks/dankzij het weer, drie mooie dagen geweest met een lekkere variatie aan foto's.
    De foto van het St. Jakobsvlindertje is mooi en de Fitis heb je ook lekker close in beeld.
    De spechten zijn natuurlijk de uitspringer, zo een koppie uit het nest ziet er gaaf uit.

    Groet,
    Ron

    BeantwoordenVerwijderen