De mooie natuur daagt mij uit om te fotograferen, de wens om goed te leren fotograferen daagt me uit om er steeds vaker
op uit te gaan om te oefenen.
Een heerlijke wisselwerking dus, waaraan ik veel plezier beleef.
Op deze site doe ik verslag van mijn pogingen om wat ik zie zo mooi mogelijk vast te leggen.
Bedankt voor je bezoekje, en mocht je een reactie achter willen laten, dan stel ik dat erg op prijs.

Klik op een foto voor een presentatie in groter formaat en hogere kwaliteit!


zondag 3 april 2011

Vogels van diverse pluimages

Regelmatig zie je schitterende reportages van de meest prachtige, exotische en uitheemse vogels, maar ook onze eigen vogelpopulatie mag er zijn, of het nu doortrekkers, wintergasten of standvogels zijn, de variatie is groot en het is steeds weer genieten, zeker in deze tijd van het jaar, waarin veel vogelsoorten naar ons land terugkeren om hier hun partner te zoeken en samen het nageslacht op de wereld te zetten

 Afgelopen vrijdag besloot ik na het werk door te rijden naar de Eempolders, daar is een prachtig, weliswaar niet toegankelijk,  Vogelreservaat, waar veel weidevogels dankbaar gebruik maken van de rust die ze er kunnen vinden

 Vanaf de Zomerdijk heb je een mooi zicht op de duizenden vogels die hier zitten,  ik zie vooral heel erg veel Brandganzen

 Hoewel ik op de Zomerdijk komen mag,  lijkt het dat ik de ganzen toch verstoor, en met honderden tegelijk vliegen ze op

Uiteraard maak ik daar gebruik van door wat plaatjes te schieten,  maar ik besluit om toch maar niet verder door te lopen,  en blijf rustig op mijn plekje staan om te genieten van het schouwspel van al deze weidevogels

 Grutto's zijn er, in grote getale,  en ik zie ook andere steltlopers, die ik helaas geen naam kan geven

 Na een bewolkte dag komt heel voorzichtig het zonnetje nog even tevoorschijn, en dat komt mooi uit, want zo rond half zeven ontbreekt het toch al gauw aan licht

 Uiteraard is de kievit ook alom vertegenwoordigd


en de buitelende baltsvluchten zijn een genot voor het oog,  maar iets moeilijker om vast te leggen ;-(
Ik neem mij direkt voor om gauw weer terug te gaan, en er dan bij beter licht wat meer tijd voor uit te trekken om deze ultieme voorjaarsbeelden nog eens uitgebreid vast te leggen

 Als ik terug loop naar de auto spot ik in het weiland zowel de Grutto als twee hazen, ja,  dit is op en top 'Voorjaar in de weide' !

 De haas gaat er met grote sprongen vandoor

 en aangezien de zon echt al laag aan de horizon staat komt er aan mijn polderbezoekje helaas te gauw  een einde


 Volgende dag,  een stralende zomerse zaterdag, wat een kadootje!!!
Ik begin deze dag al bijtijds in Zandvoort met een strandwandeling en kiek onderweg deze scholeksters

 Ik bedenk zojuist dat je de scholeksters ook overal ziet,  want in de polder waren ze ook al present

 Vanaf het strand  kies ik ingang Paal 69 van de Amsterdamse Waterleiding Duinen  en ook hier ben ik vooral gefixeerd op de vogels, en die zijn er hier volop!


Krakeendjes

Ik vraag mij wel eens af waarom ik nou toch zo graag vogeltjes wil fotograferen,  want het gaat me helaas nog steeds niet zo goed af. Zeker wanneer de afstand te groot is,  zijn onscherpe foto's het resultaat. En dan zie je soms van die loepzuivere beelden op de sites voorbij komen, en dan word je wel eens een beetje moedeloos...


 Wintertaling

Maar laat ik reëel zijn,  die superfoto's zijn meestal niet gewoon eventjes tijdens een wandeling gemaakt,  zulke beelden vragen voorbereiding, voorkennis,  tijd, geduld, schuiltentjes etc. etc.
Dus laat ik niet zeuren, en gewoon genieten van wat ik zie

 Een Witte Kwikstaart

en dan...

 een vogeltje dat ik niet ken
maar op diverse blogs heb ik de Blauwborst gezien, dus daar kijk ik wel naar uit...

 en dan draait ie zich om!  en Yes!! Dit is de Blauwborst

 Wat een mooi vogeltje is dit!!
Tja, en dat dan de beelden, die,  vanaf echt behoorlijke afstand,  beslist niet goed van kwaliteit zijn, dat neem ik vooralsnog voor lief, maar,  er ontstaat wel een wens om dit nog eens wat beter over te kunnen doen

 Hoe dan ook,  ik wandel intens tevreden door het Infiltratiegebied en krijg nog wat vogeltjes in beeld

 Roodborsttapuit

 Mevrouw Roodborsttapuit (?)

 Rietgors

Jonge Knobbelzwaan in de vlucht

Slotwoordje:
Grappig,  ik was helemaal niet tevreden over mijn twee vogelseries,  had zelfs geen zin om er een blog van te maken. Maar als ik nu terug kijk, ach, dan ben ik er toch wel weer blij mee, want het gaat niet alleen om de kwaliteit van de foto's, nee,  de beleving, daar gaat het toch ook om, het genieten van al deze vogels van diverse pluimages,  en reken maar dat ik er van genoten heb!!

26 opmerkingen:

  1. Gaaf die hazen!

    Verder heb je weer veel gezien, leuk hoor.

    Groetjes,Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je heb weer met volle teugen genoten Loes dat zie je aan de foto's en er is daar heel veel te zien
    mooie vogels en Ganzen en de omgeving is ook heel mooi en leuk dat springende Haasje
    mooie serie
    Fijne avond groetjes Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Loes.
    Weer eer leuke serie.
    En ook een blauwborst......
    Leuk hoor.
    En de hazen zijn ook leuk.
    Gr John.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Loes
    Wat een heerlijke serie om naar te kijken.
    Het blauwborstje vind ik top zo te zie was het een grandioze wandeling.
    Groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hai Loes,

    Mooie serie en lekker afwisselend!
    Mooi he, die blauwborst? Ik heb hem nog steeds niet fijn op de foto. Aldoor tussen het riet.
    De vogels die je niet kent, bij de grutto's, zijn kemphanen.
    De scholeksters aan zee zijn wel heel mooi geworden.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind je fotos best mooi !!!
    Sommige hebben vogels inderdaad zo scherp erop staan....dat ik me vaak afvraag of ik wel bij de goede opticien zit omdat ik vogels in het echt nooit zo scherp zie als op sommige fotos
    EN belangrijk ...je hebt genoten !!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Loes,

    Hoezo niet plaatsen? Je laat een mooie serie zien, waarbij voor mij de haas er letterlijk en figuurlijk uitspringt. De 4 ganzen in vlucht en de zwaan vind ik ook zeer de moeite waard. Verder ben ik altijd jaloers op alle weidevogels. Zo heeft iedereen wat. Ik sjouw altijd met een loodzwaar statief rond als ik mijn telezoomlens gebruik. Hoe meer je inzoomt, hoe sneller je de kleinste beweging ziet en hoe korter je sluitertijd moet zijn.
    Groetjes, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Loes wat laat je weer veel moois zien!
    Doe jezelf maar niet te kort want vogels in de vrije natuur fotograferen is echt niet makkelijk.
    Ze zitten niet stil, je hebt ze net in beeld en zijn gevlogen en meestal zitten ze veel te ver weg.
    Kortom ik vind het een prestatie dat je ze er herkenbaar op hebt staan.
    Ook de vliegende ganzen en zwaan heb je er prachtig opstaan.
    De Hazen het zelfde verhaal, het valt echt niet mee om die vast te leggen.
    Sorry als ik zit te preken want ik zit enorm te genieten van je blog, zò leuk om te lezen en te zien hoe je geniet van je wandelingen.
    Je foto van de laagstaande zon op Vrijdag avond vind ik sùper!
    Wat een mooi licht.
    Hier was dat niet zo, ik ging Vrijdag laat in de middag nog even kijken of er al lammetjes waren bij de Zilk, volgens de berichten zou het opklaren maar gèèn lammetjes en gèèn zon.
    Wel een straffe wind, ik moest zelfs stukjes lopen omdat ik bijna van mijn fiets waaide.
    Wel lekker gelopen evengoed en èèn wazig koolmeesje kunnen platen hì hì.
    Misschien zie ik je morgen,
    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat geweldig dat je de blauwborst gezien hebt en op de foto hebt gezet. Ik ben ook op zoek naar een blauwborst en het liefst eentje die een beetje dichtbij zit, beeldvullend b.v. Dat is een wens die waarschijnlijk niet uit gaat komen. Zaterdagochtend zagen we blauwborsten in het riet in de polder, maar veel te ver en met tegenlicht, dus meer als silhouet. Jouw blauwborst is mooi van kleur.
    De brandganzen zijn prachtig in zo'n grote groep.
    Ik bekijk je berichten altijd met veel plezier. Je vertelt zo leuk en illustreert het met mooie foto's. Kleine vogels fotograferen is echt niet makkelijk. Je moet meestal een flinke uitsnede maken en dat komt de kwaliteit niet ten goede.
    Eerlijk gezegd lukt het mij bijna nooit ze op de foto te krijgen. Bij jou staan ze er toch mooi duidelijk op.
    Kun je in lightroom ook ietsje verscherpen? Ja toch? Dan zou je dat eens kunnen proberen als je niet helemaal tevreden bent.
    Hoe dan ook, hier laat je een mooie en interessante serie zien.
    Groet, Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het is weer een mooie lange blog geworden.

    Zoveel Brandganzen bij elkaar, wat moet dat een mooi gezicht geweest zijn. We kunnen een klein beetje meekijken met je foto's hoe dat was.

    De grutto's heb je er ook fraai op staan. Ik ben afgelopen zaterdagochtend ook naar de polders geweest om Grutto's vast te leggen. Nou ik kan je vertellen die van jouw staan er beter op als die van mij!!!

    Gaaf dat je de Blauwborst gespot hebt. Maak nie tuit hoe die er op staat...gaat om het blije gevoel wat je erbij had...zelfde als bij je eerste ijsvogel foto. Die is 9 van de 10x ook niet super, maar het moment is zeker super.

    Ook de Wintertaling vind ik goed gespot, vind ik toch ook wel 1 van de mooiste uit de Eendensoort.

    De rietgors heb je ook knap vastgelegd, en de foto war je bij hebt gezet [i]Mevrouw Roodborsttapuit (?)[/i] is volgens mij een Heggenmus, als ik het goed zie.

    Ik heb weer genoten van al je bezienswaardigheden.

    Gr,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hi Loes,
    Behalve geduld, kennis en een schuilhutje wil een 800 mm met vaste brandpuntsafstand ook wel helpen. Ik herken je frustratie wel. Zag een keer een jochie lopen bij de ijsvogeltjes hier op het dorp, telelens tot op z'n tenen, pa en moe van hetzelfde laken en pak.. en daar stond ik dan met mijn 300 mm-tjes... Zij kwamen, schoven de lens in het daarvoor bestemde kijkgat in de wilgetenenmuur, klikten en waren weer vertrokken... ongetwijfeld met een loeischerp ijsvogeltje. En 's avonds op de fora zullen weinig mensen zien hoe ongeïnteresseerd deze foto gemaakt is, alleen maar om mee te pronken. Wij hebben dan misschien geen foto's waarop je elk veertje kunt tellen (in mijn geval een onbestemd baaltje veren op een verre tak), wij hebben wel genoten van de vogels, de natuur, van het moment dat we de vogels spotten en ze voor de lens kregen, van de uitdaging om er het beste van te maken.
    Je plezier in het beleven en vastleggen van de natuur spat van het scherm af en dat is veel leuker om te zien en te lezen dan het tellen van het aantal veertjes.
    groetjes Albertine

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Loes
    Ik heb weer genoten van die mooie afwisselende serie foto's, en je verhaal.
    Ik heb het weekend veel foto's gemaakt bij Giethoorn, waarvan veel niet scherp.
    Maar ik heb zeer genoten ervan, en dat vergeet je nooit als je weer terug kijkt.
    Oefening baart kunst, dat denk ik vaak dan.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Veel krietiek hebben op jezelf bij het terug kijken van de beelden en dan dit plaatsen...Ben er stil van Loes maar ik snap je gevoel en ik ben blij dat je achteraf er toch een goed gevoel aan over hebt gehouden. Vogels ik heb er ook zoveel moeite mee, maar het plezier en toch best fraaie beelden geeft heel veel voldoening. Ik zie me zelf ook geen uren zitten in een hutje wie weet wordt dat nog anders maar het wandelen en beleven van alles om je heen is zo voelbaar hier op jou blog, ga zo door ik heb er van genoten. Groetjes Cristien.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. het is toch genieten wat je laat zien, en het is je eigen fotoblog waarbij je over een jaar zegt, "o ja, toen ben ik dat vogeltje tegen gekomen". Al zijn ze dan niet van kwaliteit van de profs maar dit is zoveel leuker kijken met je verhaal erbij. Jij hebt er een heerlijke wandeling van gemaakt, genoten van de geluiden, van de wind, ondergaande zon, dat heb je allemaal meegemaakt en wanneer je in een hutje zit maak je het allemaal niet mee. Gewoon blijven plaatsen, ik geniet er van. Kijk altijd uit naar je blog en je leuke verhaal erbij.

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Loes,

    Wat een mooie vogel serie heb je ervan gemaakt.
    Ik vind ze er prima uitzien en zo te zien is het een mooie wandeling geweest en daar gaat het toch ook nog om! En als je het ook nog mooi vast kan leggen is dat mooi meegenomen.
    Groet,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Loes
    Kijk kijk...De Blauwborst..En nog heel mooi in beeld ook..Ik heb er denk ik wel vijftig foto's van gemaakt (op grote afstand)...Maar echt zuiver krijg ik hem er niet op..
    Misschien moeten we eens zo'n pak huren (boompak)
    En verkleed als boom daar gaan staan :)
    De Hazen..Ja dat vindt ik altijd prachtige beesten...En die zie ik helaas te weinig in de AWD...
    Daar is inderdaad de polder meer geschikt voor.
    Mooie foto's trouwens in de polder..
    Ja..Dat moet ik binnenkort ook maar eens gaan doen.
    Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  17. nou ik heb weer genoten van je blog Loes.
    leuk hoe je commentaar op je foto's geeft er erbij vertelt wat je hebt beleefd.
    en het gaat om het genieten toch?

    groetjes Astrid (1957 op zoom)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ben dit jaar voor het eerst vogels gaan fotograveren en ook ik ben wel eens jaloers op de scherpe mooie beelden van een ander Maar wat jij allemaal op de kiek zet is echt niet zo slecht (vergeleken bij mij) ik heb de blauwborst niet eens gezien terwijl degenen die naast mij stond een prachtige foto er van maakte dus ....Maar zo als zo vele al schrijven het gaat om het plezier en dat straalt er aan alle kanten van af Jouw series zijn altijd genieten ook door je tekst
    groetjes jacky

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Mooie weidevogel reportage heb je neergezet.
    De vogels in de AWD zijn ook goed gelukt, ik probeer het zelf ook regelmatig om ze op de foto te krijgen. Lopend door de duinen hoor je genoeg vogels fluiten en zingen maar om ze met het oog te zien en laat staan, op de foto te krijgen valt nog vies tegen.
    Maar zoals jou blog luidt, 'oefening baart kunst' en daar houd ik mij dan ook maar aan vast.
    groeten,
    Ron

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Leuk , dit eerbetoon aan Hollandse Veertjes.
    Ik ben het helemaal met je eens: ook in ons kleine landje wonen heel wat mooie vogels.
    En genoeg om steeds weer nieuwe soorten te ontdekken.
    De roodborsttapuit en de blauwborst heb ik nog nooit in het echt gezien, gaaf dat jij ze hier op de foto hebt weten te krijgen.

    Groetjes,
    Roeselien

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Mooi Loes. De blauwborst zit hier zeer zelden maar altijd een feestje en als je hem dan ook nog lekker voor de lens krijgt kan je dag dus niet stuk. Ik zie dat er bij jouw ook zalig veel te vinden is en wat een lekkere van de ganzen.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Nou zeg wat is dat met iedereen die een fototoestel hanteert. Wat maken jullie toch allemaal mooie foto's. Je hebt zo'n mooie serie gemaakt dat ik ze niet allemaal kan benoemen hoor.

    Alleen ga zo door, ik blijf er van genieten!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Oh wat een heerlijke log is dit. Van dit soort beelden geniet ik echt. Ik doe het zelf ook zo graag, lekker de polder of de duinen in om vogels ze zien. En je hebt er heel wat gezien. Mooie serie van de brandganzen, ook de haasjes vind ik leuk, vooral de foto waar ook de grutto te zien is. Maar je blauwborst, dat zijn van die mooie natuurmomentjes, daar wordt je toch gewoon blij van. Ik heb zondag mijn eerste groene specht op de foto gezet, balabberde foto maar wat was ik blij dat ik die lachebek eindelijk had gevonden.
    Nu de blauwborst nog, want daar heb ik dit weekend ook naar uitgekeken op Lentevreugd.
    Maar niet gezien. Wie weet...in de AWD komend weekend.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  24. mooie verzameling van de verschillende vogelsoorten
    leuke plaatjes
    gr,bart

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Hallo Loes,
    Wat een diversiteit aan vogels hebben we toch in ons kleine kikkerlandje ! Een blauwborst, had ik nog nooit van gehoord, maar wat is hij mooi. Dat wordt de volgende op mijn verlanglijstje. Je hebt wederom een hele mooie serie gemaakt. De ganzen in vogelvlucht zijn erg spectaculair om te zien.
    Groetjes Odette

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Toevallig op je blog gekomen; leuke serie(s) met enthousiast commentaar, complimenten! Ik kom zeker nog eens langs om meer te zien en te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen