De mooie natuur daagt mij uit om te fotograferen, de wens om goed te leren fotograferen daagt me uit om er steeds vaker
op uit te gaan om te oefenen.
Een heerlijke wisselwerking dus, waaraan ik veel plezier beleef.
Op deze site doe ik verslag van mijn pogingen om wat ik zie zo mooi mogelijk vast te leggen.
Bedankt voor je bezoekje, en mocht je een reactie achter willen laten, dan stel ik dat erg op prijs.

Klik op een foto voor een presentatie in groter formaat en hogere kwaliteit!


zaterdag 26 juni 2010

Reeën spotten

Vanochtend ben ik weer eens heel vroeg op pad gegaan, tegen vijf uur stapte ik in Loosdrecht op de fiets, het doel is de Westerheide bij Laren. Dit is mijn doel omdat ik een wens heb... daarover volgt dadelijk meer




Er hangt mist en nevel boven de weilanden, de koeien lijken net schimmen, een prachtig gezicht
-
Ik moest glimlachen toen ik hier stond. In de stilte van de vroege ochtend hoorde ik ineens meisjesstemmen, twee jonge meiden kwamen langs op de fiets, honderduit pratend, lachend, een muziekje erbij... ik realiseerde me dat ze na een avondje stappen op weg naar huis waren..
waar is de tijd gebleven dat ik dat zelf deed op dit vroege uur??


Ik fiets door, en stop even bij het Hilversums Kanaal, het zachte ochtendlicht dient zich aan, terwijl er nog nevel boven het water hangt, een mooi verstild moment

Bij 's Graveland lopen ooievaars en reigers in het drassige en mistige weiland


wederom een reden om even van mijn fiets af te stappen

nog een plaatje en weer op de pedalen


Over het bospad bij Gooilust, ook hier mistflarden van het naastgelegen weiland


Via het Spanderswoud kom ik bij de hei, de zon is net op en in combinatie met de grondmist levert dat een sprookjesachtig beeld op


En in de eerste zonnestralen tref ik de eerste ree van vandaag


Blik over de Bussummerheide



Er verschijnt een Schotse Hooglander, hij is kletsnat van de nevel

Ik ben op de plaats van bestemming, ik zet mijn fiets neer en wandel naar dit akkertje
-
Vorig jaar stond er een foto in de regionale krant van een ree in dit veldje, zo mooi! Afgelopen week wéér een, dit wil ik ook!!
Ik weet niet zeker wat hier is gezaaid, boekweit of knopherik (wilde radijs) maar het bloeit prachtig en hier een ree, en dan ook nog eens in het ochtendlicht, ja dat lijkt me prachtig
Maar geen ree te zien, wel twee fotografen met megalenzen, geheel in camouflagekleding, ik heb geen zin om me daarbij aan te sluiten, dus eerst maar een wandeling

De heide ziet er op dit vroege ochtenduur rustig en uitnodigend uit
-
en de reeën laten zich hier wel veel zien










De brem is intussen uitgebloeid



op een enkel takje na
-
Een jonge grote bonte specht

Voor wie het niet precies weet: het mannetje heeft een rode vlek in de nek, het vrouwtje heeft geen rood op de kop, en de jonge spechten hebben een rood petje op

Dit koolmeesje lijkt me ook nog een jonkie?


Ik hoor en zie veel veldleeuwerikjes


drukke en vrolijke vogeltjes


die luid jubelend opstijgen



en boven mijn hoofd doorzingen tot ze ineens weer de heide induiken


Terug bij het akkertje, fotografen weg, en??
Een ree!! precies waar ik op hoopte, dus klik klik klik gaat de camera:
-










Verscholen in een rustig hoekje staat en nog een, komt hij het veldje op? Nee, hij koos toch voor het bos













Deze laatste vind ik misschien wel de allermooiste
Zo, missie volbracht! En voordat het echt warm gaat worden zoek ik mijn fiets weer op, maar voor ik daar ben klik ik in een paar minuten tijd nog even wat vogeltjes!
-
Nogmaals de veldleeuwerik


ik hoef vast niet te zeggen dat ik over deze foto's dik tevreden ben?

Twee tellen later dit kneutje


en ook nog een mooi roodborsttapuitje,
jé, wil ik eigenlijk wel naar huis? Zoveel te beleven hier op de hei!
Ik stap toch op de fiets, om er nog een heleboel keer weer vanaf te stappen, wat een reetjes kom ik nog tegen!








Let op, deze mist een hap uit zijn oor, arm beestje
-

Uiteindelijk kom ik toch weer bij 's Graveland, waar ik, nu de mist is opgetrokken de ooievaars kan tellen, het zijn er maar liefst vijf.




Slotwoordje:
Dit was het vroege opstaan wel weer waard!
En dan ook nog eens zo'n mooie zomerdag, GENIETEN met hoofdletters

14 opmerkingen:

  1. Dag Loes

    Met open mond zit ik naar mijn beeldscherm te kijken....wat een moois komt er weer allemaal voorbij.... ik begrijp dat je een FANTASTISCHE ochtend gehad moet hebben.
    De opnames zijn echt een genot om naar te kijken en je bijschrift maakt alles helemaal compleet..... wederom mijn complimenten !!!!

    Groetjes, Joop

    en euh morgen maar even uitslapen hoor....
    of toch niet ?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Loes
    ik sta verstelt van je foto's.
    super die ree'en er mooi.
    groetjes Herman Versteeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Er ging iets mis ggrr

    Loes, wat laat je mij weer genieten, het lijkt net of ik met je mee wandel.
    Prachtig die nevel en zòveel reeën foto`s, zelfs close-up`s.
    Ook prachtige vogel foto`s.
    Echt gaaf allemaal.
    Dank je wel Loes,
    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Loes,
    Dit was zeker de moeite waard om vroeg voor op te staan, wat een prachtige foto's zitten er tussen. De grondmist vind ik altijd erg mooi, maar je reeen zijn inderdaad ook heel mooi en vooral die laatste, die je zelf ook je mooiste noemt, vind ik ook de mooiste!

    Prachtig hoor allemaal! Ik ga zo weer fijn werken :-)

    Groejtes,Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  5. je had me wel op kunnen pikken..wat is het toch mooi hé. Ik had ook de foto zien staan in de krant maar die van jou is nog mooier..toppie.
    De Westerheide was mijn speeltuin vroeger, maar dit veldje is zeker nieuw...ik kan het mijn niet herinneren....toch ook maar een keer vroeg op en op de fiets...zo dicht bij en vaak ga je veel te ver weg..ik heb genoten van je foto's..
    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ohh Loes, wat is dit geweldig, wat is dit mooi.
    Ik vind deze serie echt super. Wat heb je die reetjes er mooi op, en wat lijken ze dichtbij.
    Wat krijg je er veel voor terug als je vroeg de natuur ingaat. DAt prachtige licht op die roodbruine vacht...
    Maar niet alleen de reeen, ook de ochtend nevel en die prachtige vogels (vliegende veldleuuwerik), prachtig. En wat een ontzettend mooie foto's heb je van de vogels gemaakt. Inderdaad, GENIETEN.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Loes, Loes, Loes...ademloos naar je foto`s gekeken. De ooievaars, vogels, reeen...zo mooi en als klapper inderdaad de laatste foto tussen de bloemen. Puur genieten! Groet Kusmir71 MIR

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wauw!!!! Loes, wat een geweldige foto's.
    Ben sprakeloos, wat had ik graag met je mee willen gaan!

    Jammer dat je niet alle foto's kunt zien op mijn blog, ik heb bij andere ook problemen daarmee.
    Het zal wel aan de veranderingen liggen.
    Soms helpt het om op vernieuwen te klikken.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Loes Wat een schitterende foto's voor al van de reen.
    het moet een hele mooie tocht zijn geweest.
    Gr Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooi verslag van een toch bij mij om de hoek. Woon zelf in Hilversum op 1 minuut lopen van het oude bezoekerscentrum van natuurmonumenten in het Corversbos. Fraaie foto's heb je erbij gezet die mij allen wel bekend voorkomen, wat omgeving betreft. Top om het zo achterelkaar te zetten met je hele verhaal erbij. Gr Harald

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Loes
    Prachtig die mist in de vroege morgen..En wat heb je weer Top foto's gemaakt van de Reeën.
    Wat een wandeling..Met dat mooie gele licht in de vroege morgen..En dan ook nog zoveel vogels op de foto..
    Dit is inderdaad een Top dag..Maar wat dat betreft..Heb jij zeker de laatste tijd..de goden aan je zijde...Geweldig!!
    Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Geweldig mooi en maar goed dat je zo vroeg op was want het was superheet vandaag en dat blijft nog wel even zo
    Mooie serie van de reetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Weer een schitterende serie om trots op te zijn Loes!!
    We hebben weer genoten van de foto's
    Ochtend zonlicht is altijd mooi.
    Wij gaan volgend week een heel vroeg op stap!
    Groetjes,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Absoluut een serie om supertrots op te zijn!

    Groet,
    Roeselien

    BeantwoordenVerwijderen