De mooie natuur daagt mij uit om te fotograferen, de wens om goed te leren fotograferen daagt me uit om er steeds vaker
op uit te gaan om te oefenen.
Een heerlijke wisselwerking dus, waaraan ik veel plezier beleef.
Op deze site doe ik verslag van mijn pogingen om wat ik zie zo mooi mogelijk vast te leggen.
Bedankt voor je bezoekje, en mocht je een reactie achter willen laten, dan stel ik dat erg op prijs.

Klik op een foto voor een presentatie in groter formaat en hogere kwaliteit!


maandag 4 februari 2013

Winter-Efteling - Sprookjeswereld bij avond

Eventjes terug in de tijd,  terug naar 24 december, de dag waarop Von en ik weer gezellig een uitje naar de Efteling deden. 
De Winter-Efteling is in de Kerstvakantie  en tot en met 26 februari  op zaterdag en zondag  ook 's avonds geopend, dus na onze nostalgische avonturen in het sprookjesbos maken we ons op voor een feeëriek avondje in deze sprookjeswereld.
Hoe zou het Sprookjesbos er bij avond uit zien? Nou, dat viel zeker niet tegen...



'Het Meisje met de Zwavelstokjes'  moesten we overdag wegens een 
technische storing overslaan,  maar het plaatje bij avond maakt een hoop goed




 'Raponsje'
Avondfotografie betekent lange sluitertijden.
Om de klimmende sprookjesfiguur toch onbewogen in beeld te krijgen
 heb ik de flitser ingezet in combinatie met een lange belichting,  
is nog gelukt ook ;-)




De 'Sprookjesboom' ziet er eigenlijk wel erg kitscherig uit nu, 
maar ik vind hem zo leuk, de lieve en olijke gezichtsuitdrukking
 doet me iedere keer weer aan mijn opa denken




Het Knibbel-Knabbel-Knuisje-Huisje  is prachtig uitgelicht,
en Grietje zit ook 's avonds nog bij de arme Hans achter de tralies




'De Tuinman en de Fakir'
De Fakir op zijn vliegende tapijtje is door de lange sluitertijd in het niets verdwenen.
Ik vraag me af of ik dit ook met de flitser had kunnen doen,
maar ik denk dat de afstand te groot is.
Leuke opdracht voor volgend jaar!




Als de Fakir op zijn fluit blaast, bloeien er honderden gele tulpen



Na het Sprookjesbos gaan we de Droomvlucht doen,  het is op deze avond heerlijk rustig,  zonder wachttijden kunnen we zo in de gondel stappen die ons in een droomwereld gaat brengen.
Oeps,  was wel even lastig, om bepakt met alle fotospullen vanaf een soort lopende band in de bewegende gondel te stappen, maar toen we eenmaal zaten lieten we ons verrassen door deze prachtige attractie,  wat is dit ongelooflijk mooi gemaakt!













Tja,  dat wil je dan ook fotograferen, maar in het pikkedonker,  vanuit een bewegende gondel,  dan zien de beelden er dus zo uit ;-)



 Iso omhoog,  gaat beter, maar nog niet goed
Het is eigenlijk niet te doen, maar tegen beter weten in probeer ik het toch

Het is wellicht tijd om maar eens uit de doeken doen dat ik sinds half december 
met een andere camera fotografeer,  de nieuwe fullframe van Sony ( A99).
Hier in de Droomvlucht is het wel een hele mooie gelegenheid om het gebruik 
van een hoge ISO eens uit te testen, op goed geluk zet ik hem op 8000...





En tot mijn grote verbazing, én aangename verrassing,
rolt er een goede foto uit!!
Onnodig om te zeggen dat ik heel erg blij ben met deze camera


Dit keer hebben we ook het Spookslot bezocht, wat een prachtige spookachtige show!
Ik heb alleen maar gekeken en genoten,   en niet eens een poging gedaan om het vast te leggen.
Dat is dan wederom iets voor volgend jaar, we hebben al weer genoeg redenen om nog een keertje terug te gaan!




Een warm en gezellig rustpunt  is het houtvuur waar het
Gospelgroepje "De Lichtpuntjes"  vol overgave  heerlijke zang en muziek ten gehore brengt.

Vorig jaar heb ik hier geprobeerd met de flitser er wat van te maken,
dat was ik - met inmiddels iets meer kennis van de flitser - 
weer van plan, maar uiteindelijk besloot ik de sfeer niet te verpesten
met felle flitsen,  en heb ik ook hier geprofiteerd van de mogelijkheid
van een flinke hoge iso ( 4000 )





... Silent Night... Holy Night  ...
Ondanks de aangename warmte van het houtvuur krijgen we allebei kippenvel,
dit is zo ontroerend mooi,  en we realiseren ons ineens dat het Kerstavond is.....




We geven elkaar een dikke knuffel,
Merry Christmas!!

33 opmerkingen:

  1. Sprookjesachtige foto's, een mooie test voor je nieuwe camera. Foto 3 (de sprookjesboom) is mijn favoriet. Groetjes Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hai Loes,

    Wat een prachtige eerste foto. Jammer dat net die twee schijnwerpers aan de rechterkant er op staan.
    Je nachtfoto's zijn wel heel erg mooi geworden, maar het zijn er wat weinig. Wordt je misschien een beetje te kritisch ;-)?
    Wat een prestatie van de a99 om op 8000 zo'n plaat te maken. Ik ben benieuwd hoe het met de scherpte is, als je eens een kranten fotografeert met verschillende soorten iso. Scherpte lijkt mij dik in orde in ieder geval. Daar ga je nog een hele hoop plezier aan beleven. Lekker in een donker boshutje knallen met 8000 iso en dan foto's maken, die ik niet eens kan maken met 1600 iso. Prachtcamera!

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi René,
      Ja, kritisch ben ik zeker, maar ik geloof dat ik niet eens zo heel veel meer avondfoto's had, we moeten ook nog wat over houden voor volgend jaar!
      Of vogels ook met iso 8000 gaan lukken weet ik niet, maar de camera is idd een dijk van een ding.
      Groetjes Loes

      Verwijderen
    2. Ha, zal het met de helft wezen, dan nog heb je ontzettend veel voordeel.

      René

      Verwijderen
  3. Prachtige foto's Loes, vooral die in het sprookjes bos, zo gaaf zijn die kleuren.
    Foto's zijn ook superscherp, echt heel mooi gedaan.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het is overdag al sprookjesachtig maar dit slaat alles! Fantastisch!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De sprookjesbos nogmaals bekeken......een geweldige foto! Daar moet iets mee zou ik zeggen...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. En ook nog foto van de week bij Roots!
    Toppie hoor.

    René

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Onze gezellige kerstavond, doe het zo weer, wat is het leuk om dit elk jaar te doen. We zijn er nog langgggg niet door heen. Wat is er een hoop te zien. En wat zijn ze kleurrijk geworden. Prachtige kleuren komen naar voren. Droomvlucht, dat was echt een giller. Daar moeten we even over na gaan denken hoe we dat moeten gaan oplossen..;-) Het is een sprookjesachtige blogje...

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Loes
    Wat een sfeer, nog mooier dan overdag. Echt een sprookjeswereld.
    Groeten Bets

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Loes,
    Op de avondfoto's straalt de sfeer er vanaf! Mooi, en goed goed gelukt, zeker met de hoge ISO-waarde.
    Groetjes, Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Loes, gefeliciteerd met de aanschaf van jouw superSony! Je serie is er prachtig mee geworden en iso 8000, dat is toch waanzinnig zo goed als dat heeft gewerkt. Ik kan me voorstellen dat je heel blij bent met je nieuwe aanwinst. Net als van de vorige sprookjesserie heb ik ook genoten van deze bij nacht. Ik kan geen favoriet kiezen maar die arme Grietje die 's nachts nog bij Hans zit te waken heeft wel een streepje voor.
    Ik ben heel benieuwd naar de resultaten op gebied van andere soorten fotografie, al denk ik dat de laatste blogs allemaal al met jouw nieuwe set gemaakt zijn (daarom natuurlijk die briljante Roerdomp :-) ). Heb je nog steeds een 400 mm. tele of heb je die ook ge-upgrade (je schreef dat je een andere hebt)?

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marianne, ja, vanaf half december is alles met de SuperSony gedaan, dus ook het telewerk in de AWD. Met nog steeds een 70-400mm, maar wel een andere, mijn eerste lens bleek dus echt niet goed te functioneren, wat een frustratie heeft me dat opgeleverd, maar wat ben ik blij dat alles nu naar behoren werkt! groetjes Loes

      Verwijderen
  11. Zo te zien een geweldige camera.Al moet je het nog steeds zelf zien en doen.
    Ik ben erg benieuwd naar al wat volgt uit deze A99.
    Dat je er blij mee bent snap ik al te goed want mijn D90 heeft er eind vorig jaar een broertje bijgekregen en we noemen hem D800 en is 900gr zwaar.
    Veel plezier met jouw nieuwe troetelkindje ;-)

    gr jowan

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Gefeliciteerd, Loes, met je nieuwe camera. Je hebt er een fantastische, mooie, feeërieke en ook gezellige serie uit getoverd. Knap hoor. Je kan er al heel goed mee werken, blijkt maar weer. Het Knibbel Knabbel huisje is één van mijn favorieten, net als je eerste. foto. Het lijkt me heel leuk om zo'n avond serie te maken. Jullie hebben vast veel plezier gehad. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Loes,
    Prachtige kleurrijke foto's, een nieuwe camera die je verrast en blij maakt, een sfeervolle avond: het lijkt wel een sprookje. Het moet een goed gevoel opleveren als je je grenzen opzoekt en kunt overschrijden. Jouw oefeningen baren inderdaad kunst.
    Groetjes, kees

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hallo Loes,
    heerlijk de efteling ik ben ook gek op sprookjes.
    dus je hebt mij heel blij gemaakt met je mooie foto's
    groetjes Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dat is mooi om te zien Loes, zeker in het echie zal dat genieten zijn.
    Gr. Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Loes,ik hen bewondering voor deze prachtige sprookjesblog.
    Mooi om te bekijken en zoals altijd ook boeiend om te lezen.
    Foto1 vind ik de allermooiste,prachtig belicht, super.
    En verbazingwekkend welke prestaties je nieuwe camera weet te leveren
    daar gaan we ongetwijfeld meer van horen, veel plezier met je nieuwe
    aanwinst.
    Goede keuze ook om bij de zangers geen flits te gebruiken, geeft mooie
    sfeervolle opnamen.
    Ik kan me voorstellen dat jullie al weer plannen hebben voor een volgende
    fotosessie in de Efteling en ik kijk graag weer mee.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Loes...

    Dus jij ook al met full frame bezig!!
    tjonge wat hoge ISO's, jij kunt de flitser wel
    verkopen. 8000 ISO en dan komt er zo fraaie foto
    uitrollen..hartstikke mooi, gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst...
    Wat lever je hier weer een sprookjesachtig mooie serie af..
    prachtige kleurige en warme opname..
    ik heb ervan genoten..

    gr. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ha die Loes.
    Ik ben weer eens een keertje bij je op bezoek.
    Om heel eerlijk te zijn weet ik niet goed hoe ik er mee aan moet.
    Voor de liefhebber zijn het best heel mooie foto's.
    Persoonlijk zie ik liever andere foto's van je.
    Met een hartelijke groet van eilandstaete.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi Loes,

    dat van je camera wist ik al en je hebt een hele goede keuze gemaakt :-)
    Met de a65 kan je ook al hoog in d iso maar met de a99 heb je helemaal de wereld in handen *lol*
    Geweldige fotoserie laat je zien en vooral de eerste 4 zijn werkelijk schitterend.
    Dat je vanuit de gondel in een hoge iso ook mooie plaatjes kan maken laat je heel mooi zien. Echt geweldig! Mijn favoriet in deze serie is foto 4. Ik zit nu echt even in sprookjesstemming.

    Je mooie kerstkaart met Yvonne had ik via de mail gekregen en ook dat is een plaatje.

    groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Heel mooi om deze fantastische foto's te kunnen zien. De Efteling is voor een beetje te ver weg, maar zo kan ik er toch heerlijk van mee genieten.
    Knap gedaan in moeilijke omstandigheden.
    Foto 2 vind ik persoonlijk het allermooist !

    groetjes, Truus

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hi Loes,
    Wat heb je dit weer mooi gedaan. Ik heb wel zitten turen op de foto van het paleis van de fakir of ik hem toch nog zag op zijn tapijtje, maar hij lijkt echt weg....
    Knap hoe je toch in droomvlucht zo'n foto hebt kunnen maken.
    De laatste foto is ook heel leuk, jullie plezier straalt er vanaf.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Het is inderdaad een sprookjeswereld Loes, fantastisch mooi vastgelegd en wat een genot om over een full-frame te beschikken. Je bent weliswaar je cropfactor kwijt, maar ik sta elke keer weer versteld van de ruisarme of liever gezegd ruisvrije foto's op hoge iso-waarden. Heb je trouwens ook nog het waterballet van Aquanura gefotografeerd? Ik was er in augustus en heb daar erg van genoten, ook mooie foto's gemaakt overigens.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hoi Loes, dat gaat heel goed met je nieuwe camera. 8000 iso...!
    Je maakt hele mooie foto's en met een camera die je nog meer mogelijkheden te bieden heeft wordt het weer een feestje. Deze eftelingfoto's laten me ook echt weer in sprookjes geloven. Wat sfeervol!
    Ik moest erg lachen om Grietje die dag en nacht bij het hok van Hans zit.
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hoi Loes,
    De Efteling is 's avonds nog mooier dan overdag. Mooi hoor deze avondfoto's, zo sfeervol. Omdat je mooie sterretjes gemaakt hebt van de scherpe lampen storen ze mij niet meer.
    Fotograferen met 8000 iso, wie had dat ooit durven denken? Dat biedt natuurlijk wel heel veel mogelijkheden. En daar zullen jullie ongetwijfeld goed gebruik van gaan maken.
    Leul portret van de twee Kerstmeisjes.
    Groetjes, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Hoi Loes
    Een prachtig blog van de Efteling ..Ik begrijp dat ik dat niet zo kan fotograferen met mijn automatische stand :) en 8000 ISO heb ik zeker niet? ..Ze zijn echt prachtig om te zien..en kunnen zo in een folder of boek van de Efteling.
    De laatste keer dat ik een bezoek bracht aan de Efteling is alweer een tijdje terug..
    Ik weet nog dat ik de drie D mooi vond ( heet geloof ik "Panda Droom" )
    Groetjes Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Hahaah leuk samen naar zo iets toe en ja het is prachtig daar, mijn vrouw gaat er ook elk jaar wel heen. De twee laven uit het volk van laaf op je laatste foto zijn ook leuk...

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Hallo Loes,

    Wat een prachtige serie avond foto's zet je hier weer neer zeg, met gekleurd licht in de hoofdrol. Ik lees nu pas dat je een dijk (tank) van een nieuwe body erbij hebt. Nou en of die tegen hoge ISO-waardes kunt dat bewijs je nogal met deze foto's. Foto op ISO 8000? Ik durf niet eens hoger dan 800. Ik ben toch ook wel van plan om een FF camera te kopen. Het heeft zoveel voordelen. Denk dat het nu ook wel het moment is dat ik weer een stapje hoger wil. Ik wordt alleen nog maar meer overtuigd als ik zulke foto's zie in welke omstandigheden ze zijn gemaakt. Dat verklaart trouwens ook dat je die Wintertaling er zo mooi en scherp op hebt gekregen. Ben benieuwd of je nu nog steeds twijfelt om ook een vast brandpunt lens te kopen. Denk dat je met je nieuwe body ook wel eventjes zoet bent.

    Heel veel plezier nog met je nieuwe aanwinst. Toch wel knap dat je trouw bij Sony bent gebleven ;-)


    Groetjes,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Loes, gefeliciteerd met de foto van de week bij Roots. Opnieuw een roots-publicatie. Dat verveelt natuurlijk nooit.

    gr jowan

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Hoi Loes
    Wat een prachtige serie avond foto's heel apart.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Wat super zoals je nieuwe camera om gaat met hoge ISO echt gaaf hoor!
    Je gaat er zeker weten nog veel moois mee beleven, gefeliciteerd en succes er mee!

    De sfeer van de Efteling had ik net bij Von al opgesnoven en hier gaat dat gevoel gelukkig verder.
    Je hebt er ook een schitterende serie van gemaakt.

    Groetjes Cristien.

    BeantwoordenVerwijderen