De mooie natuur daagt mij uit om te fotograferen, de wens om goed te leren fotograferen daagt me uit om er steeds vaker
op uit te gaan om te oefenen.
Een heerlijke wisselwerking dus, waaraan ik veel plezier beleef.
Op deze site doe ik verslag van mijn pogingen om wat ik zie zo mooi mogelijk vast te leggen.
Bedankt voor je bezoekje, en mocht je een reactie achter willen laten, dan stel ik dat erg op prijs.

Klik op een foto voor een presentatie in groter formaat en hogere kwaliteit!


woensdag 20 februari 2013

Katwijk



Al een tijdje wilde ik graag naar Katwijk om daar de zonsondergang te fotograferen. Een wens die gedeeld werd door Ghita en Yvonne, dus we hielden de weersvooruitzichten in de gaten, en ook de waterstanden.  
Laag water leek ons wenselijk om de stenen bij de uitwatering goed te zien, en een zonnetje hebben we natuurlijk ook nodig!
Afgelopen zondag viel alles samen,  een prima weertje,  laag water om 16.00 uur  en zonsondergang om 18.00 uur.
Alleen had Von de pech dat ze andere verplichtingen  had,  dus Ghita en ik spraken met zijn tweetjes om een uur of half vier  af in Katwijk.
Het was zulk heerlijk weer dat ik er al eerder was,  Ghita bleek er precies zo over gedacht te hebben, en belde om twee uur:  ik ben er al! , dus we hadden de hele middag om lekker op het  strand te spelen ;-)







De Drieteenstrandlopertjes zijn iedere keer toch weer heel erg leuk 'speelgoed'






Lekker plat op mijn buik in het natte zand,  
oh.. dan zie ik er écht niet meer uit als ik op sta ;-(






 Het was op deze voorjaarsachtige zondag best druk aan het strand,  
en toen ik een hoop mensen in de achtergrond zag wilde ik deze foto eigenlijk 
niet maken, maar ik drukte de ontspanknop toch in,  en zie, de vrolijk
gekleurde jassen zijn eigenlijk een hele aardige toevoeging






Ghita kwam met een leuk idee:  schelpjes in de terugtrekkende branding.
Hierbij wilde ik wel proberen om wat dynamiek vast te leggen






Met behulp van het grijsfilter zit de beweging er lekker in!
Deze foto's zijn gemaakt bij iso 50, f/13 en 1/6 sec.





Scheermesje als golfbreker






De middag vliegt voorbij, de zon staat al laag boven de horizon, dus we wandelen 
naar de uitwatering. Onderweg maak ik deze foto van de strandhuisjes die net weer zijn opgebouwd.

Eenmaal bij de uitwatering  lijkt het er op dat we hier toch niet bij het goede getij zijn? 
 het water staat zó laag, dat de stenen nagenoeg  op het droge liggen, 
dat was nou net niet onze bedoeling






Toch zoeken we hier een plekje  voor de zonsondergang, 
het is natuurlijk wel een voordeel dat we nu tussen de stenen kunnen staan






De echte kleurenpracht ontstaat,  zoals vaker,  pas als de zon al ruim onder is,
het wordt steeds mooier,  dus we blijven  nog even.....






En dan ineens valt alles perfect samen!
Op het moment dat de kleuren op hun allermooist  zijn komt het water omhoog.
Gauw het grijsfilter weer voor de lens voor een langere sluitertijd.
Wow!  dit soort foto's wilde ik al heel lang  heel erg graag maken,
en nu sta ik hier en lukt het, gááf!
Dat ik inmiddels tot mijn enkels in het water sta heb ik niet eens in de gaten ;-)





Toch maar een hoger en droger plekje opgezocht,  op de strekdam,
 het kan nog net heel even, voordat die ook onder water staat.
Het is inmiddels donker,  maar nog zó mooi,  nog een laatste foto...
en dan rennen, want de voetjes worden weer nat!


Slotwoordje:
Op het lijstje voor de volgende keer:  Kaplaarzen en zaklamp, zodat ik nog langer kan blijven staan.
En niet te vergeten de groothoeklens,  zodat er nóg meer moois in beeld past!


45 opmerkingen:

  1. Mooi! Nieuwe volgster en ik geniet van je foto's. Groetjes Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Loes, wat ben je snel. En wat zijn jouw foto's mooi. Ik sta (ehh zit) nu toch wel te popelen om de mijne ook te plaatsen, maar dan doe ik de Cronesteijn blog te kort.

    Ik vind jouw schelpjes in de branding echt goed gelukt. Bij mij was er niet een naar wens....dus ik moet nog een keertje terug.

    Het was een heerlijke middag met een daverend slot.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag Loes, wat een prachtige foto's, en wat een mooi licht hadden jullie. De foto's van de schelpjes met het zeewater er om heen vind ik ook heel gaaf, het brengt me op een idee. Groetjes Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat leuk die schelpjes toestanden! Heel creatief. De zonsondergangen zijn verbijsteren mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Loes,

    Tjonge jonge wat een verbluffende serie laat je hier zien zeg. Niet normaal zo mooi. De 3teentjes zijn mooi, maar die vind ik hier nog niet eens de mooiste. Die dynamiek foto's.....wow....erg gaaf en knap vastgelegd. Vaak zag ik zulke plaatjes bij peter voorbij komen...nou ik kan je vertellen: je kan deze foto's er gewoon naast zetten zonder de namen erbij. Geen verschil!!! Nu komt echt de voordelen van zo'n filter naar boven en natuurlijk de prof kwaliteit van je tank body!

    Ik ga staan voor en maak een diepe buiging. Ik zal je baan maar vast opzeggen en als freelance fotograaf verder gaan. Wat een kwaliteiten weer.

    Ik word echt enthousiast als ik dit zie....:-)


    Groetjes,

    Rem

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat btreft Peter zijn foto's bedoel ik natuurlijk de prachtige zonsondergang/strand foto's. Vergat het erbij te zetten door mijn enthousiasme. :-p

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ongelooflijk wat een mooie serie Loes. De drieteenstrandlopertjes zijn echt heel mooi. Oefening baart kunst!
    De schelpjes in de branding zijn heel origineel. Ik denk dat je dit nog vaker kunt uitproberen met andere sluitertijden voor nog weer andere effecten. Maar de zonsondergang was en is een climax. Ook hierbij zie je dat je door je ervaring, snel kon handelen en daardoor de prachtige foto nog kon maken.
    Ik ben onder de indruk!
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. jak zawsze dopracowane, piękne zdjęcia

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wow........dit is zóóó mooi. Wat geniet ik hiervan, Loes. Hier houd ik van. De hele serie is super, maar vooral de laatste 2 foto's ......ik zou ze zo kopen voor aan de wand. Die kleuren....echt schit-te-rend! Ja, die zou ik ook wel willen maken, hoor. Eén groot feest. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Loes,
    Ik zou haast zeggen dat je jezelf hebt overtroffen, maar dan doe ik andere reportages tekort. Maar wat een mooie opnamen. De beweging van het water op het strand vind ik heel knap vastgelegd. De foto's van de zonsondergang zijn absoluut top. Gefeliciteerd!
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Geweldig mooie serie zet je hier neer Loes, de drieteentjes met geringe scherptediepte prachtig met dit lage standpunt en die jassen van voorbijgangers voegen echt iets toe, zo zie je maar hoe je een nadeel kunt ombuigen in een voordeel. De strandhuisjes met spiegeling in het water ook heel goed gezien. En de zonsondergangen nr 11 en 12 zijn werkelijk prachtig. Complimenten.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Loes, ja waar moet ik beginnen!
    Is niet makkelijk bij zoveel moois.
    De Drieteentjes kunnen bijna niet mooier en de schelpjes vind ik ook schitterend.
    Dan nog de mooie zonsondergangen met prachtige kleuren, helemaal TOP.
    Foto 8 vind ik ook sùper mooi.
    Wat goed gezien en knap uitgevoerd, het mooie licht, de spiegeling in de plas helemaal goed.
    Je hebt prachtige apparatuur maar de fotograaf er achter moet wel de juiste instellingen bedenken en wat gaat dat jou goed af.
    Petje af meis!

    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ben er stil van, heerlijk spelen op het strand.
    En gek genoeg zie ik je liggen. De schepjes zijn ook erg mooi geworden.
    En wow de kleuren zijn om bij weg te dromen.

    Groetjes Cristien

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat is dit mooi, ik ben er even spakeloos van. Het spelen met de schelpjes is goed gelukt, de kleurtjes van de jassen geven iets vrolijks aan de strandlopertjes, en dan de ondergaande zon. Wow, dit is 1000% genieten. Hiervoor ga je naar Katwijk en het is jullie gelukt. Super gedaan en je mag trots zijn op je pracht serie. Daar had ik graag naast gestaan..;-)

    Ik zeg aan de muur, de hele serie...hihihi

    Lieve groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een mooi blog, Loes! Te beginnen met het strandlopertje dat de volmaakte scherptediepte heeft tot aan het super blauwe uurtje. De ene foto nog mooier dan de ander. Het leuke van dit soort foto's - de foto's die je altijd al wilde maken - is dat op de een of andere manier het geluk dat je voelde zichtbaar is in de foto's. Het geluksgevoel spat er van af!
    groetjes Albertine

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Tjonge tjonge Loes toch, wat supergaaf al die prachtige landschappen in de ondergaande zon ook de strandhuisjes gespiegeld in de strook water allemaal schitterend! En het drieteentje.....snoezig! een natte zandbroek waard ;-)Je hebt geluk gehad en je wens in vervulling. Is dat wat je toevoegde aan de foto's, kan bijna niet anders want ze hebben iets extra's....
    groet,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hallo Loes
    Wat een kleuren bij die ondergaande zon.
    Ook de foto's met de schelpjes in de branding vind ik heel goed geslaagd.
    Groeten Bets

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Loes
    je bent goed bezig geweest met je foto's ze zijn erg mooi de gene met dat stromend zee water met die schelp en lange sluitertijd die vin ik top maar ook de zon ondergang.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hier ben even goed voor gaan zitten Loes. Wat heb de zonsondergang prachtig vastgelegd. Van dit soort foto's wordt ik helemaal blij, zeker als ze mooi wordt gefotografeerd. Door de grote hoeveelheid vocht in de lucht heb je dit bijzondere kleurige schouwspel waargenomen en gefotografeerd. Super gedaan .

    gr frans

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoi Loes,
    De zonsondergang heb je heel mooi vastgelegd, wat een kleuren! Geweldig!
    Groetjes, Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Loes, wat is dit een schitterende serie zeg. Ohhhh wat een prachtige zonsondergang. Maar de rest van de serie vind ik ook gaaf hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hoi Loes,

    Een prachtige serie en mooi met licht gespeeld. Als vogelaar vind ik natuurlijk die drieteentjes hartstikke mooi en vanuit een prachtig laag standpunt genomen. Heerlijk gewoon.

    groet,

    peter van de beek

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hallo Loes,
    Ik wil je een groot compliment geven voor deze prachtige foto's! Die een na laatste zou ik heel groot aan de muur hangen - wat een fenomenale sfeer. Professioneel.
    Het idee van de lange belichtingstijd bij de schelpjes vind ik eentje om te onthouden. Ik hou ervan als je iets kunt laten zien wat je met je ogen niet kunt zien. Macro heeft dat van nature al een beetje, maar anders belichten of uit een ongewone hoek ook. Ik ga daar eens over nadenken.
    En het strandlopertje zo vanuit een laag standpunt genomen vind ik ook een plaatje. Dit blog heb ik met open mond zitten bekijken... Maar als ik zo wat van de reacties lees dan is iedereen van zijn stoel gevallen vandaag! Zeldzaam mooi!
    Groetjes, Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hoi Loes,

    Tja, had ik me net voorgenomen om toch weer eens wat meer een -opbouwend- kritische noot te gaan plaatsen in mijn reacties, kom je met deze foto's aanzetten... ;-)

    Maar ik probeer het toch maar even: bij foto 3 (2e strandloper) zou van mij de onderkant iets verder aangesneden mogen worden, en de hooglichten iets omlaag zodat het wit aan de rechterkant van de strandloper iets meer doortekend wordt.
    En het scheermesje vind ik wat saai, wel erg veel waterstrepen.

    Maar ja, verder niets dan lof voor alle andere foto's!
    Prachtig wat een kleuren, creativiteit, scherpte, compositie :-)
    Super dat je nu ook op het juiste tijdstip met je filters en statief op de juiste plaats was, en dat je dit keer ook tot ná de zonsondergang bent gebleven en bent blijven fotograferen.
    Ik kan me voorstellen dat je zeer voldaan naar huis bent gereden.

    Groetjes, Wouter

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Wouter, een kritische noot stel ik op prijs hoor! maar hihi, wel gaaf dat je er dit keer niet zoveel op kon aanmerken ;-)
      Je hebt helemaal gelijk over de hooglichten bij het 3-teentje, maar het verder aansnijden weet ik nog zo net niet, is toch een kwestie van smaak.
      Groetjes Loes

      Verwijderen
  25. Zo wat weer een genot om een blog van jou te bekijken en te lezen Loes!
    Tjonge jonge wat schotel je hier weer een heerlijke serie voor.
    Wow het is toch werkelijk klasse wat je hier qua techniek en creativiteit
    laat zien.
    De Drieteenlopertjes heel mooi vast gelegd met dat lage standpunt en ook de
    schelpen vind ik heel mooi, wat een verrassend effect met het grijsfilter.
    Ook de strandhuisjes vind ik heel fraai en ja de zonsondergang is super,
    ik kan me voorstellen dat je daar zelf ook heel blij mee bent.
    Ik ben onder de indruk van dit prachtige fotowerk, diepe buiging!!!
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Hoi Loes...
    een WOW blogje..prachtige gedaan..
    je had natte voeten maar dan hem je ook wat!!
    de hele blog is mooi, maar de laatste opnames
    schieten er wat mij betreft uit...
    geweldig!!
    met grijsfilter bedoel je volgens mij de big stopper van Lee..
    Nou hij heeft samen met jou z'n werk goed gedaan..
    klasse..

    Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee Nieske, de bigstopper was hier teveel van het goede, ik heb een grijsfilter gebruikt dat 2 of 3 stops ( weet ik niet meer) licht tegen houdt, en wel in combinatie met een grijsverloopfilter,
      leuk speelgoed!!

      Verwijderen
    2. Ok....ik vergat nog te zeggen dat de foto's met de schelpjes ook prachtig zijn....!!
      heb ook net een nieuw filter gekocht..bevalt me prima
      een Stealt Gear Pro serie,heb eerst een grijsverloop filter gekocht, kijken hoe het bevalt..
      maar een stuk beter dan Cokin maar weet nu al dat ik af en toe een nieuw filter erbij koop..
      beetje duur om dat allemaal in een keer te doen ;)

      Verwijderen
  27. Hoi,

    je hebt het goed getroffen op mijn "home base". prachtige opnamens met mooi licht. Die 3teen met zand is natuurlijk geweldig, kan nog spannender vind ik( dat weet je). Oh dan komt het detail oog van je weer te voorschijn. Die schelpen vind ik het mooist, moet ik toch ook eigenlijk meer op letten! Lekkere kleuren hoor die zonsondergang, al vind ik het persoonlijk te rood.
    Toffe serie

    ps, toevallig stond ik aan de overkant. Dat heb je al gezien op mijn extra blog speciaal alleen voor het strand en duin van Katwijk!

    Peter
    tof

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Hai Loes,

    Misschien een idee om eens de foto direct uit de camera en de bewerkte versie te plaatsen?
    Want foto's 10 en 11 zijn zo lekker om naar te kijken, dat ik mij afvraag hoe jouw camera, met grijsfilter dat vastlegd.
    Wat zijn ze allebei ontzetend mooi. De foto's van de schelpen vind ik lastig om een plekje te geven. In ieder geval heel orgineel. Ik heb zoiets nog niet eerder gezien en (net als bij mijn meeuw) vind ik het erg knap als je iets dat je in je hoofd hebt, ook daadwerkelijk op de foto kunt zetten.
    Dus of ik het nou wel of niet mooi vind, doet hier niet terzake. Heel mooi dat je het zo hebt kunnen fotograferen.
    De drieteentjes vind ik uiteraard altijd top met zo'n laag standpunt. Wat mij wel een beetje stoort, zijn de roze rondjes in foto 4. Ik vraag mij af wat dat zou kunnen zijn ;-)
    Topserie Loes, iedereen kan spullen kopen maar er ook iets moois mee doen is vers 2.
    Leuk om te zien dat je nog steeds vooruit gaat.

    Groetjes,
    René
    4 10 11

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Hele mooi foto's Loes. Wat een kalmte bij de beelden van de zonsondergang. Kan zo aan de muur. Ik werd gelijk zen bij het zien van de foto's.

    Gr, Carl

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Prachtig gelukt Loes, niet voor niks de enkels in het water gehad.
    en de grafische schelpenfoto's zijn ook erg geslaagd.


    gr jowan

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Hoi Loes,
    ik wil niet teveel zeggen maar wat een prachtig blog is dit!!!
    Vooral de laatste met de stenen en de zonsondergang. Geweldig mooi
    licht en wat een uitstraling. Dit is echt genieten. Daar moet je gewoon
    een paar natte voeten voor over hebben hihi.....
    Ook je drieteen strandloper vind ik geweldig mooi. Die gekleurde jassen geven
    inderdaad een mooi effect. Een favo heb ik niet want ik vind ze allemaal mooi!
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Wow, wonderful pics here - very beautiful !

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Prachtig Loes ik heb van alle foto's genoten lieve groetjes Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Prachtige foto's zijn het geworden maar ik begrijp wat je bedoeld de stenen zijn mooi bij de ondergaande zon. Maar als je een laagje water hebt weerkaatst de ondergaande zon nog mooier. Kan dat want ik vind de foto al zo mooi. Ook de strandlopertjes vind ik er leuk. Groetjes Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Bijzondere serie met veel tot de verbeelding sprekend werk wat je meer kan doen met je camera als je maar creatief genoeg bent. Prachtige kleuren en een gevoel van pure schoonheid...

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Hoi Loes,

    Wat maak je toch weer ee4n prachtige foto's! Ik vind het zó leuk dat jij van alles uitprobeert en ik vind het echt knap dat er dan ook zoveel moois uit je camera rolt. Je hebt echt gevoel voor fotografie. De mooiste foto vind ik die van de strandhuisjes maar ik kan niet echt uitleggen waarom, misschien omdat ik alle andere foto's ook zo mooi vind. Het is wel een mystieke plek daar bij die uitwatering, heel apart en jij en Ghita hebben dat heel mooi laten zien.

    Groetjes
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Pracht foto's Loes, je schelpen zijn erg mooi maar de zonsondergang is nog veeeeeeeel mooier ;-)))
    Gr. Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Gave serie met prachtige kleuren!! En ach .. .natte voeten ... dat hoort erbij bij een dagje op het strand (ik word ook zo vaak verrast als ik iets sta te fotograferen daar ... het levert wel de mooiste foto's op!) Groetjes,Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Prachtige plaatjes, die kleuren zijn echt super! Schelpjes in het bewegende water is ook leuk en de vogeltjes zijn natuurlijk altijd charmant, bij mij werken ze niet zo fijn mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Loes, wat een gave serie, wat is het strand toch mooi!
    Leuk gespeeld met de sluiter en het zeewater langs de schelpen! Leuk om de beweging nog in de foto te zien.
    De 3 teen strandloper, wat een gaaf vogeltje, ik heb hem nu ook gespot op Texel. Ze zijn zo snel en maken grappige geluiden.

    De strandhuisjes al weer op het strand, best snel voor mijn gevoel, maar wat mooi met die spiegeling in het zeewater.

    De afsluiter, wow, die zijn zo mooi, met grijsfilter is het je inderdaad toppie gelukt, wat een kleurenpalet, van rose naar paars! Ik ben er verzot op.

    Wat zag ik vandaag nog op facebook voorbij komen. Jij bent toch BELTON op Zoom?
    Jouw foto staat als facebook cover vandaag! Gefeliciteerd.

    Fijn weekeinde,
    Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Dit hele blog is van A tot Z helemaal geslaagd!
    De strandlopertjes staan er mooi op, je schelpjes experiment heeft heel erg leuke beelden opgeleverd, je gespiegelde huisjes zijn óók mooi en dat ik je zonsondergang prachtig vindt wist je denk ik al, maar bij deze nogmaals: Heerlijke kleuren...mooi zacht water en ja...die stenen: goed voor jullie dat t laag water was, want die maken de foto echt nog 10x zo spannend!

    Grtz,
    Roeselien

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Waaaauw loes ben er stil van wat een waanzinnig mooie serie. Die landschapsfoto's met die gave kleuren heel erg mooi. Maar ook die met schelpen en lange sluitertijd. Super gaaf en creatief en inspirerend. Heerlijk om naar te kijken. Ook die vogelfoto's met dat lage standpunt heb je erg mooi gedaan. gr Andrea

    BeantwoordenVerwijderen