De mooie natuur daagt mij uit om te fotograferen, de wens om goed te leren fotograferen daagt me uit om er steeds vaker
op uit te gaan om te oefenen.
Een heerlijke wisselwerking dus, waaraan ik veel plezier beleef.
Op deze site doe ik verslag van mijn pogingen om wat ik zie zo mooi mogelijk vast te leggen.
Bedankt voor je bezoekje, en mocht je een reactie achter willen laten, dan stel ik dat erg op prijs.

Klik op een foto voor een presentatie in groter formaat en hogere kwaliteit!


zondag 17 februari 2013

Het Blauwe Uurtje

De laatste twee weken kwam mijn camera helaas niet uit de tas,  ik was te druk met andere dingen, dat kun je soms zo hebben, maar ik krijg toch wel weer zin om een blogje te maken.  Gelukkig zit er nog wat in het archief!
Op vrijdag 11 januari gingen Yvonne en ik nog een keer naar Amsterdam,  de avondfotografie in onze fotogenieke hoofdstad smaakte naar meer. Dit keer hadden we afgesproken met Greet en Raymond,  en we waren er op tijd voor het 'Blauwe uurtje'.



Als we uit de parkeergarage komen dan zien we tot onze aangename 
verrassing dat we in het 'roze uurtje' zijn beland,  
gelukkig had ik heel snel camera en statief paraat, want  'roze uurtje'  
bleek slechts een 'roze minuutje' te zijn



Nog geen minuut later was de sfeer totaal veranderd




En dan gaat het snel, de duisternis valt, maar de lucht is nog niet donker,  
 het samenspel van het laatste natuurlijke licht en het kunstlicht zorgt voor een mooi evenwicht
waarbij de lucht nog even uitzonderlijk blauw blijft,  het 'Blauwe Uurtje'.
Ik had hier wel vaak van gehoord, maar het nog nooit zo duidelijk ervaren.
Zo leer je telkens weer wat.

We staan hier op de Blauwbrug  en kijken naar de sluizen in de Amstel



Bakboord- en Stuurboordlichten van de Amstelsluizen ;-)
Ik moet eerlijk bekennen dat ik dit niet wist,  maar ik las het in de blogserie van Von.
Nou zijn die lichten hier natuurlijk toch al helemaal niet herkenbaar,
het is gewoon een leuk grapje: onscherp stellen bij groot diafragma ( f/2.8)




 De Magere Brug komt ook mooi uit tegen de intens blauwe lucht





Op de avond in december was de Blauwbrug nauwelijks verlicht,
 maar vanavond doet de brug haar naam eer aan.  
Waar ik dit keer heel goed op gelet heb, is dat ik mijn camera goed waterpas heb staan.
De vorige keer moest ik heel veel foto's weggooien omdat de mooie grachtenpanden
er totaal vertekend op stonden,  en zie,  nu staan ze keurig recht!




Von heeft iets op haar wensenlijstje staan:
De Westertoren vanaf de Prinsengracht.
Het was een stevige wandeling, maar beslist de moeite waard,
Amsterdam bij avond is feeëriek.

Het 'Blauwe uurtje' is al lang voorbij,  de lucht heeft 
nu eigenlijk een heel vreemde kleur, dat komt vast
door al het kunstlicht.




Dan is het tijd voor de wens van Raymond:  Het Nemo.
Wederom een pittige wandeling, en sjouwen natuurlijk, 
met statief en apparatuur .

We lopen aan alle kanten om het Nemo heen, en als we de goede plek gevonden
 hebben, moeten we aardig stoeien met de witbalans.  
Von heeft in haar serie de diverse verschillen laten zien.
Ik beperk me tot de foto waarvan ik denk dat het Nemo de juiste kleur heeft gekregen,
hiervoor heb ik de kleurtemperatuur handmatig ingesteld op 3400.




Tot slot beklimmen we de vele trappen naar het dak van het Nemo, want ik wil hier graag in de herkansing voor het uitzicht op Amsterdam, de vorige keer was de harde wind een spelbreker.
Maar als we nu boven komen zit het hek dicht :-(
Dan maar vanaf de trap,  en dit keer vind ik de foto goed genoeg gelukt voor een extra grote afbeelding!


Slotwoordje:
En nu maar eens er op uit om weer wat nieuw fotomateriaal te schieten!

30 opmerkingen:

  1. Hoi Loes,
    Wat kan een stad toch mooi zijn 's avonds, dat laat je met deze serie weer erg goed zien.
    De 1e foto is prachtig, wat een kleur en een goede compositie zo verticaal.
    En wat een verschil dan die 2e foto, die oogt in vergelijking ineens vrij somber en grijs.
    Ook de Magere brug vind ik erg fraai, mooie symmetrie en prachtige kleuren bij elkaar.

    Jammer dat je de foto's daarna niet ook met die mooie donkerblauwe lucht hebt kunnen maken. Dat zou ze nog net even dat beetje extra geven, alhoewel ze nu ook al erg fraai zijn.

    Ook je onscherpe lampen vind ik overigens wel gelukt, weer eens een andere foto dan anders :-)
    Groetjes, Wouter

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Loes, gaaf om jouw foto`s van die avond te zien.
    Dat blauwe uurtje was toch wel heel leuk, jammer dat het zo snel voorbij was.
    Jouw foto van de Amstelsluizen vind ik heel gaaf, lekker abstract.
    Ja, het was een erg leuke avond.
    Misschien plaats ik er ook nog een paar foto`s van, ik heb net als jij weinig gefotografeerd de laatste weken, het zal dan een "alles wat" blogje worden.
    Jouw Westertoren vanaf de Prinsengracht is beter geworden dan de mijne.
    Lijkt mij leuk om deze foto nog eens te maken in het blauwe uurtje of met een mooie wolkenlucht.
    Je laatste foto vind ik ook heel mooi.

    Ik hoop dat je binnenkort weer lekker nieuwe foto`s kunt maken,

    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hey Loes,

    Wat een heerlijk blogje op de zondag.
    Het blauwe uurtje is geweldig he. Nog niet donker maar ook niet meer licht. Je had geluk, niet heel veel wolken, anders is er geen blauw uurtje hoor.

    Je had geluk zeg, net het rose uurtje te mogen aanschouwen. Dit krijg je kado bij de zonsondergang als de lucht vochtig is. En ja het duurt heel kort!
    Ze zijn prachtig!

    De lucht kleurt langzaam van blauw naar een soort blauw tint. Je bent dan veel bezig met je kleurbalans. Ik vind ze erg mooi, de kleurtjes en beelden zijn goed gelukt. Mooie compo's gekozen. De wens van Von en dan ook nog NEMO, dat zijn toppers. Zal ff die NEMO van von nog gaan bekijken.

    Jammer dat het hek dicht zat voor de overzichtsfoto, maar vanaf de trap is het goed gelukt. De schepen verlicht prachtig.

    Oh ja en die blauwe brug, super!

    Fijne zondag,
    Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De lucht kleurt langzaam van blauw naar een soort blauw tint. Dat moet zijn naar een soort bruin tint.
      Typefoutje.
      Gr. Nicole

      Verwijderen
  4. Loes is een pracht serie geworden daar in Amsterdam. Mooi al die kleuren in de avond die je een andere kijk op de stad geeft.Het blijft lastig om de juiste witbalans te vinden met zoveel verschillende lichtbronnen. Door jouw foto's begint het bij mij ook te kriebelen om weer eens naar de kop van Zuid te gaan in Rotterdam. Weer knap werk afgeleverd Loes . Super.

    gr Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Loes, het is een mooie serie foto's van het blauwe uurtje in Amsterdam. Nachtfotografie is niet makkelijk, maar zo te zien, heb jij het wel onder de knie! Groetjes, Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een mooie serie heb je gemaakt Loes en de laatste is een toppertje hoor lieve groetjes Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het roze minuutje is prachtig geworden, omdat je super snel was heb je er foto's van kunnen maken. Wij dachten dat we wel even de tijd hadden. Wat is Amsterdam mooi met al zijn lichtjes. Wat kan licht toch een hoop betekenen voor de foto. Dit is weer even na genieten van onze lange tippel..;-) En wat hebben we een geluk dat er nu niet zoveel wind staat. Je foto is prachtig in het groot. En Nemo blijft een verhaal apart, maar het is ons gelukt. Een topper deze serie. En nu heel snel je tas pakken en er op uit...het is prachtig weer vandaag. Succes..

    Lieve groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Loes
    Fijn als je nog iets in je archief hebt en dan ook nog zo'n prachtige serie foto's van Amsterdam. De een nog mooier dan de andere, mijn complimenten.
    Groeten bets

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik vind ze erg mooi en heb ze even goed in groot bekeken. Licht kan inderdaad snel veranderen. En wat ik begreep van een professioneel fotograaf is dat hij alles tijdig opzet (compositie perfect) en dan gaat zitten wachten tot het licht precies goed is. Daar moet je ook maar geduld voor hebben... maar jouw eerste foto's laten zien dat het inderdaad van moment tot moment kan veranderen.
    Je composities kloppen (naar mijn bescheiden mening, het wrikt nergens). Zoals bij Nemo heb je linksvoor nog een stukje in beeld dat maakt dat het in evenwicht is. Met veel water op de voorgrond vind ik dat vaak lastig. En de laatste is echt een uitsmijter. Van mij mag het nog wel groter. Mijn beeldscherm kan het wel hebben ;-)! Alsof je zelf in Amsterdam staat. Hoewel ik bij deze wel het gevoel heb dat er onder nog een stukje bij aan had gemogen. Waarschijnlijk had je dat niet voor het kiezen.
    Groetjes, Anita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Anita, ik deel je gevoel over de onderkant van de foto, maar ik heb daar een lelijke betonnen rand van de kade buiten beeld willen houden, vandaar dus deze keuze.
      Tja, zo's prof-fotograaf die gaat verstandig te werk, bij mij komt het meestal op het toeval aan, verschil moet er zijn ;-)
      Groetjes Loes

      Verwijderen
  10. Hoi Loes, Ik dacht, heb ik dat nou al gezien.......maar nee gelijk bij de eerste foto wist ik al, nee dit is een nieuwe serie. De eerste en de laatste foto pakken me het meest. Zal wel persoonlijk zijn, want het zijn allemaal prachtige foto's. Wat is Amsterdam dan mooi! Je kijkt er naar als een toerist!
    Knap, dat je dat zo kunt vastleggen, wat een sfeer!
    groet,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Laat ik meteen maar met de laatste foto beginnen, Loes. Wat is die geweldig. Ik heb er al tig maal naar gekeken. Ze mochten bij de promotie van Amsterdam willen dat ze zo'n mooie foto hadden. Ook je andere foto's zijn super. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Je hebt je prima van je taak gekweten Loes, het begint al met de eerste foto, die heeft iets schilderachtigs. Je composities zijn prima gekozen, bij foto nr. 6 komt de lijn van de kademuur mooi uit de hoek en alles staat lekker recht. Of het door de grootte komt weet ik niet, maar de laatste foto vind ik een topper. Mooi ook om de lichtlijn van het verkeer op de weg te zien door de wellicht lange sluitertijd.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Loes,
    Weer een prachtige avondserie. De eerste is een echte schoonheid met dat roze licht. Hoeveel koeler is de tweede. De magere brug (heb ik ook ooit zwart/wit geprint) is heel fraai.De Westertoren kan zo als ansichtkaart. Nemo is mooi, maar de laatste is terecht extra groot geplaatst.
    Gave serie Loes, heel mooi in beeld gebracht en afgewerkt.
    Groetjes, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hai Loes,

    Als je de juiste kant opgelopen as, had je ook nog het rode uurtje kunnen hebben ;-)

    Tsjonge wat een heerlijke serie, Loes. Het lijkt zo simple allemaal, maar O zo moeilijk. Vooral je eerste foto is zeer mooi. Die laat echt Amsterdam zien, want de rest van de foto's (behalve de Westertoren) had ook zo maar in een andere stad kunnen zijn.
    Jammer dat die bomen links in het beeld staan, want die nemen net het zicht van de grachtenhuizen weg.
    Maar qua kleur en sfeer de allermooiste uit je hele serie,
    De rest van je serie is technisch uitstekend (understatement) waarbij mij vooral de goede keuzes voor een liggend of staand formaat opvalt. Perfect.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Loes....

    Herkansing...levert vaak mooiere foto's op dan de eerste
    keer, weet ik uit ervaring, ik ga ook vaak 2X..
    Mooie opnames hoor...apart hè dat blauwe uurtje..
    later heb je een heel andere lucht...
    Je blog is zeer de moeite waard, maar de laatste, de grote is echt mijn favoriet..

    gr. Nieske


    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Loes,
    wat een mooie serie weer .
    wat hebben we toch een gewedige stad ,
    vooal zoals jij hem fotografeerd .
    groetjes Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Loes
    mooi die avond foto's van de stad in het licht
    het is een geweldige serie.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat is het weer genieten deze blog van jou, boeiend door
    leuke beschrijving van de making off en foto's van topkwaliteit.
    Prachtig om te zien hoe de lucht verkleurd, dat realiseer je je
    eigenlijk helemaal niet als je daar niet bewust naar kijkt.
    Heel mooie composities heb je ook gemaakt, toch wel een vak
    apart deze tak van fotografie en jij beheerst die inmiddels heel goed.
    De hele serie is genieten en heb ik al een paar keer op nieuwe bekeken,
    maar mijn absolute favoriet is de laatste.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Een stad,of de stad kan best mooi zijn bij avond of in de nachtelijke uren.
    Het zijn mooie foto's geworden.
    Maar het is echt niks voor mij.
    Leeftijd!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Groet van eilandstaete.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Prachtige serie met mooie kleuren en composites. Een aanrader zo te zien om daar in de avond te gaan fotograferen!
    Groetjes,Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hoi Loes,
    Ook al zal ik niet gauw zelf op pad gaan om stadsfoto's te gaan maken, vind ik het wel heel fraai wat je hier laat zien. Om de sfeer zo vast te leggen vind ik ik heel knap. Het geeft tegelijkertijd aan hoe veelzijdig je bent :)
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Al vind je mij niet gauw in de stad, jouw serie is een genot om naar te kijken. Dat zie ik toch wel.
    Terecht die laatste foto in het groot afgebeeld. Toch val ik helemaal voor de foto van de sluislichten.
    Zo mooi abstract dat ik meteen op pad wil gaan om er ook zo een te maken. Echt een "piece" voor aan de muur!
    Dat nieuwe cameraatje weet jij goed te benutten.

    gr jowan

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Prachtig......wat een fraaie opnamen weer. Die blauwe Nemo zou helemaal niet misstaan aan de muur.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hi Loes,
    Ik vind dit ech echt een mooie stad serie. De grachtenpanden, de bruggen, mooi verlicht, typisch Amsterdam. De lucht van het blauwe uurtje heb je ook mooi te pakken. Deze serie met de bestaande gebouwen zo verlicht spreekt mij meer aan dan de serie van het lichtfestival met de gekleurd verlichte objecten. Maar da's een kwestie van smaak.
    Jouw laatste foto is een topper, mooi stadsgezicht.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Loes,

    Prachtige serie hoor, kan zo op de ansichtkaarten!
    Ik vind die"onscherpe"diaframa foto het mooist!

    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Hallo Loes,

    Mooie lichtserie weer vanuit Amsterdam. Wat Peter zegt ze kunnen zo op ansichkaarten. Vooral foto 1,6 en 7 want die zijn mijn favoriet vanwege de mooiste compositie. Die lichtcircels foto vind ik ook wel bijzonder knap gezien en genomen.

    Zo blijf je maar weer met je creatieve geest op pad gaan.

    Nu weer een vogelblog? :-)


    Gr,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Loes, het is een mooie dag om jouw blog te bezoeken en ik ben steeds weer verrast de beelden te zien die jouw oog troffen.
    Zo ook deze van Amsterdam waar ik elke dag door fiets of wandel en natuurlijk altijd geniet van al het moois dat mij geboden wordt. Prachtige foto's van een prachtige stad, je hebt een stevige tocht gemaakt en alle moois vastgelegd.
    Mijn complimenten met heel veel liefs, Angela

    BeantwoordenVerwijderen