De mooie natuur daagt mij uit om te fotograferen, de wens om goed te leren fotograferen daagt me uit om er steeds vaker
op uit te gaan om te oefenen.
Een heerlijke wisselwerking dus, waaraan ik veel plezier beleef.
Op deze site doe ik verslag van mijn pogingen om wat ik zie zo mooi mogelijk vast te leggen.
Bedankt voor je bezoekje, en mocht je een reactie achter willen laten, dan stel ik dat erg op prijs.

Klik op een foto voor een presentatie in groter formaat en hogere kwaliteit!


donderdag 18 november 2010

Op zoek naar de Waterspreeuw


Altijd verbaasde ik mij enigszins wanneer ik hoorde dat vogelaars en fotografen het hele land door reizen als er ergens een bijzondere vogel is opgedoken. Nu de zeldzame Zwartbuikwaterspreeuw in de Amsterdamse Waterleiding Duinen bivakkeert, ligt het voor mij voor de hand dat ik toch eens ga kijken, en ja, dan begin je toch wel een beetje te ervaren dat zoiets gewoon héél erg leuk is!                                           
Aldus ging ik gistermiddag naar de AWD, ingang Oase.
Daar zag ik al gauw deze reiger, een mooi moment om  even de camera-instellingen en belichting te testen

Het is grijs en donker weer, echt novemberweer. Dat weinige licht biedt me wel de mogelijkheid om even met de sluitertijden te spelen, hier 1/160 sec  om de beweging van het water  te bevriezen. De sluitertijd had eigenlijk nog korter moeten zijn, maar helaas, het is te donker

 Hier 1/3 sec,  de beweging van het water is nu vloeiend en  zijde-achtig
( met dit soort instellingen moet ik eigenlijk veel vaker spelen en oefenen, het is erg leuk om te doen en natuurlijk ook heel leerzaam)

 Aan de overkant van het kanaaltje kijkt een jong damhertje me aan

 Even verderop nog een, het valt me telkens op dat deze jonkies nauwelijks schuw zijn, ze zijn vooral nieuwsgierig.

Ik volg het kanaaltje langs het Naaldenbos. Ik zie nauwelijks andere wandelaars, en al helemaal geen fotografen, met andere woorden: de waterspreeuw zit hier niet ;-(


 Achter de schuilhut zitten altijd veel vogeltjes. Nu hoor ik een geluidje dat ik niet ken, zoekend tussen de vele takken ontdek ik dit meesje

 Het is de matkop of de glanskop, deze twee lijken zo op elkaar dat ik het echt niet zou weten.
Nou, al kom ik de waterspreeuw niet tegen, dan heb ik toch in ieder geval dit leuke meesje gezien!

Ik ga door langs het Eiland van Rolvers, loop een stukje op met twee wandelaars, en die wijzen me ineens op een paar fotografen die verderop staan

 En ja hoor, daar zit de Waterspreeuw!
Om precies te zijn : de Zwartbuikwaterspreeuw ( een ondersoort)



 Waterspreeuwen zijn strikt gebonden aan snelstromende zuurstofrijke waterstromen


 Alles aan deze vogels is aangepast aan een nat leven

 De ogen van de waterspreeuw zijn af te schermen met een transparant membraan, welke als duikbril dient


 Onder water gebruiken waterspreeuwen de vleugels en de poten om zich voort te bewegen


 De voorkeur gaat uit naar wateren met een stenige bodem, waartussen zich larven van ééndagsvliegen, steenvliegen en andere zoetwaterinsecten ophouden. Deze vormen het belangrijkste deel van het menu van de waterspreeuw

 De waterspreeuw heeft in het verleden regelmatig in Nederland gebroed. Door verslechtering van de waterkwaliteit met het komen van de industrialisering namen de aantallen steeds verder af en verdween de waterspreeuw als vaste broedvogel uit Nederland. Toen waterkwaliteit een aandachtspunt begon te worden verbeterde de situatie en keerden enkele waterspreeuwen terug als broedvogel. Om de zoveel jaar onderneemt een paartje een broedpoging, maar op permanente hervestiging hoeven we voorlopig niet te rekenen: de beschikbare habitats worden steeds schaarser


 Het is een 'fotograaf-vriendelijke' vogel, hij scharrelt rustig zijn kostje bij elkaar, en trekt zich niets aan van aanwezige mensen

 Het enige probleem is zijn beweeglijkheid, het vogeltje zit geen seconde stil, en dat geeft bij dit grijze en donkere weer problemen met de sluitertijd. Bijna alle foto's heb ik bij 1600 iso gemaakt, maar gelukkig blijkt mijn camera daar aardig mee uit de voeten te kunnen

 Toch hoop ik deze waterspreeuw ook nog eens bij beter licht tegen te komen, want van zo dichtbij moet het mogelijk zijn om haarscherpe plaatjes te  schieten

 Het is niet druk, slechts een handjevol fotografen en wandelaars staat het beestje te bewonderen.
Ik heb foto's gezien waar het véél drukker is

 Languit op mijn buik in het gras raak ik in gesprek met mijn fotograferende buurvrouw, die eveneens plat op haar buik ligt.  Het is Colinda,  ik had  op de site van Agnes en Colinda al eens met grote bewondering naar hun fotowerk gekeken, een aanrader : Naturefocus

Al babbelelend lopen we gezellig samen verder,  en op de terugweg vinden we langs het Naaldenbos de tweede Waterspreeuw.  Het zou natuurlijk ook de eerste kunnen zijn die zich verplaatst heeft :)

 Het is inmiddels 4 uur geweest, en zeker langs dit bos, is het eigenlijk echt te donker geworden. Deze laatste twee foto's heb ik bij 3200 iso gemaakt

    Om verder kwaliteitverlies te voorkomen, heb ik niet gecropt, en ook niets meer bewerkt.  Dan blijkt deze hoge iso in noodgevallen toch best acceptabel, altijd fijn om te weten.

Slotwoordje:
Ja,  ik behoor nu dus ook tot de fotograferen die achter een bijzondere vogel aan gaan.............  nu toch ook maar eens op zoek naar de Pestvogel die deze winter vaker dan anders gezien wordt?  Haha, lijkt me toch wel leuk dus!                                                                                 


19 opmerkingen:

  1. Hoi Loes,
    Wat leuk dat je ook deze waterspreeuw hebt opgezocht en gevonden! Misschien moet ik er ook nog maar eens aan geloven en er naar op zoek gaan ... haha ... ik heb het ook altijd bijzonder gevonden als iemand van Groningen naar Maastricht gaat om daar een vogeltje te fotograferen en dan weer terug naar huis als het beestje gespot is ... maar het is inderdaad wel leuk, dus wie weet, misschien ga ik ook nog wel eens een poging wagen :-)
    Je foto's zijn ondanks het beroerde licht toch nog heel goed gelukt hoor ... dus die hogere ISO heeft zijn werk gedaan!
    Fijne dag vandaag en groetjes,Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hele mooie foto's van de spreeuw (maar ik vind vooral de reiger supermooi)

    groetjes Ghita (even snel vanaf werk)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Loes,
    Dus jij hebt hem nu ook.....
    Als ik een gaatje vind , ga ik ook maar even kijken .......
    Altijd leuk.
    Verbazend wat een kwaliteit je op 1600 iso kan schieten zeg.....
    Sony is vooruitgegaan.
    Met de 700 die ik had ging dit echt niet.
    Gr John.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ach ja.. de waterspreeuw. Ik ben inmiddels geloof ik de enige AWD-er die nog geen waterspreeuw heeft :D. Je foto's zijn goed gelukt, ondanks de hoge iso. Nou ik ben benieuwd naar de pestvogel ;)

    Mooie uitsnede van de reiger. Ze staan er altijd zo lekker 'peinzend' bij.

    groetjes Albertine

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Loes

    Geweldig ....ook jij hebt dit fraaie exemplaar goed weten vast te leggen.... lekker close en goed van scherpte.... ik geniet van zulke fraaie series.

    Groetjes, Joop

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik had wat geschreven, maar zal wel iets verkeerd hebben gedaan, want mijn tekst verschijnt niet...nog een poging. :-)
    Heel leuk om je ontmoet te hebben in de AWD. Het was een hele gezellige middag. Ik had al wat foto's op het schermpje van je camera gezien, maar hier komen ze nog veel mooier over.
    Je laat een hele fraaie serie van de waterspreeuw zien. Die reiger heb ik ook nog zien zitten, maar ik was zo gefixeerd op de waterspreeuw en ben doorgewandeld. Je hebt de reiger er heel mooi opgezet. Verder heel leuk om je verhaal bij de foto's te lezen. Kortom...mooie foto's en een leuk verslag.

    Groetjes Colinda

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nog even thuis in alle rust je foto's bekeken.
    Weet je, de AWD is een soort verslaving,maar ik geloof dat ik ook een vogelaarsvirusje te pakken heb, jij misschien ook wel. Ik heb net een lijstje van waarnemingen.nl geprint en weet waar we morgen leuke wintergasten kunnen zien (Nieuwe Kanaal!)

    tot morgen
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Loes, hondje is uitgelaten en we hebben gegeten, snel naar je foto`s kijken!
    De waterspreeuw heb je heel mooi vastgelegd, de ruis valt inderdaad erg mee met de hoge ISO.
    Het stromende water heb je heel mooi gedaan, leuk om het verschil te zien.
    Bij het meesje ga ik voor de glanskop (maar dat kan ik mis hebben).
    De reiger vind ik echt sùper, wat een mooie compo zo tussen de takjes en loei scherp!
    Het was weer genieten,
    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hi Loes,

    Grappig dat je ook op zoek bent gegaan naar Het Leukste Vogeltje van Nederland...
    Zo zouden ze er meer moeten maken! :P
    Ondanks de mindere weersomstandigheden heb je lekker belichtte en goed scherpe plaatjes weten te schieten. En die hoge ISO stoort totaal niet. Knap gedaan!

    Groet,
    Roeselien

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Loes
    Je hebt ook de waterspreeuw gevonden Ja” je gaat gewoon de fotografen achterna
    Je foto’s zijn weer geweldig. Je was ook aan het experimenteren met je sluiter tijd met het stromend water. Veel foto plezier.
    Groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Loes,

    Leuk dat je hem of haar ook gevonden hebt.
    Toch wel leuk om zo'n zeldzame bezoeker vast te kunnen leggen. Het viel mij op het oogvlies van de Spreeuw wit is.
    Prima opnames ondanks de weersomstandigheden.
    Groet,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Loes
    Geweldige foto's van de Waterspreeuw..
    Em mooie info...Het is niet alleen een mooi vogeltje..Het is gewoon boeiend om hem zo bezig te zien..Met zijn unieke manier van vissen/jagen. Ik wens jullie morgen een fijne wandeling toe in de AWD. Ik weet zeker dat jullie weer veel moois gaan zien. Er zijn al wat wintergasten.
    Veel plezier en groetjes Henk Bos

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Loes, wat super dat je vogeltje gevonden hebt, en heel mooi in beeld gebracht. Je ziet niets van de hoge iso..wat een belevenis moet dit zijn geweest. En je waterval is ook een goede oefening geweest die goed gelukt is...Een super serie geworden..
    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hallo Loes,

    De Waterspreeuw staat er mooi op.
    Een fotogeniek vogeltje.
    De mees is een Glanskopmees.
    groeten Willem

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wij hebben elkaar dus misgelopen gisteren . Ik hoop dat jullie morgen een leuke dag hebben en jullie zullen vast en zeker weer veel te zien krijgen

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hai Loes,

    Ze zien er mooi uit, hoor!
    Ik denk dat je juist geluk gehad heb met het weer voor het fotograferen van de waterspreeuw.
    Inmiddels heb ik al vele foto's van deze vogel gezien en de mooiste zijn allemaal met grijs en bewolkt weer gemaakt.
    Met zon is de kans heel groot dat de witte bef overbelicht raakt en dus geen details meer bevat.
    Bij jouw foto's is de witte bef prachtig gedetailleerd.
    Denk dat ik vandeweek ook maar eens op zoek ga naar deze vogel.
    De foto waar de spreeuw zijn vleugels uitschudt steekt er voor mij bovenuit. Mooi met die waterdruppels aan zijn rechterkant.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Loes, wat is dat toch een mooi vogeltje!
    En die ISO is niet te zien, de kleuren en scherpte zijn prachtig maar inderdaad ik heb ook vaak met hoge ISO en veel kroppen dat het dan toch fout gaat en er ruis ontstaat. Groetjes Cristien.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Loes,
    wat leuk dat het je gelukt is om hem te spotten. en ondanks de omstandigheden vind ik dat het je goed gelukt is om er mooie foto's van te maken.
    Ook in het begin van je blog het oefenen met de sluitertijd bij het stromende water is erg leuk om te zien. Kortom je hebt een leuke blog geplaatst die ik wederom met heel veel plezier heb bekeken.
    groetjes Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Leuk je serie over deze vogel, en de informatie erbij maakt het af. Dus nu gaat iedereen op deze vogel af? Ik hou de blogs goed in de gaten dan, erg leuk!
    Fijn weekend he,
    groetjes Jacqie

    BeantwoordenVerwijderen