Nou, dat viel aanvankelijk erg tegen, maar het was droog, en Elswout is prachtig om te wandelen,
dus ik had het evengoed wel naar mijn zin
Maar toen, gelijktijdig met het doorbreken van een aarzelend en sporadisch zonnestraaltje viel mijn oog op een prachtige koraalzwam, en er stond er niet één, nee, een heleboel, ik had ze voor het uitkiezen, geweldig! deze koraalzwammen had ik nog nooit eerder gezien
Toevallig had ik bij de bibliotheek een paddenstoelengids gehaald, dus het leek me een eitje om even de naam van deze koraalzwam te achterhalen, maar dat viel tegen, wat veel soorten bestaan er!
Ik houd het bij deze op de 'Rechte Koraalzwam' ( ramaria stricta )
De Rechte Koraalzwam is vrij algemeen, en groeit op plantenresten en takjes, houtsnippers en vermolmde stammen en stronken van loofbomen
Het 'Kleverig Koraalzwammetje' ( Calocera viscosa ), die ken ik wel, maar nooit eerder trof ik ze in zo'n mooie setting. Bovendien had ik vorig jaar de macrolens nog niet, en met de telelens was het toch wel erg moeilijk om dit kleine zwammetje scherp in beeld te krijgen
Met de iets verdroogde puntjes vind ik ze op hun mooist, net kleine vlammetjes in het donkere bos
Het Kleverig Koraalzwammetje behoort tot de Trilzwammen.
Ze onderscheiden zich van de niet verwante Koraalzwammen door hun gummi-achtige vlees
Al dit moois vond ik tegen deze prachtige beboste en bemoste helling
Daar ontdekte ik ook dit bijzondere zwammetje. Het was een hele toer om dit enigszins goed in beeld te brengen, tegen de helling kon ik geen plekje vinden voor de rijstzak, en ook de monopod gaf me niet genoeg steun bij de erg lange sluitertijden in het donkere bos. ISO 3200 bracht uitkomst, uiteraard gevolgd door een flinke ruisverwijdering in Lightroom
Wat ik toen nog niet wist, is dat ik later deze zelfde zwam zou tegenkomen, maar dan volgroeid.
Wat een prachtzwam met die bijzondere zalmroze kleur.
Maar welke soort koraalzwam zou het zijn? Ik vermoed de Beukenkoraalzwam
Wat een prachtzwam met die bijzondere zalmroze kleur.
Maar welke soort koraalzwam zou het zijn? Ik vermoed de Beukenkoraalzwam
Ik heb inmiddels veel tijd besteed aan het zoeken en beelden vergelijken, maar ik kom er niet helemaal uit. Op Waarneming.nl ontdekte ik dat de zeldzame Beukenkoraalzwam ( Ramaria Fagetorum ) op Elswout voor komt, en daar lijkt hij toch wel erg op. Overigens komt hier ook de zeer zeldzame Fraaie Koraalzwam ( Ramaria Formosa ) voor, dus wie weet, heb ik die ook wel gezien.
Als leek kan ik het onmogelijk weten, de zwammen lijken in elk stadium een andere kleur en vorm aan te nemen, dus laat ik het er maar op houden dat het erg mooie koraalzwammen zijn ;-)
Dit is weer een héél ander soort koraalzwam,
het lijkt haast wel een kruising tussen een knotszwam en een koraalzwam ;-)
Het zou de Rimpelige Koraalzwam ( Clavulina Rugosa ) kunnen zijn,
zie onderstaande beschrijving van Soortenbank.nl :
Vruchtlichaam weinig vertakt, geweivormig, 5-6 x 0,5-1 cm. Vertakkingen slank knotsvormig of afgevlakt, gedraaid, weinig of aan de top vertakt, de toppen rond tot afgevlakt, rimpelig, vuilwit tot okerkleurig. Vlees elastisch, wit. Geur reukloos.
Matig algemeen, Rode Lijst (Kwetsbaar)
Dit lichtgele zwammetje kan ik helemaal niks van bakken, misschien ook weer de Beukenkoraalzwam.
( bakken lijkt me sowieso geen goed idee, sommige soorten zijn weliswaar eetbaar, maar zonder echt goede kennis moet je daar natuurlijk nóóit aan beginnen)
Als laatste deze foto, helemaal niet passend in deze reeks, maar ik vond dit weer zo'n mooie openbaring van iets dat je met het blote oog niet ziet. Met het blote oog zie je alleen een tak met een rode gloed, maar van dichtbij is dit Gewone Meniezwammetje (Nectria cinnabarina) beslist niet gewoon.
Er zijn hier heel goed twee stadia te zien van deze schimmel.
Eerst onstaan de lichtroze vlekjes op het hout. Er worden talloze ongeslachtelijke sporen gevormd. Deze heten conidia. Het tweede stadium bestaat uit donkerrode wratjes, die de sporenzakjes dragen.
Ik vind het net het 'Snoepje van de Week' !
Slotwoordje:
Een serie met een herfsttintje, en dat eind augustus :-(
Gelukkig verbeterde het weer de afgelopen week aanzienlijk, dus met mijn vakantie kwam het wel goed! Waar ik nog meer zo al van heb mogen genieten, dat volgt uiteraard in een volgend blogje












