De mooie natuur daagt mij uit om te fotograferen, de wens om goed te leren fotograferen daagt me uit om er steeds vaker
op uit te gaan om te oefenen.
Een heerlijke wisselwerking dus, waaraan ik veel plezier beleef.
Op deze site doe ik verslag van mijn pogingen om wat ik zie zo mooi mogelijk vast te leggen.
Bedankt voor je bezoekje, en mocht je een reactie achter willen laten, dan stel ik dat erg op prijs.

Klik op een foto voor een presentatie in groter formaat en hogere kwaliteit!


maandag 27 juli 2020

Voorjaar in het duin


Tijdens lange duinwandelingen gedurende  het afgelopen voorjaar zag ik steeds meer Duinviooltjes, het leken er zelfs veel meer dan in andere jaren, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik veel vaker dan anders het heerlijke rustige duin opzocht.
Ze inspireerden me in elk geval om weer eens op een mooie vroege ochtend te gaan fotograferen.






Maar wie schetst mijn verbazing toen ik het duin inliep en ineens nergens meer 
die heerlijke lila tapijtjes zag, waar ik tijdens mijn wandelingen zo van genoten had?
Wat bleek?  
Door vorst aan de grond lagen ze allemaal zielig en slap in het veld. 
Gezien hun bloeitijd (hoofdbloei april en mei)  moeten ze daar toch wel tegen kunnen?



En ja hoor,  deze fragiel ogende plantjes zijn inderdaad oersterk, 
toen de zon boven de duinen uit kwam zag ik ze een voor een weer opleven!




Hier en daar was nog net wat rijp te zien




Door de kracht van het lentezonnetje werd de rijp al snel een vormeloze
natte prut, maar die druppeltjes leenden zich dan weer leuk voor een 
creatieve benadering.




Toen de zon nog feller begon te schijnen werd het tijd voor het witte parapluutje,
onderwerp in de schaduw en achtergrond in het zonlicht pakt vrijwel altijd mooi uit.




Dan is het ook mogelijk om even heerlijk te schilderen ;-) 




Tot mijn verrassing bloeiden tussen al het lila ook enkele gele viooltjes.




Even terug naar de vroege ochtend...
Tussen alle viooltjes ontdekte ik heel klein spul dat ik door de rijp nauwelijks
kon herkennen, het was ook een nogal rommelig geheel.
Dan is het de uitdaging om rust in de chaos te zoeken.....
Met de Helioslens in combinatie met de  Raynox-voorzetlens werd de scherptediepte
minimaal, waardoor ik de aandacht kon vestigen op dat ene kleine bloemetje met rijp, 
heel vaag schemert de kleur blauw door de rijp ....




Pas later op de ochtend kon ik nader kennismaken met het prachtige
 hemelsblauw van het Ruw Vergeet-mij-nietje.




Een andere bijzonder plantje dat langs de paden volop in bloei stond 
was de Salomonszegel.
In sommige delen van het land wordt deze plant ook wel
'Mot met biggen' genoemd.
Als je weet dat 'Mot'  zeug betekent, dan is de vergelijking snel gemaakt.




Ik had deze Salomonszegel al vaker gezien en was al langer van plan deze 
eens te fotograferen.  Daar moet toch iets leuks van te maken zijn?
Maar ik vond het knap lastig....
Ik kwam niet verder dan de eerste foto in de schaduw
en deze tweede in de zon.
Ja natuurlijk heb ik ook wel andere benaderingen geprobeerd,
maar die liggen in de prullenbak.


Slotwoordje:  Is dat erg dat het me niet lukte om iets bijzonders van de Salomonszegel te maken?  Tja, op dat moment wel wat frustrerend, maar hier ligt dan toch juist weer die uitdaging om het een volgende keer wéér te proberen.  Die volgende keer kwam er nu niet meer van, maar de uitdaging gaat op de agenda van volgend jaar!

14 opmerkingen:

  1. Wat is het genieten van deze voorjaarsbloempjes, zo teer en fijntjes om te zien. En het Ruw Vergeet me nietje mag er ook zijn. Wat zal het heerlijk wandelen zijn in de duinen tussen deze vrolijke kleurtjes.

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je bent goed bezig, alweer het derde blog in één maand! ☺
    Prachtige serie, weer mooi schilderachtig en fraaie pasteltinten. Dat zijn ook echt mijn favorieten, vanaf de 5de grote foto.
    Knap ook om zo'n klein bloemetje met zulke achtergronden te kunnen fotograferen.
    Groetjes, Wouter

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Weer een blog! En wat voor een. Mooie foto's van het lieflijke duinviooltje, vooral waar je gaat schilderen.
    Ook het ruw-vergeet-mij-nietje heb je prachtig vastgelegd.
    Knap gedaan Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hello Loes
    such a soft type of photography is unique, very interesting, unfortunately I could not read the text you wrote, a translation program would be helpful for me
    thanks
    Regards Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha Loes,
    weer een blog om van te smullen.
    Prachtig, die kleuren van de duinviooltjes en heel leuk, dat kleine vergeet-me-nietje.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi blogje, Loes. Vooral het schilderwerk van foto 5 en 6 spreekt mij erg aan. Heb je daar een speciaal lensje voor gebruikt? De Salomonszegel is inderdaad lastig. Ik ben ook steeds van plan om daar iets beters van te maken dan mijn eerste foto's, maar ook dit jaar ben ik weer te laat. Ik zie ze wel staan, maar schuif het steeds voor me uit. Volgend jaar misschien...
    Groetjes, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Dick, 'schilderen' doe ik gewoon met de macrolens, dus geen speciaal lensje of zo en ook geen photoshop.

      Groetjes Loes

      Verwijderen
  7. Hoi Loes,
    Heerlijk om allemaal te bekijken hoe je "gewone" bloemetjes in de natuur, kunt verheffen tot ware kunstwerkjes. Een fantastische prestatie. Je oefening baart iedere keer weer kunst! En een uitdaging is het zeker. Ik heb vaak voor zo'n duinviooltje gestaan en dacht dan, en nu? veel verder kwam ik niet ...
    Mooie serie! En erg leuk dat je nu weer af en toe een blogje maakt!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Loes,

    Het zjin stuk voor stuk weer prachtige foto's. Jij hebt de techniek echt goed onder de knie dat je iets heel bijzonders kunt creëren uit iets "gewoons". Ik vind dat buitengewoon knap.
    Die Salamonszegel gaat je ongetwijfeld volgend jaar lukken.

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hai Loes,

    Vaak is het ook zo dat als je ergens op gaat letten of bv voor de eerste keer ziet, dat je dan pas bewust wordt van de hoeveelheid en waar het allemaal voorkomt. Als ik jouw blog zo eens een paar keer bekijk, dan ben ik wel benieuwd naar de beelden die het niet gered hebben om een plaatsje te krijgen. In ieder geval vind ik de nummers 4, 5 en 6 prachtig. Nummer 4 vanwege de erg mooie herhaling die erin zit en nummer 6 door het prachtige geheel van de kleuren. Erg mooi blog (jammer dat je lightbox niet werkt).

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Toch wel weer erg mooi Loes. Je ziet de dingen toch weer anders dan ik en dat is heel leerzaam.

    Gerrit

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Goedenacht, hoe gaat het? Ik ben Braziliaans en ik zoek nieuwe volgers voor mijn blog. En ik zal de jouwe met plezier volgen. Ook nieuwe vrienden zijn welkom, ongeacht de afstand.

    https://viagenspelobrasilerio.blogspot.com/?m=1

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Prachtige foto's Loes, hier hou ik van.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Prachtige serie, vooral de duinviooltjes waar je geschilderd hebt.... mooi zacht. Ook het vergeet mij nietje vind ik heel mooi
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen