De mooie natuur daagt mij uit om te fotograferen, de wens om goed te leren fotograferen daagt me uit om er steeds vaker
op uit te gaan om te oefenen.
Een heerlijke wisselwerking dus, waaraan ik veel plezier beleef.
Op deze site doe ik verslag van mijn pogingen om wat ik zie zo mooi mogelijk vast te leggen.
Bedankt voor je bezoekje, en mocht je een reactie achter willen laten, dan stel ik dat erg op prijs.

Klik op een foto voor een presentatie in groter formaat en hogere kwaliteit!


zondag 21 januari 2018

Zand

Sinds enige weken ligt het fraaie fotoboek 'Aan Zee' van Jan & Mart Smit bij mij op tafel.  
Ik mag er graag even in kijken om de beelden te bewonderen en de prachtige foto's inspireren me om zelf meer te doen met fotografie aan de kust.
Ooit.... ooit wil ik zelf eens zo'n mooi fotoboek samenstellen,  niet om uit te geven, maar gewoon lekker voor mezelf, een goede reden dus om regelmatig even naar strand en duin te gaan!

In deze blogpost wat  'zanderige' plaatjes:




"Nat zand"

Met de groothoeklens lijkt het natte zand eindeloos....





"Donker zand"

Het lijkt bijna wel het zwarte lavastrand op IJsland ;-) 






"Structuren in natte het zand 1"







"Structuren in het natte zand 2"

De laatste tijd dwing ik mezelf steeds streng te selecteren,
maar tussen deze twee structuren-foto's kon ik niet kiezen...






"Zandbomen"



Van het natte zand naar het droge zand:



"Duinen"






"Kleuren en structuren in het zand"

In de duinen ging ik na een paar dagen met straffe wind
op zoek naar mooie door de wind onstane structuren.
Verrassend vond ik alle verschillende kleuren in het zand.





"Zand en Wind"

Het leuke bij dit soort foto's vind ik dat je nauwelijks
de afmetingen van het landschap kunt inschatten.
Ik zal dus maar verklappen dat het mini-landschapjes zijn.





"Zandkasteel op het strand" 

Ook dit door de wind gebouwde zandkasteel is niet zo imposant als het lijkt.
Door er met de groothoeklens dicht bovenop te zitten
word je lekker in de war gebracht ;-) 





"Zandduinen"

En dat geldt ook voor deze laatste foto,
ook hier kroop ik met de groothoek tussen miniduintjes waar de 
wind met het zand gespeeld had, op zoek naar mooie structuren.
Leuk om te doen!


Slotwoordje:
De zware westerstorm aan de kust afgelopen donderdag  heb ik gemist, maar ik vermoed dat het sowieso niet te doen was om in die storm te fotograferen....  ik wacht wel op een wat kalmer stormpje.... 




15 opmerkingen:

  1. Hoi Loes!

    Mazzel hè als je vlak bij de zee woont! dat zou
    ik ook wel willen, ben verknocht aan Groningen maar als het
    aan de Noordzeekust lag zou ik dat nog gaver vinden!!

    Mooie serie, prachtige lijnen, kleuren en structuren!
    op het strand is altijd wel wat te doen!
    Ooit had ik bedacht een boek te maken van Het Wad! het is
    er nog nooit van gekomen, maan misschien pak ik die draad
    ook wel weer op! ben in ieder geval weer een beetje door je
    aangestoken!!

    Ik was hier weer even graag!

    Lieve groetjes Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jij hebt je laten inspireren, maar jouw blog is ook zeer inspirerend, wat een variatie
    en wat een prachtige kleuren en vormen. Ik heb genoten van de hele blog, maar mijn favorieten
    zijn de structuren in het natte zand vanwege de prachtige kleuren en ook de laatste twee vind ik
    extra mooi, knap gedaan hoe je daar met het perspectief speelt.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een super mooie foto's Loes. Het blijkt wel weer, als je maar genoeg om je heen kijkt is er zoveel moois te zien. Groetjes Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Loes,
    Wat een leuke strandblog en wat een mooi licht, volgens mij was dit de vrijdag na de storm, toen was ik op een ander strand (katwijk). Ik moet toch meer naar beneden kijken, want dit soort details in het zand zijn prachtig. Ik ben dan weer teveel gericht op de vogels en mis dan andere dingen, jij laat zien dat zonder dieren het strand ook mooi is...
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Weer een weekje in Zandvoort, Loes? Als je zo dichtbij het strand woont als ik dan vergeet je gewoon dat daar ook nog wel leuke 'projectjes' kunnen liggen. De laatste twee foto's van dit blog vind ik erg fraai, maar nog mooier zijn de twee 'Donkere structuren in nat zand' met voor mij een licht voorkeur voor de tweede, met het grove 'bandenspoor' wat meer gecentreerd.
    Groetjes, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooie serie Loes en heel goed gezien al die verschillende structuren en mini landschapjes, zeker de foto met door zand gevormde boompjes is prachtig. De vogel in foto 1 is een fijne bonus. Ik denk dat je niet ver meer verwijderd bent van een fotoboek met inspirerende zeelandschappen. Alhoewel je bij de structuren in het natte zand niet kon kiezen vind ik het knap dat je dit blog beperkt hebt tot 10 foto's. Kwestie van keihard selecteren want je zult ongetwijfeld nog veel meer publicatie waardige foto's hebben. Daar kan ik nog wat van leren, selecteren vind ik een van de moeilijkste dingen bij bloggen.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Loes, het is een lust voor het oog en vitamine voor de ziel!
    Wat is dit genieten. Dat fotoboek ga je zeker maken!!! zo gaaf.♥
    groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Loes,
    Bijzondere structuren zoeken is aan het strand niet moeilijk, maar ze mooi vastleggen wel. De platen van het natte zand vind ik heel geslaagd, zeker met de miniboompjes.
    De truc om zand op een bijzondere manier te fotograferen, zoals je bij de laatste platen hebt gedaan, heb je al eens eerder laten zien. Ik heb het toen ook geprobeerd. Het leverde verrassende resultaten op die ik toen niet gepubliceerd heb. Het loont de moeite om het weer eens te doen, want het effect is echt verrassend zoals ook je ook nu laat zien.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Altijd mooi om op het strand te zijn, je komt veel verschillende structuren tegen, de "dikke autobanden sporen" spreken mij ook wel aan. En het boek gaat er zeker komen..;-) nog even een paar x naar het strand...

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Foto 1 is eindeloos mooi.... Prachtig en het lijkt zo desolaat. De mini landschapjes kunnen mij ook wel bekoren net als de zandduinen en het zandkasteel, het wekt inderdaad de indruk imposant groot te zijn. Leuk om te lezen dat dat door de manier van fotograferen en lensgebruik een andere werkelijkheid is.

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Loes,
    Prachtige serie foto's!
    Ik hou ook nogal van (zand)structuren en zeker met mooi licht erop zoals bij jouw foto's krijg je fraaie beelden.
    Bij foto 1 vind ik persoonlijk erg jammer dat de vogel niet linksboven in beeld vliegt. Nu zitten de beide onderwerpen die de focus trekken allebei in het rechterdeel van de foto.
    De foto met het zwarte zand vind ik prachtig, inderdaad net alsog die op IJsland genomen is. En ook de zandduinen zijn fraai geworden, mooi perspectief.
    Groetjes, Wouter

    nb: bij mij werkt in de nieuwste versie van Chrome de foto-viewer niet (meer), iedere foto wordt groot op de -verder lege- pagina weergegeven als je er op klikt.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ha Loes, Mooi om ze zo samen bij elkaar te zien staan in een blog. De zandstructuren en zandbomen komen prachtig uit. Gave foto's, net als de "Duinen".
    Het was leuk ondanks de stevige bui, of misschien ook wel dankzij de bui. Warme chocolademelk was al erg lang geleden ;-)
    Het begin voor het boek is er zeker al.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooi om mee te kijken hoe je op zoekt bent geweest naar structuren. De zandbomen zou ik zelf niet in een diagonaal zetten. Bomen staan per slot van rekening rechtop.

    Gr. René

    BeantwoordenVerwijderen