De mooie natuur daagt mij uit om te fotograferen, de wens om goed te leren fotograferen daagt me uit om er steeds vaker
op uit te gaan om te oefenen.
Een heerlijke wisselwerking dus, waaraan ik veel plezier beleef.
Op deze site doe ik verslag van mijn pogingen om wat ik zie zo mooi mogelijk vast te leggen.
Bedankt voor je bezoekje, en mocht je een reactie achter willen laten, dan stel ik dat erg op prijs.

Klik op een foto voor een presentatie in groter formaat en hogere kwaliteit!


maandag 9 oktober 2017

Fryslân

Vogels fotograferen doe ik niet vaak,  niet omdat ik het niet leuk vind, maar vooral omdat ik bijna nooit tevreden ben met de resultaten. Door gebrek aan ervaring, kennis en geduld zijn de foto's dus te vaak niet goed genoeg, maar wanneer ik dan wél eens een geslaagde scherpe vogelfoto heb kunnen maken, dan  is het voor mij vaak nóg niet goed. Want wat wil ik eigenijk heel graag?  Een zelfde sfeer creëren als bij mijn macro's,   maar ja,  dat is écht hogeschoolwerk......
Ik heb dan ook niet het idee dat zoiets me ooit gaat lukken, maar zo af en toe probeer ik toch wel eens wat, want hoe was het ook weer?  Oefening baart kunst???




In deze blogpost ga ik dus weer eens vogelen!
Eind  augustus was ik samen met Gonnie in de Kop van Overijssel en dan is Friesland 
niet zo heel ver weg, dichterbij in elk geval dan van huis uit.

Daar kropen we op een mooie vroege ochtend in een vogelhut in
een plas-dras-weiland in de hoop iets met mooie sfeer te kunnen doen.
Nou, deze juveniele Bergeend komt toch wel in leuk en speels
ochtendlicht naar ons toe, een prima start!







Is de Bergeend van de vorige foto nog wat kleurloos,
deze jonge gans is al wel wat op kleur en ik vind
het mooi hoe die kleuren in de achtergrond terugkomen.






Een beetje actie en spetters zijn een leuk extraatje.
Ja,  al die kleine extraatjes zijn voor mij belangrijker dan de soort die
ik fotografeer,  het gaat mij meer om het plaatje.







Aanvankelijk zagen we niet meer dan de Bergeenden, 
maar al gauw kwamen de Witgatjes uit de dekking.
Het ochtendlicht valt mooi op de achtergrond.
Met mijn niet lichtsterke zoomlens krijg ik die achtergrond
niet helemaal rustig en vervaagd, maar een beetje structuur zoals
hier is toch ook niet verkeerd.







Hier is de begroeiing nog duidelijker te zien, 
de takken links geven eigenlijk wel wat body in de compositie
zonder téveel te domineren.
Het mag duidelijk zijn dat ik dus altijd naar het totale plaatje kijk
en niet alleen naar mijn onderwerp.







Hier zitten de Witgatjes op een wat grotere afstand van de oever
waardoor de achtergrond wel wat  vager wordt bij het zelfde diafragma.
Je hebt er allemaal niets over te zeggen hè ? 
Maar is dat niet het mooie van de natuur?







Deze foto van het Witgatje is mijn favoriet,
niet omdat het vogeltje hier prominenter in beeld staat,
maar omdat ik de compositie met het groen mooi vind.







Dit was wel heel verrassend!
We hoorden ineens wat gestommel aan de zijkant van de hut....
Een jonge Waterral op bezoek!







Op zulke momenten is een zoomlens toch wel heel erg prettig ;-) 







De ochtend vliegt voorbij en en het mooie licht verdwijnt.
Een Zilverreiger sluipt  aan de overkant van het water door de  begroeiing en jaagt daarbij
alle Watersnippen weg, die verdwijnen dus ook.
Nou ja,  het levert wel een aardig doorkijkje op.







Met de Watersnippen werd het niet veel,
ze kwamen nauwelijks uit de dekking en bleven ook veel te ver weg.
Deze foto is een megacrop en eigenlijk niet meer dan een bewijsplaatje.






 Eigenlijk zouden we moeten stoppen, maar als je eenmaal  in zo'n hut zit
dan wordt het best wel een beetje verslavend.
Spelen met de Bergeenden,  beetje high-key,   
iets waar ik me nog nooit aan heb gewaagd. 
  Volgens mij zou het water nog witter moeten zijn?




 Oké,  nog veel meer overbelicht,  dit is wel wennen hoor......





Deze laatste foto is nóg extremer,  stiekem vind ik het eigenlijk best gaaf ;-) 



Slotwoordje:
Tóch wel leuk dus zo'n dagje vogelen ;-)  

21 opmerkingen:

  1. Nou dit is zeker een heel herkenbaar verhaal, vogels fotograferen is ook niet zo mijn ding, om precies de redenen die jij hier beschrijft. Maar jouw verhaal over het totale plaatje werpt ook weer nieuwe inzichten op, en ik vind wel dat je hier een paar goed geslaagde foto's laat zien. Foto 7 is ook mijn favoriet, en foto 5 vind ik, door de structuur aan de linkerkant, ook wel heel interessant.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Loes
    mooie foto's het is je toch goed gelukt .
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Loes,

    Hier wéér eens een reactie van mij (als vogelliefhebber).
    Eind Augustus zat je in de kop van Overijssel? Ik zat ook eind augustus in de kop van Overijssel. Had ik moeten weten, konden we wat afspreken. Niet in deze hut maar elders daar. (toch wel benieuwd welk plaatsje jullie precies zaten dan. Ik zat in Sibculo, vlakbij Hardenberg.
    Ohja....over je blog. Opnames die mij zéér aanspreken. Mooi licht, goede composities en vogel(s) lekker de ruimte gegeven. De Spetterende Bergeend is een mooie. Jouw favoriet is ook m'n favoriet. Alles klopt daar en kijkt heerlijk weg. De Jonge Waterral in het kijkgat is ook een leuke.
    Wat ik van je High-Key opnames vind weet ik eigenlijk niet. Ik denk dat de 2e foto mij nog het meeste aanspreekt van de 3.

    Groeten,
    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Remco, ik zat bij de Wieden-Weerribben, dat was dan toch niet bij Sibculo om de hoek. Was anders wel weer eens gezellig geweestt.

      Verwijderen
    2. Was dat niet op dezelfde plek als vorig jaar, toen jullie ook zo mooi aan het water zaten?

      Inderdaad niet erg dicht bij elkaar nee.

      Verwijderen
    3. Die mooie plek was niet meer vrij, dus ander plekje daar in de buurt

      Verwijderen
    4. Je hebt net als wij in ieder geval prachtig weer gehad, mits je daar een aantal dagen hebt gezeten.

      Verwijderen
  4. Je bent van alle markten thuis, een mooie serie. gr. peter

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jammer dat er wat weinig te beleven was voor de hut, maar je hebt er toch een paar mooie platen aan overgehouden. Wat meer watersnip zou leuk zijn geweest. De serie van de witgatjes vind ik de mooiste, met name de 2e, 3e en 4e hiervan. Ben met je eens dat er best wat tekening in de achtergrond mag zitten, maakt bij de tweede de compositie inderdaad net wat spannender.
    Ik heb toevallig laatst ergens nog een artikeltje gelezen over high-key in de natuurfotografie en ben daar ook wat mee aan het experimenteren. Ik vind het nogal lastige materie. Ik ben nog wat voorzichtig met het overbelichten om niet teveel met uitgebeten delen in het plaatje te zitten. Over jouw plaatjes: ik vind dat er best wat tekening in het water mag zitten en de laatste is wat mij betreft een beetje teveel wit. De andere twee zijn best oké, maar zoals met alles zal dat ook wel weer een kwestie van smaak zijn....
    Groetjes, dick

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Vogel fotografie is best lastig om er iets moois van te maken, de meeste platen zie je beeldvullend voorbij komen. Je hebt een mooie serie neer weten te zetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik vind het een prachtige serie, de vogelhut was mooi laag bij de grond !! Mag ik vragen waar die hut is ?? Ik woon namelijk in Friesland ;)
    groetjes Astrid

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Loes,

    Volgens mij herken ik het plekje, ben re
    afgelopen jaar ook 2 x geweest, je hebt mooie soorten voor je lens gehad
    en er weer een waar feestje van gemaakt! Maar de leukste
    en gaafste vind ik je laatste foto! super een echter HighKey!!
    complimenten!

    Groetjs Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. stikt weer van de fouten, maar je begrijp het vast!
      re moet "er" zijn en echter moet "echte" zijn! ;-)

      Verwijderen
  9. Leuk een vogelblogje, en ik vind het toch hele mooie foto's hoor. De spetterende bergeend, de witgatjes, met inderdaad jouw favoriet ook als de mijne, maar ook de snip, hoezo bewijsplaatje, dit is toch prima.....(dan kan ik wel stoppen met fotograferen en bloggen, bij mij is alles zo'n beetje van die kwaliteit... ;-) )
    De high key foto's vind ik apart, de eerste twee vind ik wel wat hebben, de laatste is iets te, daar mis ik toch wat details in de veren.
    Al met al vind ik dit dus een heel geslaagde serie waar je toch heel tevreden over mag zijn.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ha Loes,
    ik vind het een serie om jaloers op te zijn. De spetterende eend is erg leuk en een waterral op bezoek is wel heel bijzonder. Dan is het fijn dat je uit kan zoomen.
    Tja, high key of low key: dat pakt niet altijd even mooi uit, maar het is wel leuk om met dat overdijven te spelen. En soms heb je dan een prachtig kunststuk te pakken, zoals jouw laatste foto. Top vind ik die!

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Het is jullie opperbest gelukt om er iets moois van te maken. Vooral de HK spreken mij erg aan. Volgende keer een kriekenbuis meenemen, wel de goede lengte kopen..;-)

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hai Loes,

    Leuk om weer eens een vogelblogje te zien. Toch grappig dat in de loop der tijd ik zoiets over jouw blog kan zeggen en dat jij over mijn blog kan zeggen, dat het weer eens leuk is om een macro-bericht te zien.
    De spetterende bergeend is super. Vooral die op de derde foto. Fijn dat je daar genoeg licht had om de actie te bevriezen. Het witgatje op foto 7 is ook een van de favorieten. Ik weet niet of je een grote uitsnede hebt gemaakt, maar de foto wordt misschien nog wel mooier met een iets minder grote uitsnede. Een mooie spiegeling was ook wel heel prettig geweest. Ben benieuwd of je die ook hebt. Van de laatste drie vind ik 12 en 13 minder vanwege teveel kleur in het water. Die laatste vind ik errug fraai hoor. Misschien nog iets meer contrast in de vogel om de donkere delen nog iets meer eruit te laten komen?

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Loes,
    Toch weer een mooi vogelblog. Van de bergeend spreekt foto 3 ook mij het meeste aan. De platen van het witgatje vind ik heel mooi. Natuurlijk zoek je naar een mooie compositie maar ik vind het wel belangrijk dat ook het onderwerp er mooi op staat. High Key lijkt in te zijn. Ik heb er een beetje mee gespeeld maar tot nu toe zonder succes. In tegenstelling tot anderen vind ik de laatste veel te licht, de andere twee hebben wat meer tekening en dat telt bij mij wel mee.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ha leuk weer eens een vogelblogje van jouw hand en dan weer extra boeiend door jouw interessante tekst erbij.
    Leerzaam en inspirerend. Prachtig de spetterende bergeend van foto 3, heel fraai het witgatje op foto 7. Een jonge waterral op bezoek is natuurlijk een superleuk moment. De high-key-foto's kan ik ook wel waarderen, waarbij ik de laatste het meest interessant vind, super gedaan.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Prachtige foto's, het lijkt me heerlijk om vanuit een hut te fotograferen. Ik heb onlangs een adres gevonden van een hut die je kan huren en ben van plan om dit ook eens te gaan doen.
    Maar ik zou graag willen weten wat voor een lens jij dan gebruikt. ik wil graag weten of ik met mijn spullen dit ook kan gaan doen.
    Zou het leuk vinden als je mij een beetje wegwijs kan maken in de wondere wereld van lenzen.
    Groetjes Ellie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Ellie, ik gebruik een 70-400mm lens op een fullframe camera. Met zo'n lens ben ik uiteraard heel flexibel maar 400mm is voor vogels toch vaak veel te weinig. Ik weet niet wat voor spullen jij hebt, dus ik kan niet weten of jouw lens geschikt is, maar uiteraard hangt alles ook veel af van de mogelijkheden van de fotohut. Soms komen vogels daar echt lekker dichtbij. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om de vogels niet close in beeld te zetten maar wat omgeving mee te nemen. Ik zou zeggen: ga het gewoon lekker proberen en ik wens je veel succes en plezier!

      Groetjes Loes

      Verwijderen