De mooie natuur daagt mij uit om te fotograferen, de wens om goed te leren fotograferen daagt me uit om er steeds vaker
op uit te gaan om te oefenen.
Een heerlijke wisselwerking dus, waaraan ik veel plezier beleef.
Op deze site doe ik verslag van mijn pogingen om wat ik zie zo mooi mogelijk vast te leggen.
Bedankt voor je bezoekje, en mocht je een reactie achter willen laten, dan stel ik dat erg op prijs.

Klik op een foto voor een presentatie in groter formaat en hogere kwaliteit!


vrijdag 15 september 2017

De vroege ochtend, magie of stress??


Wil je vlinders of libellen fotograferen dan moet je toch echt vroeg je bed uit, niet alleen omdat ze dan nog moeten opwarmen maar ook omdat  je dan kunt profiteren van het mooiste licht.
Afgelopen zomer stond mijn wekker dan ook heel wat een keren op 'vroeg',  en reken maar dat die haan echt véél vroeger kraaide dan om 7 uur,  hoogzomer was kwart voor 4 geen uitzondering.
Tja,  je moet er wat voor over hebben nietwaar??



Dan zit je 'midden in de nacht'  in je auto en ziet de dag ontwaken, pure magie, maar omdat ik zelf nog nauwelijks ontwaakt ben vind ik het knap moeilijk om daar van te genieten. Bovendien tikt de tijd door.... ik moet wel op tijd in het veld zijn, tijd hebben om mijn onderwerpen te zoeken, tijd om te bedenken hoe ik die wil fotograferen,  dus wat doe ik? vol stress zit ik op mijn snelheidsmeter te kijken of ik niet te hard rijd en ik gun me geen tijd om te genieten van het ochtendgloren.
Ik hoop echt dat ik dat ooit nog eens leer....


















Oké,  ik ben in het veld, heb mijn Vuurlibel gevonden, het licht is mooi, dus de stress is voorbij?
Nee...... Want dat magische licht verandert veel te snel
Deze twee foto's zijn binnen een halve minuut gemaakt en zie eens 
wat een verschil in sfeer en kleuren.




De locatie waar de Vuurlibellen zitten ken ik intussen gelukkig goed,
daardoor weet ik dat er een plek is waar je kunt spelen met het eerste warme zonlicht
 door de omringende bomen, maar die timing luistert nauw.  
Mag zo'n plaatje dan misschien magie uitstralen, bij mij zit nog steeds de stress  :-( 





Voor je het weet is dat warme zonlicht al weer verdwenen, 
maar gelukkig houd ik ook van  zachte sfeertjes zoals hier.
Niettemin moet ik bij een foto als deze ook flink puzzelen voordat de bohek
precies op de goede plek in het beeld zit, hier lukte dat heel mooi,
vaak klopt het gewoon helemaal niet.
Ach, het moet ook allemaal niet te gemakkelijk zijn natuurlijk,
dan is het geen uitdaging meer.



Bandheidelibellen vliegen wat later in het seizoen,  heel fijn, 
dat scheelt toch al weer wat uurtjes slaap,
maar het snel veranderende ochtendlicht blijft natuurlijk hetzelfde,
het is bijna niet bij te houden, onderstaand een paar beelden die ik binnen
een half uur van dezelfde libel maakte:





07:24 uur
De zon zit nog achter de bomen, het licht is fris en koel





07:26 uur
Het eerste warme licht komt over het veld





07:32 uur
Daar is de koperen ploert.
Slecht één kort moment kun je in het tegenlicht fotograferen, daarna is het te fel.
En in dat korte moment moet het je lukken om je libel precies voor de 
zon in beeld te krijgen.
Wederom stress dus, terwijl je ook lekker op je gemak zou kunnen gaan genieten 
van deze magische momentjes van de vroege ochtend :-) 




















Links 07.42 uur en rechts 5 minuutjes  later 07.47 uur.
Links nog de mooie zachte kleuren waar ik zo van houd,  
rechts warmer licht,  ook niet verkeerd,  maar het licht wordt al bijna
te hard waardoor de bedauwde vleugels enigszins overbelicht zijn.






Het mag dus duidelijk zijn: 
Voor je het weet is de magie voorbij,
maar net op die grens is het nog leuk spelen met tegenlicht.





't Is dus hard werken zo in de vroege ochtend,
maar dan heb je ook wel wat ;-) 



Slotwoordje:
Ik heb de laatste maanden nauwelijks blogberichten geplaatst,  hoe dat komt?  
Kweetniet,  het kwam er gewoon niet van,  of misschien was ik wel doodmoe van alle stressvolle vroege ochtenden  ;-)  ;-)  

17 opmerkingen:

  1. Hi Loes,
    jammer dat je er zelf in het veld zo weinig van kan genieten.
    Maar doordat je zo gefocust bent op de fotografie, laat je ons hier wel een supergave topserie zien.
    Magische beelden. En leuk dat je laat zien hoe snel het licht verandert.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel mooie resultaten van twee prachtsoorten. Fijn als je die in een seizoen kunt treffen. Jammer dat je zo vaak het woord stress laat vallen. De resultaten moeten toch enigzins vertrouwenswekkend werken lijkt me.
    De laatste is wat mij betreft de uitsmijter. Heel fraai. Een beetje spooky. Donker, maar toch overduidelijk een bandheidelibel.
    Groet, Sjors

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Loes,
    sehr schöne Fotos und erstklassige Beschreibung zu den Fotos
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Loes,

    Ik herken dat wel, en op het moment van fotograferen ben ik echt alleen maar 'bezig.' Maar als ik dan naderhand de resultaten zie, dan geniet ik alsnog met meer dan volle teugen en zit ik met het kippenvel op mijn rug. De momenten die je eerst gemist denkt te hebben, haal je dan ruimschoots weer terug.

    Groet,
    Gerrit

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Loes,
    Leuk om weer een blogje van je te zien, dacht al even dat je met bloggen was gestopt omdat ik ook geen reacties meer bij mijn blogjes zag. Maar dit is weer een ouderwetse Loes-blog, met allemaal prachtige sfeerplaatjes, mooie libellen met druppels, prachtig tegenlicht. Tja, als je dan zoiets ziet, dan is het vroege opstaan het dubbel en dwars waard. Jammer dat ze hier in het westen niet van die libellen veldjes hebben, en al helemaal niet met deze leuke soorten......
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Loes,
    Nou dit is pure magie hoor....Het kost je dan wel veel stress, wat ik heel goed kan begrijpen, maar dan heb je zeker ook wat!! Uit de kunst! Juweeltjes van foto's. Ik zat maar van ohh, die is mooi, en daarna nee die is de mooiste, en daarna weer oh, die dan...allemaal prachtig met ieder z'n eigen charme. Zó knap gefotografeerd. Ik zit hier zó van te genieten!
    Prachtig en zo leuk dat je dit weer eens geblogd hebt.
    Groetjes en fijne zondag, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Loes,

    Ongeëvenaard mooi zeg. Heerlijk die zachte koele achtergronden en het onderwerp tot op de mm. goed gepositioneerd. Ik dacht even dat ik nr. 7 de mooiste ging vinden, maar de laatste spant de kroon, inzenden voor een wedstrijd zou ik zeggen, prijs gegarandeerd lijkt me.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtige serie weer, Loes!
    Mooi om te zien wat het licht en de kleuren doen net voor, tijdens en net na zonsopkomst.

    De stress vind ik wel herkenbaar, in principe ga ik ook liever eind van de middag op pad, dan heb je iets meer tijd om locatie en compositie te bepalen voordat het mooie licht komt. Maar ja, ook uit jouw serie blijkt maar weer dat het ochtendlicht toch wel het mooist is, en met libellen en vlinders inderdaad eigenlijk de enige optie.

    Het wordt steeds moeilijker om mijn favoriete foto aan te wijzen, maar 7, 8 en 12 hebben net een streepje voor bij mij t.o.v. de anderen :-)

    Groetjes, Wouter

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hai Loes,

    Het scheelt in ieder geval al dat je kennis hebt van de locatie en dat je weet waar je moet zijn en hoe laat. Dat is toch wel cruciaal in de fotografie, dus verkennen is noodzakelijk en scheelt op de ochtend zelf een hoop stress. Tsja, voor de rest zal de hoeveelheid ervaring toch ook van invloed zijn. Hoe langer en vaker je het doet, hoe meer je op de automatische piloot gaat en hoe kleiner de stress wordt. Net als met lezingen en voordrachten. Het wordt steeds meer routine en dus minder stressvol. De eennalaatste foto is voor mij de mooiste. De laatste vind ik net te donker. Meer voor beide foto's telt dat je weer eens iets compleet anders laat zien en dat blijft altijd leuk.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat zijn het stuk voor stuk weer prachtige foto's. En je gaat het vast wel een keer waarderen het ontwaken van de dag. Jammer dat het mooie licht zo kort is om van te genieten, dan moet je een paar keer vroeg je bed uit. Het is je weer gelukt en complimenten voor de mooie beelden.

    Hopelijk geen bon binnen gekregen voor te snel rijden...

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Schitterend Loes, wat een mooie foto's en zo leuk jouw verhaal erbij. Bij de laatste kreeg ik ongewoon kippenvel. Het lijkt wel een elfje. Fijn om van te mogen genieten .
    Groetjes Anne-Marie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een prachtige serie Loes. Je maakt schitterend werk!!

    Groeten uit Sneek!
    Gert Jan
    www.gertjanhermus.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Loes,
    De vroege ochtend, magie of stress? Beiden dus!
    Maar het vroege opstaan en de stress zijn de moeite wel waard als je zulke mooie foto's maakt. Leuk dat je laat zien dat binnen een paar minuten het licht en daarmee de sfeer zo kan veranderen.
    Prachtige serie met nrs 4, 7 en 12 die de top bemannen.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Om te beginnen zou ik hier willen herhalen wat Ghita schreef en verder... als het zoveel stress oplevert, is het dan nog wel leuk? Om 4 uur opstaan voor een foto van een libel met de kans dat je geen leuk model en/of licht vindt, gaat mij echt te ver. Maar gelukkig zijn er mensen zoals jij die het wel gewoon doen. En als ik deze plaatjes dan zie, ga ik toch weer twijfelen. Ik kan me echter tot nu toe goed inhouden ;-) Half 8 zijn betere tijden voor mij, maar dan zijn er hier weer geen libellen te vinden, zeker niet de leuke soorten. Hoewel ik me afvraag of dat veel uitmaakt.
    Groetjes, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Loes,
    Ik dacht al dat je helemaal op FB was overgestapt. In de tijd dat we niets van je zagen verschijnen heb je duidelijk niet stil gezeten. En dat vroege opstaan? Dat went wel. Bovendien brengt het duidelijke voordelen met zich mee. Je bent er weer in geslaagd om een schitterende serie samen te stellen, met bijzondere lichteffecten. Het is steeds weer een verrassing hoe het veranderende licht invloed heeft op het beeld. Als het meer naar zwart-wit gaat neigen spreken de beelden mij wat minder aan, maar mooi blijven ze.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ha Loes, je hebt hard "gewerkt" deze zomer! Mooie onderwerpen uitgekozen en het ervoor over gehad om héél vroeg op te staan. Mooie resultaten waarvan voor mij de twee laatste foto's er beslist uitspringen. Zelf ben ik ook op zoek geweest naar dat nét beetje anders en heb ik me geprobeerd los te maken van het "beestje op stokje". Ben nu al benieuwd naar resultaten van volgend jaar! 😀

    BeantwoordenVerwijderen
  17. The blog are the best that is extremely useful to keep.
    I can share the ideas of the future as this is really what I was looking for,
    I am very comfortable and pleased to come here. Thank you very much!
    ตารางบอล

    BeantwoordenVerwijderen