De mooie natuur daagt mij uit om te fotograferen, de wens om goed te leren fotograferen daagt me uit om er steeds vaker
op uit te gaan om te oefenen.
Een heerlijke wisselwerking dus, waaraan ik veel plezier beleef.
Op deze site doe ik verslag van mijn pogingen om wat ik zie zo mooi mogelijk vast te leggen.
Bedankt voor je bezoekje, en mocht je een reactie achter willen laten, dan stel ik dat erg op prijs.

Klik op een foto voor een presentatie in groter formaat en hogere kwaliteit!


zondag 15 februari 2015

Schuimparty

Vorige week genoot ik even heerlijk van een klein weekje Zandvoort. 
Gonnie kwam ook gezellig een paar dagen langs en natuurlijk gingen wij op fotostap.
Zondag was een aardige dag met redelijk wat zon,  maar wel een stevige noordwesterwind.
Die wind dreef een hoop schuim het strand op, daar moesten we maar eens mee gaan spelen!






Na een eerste vergeefse poging met de 24-70mm lens gaan we met de macrolens in de herkansing.
Maar het valt nog niet mee om al die mooie schuimbelletjes goed te vangen.
De wind zorgt er voor dat het schuim een deinende en trillende massa zeepsop is,
zie daar maar eens goed op scherp te stellen.







En heb je eindelijk scherpgesteld,
dan spat alles ineens als zeepbellen uit elkaar
en is er binnen luttele seconden niets meer van over.







Weinig geslaagde foto's dus,  maar wel dikke pret.
't Is echt een schuimparty!







Voor het mooiste schuim lagen we in de gevarenzone van de aanrollende golven,
en dat ging natuurlijk heel wat keren mis.

Gelukkig blijken we in een reflex direct de camera omhoog te houden,
en camera en lens hebben we uiteraard goed ingepakt.






Op een mooie zondag is het altijd druk op het strand.
Behalve golven,  krijgen we dus ook een heleboel verbaasde blikken, 
vragen en commentaren over ons heen ;-)







Gonnie tijdens onze schuimparty ;-)

Op een bepaald moment moesten we toch capituleren, 
we waren nat en koud, en álles zat onder het zand.

Tijd voor droge kleren,  een kop soep, en een andere lens:
we gaan Drieteenstrandlopertjes zoeken!

Meestal zitten die volop aan de zuidkant van Zandvoort,
maar  helaas niet vandaag.






Geen vogel te zien,  alleen maar schuim.







Nou, dan gaan we gewoon weer verder met onze schuimparty!
Dit keer met de telelens.







Ik moet zeggen dat dit verrassende resultaten oplevert,
lekker veel bling bling!

Het kan trouwens niet vaak genoeg gezegd worden:
de foto's zijn groot in de diashow veel mooier!
Even aanklikken dus.







Met de 70-400mm lens kan ik aardig inzoomen op  details







en het is natuurlijk ook wel prettig dat ik iets meer uit de
 gevarenzone van de golven kan blijven ;-)







Al met al werd het een geslaagde schuimparty ;-)




Slotwoordje:
En al met al werden wij toch voor de tweede keer helemaal nat,
maar dat hoort  natuurlijk bij een schuimparty ;-)

25 opmerkingen:

  1. Vanaf nu krijg je de bijnaam "schuimpje", Loes, origineel idee om zo het schuim te fotograferen.

    gr Jowan

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Loes,
    heel leuk om jullie blogs zo'n beetje naast elkaar te kunnen bekijken. Verrassend hoe verschillend foto's dan kunnen zijn.
    Leuk ook jouw verslag. De foto van Gonnie bij de waterlijn geeft aan wat voor bikkels jullie zijn. Jullie durven wel zeg, met die grote camera's zo bij het water. Maar kan me ook voorstellen dat jullie veel plezier hadden met deze schuimparty.
    En heel aparte, mooie foto's. Foto 10 vind ik super, nr. 3 en 8 zijn ook top.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag Loes,

    Toevallig kwam ik je tegen op de blog van Gonnie, dus dacht ik even kijken wat jij er van gemaakt hebt.
    Zeer de moeite waard! Inderdaad aardig om te zien hoe ieder mens hetzelfde onderwerp anders op de plaat zet.

    Groet,
    Ubel ( Ubels Kiek )

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een feest van herkenning! Tjonge wat waren we nat en vies en niet alleen onze camera's en lenzen waren goed ingepakt, wijzelf ook.
    Je hebt er een prachtig verhaal van gemaakt.
    Mooi foto 3, net parelmoer. Nummer 7 had ik ook graag gemaakt, nummer 9 van Facebook is mooi en 10 vind ik ook heel fijn. Het volgende feestje staat al weer gepland toch?! Ik heb geloof ik nog wel een foto waar jij op staat op deze plek ;-)
    Groetjes, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je moet toch wel wat over hebben voor je hobby,hè! Ik heb de hele winter al een 'bellenblaas' klaar staan voor het geval het mocht gaan vriezen,maar zo kan het dus ook. Maar dan ga ik wel voor de telelensvariant, een stuk veilger en comfortabeler en toch ook mooie plaatjes...
    Jammer dat je weekje Zandvoort er al op zit, net nu de pestvogels zijn gearriveerd :-p
    Groeten, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Loes,
    Ik zag net de resultaten bij Gonnie, dus was ook benieuwd naar die van jouw.
    Wat een waanzinnig mooie foto's!! Ontzettend mooi gedaan.
    Foto 8 en 9 vind ik de mooiste met een erg mooi verloop in scherpte. Super!!
    Je moet het maar zien om dit te fotograferen. Het heeft je in ieder geval zeer bijzondere opnames en vooral veel fun opgeleverd.

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtig Loes om de twee logs zo na elkaar te zien allebei met een hele mooie eigen kijk op het schuim.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hey Loes, wat een TE GEK SUPER GAAF blog is dit! Ik vind dit echt heel inspirerend.
    Groetjes Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat leuk. vooral foto 9 en 10 vind ik super!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Echt heel leuk dit, origineel. De eerste foto's vind ik heel mooi vanwege de kleuren in en achter de bellen schuim, vooral bij de eerste foto lijken het wel van die discolampjes. De foto;s met de telelens zijn ook erg geslaagd, mooie zachte kleuren, daarvan vind ik de allereerste het mooist ( waar de tekst verder met de schuimparty onder staat), lekker veel kleine lichtjes. Wat een leuk effect.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dapper hoor dat je je spullen hieraan bloot durft te stellen. Hele leuke resultaten net als bij Gonnie. Maarre voor een schuimparty waren jullie wel erg netjes gekleed hoor.

    Groeten,
    Robert

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Je moet er wat voor over hebben maar dan heb je ook wat tenslotte!! Geweldig gelukt zeg: zulke mooie effecten!

    Groet Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Loes,
    Tjonge, jij hebt niet veel nodig om een bijzondere serie te maken, heel origineel. De foto's waarbij het schuim kleuren heeft vind ik de mooiste. Zo te zien waren jullie wel goed op dit uitstapje naar het strand voorbereid, maar als je niet op de golven let dan vraag je natuurlijk om een nat pak :-).
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Prachtige foto's van een beetje simpel schuim......en leuk om te zien wat je met een telelens kan doen, weer een idee opgedaan, dankjewel.
    Groetjes Adria

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hallo Loes,
    Kan me wel een beetje indenken hoe de strandgangers dachten over twee in het zand rollen bollende dames. Daar moet een op het strand lopende fotograaf toch mooie plaatjes van kunnen maken. Zeker als een golf wat verder komt als ingeschat.
    Waar bij Gonnie veel keur en schittering te zien is het schuim hier wat "cleaner". Bij mij favoriet is foto 9.
    Groetjes, Ronald

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Mooie, originele serie!
    Je moet wel lef hebben, met je camera en lenzen zo op het strand en vlakbij zee, hopelijk is het allemaal goed gegaan.

    Bij de eerste 3 foto's zijn de kleuren erg fraai, en ook de mooie bokeh rondjes.
    Maar ook 10 en 11 vind ik erg mooi geworden, mooi rustig en met een goed scherp deel dat de aandacht kan vasthouden.
    En je hebt inderdaad gelijk: je moet ze zeker in het groot zien, dan zijn ze nog mooier!
    Groetjes, Wouter

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Loes, het plezier spat er wel vanaf! Wat een hobby en wat een bikkels zijn jullie, want ik vond het ontzettend koud (ik zat op Texel met een gevoelstemperatuur van-2!) Prachtige schuimpartij. Vooral foto 3 en 10 vind ik we heel mooi hoor!
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Loes, wat zijn jullie (jij) toch altijd origineel. Echt leuk is dat. En ook stoer trouwens, met zulk weer op het strand en dan ook nog nat worden, niets voor mij. De foto's zijn ook apart geworden, ik vind de telelensfoto's wel mooier gelukt dan de eerdere. Misschien dat ik dat vind omdat die eerste foto's zo op 'gewoon' zeepsop lijken alhoewel ik foto 3 dan wel weer heel mooi vind. Jammer dat je geen Drieteentjes trof maar dat hebben jullie goed opgelost door toch weer schuim te gaan fotograferen met de tele met een verrassend fraai resultaat.

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hai Loes,

    Verrassend hoe jij het zo anders hebt vastgelegd dan Gonnie. Je laat ook mooi zien dat je dit soort dingen erg fraai met een telelens kunt fotograferen. Dat mag ik graag doen met bloemen en insecten in de zomer. Erg knap wat voor resultaat je eruit hebt weten te slepen met je telelens. Petje af daarvoor.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Prachtige stranddag Loes, mooi ook om te zien hoe anders jij de schuimkoppen benaderd dan Gonnie. In het eerste gedeelte prachtig om die petroleumkleuren te zien. Heel anders weer zijn de foto's met de telelens, waarbij voor mij nr. 8 en 10 eruit springen. Bewonderenswaardig wat jullie ervoor over hebben om deze foto's te maken, maar eveneens bewonderenswaardig hoe je van niets iets moois kunt maken, want zeg nou zelf wat is nou een pluk schuim. Knap gedaan.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wow jij hebt net als Gonnie ook al zo'n prachtige schuimserie en wat leuk dat je ook even laat zien hoe de tot standkoming ging, dat geeft nog even wat meer bewondering voor jullie prestaties!
    Heel mooi de eerste drie qua kleuren en met name de derde vind ik echt heel fraai. Heel mooi en sereen ook foto 7 en prachtig gedaan ook foto 8-12 van het schuim, met mooi scherpteverloop daar is de tele dan ook weer prima geschikt voor. Een prachtige en inspirerende blog!
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik had al een sneak preview gehad bij je collega en haar schuimfoto's bejubeld, maar ook de Loesversie van de schuimparty mag er zijn: echt de kunst van de eenvoud, je moet het maar zíen en er dan ook nog eens zoiets moois van weten te maken en dat is jullie duidelijk beiden gelukt...:D

    Grtz,
    Roeselien

    BeantwoordenVerwijderen
  23. 't Is heel mooi geworden, Loes. Bewondering alleen al voor wat je ervoor over hebt gehad. Het lijkt me erg koud als je daar nat in de wind staat. Wat een schittterende kleuren in die schuimbellen. Prachtige serie weer. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Echt ontzettend mooi Loes,
    zag ik net een prachtige serie bij Gonnie en nu zie ik ook bij jou prachtige foto's.
    Jij heb ze weer heel anders gefotografeerd dan Gonnie en dat is ook heel leuk.
    Beide hetzelfde aan het fotograferen en toch zo anders op de foto bij beide.
    Ik vind j foto 3, 8, 10 en 11 de mooiste zonder de andere te kort te doen.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat een party moet dit zijn geweest, waar waren de mannen..;-) Met de telelens heb je er mooie foto's van weten te maken, en iets minder gevaarlijk. Je weet dat de golven zo bij je zijn. Net als met de voorjaarsbloempjes is het je super mooi gelukt om dit vast te leggen. En dat in Februari, zal wel koud geweest zijn..

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen