De mooie natuur daagt mij uit om te fotograferen, de wens om goed te leren fotograferen daagt me uit om er steeds vaker
op uit te gaan om te oefenen.
Een heerlijke wisselwerking dus, waaraan ik veel plezier beleef.
Op deze site doe ik verslag van mijn pogingen om wat ik zie zo mooi mogelijk vast te leggen.
Bedankt voor je bezoekje, en mocht je een reactie achter willen laten, dan stel ik dat erg op prijs.

Klik op een foto voor een presentatie in groter formaat en hogere kwaliteit!


maandag 26 maart 2012

Hut van Han - Come to my island

Zoals beloofd het vervolg vanuit de Hut van Han.
Na de klassieke portretjes op een tak  is het nu tijd voor meer spetterend werk!
Doordat de hut half is ingegraven, heb je mooi op ooghoogte zicht op het water voor de hut, en zeker bij het zonnetje van dag twee, is het dan een uitdaging om gebruik te maken van de weerspiegelingen in het water.
Met dat doel voor ogen bouwen we een fraai eilandje. 
Hulde aan Han, die het stimuleert dat je een eigen setting maakt, en daarom liggen er rondom de hut  allerlei takken en stronken die je naar eigen inzicht hiervoor kunt gebruiken





Zo, wij hebben ons eiland gebouwd en wachten  in de hut vol spanning op bezoekers.............



                           Het Roodborstje strijkt neer, maar dom!!  te ver ingezoomd, niks geen spiegeling dus : -(



Lens uitgezoomd, ik ben er klaar voor en :
Glanskopje brengt een bliksembezoek aan ons eilandje, oef! wat is dit vogeltje snel!
Maar hij staat er op, mét spiegeling!




Pimpeltje komt ook even polshoogte nemen
en dan blijft het stil...
In mijn hoofd klinkt ineens 
'Come to my Island'
van Kc and the Sunshine Band
ik zing het zachtjes,  nee, vooral niet te hard
we willen de vogeltjes niet wegjagen..
maar het helpt!




Twee Koolmezen landen op 'My island'
In de loop van de ochtend is het licht harder en feller geworden,  
ik heb dan ook het witte wangetje
 van de rechter koolmees helaas wat overbelicht,
 maar bij deze foto gaat het me vooral om de linker mees,  
let op, deze staat niet gewoon op zijn pootjes, nee, hij zít !




Ai, wat een akelig gezwel heeft deze Koolmees.
Volgens Han kan het een ontstoken tekenbeet zijn,  maar andere oorzaken zijn ook mogelijk.
We hebben hem op verzoek wat foto's gestuurd voor nader onderzoek.

Tja, de Koolmees leidt door zijn uiterlijk wat af, maar let op de Pimpelmees!
Die is in de aanval  en slaat echt met zijn pootje van zich af!




Ook een gewone Koolmees is niet welkom,  kijk hem zitten die kleine
is het zíjn eiland??
Nooit geweten dat zulke kleine vogeltjes echt boos en verontwaardigd  kunnen kijken ;-) 




Kwartetje ;-)

Ik had deze foto ingestuurd naar de site van Vroege Vogels, leuk, 
daar stond hij het hele weekend als favoriet van de redactie.
Vroege Vogels twitterde ook dat de redactie  verward was, 2 of 4 pimpelmezen??
Een reactie daarop vond ik erg treffend:
"Twee Pimpelmezen en een ondersoort"



Water,  en lekker weer,  
die combinatie leidt tot badderende vogeltjes
en wat is al dat gespetter heerlijk om te zien !



















Spetterend toch??


Ik kom nog even terug op de vorige serie, waarbij  in de reacties geschreven werd over de opvallende ringen van veel vogeltjes.
De hut van Han Bouwmeester is te danken aan een samenwerking met de vogelwerkgroep, die hier een ringbaan heeft. Daarom tref je hier veel geringde vogels, vooral mezen,  maar het voordeel hiervan is dat de geringde vogels veel andere vogels aantrekken. 

Slotwoordje:
Op de tweede dag in de hut was het té mooi lenteweer,  Gonnie en ik spraken daarom met elkaar af: Om kwart voor elf gaan we weg. Nou, we letten natuurlijk niet goed op de tijd,  en dat was maar goed ook, want om 10 voor elf kwam er nog een leuke bezoeker!   Wordt dus vervolgd...


34 opmerkingen:

  1. Ohhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh, wat schitterend om dit te mogen bekijken geweldig wat geniet ik hier van ik heb er zelfs eentje uit gezocht als achtergrond op mijn computer bedankt voor zoveel kijkplezier groetjes van Joke Mulder

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geweldig.....
    Ja dat gezwel is ook groots maar ik doel op de andere foto,'s.
    Wat een fotografenparadijsje.
    Je hebt je kansen heel goed benut!
    Heerlijk wat een serie.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Loes, jullie hebben je tijd met de hut van Han werkelijk goed besteed.
    Wat een prachtige serie heb je weten te maken.
    Mooie weerspiegelingen en prachtig gespetter van de Koolmees.
    En wat leuk dat je pimpelmezen favoriet van de redactie waren, een terechte
    keuze overigens.
    Prachtige blog en ik ben benieuwd wat jullie nog meer hebben gezien.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Loes

    Prachtig,wat een beelden heb je weer gemaakt boffen zo`n plek lekker weer en een niet bepaald een onbewoond eiland , super gedaan en dat gezwel is wel een beetje schrikken maar dat helpt me wel om mijn pas gemaakte lugubere foto ook te plaatsen in een van mijn komende blogjes,dank je !

    Gr Michel

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Loes, wat een schitterende foto`s!
    Jullie hadden een fraai eiland gebouwd en zo te zien wilden de vogeltjes er wel op poseren.
    Zò gaaf met de spiegelingen.
    Foto 5 met die zittende Koolmees springt er voor mij uit, die zit echt komisch!
    Een plaat waarbij ik van alles kan bedenken wat ze tegen elkaar zeggen.
    Ook de spetter foto`s zijn sùper leuk.
    Je had wat last van het felle licht maar dat heb je toch mooi opgelost, je gaat echt sùper met je fotografie, petje af!!
    Ik ben natuurlijk wel erg benieuwd naar de bezoeker van 10 voor elf,
    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Loes....

    Die hut lijkt me echt wat voor mij??
    hoef ik niet lopen met m'n lens...prachtig ook ingegraven heb het al even op de
    site van Han bekeken..misschien gaan we ook wel een keertje??
    Wat een mooie serie, jullie hebben er goed aan gedaan een eilandje
    te bouwen, geeft prachtige beelden...mooi man die spiegelingen, ja en
    ruzie om een mooi stekkie hoort erbij..zie ik hier ook met de Groenlingen!!
    vind het een heel mooie serie, ben echt benieuwd ook naar de leuke bezoeker...
    heb zo'n idee wat voor beestje het is...;)

    Lg, Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hai Loes,

    Ik had het blog van Gonnie al gezien en eigenlijk is dat voor jouw blog een beetje jammer.
    Het verliest een klein stukje van de wow-factor. Maar ja, dat is nou eenmaal het nadeel als je zoiets met 2 bloggers doet.
    Dus heb ik ze even naast elkaar geopend en het valt mij op dat jullie allemaal verschillende beelden hebben, behalve de badderende koolmees.
    Ha, wat zullen jullie ongelofelijk veel foto's gemaakt hebben.
    Maar jij hebt ook fantastische foto's door dat mooie lage standpunt.
    De twee die in mijn ogen boven de rest van de topfoto's uitsteken, zijn de matkop en de "vier" pimpelmezen.
    Maar waar ik het meest bewondering voor heb, zijn de actiefoto's.
    Koppie prachtig scherp en actie in de vleugels.
    Dat is een dik compliment waard, want dat is o zo lastig.

    Grappig ook om te zien dat jij nu wat vaker uren op een vaste locatie blijft zitten.
    Voor dit soort prachtplaten is dat ook de enige mogelijkheid.

    Nogmaals, een fantastische serie, waar je erg trots op mag zijn!
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een goeie plek, die hut van Han.
    En wat een leuke foto's!
    Je weet dat ik gek ben op badende vogeltjes. Het gespetter van het water komt zo mooi over en op de een of andere manier zien er er dan zo grappig uit. Maar de eilandverdedigers zijn ook erg stoer.
    Meegenieten hoor!

    Groet,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  9. schitterend, wat een prachtlocatie
    Heb m even in mn favorieten opgeslagen
    perfect om dat eilandje te maken, die spiegeling doet zo veel goeds aan de composities, echt prachtig

    groetjes
    André

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Loes,
    wat een schitterende foto`s en zo mooi dicht bij.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wow, Loes, dat is een hele indrukwekkende serie. Gaaf al die spiegelingen, ik heb zitten genieten van je foto's. Het kwartetje is heel mooi en leuk: die opmerking van Vroege Vogels! Goor is vlakbij het huis van m'n ouders, misschien ook maar eens een kijkje nemen....
    Groeten, marion

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ha hutgenootje,
    Ik was 'm al weer vergeten, je song, maar hij past perfect.
    Het is je toch gelukt een selectie te maken. Hij is mooi. Heel leuk moment dat pootje in de lucht. En die andere waarbij de koolmees dreigend een stap naar voren komt en de pimpel angstig in elkaar duikt is ook erg sprekend. Misschien zijn we toch nog te vroeg weg gegaan, want alleen de koolmeesjes kwamen nog maar badderen. Maar ja, er stond nog meer op ons programma. Ssssst, dat komt in een ander blog ;)
    Groetjes, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Och Loes nu vergeet ik de plaatsing bij Vroege Vogels. Gaaf!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Jeetje Loes ... wat een fantastische plek is dit toch ... ik denk er serieus over ook eens die hut te boeken ... heel bijzondere foto's! Hebben jullie toen overnacht daar in de buurt? Lijkt me wat te ver voor een dag heen en weer of niet? Groetjes,Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Miranda, we hebben idd in de buurt een hotelletje genomen, dan kun je tenminste rustig de tijd nemen. Ik zou zeggen : niet denken, maar doen ;-)
      Groetjes
      Loes

      Verwijderen
  15. Hoi Loes,
    Dat moeten mooie dagen zijn geweest in die hut. Je vorige blog met de vogels was al ontzettend mooi, maar dit is helemaal prachtig met al die spiegelingen en die badderende vogels. Het valt me ook op dat de achtergronden zo mooi rustig zijn en het is ook mooi dat je vanaf een laag standpunt kunt fotograferen.
    Goed idee hoor om zo' plek voor een paar dagen te boeken. Kun je alles op je gemak bekijken en op de mooie momenten wachten.
    Hele fraaie serie.
    Groet, Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Loes,
    Werkelijk prachtig om te zien, en dan heb je nog meer voor ons. Ben daar wel heel benieuwd naar.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Loes,
    Fantastisch opnames van deze vogeltjes.
    Mooi om die bazige meesjes zo op dat eilandje op het water te zien en dan ook nog eens met zo'n fraaie weerspiegeling. Knap hoor!!
    Ook de badderende opnames vind ik erg grappig en uitstekend gelukt. En dat roodborstje..,..geweldig!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Dit zijn voor mij persoonlijk de fotomomenten waar ik het voor doe. Je moet er geduld voor hebben en tijd in steken maar wat je dan krijgt is het gewone fotowerk aan het ontstijgen...

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Gefeliciteerd met je plaatsing bij de Vroege Vogels, maar jeetje wat een gaaf plekje!
    Ik ben helemaal weg van de spiegelingen zo leuk dat je zelf dat kunt bepalen zo blijft het boeiend!
    Echt vanaf de eerste tot de laatste foto heel indrukwekkend!

    Groetjes Cristien.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Loes,

    Wederom wat een fraaie plaatjes in die boshut.
    Mooie achtergrond.
    Super zo'n badderende mees!

    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hallo Loes
    Geweldig wat een super mooie serie van de pimpelmezen en de andere vogels, zo zie je ze niet vaak.
    Groeten Bets

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hoi Loes,

    wat ontzettend prachtig dit! Werkelijk geweldig en oh zo mooi. Groot compliment hoor. De vogeltjes zijn niet alleen mooi scherp en mooi gespiegeld, maar ook de houdingen zijn super. Een zittende koolmees had ik nog nooit gezien en die met dat gezwel is ook best bijzonder om tegen te komen. hopelijk kunnen ze dat koolmeesje wel helpen.

    Werkelijk een serie om van te dromen.

    groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hoi Loes,

    Wat een mooie locatie en werkelijk spetterende foto's toon je!
    Ook de spiegeling in het water is heel mooi.
    Moeten heerlijke fotomomenten geweest zijn,

    groetjes,
    De Reptons

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hoi Loes,

    Ook hier heb ik weer zitten lachen. Geweldig die boze en trappende pimpelmees. Een echte 'angybird'. De spiegels zijn echt erg mooi en gefeliciteerd met de vroege vogels favoriet! Leuk en mooi blog hoor.

    Groet,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Hoi Loes,

    Ik houd het, relatief, kort: een meer dan geweldige serie; ik neem mijn pet diep voor je af. Ik vind deze serie eerlijk gezegd specialer dan je eerdere bericht waar overigens ook niets mis mee is. De moed om m'n eigen foto's vanuit deze schuilhut te selecteren zinkt me steeds verder in de schoenen na dit geweld van zowel jou als van Gonnie. Moet er maar een ijzersterk verhaal omheen breien ter compensatie.
    Volgens mij komt er nog wel een deel 3 dacht ik zo want volgens mij hebben jullie ook nog wat anders dan alleen vogels 'geschoten'. Ben benieuwd.

    Wel grappig trouwens, ik had zo'n zelfde eilandje gecreëerd en wat zonnepitten erop gelegd maar mooi dat er geen enkele vogel op is gaan zitten!!! Schandalig.

    Groeten,
    Robert

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Robert, ook jouw foto's zullen geweldig zijn, dat niet anders vanuit zo'n hut, dus laat ze maar gauw zien! En ik zal je een geheimpje verklappen, wij begonnen op het eiland ook met zonnepitten, en er kwam mooi niks! toen hebben we vet onder het mos verstopt, en dat hielp!! ( mijn gezang had er dus niets mee te maken!)
      O ja, jouw ijzersterke verhaal zal wel lukken, daar ben je goed in ;-)
      groet
      Loes

      Verwijderen
  26. Hallo Loes,

    Van mij mag je nog wel meer blogs maken met zo'n serie. Dit is echt fantastisch om te zien. De spiegeling geeft duidelijk een meerwaarde aan de foto's. De Glanskop echt super, net als de Pimpel. Als ze dan ook nog ruzie gaan maken op het eilandje, dan geniet je nog meer, en houd je nog langer je vinger op de ontspanknop. Ik had idd de foto gezien van de pimpels op het eilandje op VV, en de tweet die ze maakte. Je sluit dit blog af met spetterende foto's van de Koolmees. Om zulke schitterende foto's te maken is dit de enige plek om ze zo mooi te kunnen platen.....stiekem wel jaloersmakend hoor!!!

    Nu ben ik toch wel benieuwd naar de andere bezoeker!!


    Groeten,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Je enige Roodborst opname is stiekem toch wel een hele mooie zeg!!!


    Misschien kan je binnenkort naar de speciale hut van Edwin Kats om je eerste Eekhoorn foto's te kunnen maken? Of is dat soms die andere bezoeker?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die bezoeker verklap ik lekker nog niet! Maar die hut van Edwin Kats, ja, die lijkt me ook wel wat!
      groetjes
      Loes

      Verwijderen
    2. Ik vraag het Gonnie wel even ;-P

      Verwijderen
  28. Hoi Loes,
    Wat een spetterende serie. De foto's met spiegeling vind ik prachtig, ook de interactie tussen de vogels (de felle pimpel die de koolmees niet erbij wil hebben) heb je goed in beeld gebracht. Maar ook de spetterende koolmees is een plaatje, ik heb echt zitten genieten van deze mooie serie.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Hoi Loes,

    Een betere reclame voor de zijn hut kan Han zich niet wensen ;-)
    Wat een prachtige series, geweldig die spiegelingen en die rustige achtergronden bij jouw eerste serie.
    De 'spetter' foto's vind ik vooral erg leuk, door de actie die het uitstraalt.

    Mooi ook dat je zelf je eigen setting kan maken, zo kan je toch nog unieke foto's maken die net weer anders zijn dan alle andere hut-bezoekers.

    Groetjes, Wouter

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Hoi Loes,
    Wat heerlijk om na jullie enthouaiste kennismaking daarna zo'n leuk en uitgebreid verslag te lezen. Jullie hebben er prachtige foto's uit weten te halen.
    Er breekt zo langzamerhand weer een nieuwe spannende tijd aan bij de hut nu de zomergasten ook weer terug komen. Inmiddels hebben we een grote gele kwikstaart en zwartkop, fitis en tjiftjaf op bezoek gehad en komt een mooie man goudvink af en toe wat drinken. Het wachten is nu op de bonte vliegenvangers en wie weet wat nog meer. Kans op sperwers en havik gaat nu ook weer toenemen. De spanning stijgt dus:-))

    BeantwoordenVerwijderen