De mooie natuur daagt mij uit om te fotograferen, de wens om goed te leren fotograferen daagt me uit om er steeds vaker
op uit te gaan om te oefenen.
Een heerlijke wisselwerking dus, waaraan ik veel plezier beleef.
Op deze site doe ik verslag van mijn pogingen om wat ik zie zo mooi mogelijk vast te leggen.
Bedankt voor je bezoekje, en mocht je een reactie achter willen laten, dan stel ik dat erg op prijs.

Klik op een foto voor een presentatie in groter formaat en hogere kwaliteit!


vrijdag 5 februari 2010

AWD Renbaanveld - Spelen met de Witbalans

Buienradar laat vanaf een uur of elf regen zien, dus een goede reden om bijtijds op pad te gaan. Ik neem even na negen uur de Ingang Zandvoortselaan en ga op zoek naar het smalle paadje langs de aalscholverkolonie bij Renbaanveld. Henk had hier recent over geschreven, en dat wekte mijn nieuwsgierigheid. Ik had het snel gevonden, en wat is dit paadje een juweeltje! Dankjewel Henk, voor de tip!

Wetend dat mijn foto's bij somber weer altijd tegenvallen, ga ik vandaag met de witbalans aan het stoeien. Dit eilandje heb ik met diverse ISO en witbalans- instellingen geprobeerd. Deze afbeelding is matig, maar vond ik kwalitatief nog de aardigste, dit is ISO 80 met de witbalans op schaduw.



Uit een serie van drie ( awb, schaduw en zon) bevalt deze met instelling schaduw mij het beste

Van de aalscholvers heb ik trouwens weinig gezien, totaal maar 4 stuks. (foto awb)

Het uitzicht vanaf dit paadje is wel bijzonder, ik kende dit gebied alleen maar vanaf het verharde pad, en dan zie je maar een beperkt deel van dit mooie stukje AWD (Instelling daglicht/zon)
.
Al met al blijf ik alle afbeeldingen wat aan de fletse, sombere kant vinden, en de bleke lucht maakt het al niet mooier (daglicht/zon)

Na de voorgaande series bij helder weer, is deze serie dus eigenlijk een tegenvallertje, qua fotokwaliteit dan, aan de mooie locatie ligt het niet!! (witbalans: schaduw)

Na het spannende paadje maak ik nog een stevige wandeling, met hier een kleine pauze. Ik dacht dat ik al ontluikende groene blaadjes zag, maar dit is een soort mos?

Onderweg veel hertjes gezien, maar allemaal erg ver weg. Deze hinde stond wat dichterbij, bij ISO100 lukte het niet in het sombere bos, maar het hertje bleef nog even staan en gaf me de tijd om ISO200 uit te proberen, met dit als resultaat
-
Mijn slotwoordje:
Ik heb toch nog teveel met de automatische witbalans gedaan en heb nu het idee dat juist deze awb mij het minste aanspreekt bij deze serie, ik ga de volgende keer bij dit soort weer vaker de Schaduw uitproberen.
De naam van mijn site is overduidelijk nog steeds van toepassing, het is een kwestie van veel oefenen, maar de uitdaging leeft gelukkig nog onverminderd voort!
-
Een nawoordje:
Ik heb zojuist in Picasa wat met beeldbewerking zitten stoeien en zie dat ik daarmee de beelden echt wel wat "sprankelender" kan maken, maar ik zou dat resultaat zo graag met de camera bereiken. Heeft iemand tips voor mij? Of zijn veel mooie foto's die ik overal zie het resultaat van nabewerken?... :)

7 opmerkingen:

  1. Hoi Loes,
    Wat een regen he vandaag ... ik ben ook net terug uit de AWD en ga zo eens mijn foto's bekijken. Wat je vraag over witbalans e.d. betreft ... als het bewolkt is zoals vandaag zet ik 'm op bewolkt. Dat vind ik het mooiste effect, maar door te spelen met de diverse instellingen leer je vanzelf wat je zelf mooi vindt en hoe je het graag wilt hebben. Ik heb de witbalans ook wel eens fout staan en dan baal ik altijd enorm als ik een "maar één kans" foto maak en later blijkt dat de witbalans verkeerd stond. Je leert het enkel door het vaak te doen en gewoon veel te spelen met je instellingen zoals je vandaag hebt gedaan, dan komt de rest vanzelf, echt waar!

    Zelf doe ik in principe niet aan nabewerking op de pc, ik gebruik photoshop soms om een uitsnede te maken en laatst heb ik mijn blauwgekleurde sneeuw witter kunnen maken, maar de volgende keer heb ik mijn witbalans anders ingesteld bij sneeuw en was de aanpassing op de computer niet meer nodig.

    Ik hoop dat je hier iets aan hebt ...

    Groetjes en fijn weekend
    Miranda
    www.mirandabos.com

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Loes.
    Wat een mooie wandeling..
    Niks te danken hoor...Jij bedankt..Want?
    Wat is het heerlijk om het Renbaanveld weer eens te zien..ja ik moet er nodig eens naar toe. Maar het is er de laatste tijd niet van gekomen. Straks in het voorjaar is het paadje moeilijk te vinden..En zijn grote gedeeltes dichtgegroeid. Het is een geweldig plekje..om even op een heuveltje een bakkie te doen..liefst met zonnetje :)
    Want het is er lekker rustig.
    Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ze zien er toch prima uit weer!
    Dat is lang geleden dat we op het Renbaanveld zijn geweest. Wordt het misschien weer tijd voor :-)
    Mooie serie Loes, en nog een fijn weekend!!
    Groet,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie serie heb je gemaakt Loes, en het werpt wel vruchten af om wat met je toestel te stoeien :)
    Wat ik zelf altijd doe is de foto's in RAW maken, Witbalans op Auto en dan later met de RAW converter eventueel de witbalans nog bijstellen indien nodig :)

    Hopelijk heb je er iets aan.

    Groet,
    Klaas

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Foto's in RAW kan mijn camera niet maken, dus ik moet het met de jpeg-bestanden doen.
    Het is me verder duidelijk: blijven uitproberen en blijven oefenen, want: Oefening baart kunst?!
    Prettig weekend allemaal,
    groet,
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Loes,

    Mooie serie van het renbaanveld. Ik ben van plan om daar volgende week heen te gaan, ik had eigenlijk al meer nestelende aalscholvers verwacht. Dat van de fletse foto's bij somber weer ken ik. In zo'n geval zet in de witbalans toch vaak op automatisch of op het wolkje (maar dan ben ik bang dat ik hem vergeet terug te zetten als het ineens zonnig wordt).
    Ik ben zelf ook geen voorstander van nabewerken, maar heb toch tips gekregen waarmee ik mijn foto's net even wat meer pit kan geven. Onderandre door mbv Picasa meer schaduw toe te voegen, het fletse wordt dan wat minder en de foto wordt sprankelender.
    Een andere tip, maak op dit soort dagen geen landschapsfoto's maar macro's of detail foto's (zoals dat mosje). Met bewolkt weer worden bijvoorbeeld foto's van bloemen (die zijn er nu nog niet) vaak mooier dan op een stralend zonnige dag.
    Maar..ik heb genoten van jou plaatjes en verheug me alweer op een wandelingetje in de AWD.

    groetjes Ghita

    PS...ik was vrijdag in een regenachtig Blijdorp, de foto's komen nog, veel close ups en binnenfoto's.....

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Ghita,
    Die laatste tip, geen landschapfoto's op sombere dagen, is natuurlijk de simpelste oplossing! Ik zie zelf ook dat een detailfoto dan mooier uitkomt. Maar ja, zulke mooie locaties als het Renbaanveld wil je toch proberen vast te leggen....... Bij goed weer ga ik in ieder geval nog eens, en hoop dan op wat activiteit van de aalscholvers.
    Wat Picasa betreft, ik heb dat pas sinds een paar weken op mijn pc staan, maar heb al wel gezien dat je er heel veel mee kunt. Een uitgebreide handleiding heb ik gevonden op de site van Wilma Karels Natuurfotografie (zie linkje op mijn site). Wellicht dat ik er een beetje gebruik van ga maken, maar het streven om zelf goede foto's te leren maken blijft mijn prioriteit.
    Groetjes,
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen