Een beeldverslag van donderdag 25 augustus, het is mijn eerste vakantiedag en het weer ziet er heel aardig uit, er op uit dus!
Ik kies vandaag voor de Tafelbergheide, gelegen tussen Blaricum en Huizen, en genoemd naar de Tafelberg, het hoogste punt van de Provincie Noordholland
De Tafelberg is een kunstmatige heuvel, waar in de 17e eeuw een stenen oriëntatietafel bovenop
heeft gestaan, niet echt bijzonder om te zien, een glooiing in het landschap, zoals hier boven,
zie ik liever
heeft gestaan, niet echt bijzonder om te zien, een glooiing in het landschap, zoals hier boven,
zie ik liever
De wandeling gaat afwisselend door bos en heide.
In een bosrand ontdek ik iets oranje-roods in het mos, het lijkt me dat het eitjes van een kever of vlinder zijn, maar ik heb het helaas niet precies kunnen uitvinden
Edit:
Het zijn slijmzwammetjes: Glanzend druivenpitje
Slakkenvraat
Veel mensen walgen van zo'n naaktslak, maar ik vind ze toch best het bekijken waard
In de verte graast de schaapskudde
Een struikje witte heide valt behoorlijk op tussen al het paars
Een Lieveheersbeestje, ze zijn zo schattig, ik kan er gewoon niet aan voorbij lopen zonder
een plaatje te maken
Meestal is mijn oog op zoek naar iets bijzonders, maar gewoon een bloem van een braamstruik is het bekijken toch ook best waard
Zwammen duiken overal weer op. Heksenboter valt lekker op in het donkere bos
Op het eerste gezicht een wit vlekje op een tak, dan ga je het nader bekijken en blijken het prachtige minuscule witte sprietjes te zijn. De leuke en toepasselijke naam heb ik kunnen vinden:
'Gewoon IJsvingertje'
In de middag neem ik nog even een kijkje bij de nabij gelegen Groeve Oostermeent, een interessant gebiedje, bestaande uit een hoog- en een laaggelegen deel, waardoor er een grote variatie aan plantjes groeit. Er is ook een oeverzwaluwenwand, dus een locatie om nog eens terug te komen.
In het hoger gelegen deel, 't Harde, vind ik een grote hoeveelheid Zandblauwtjes
Het Zandblauwtje groeit vooral op arme zandgronden
'Jasione Montana'
Het lager gelegen gedeelte van Groeve Oostermeent is nat, hier groeit en bloeit de Klokjesgentiaan volop
De Klokjesgentiaan is tegenwoordig een vrij zeldzame verschijning in Nederland
Het hemelsblauw tussen de paars/roze heide is nog wel een plaatje waard ;-)
Slotwoordje:
Het was weer genieten op deze eerste vakantiedag, inmiddels heb ik al weer de nodige uitstapjes gemaakt, en staan er dus al weer foto's klaar voor een volgend blogje, en dat wordt weer iets héél anders!














