De mooie natuur daagt mij uit om te fotograferen, de wens om goed te leren fotograferen daagt me uit om er steeds vaker
op uit te gaan om te oefenen.
Een heerlijke wisselwerking dus, waaraan ik veel plezier beleef.
Op deze site doe ik verslag van mijn pogingen om wat ik zie zo mooi mogelijk vast te leggen.
Bedankt voor je bezoekje, en mocht je een reactie achter willen laten, dan stel ik dat erg op prijs.

Klik op een foto voor een presentatie in groter formaat en hogere kwaliteit!


donderdag 1 september 2011

Tafelbergheide en Groeve Oostermeent

Een beeldverslag van donderdag 25 augustus, het is mijn eerste vakantiedag en het weer ziet er heel aardig uit,  er op uit dus!
Ik kies vandaag voor de Tafelbergheide,  gelegen tussen Blaricum en Huizen,  en genoemd naar de Tafelberg,  het hoogste punt van de Provincie Noordholland

 De Tafelberg is een kunstmatige heuvel, waar in de 17e eeuw een stenen oriëntatietafel bovenop
 heeft gestaan, niet echt bijzonder om te zien,  een glooiing in het landschap, zoals hier boven,
zie ik liever

 De wandeling gaat afwisselend door bos en heide.
  In een bosrand ontdek ik iets oranje-roods in het mos,  het lijkt me dat het eitjes van een kever of vlinder zijn, maar ik heb het helaas niet precies kunnen uitvinden

Edit:
Het zijn slijmzwammetjes:  Glanzend druivenpitje



Slakkenvraat
Veel mensen walgen van zo'n naaktslak, maar ik vind ze toch best het bekijken waard


 In de verte graast de schaapskudde


Een struikje witte heide valt behoorlijk op tussen al het paars


 Een Lieveheersbeestje,  ze zijn zo schattig,  ik kan er gewoon niet aan voorbij lopen zonder
een plaatje te maken


 Meestal is mijn oog op zoek naar iets bijzonders, maar gewoon een bloem van een braamstruik is het bekijken toch ook best waard


 Zwammen duiken overal weer op.   Heksenboter valt lekker op in het donkere bos


 Op het eerste gezicht een wit vlekje op een tak, dan ga je het nader bekijken en blijken het prachtige minuscule witte sprietjes te zijn. De  leuke en toepasselijke naam heb ik kunnen vinden: 
 'Gewoon IJsvingertje'


In de middag neem ik nog even een kijkje bij de nabij gelegen Groeve Oostermeent, een interessant gebiedje, bestaande uit een hoog- en een laaggelegen deel, waardoor er een grote variatie aan plantjes groeit. Er is ook een oeverzwaluwenwand,  dus een locatie  om nog eens terug te komen.

 In het hoger gelegen deel,  't Harde,   vind ik een grote hoeveelheid Zandblauwtjes


 Het Zandblauwtje groeit vooral op arme zandgronden


'Jasione Montana'


Het lager gelegen gedeelte van Groeve Oostermeent is nat,  hier groeit en bloeit de Klokjesgentiaan volop


De Klokjesgentiaan is tegenwoordig een vrij zeldzame verschijning in Nederland


Het hemelsblauw tussen de paars/roze heide is nog wel een plaatje waard ;-)


Slotwoordje:
Het was weer genieten op deze eerste vakantiedag, inmiddels heb ik al weer de nodige uitstapjes gemaakt, en staan er dus al weer foto's klaar voor een volgend blogje,  en dat wordt weer iets héél anders!