De mooie natuur daagt mij uit om te fotograferen, de wens om goed te leren fotograferen daagt me uit om er steeds vaker
op uit te gaan om te oefenen.
Een heerlijke wisselwerking dus, waaraan ik veel plezier beleef.
Op deze site doe ik verslag van mijn pogingen om wat ik zie zo mooi mogelijk vast te leggen.
Bedankt voor je bezoekje, en mocht je een reactie achter willen laten, dan stel ik dat erg op prijs.

Klik op een foto voor een presentatie in groter formaat en hogere kwaliteit!


dinsdag 6 juni 2017

Zoeken....



Bloemetjes fotograferen,  het lijkt eigenlijk zo simpel,   
maar telkens weer is het een ontdekkingsreisje door de vele mogelijkheden en een zoektocht naar een sfeertje dat me aanspreekt. 

Een paar weken geleden nam ik uitgebreid de tijd voor Daslook:

                            






Bij het uitzoeken van de foto's viel het me op hoe ik vaak te werk ga.
In eerste instantie fotografeer ik van dichtbij,
want het bloemetje is mooi en dat wil ik goed bekijken.







Maar ik wil meer sfeer,  dus ik ga een stapje terug om wat met de achtergrond te kunnen spelen.







 Zoeken en draaien op zoek naar speelser licht,
ja,  nu begint het sfeertje te komen.







Nog  wat meer afstand







De camera houd ik zo laag mogelijk om zowel in voor- en achtergrond veel
onscherpte te krijgen.







Steeds maar weer zoeken naar leuk licht in de achtergrond.







En dan valt het ineens  allemaal samen,  
die vage voor- en achtergrond  én het licht achter de bloemetjes.
Zoektocht voltooid ;-) 



Maar in deze hobby blijf je natuurlijk zoeken.....

Vorig jaar ontdekte ik tijdens een fietstochtje door de duinen een poeltje
waar  Waterranonkel stond te bloeien.
Fotograferen kwam er toen niet van, maar begin mei zocht ik het plekje weer op.
Helaas,  het voorjaar is zó droog :   géén poeltje meer :-(






Maar ik zocht verder, en hoera!  ik vond een ander plekje
en een paar dagen later lag ik samen met Gonnie in de kletsnatte oever van het poeltje.







Leuk spul!  zeker met zo'n druppeltje erbij als extraatje.







Het was vreemd weer,  zwaar bewolkt met af en toe flinke windvlagen
die voor een mooie beweging in het water zorgen.
De Waterranonkel bleef tot onze verrassing ondanks de wind goed op zijn plaats
dankzij het wortelstelsel onder water.







Weer op zoek naar sfeer.... 
Lastig als het licht niet echt meewerkt,
maar tussen de planten door valt er toch wat spannends van te maken.

Eigenlijk wil ik een zonnestraaltje...
Zon op het water kan voor zulke leuke bling-bling zorgen.
Ik houd de lucht goed in de gaten en ja,  
het lijkt erop dat er wat gaatjes in de bewolking gaan vallen.

Ik zoek de andere kant van het poeltje op,
zodat ik tegenlicht heb als de zon er inderdaad even door komt.
Daar is het nóg natter ;-(
Maar ach,  ik zit toch al onder de modder, er kan nog wel wat bij...






En ik heb goed geanticipeerd,
heel even komt er  inderdaad een zonnestraaltje op het water,
mét de bijbehorende bling-bling.






Daarna nog een keer, maar telkens was het moment net te kort
om een goede compositie  met optimale bling-bling te zoeken,  
ik moet het hier maar mee doen ;-)

Volgend jaar gewoon wéér op zoek!



Slotwoordje:
Terwijl ik dit zo opschrijf realiseer ik me dat in al dat zoeken de uitdaging ligt,  vaak ook frustratie natuurlijk,  maar vooral voldoening als een zoektocht in iets moois resulteert.
En daar doe je het voor,  toch?


17 opmerkingen:

  1. Hoi Loes,
    Prachtige serie is het weer geworden! Je hebt weer mooi gespeeld met het licht en de schilderachtige settings.
    Herkenbaar overigens die steeds terugkerende zoektocht, maar dat maakt en houdt het ook zo leuk :-)

    Voor mij springen foto's 5 en 6 er absoluut uit, wat een prachtige composities, heerlijk licht en mooie kleur.
    Maar ze worden op de voet gevolgd door 8, 10, 11 en 12!

    Blijf zo door zoeken! :-)
    Groetjes, Wouter

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je zoek tocht is geslaagd, het er boven op duiken om het bloempje goed te zien, blijft mooi. Alleen met iets meer afstand wordt het gewoon een hele ander soort foto. Prachtig in zijn omgeving, met sfeer van de bladeren en tussen liggende grassprietjes, zal niet makkelijk zijn om tussen de wildernis aan groen iets moois te vinden, het is je zeker gelukt. En een nat pak halen, ach is toch niet erg om met deze toppers thuis te komen..Het is elke keer weer zoeken, wat je ook voor iets mooie op de kiek wilt zetten. Blijven puzzelen..

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi beschreven hoe je zoektocht naar het ultieme beeld verloopt. Ik moet zeggen dat ik de daslook toch een stukje fotogenieker vindt dan de waterranonkel.

    Gr. René

    BeantwoordenVerwijderen
  4. 'Zoekt en gij zult vinden...' en 'Soms zit het mee, maar meestal zit het tegen'. Precies zoals je het beschrijft. En ook 'de aanhouder wint' past wel in dit rijtje. Vooral dat laatste blijkt maar weer, want je hebt toch weer een aantal fraaie platen weten te maken. Mijn voorkeur gaat uit naar de nrs. 5, 6 en 8. Mooie composities. De waterranonkel spreekt mij wat minder aan, hoewel de laatste foto weer wel erg fraai is.
    Groetjes, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel mooi Loes
    het blijft altijd zoeken naar iets anders wat een ander niet heeft mooie serie.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Gaaf hoor Loes...
    mooi dat je ons meeneemt in jou verhaal bij het tot stand komen
    van je foto's..super om te zien dat je steeds meer afstand neemt van het plantje
    voor de sfeer! prachtige foto's heb je van de Daslook, maar
    ook het ranonkeltje zorgt voor mooie sfeerfoto, knap gedaan weer, dikke
    complimenten voor je vakwerk!

    lieve groetjes Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Super mooie en creatieve foto's! Heel leuk om te zien.
    Groetjes Senna

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtige serie van de daslook waarbij 4 en 6 mijn favorieten zijn. Ik heb zelf dichtbij huis een daslookgebiedje, en ik weet hoe lastig het is om dat te fotograferen, ik zie bij jou weer wat inspirerende beelden, meenemen voor volgend jaar.
    Van de waterranonkel vind ik de eerste , met spiegeling het mooist
    groetjes Ghita

    PS: zijn er nog reeën te zien op het boekweitveldje bij jou in de buurt?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het blijft toch en kunst om het onderwerp met een passende voor- en achtergrond mooi in beeld te krijgen. Die kunst versta je inmiddels wel, want je laat opnieuw een heleboel prachtige platen zien.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ha Loes,
    Ik geniet altijd volop van je schitterende blogs, en nu ook weer zijn de foto's van de daslook juweeltjes, waar je verwonderd naar kijkt, omdat je weer denkt, hoe is het mogelijk dat iemand het daslook zo feeëriek kan doen overkomen.... Maar die waterranonkel pfffft daarmee heb je echt getoverd. Beeldschoon!
    Fijn weekend, '
    groetjes, Mari

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hai Loes,

    De manier hoe jij begint is waarschijnlijk zoals velen altijd macro-foto's maken. Daar ben je nog net teveel "amateur" voor. Je begint uit enthousiasme en dus dichtbij en daarna krijgt de professional de overhand en ga je in de ver-gevorderde-stand verder. Het zal je niet verbazen da tik de foto's waar je de meeste afstand hebt het mooist vind. Daar komen jouw kwaliteiten het best tot z'n recht. Mooi een onderwerp scherp in beeld en de rest mooi onscherp en met het juiste licht. Complimenten hoe je dat doet en daar onderscheidt je je ook mee.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hallo Loes,

    Wat een mooie blog heb je met prachtige foto's. Ik kwam het toevallig, via via tegen, via een andere blog.
    Ik herken dat heel goed de zoektocht naar hoe de juiste foto te maken, maar dat is inderdaad ook het mooie van fotografie denk ik.
    groetjes,
    Els (http://www.pixelshoot.eu)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Het zijn weer ware kunststukjes Loes, deze technieken heb jij toch wel heel erg goed onder de knie. Alles wijkt duidelijk af van de standaard en dat maakt het oo zo bijzonder. Het spelen met de onscherpte vind ik heel mooi, maar toch gaat in deze serie mijn voorkeur uit naar nr. 11, heel sober en ingetogen, maar ook heel subtiel en rustig.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Mooie romantische serie, Loes. Nummer 10 vind ik de mooiste foto, vanwege het licht, de lichtheid en de golfjes kloppen hier. Ook de laatste 4 platen mogen er zijn! Top! Gr Jody

    BeantwoordenVerwijderen
  16. The blog are the best that is extremely useful to keep.
    I can share the ideas of the future as this is really what I was looking for,
    I am very comfortable and pleased to come here. Thank you very much!
    ตารางบอล

    BeantwoordenVerwijderen