De mooie natuur daagt mij uit om te fotograferen, de wens om goed te leren fotograferen daagt me uit om er steeds vaker
op uit te gaan om te oefenen.
Een heerlijke wisselwerking dus, waaraan ik veel plezier beleef.
Op deze site doe ik verslag van mijn pogingen om wat ik zie zo mooi mogelijk vast te leggen.
Bedankt voor je bezoekje, en mocht je een reactie achter willen laten, dan stel ik dat erg op prijs.

Klik op een foto voor een presentatie in groter formaat en hogere kwaliteit!


donderdag 9 maart 2017

Naar Texel



In de Krokusvakantie stond er weer eens een leuk tripje op het programma:

Samen met Gonnie en Yvonne gezellig een paar dagen naar Texel, waar we ons eens willen gaan bezighouden met landschappen, iets waar wij ons als 'macro-meisjes'  niet zo heel vaak aan wagen, een echte uitdaging dus!







Altijd is het dan spannend wat het weer gaat doen...  het zag er allemaal niet echt best uit,
maar goed,  wisselvallig weer kan prachtige dreigende luchten opleveren,  
dus als de regen maar een beetje meevalt zijn we al lang tevreden.






Maar het begint nat :-(
Terwijl we in Den Helder op de boot wachten fotografeer
ik de kletsnatte autoruit.






Eenmaal aan boord is ook alles nat,
maar zie,  het wordt lichter!!







We laten de wolken in Den Helder achter en varen een blauwe hemel tegemoet







en natuurlijk fotograferen we meeuwen! 







Land in zicht!
Yeah!   we krijgen meteen weer zo'n lekker 'Eilandgevoel'. 


We zijn aan de vroege kant maar mogen al in het huis dat we gehuurd hebben.
Dat ziet er prima en comfortabel uit, fijn.
Dan is het tijd om boodschappen te doen en ons gezellig te installeren
en intussen maken we plannen voor onze eerste fotosessie, de zonsondergang.
We besluiten naar de Slufter te gaan, groothoeklens en filters mee,
we zijn er klaar voor!






Onderweg naar de Slufter zien we het licht al steeds mooier worden,
maar ook zien we een dikke wolkenband aan de horizon verschijnen 
en helaas,  die wordt steeds dikker en dikker.
Eenmaal bij de Slufter hebben we nog net een paar minuten een beetje licht
en toen het ging uit :-( 







Je hoopt dan dat het toch nog even een beetje open trekt, maar dat gebeurde niet.
Ach,  dan zo maar even wat oefenen met groothoek en lange sluitertijd...
't Werden saaie plaatjes, dus in de nabewerking maar een beetje opgepept.

En morgen in de herkansing?

Wat zal de vroege ochtend ons brengen?
We bekijken alle weersites maar die spreken elkaar natuurlijk weer tegen.
We zien het wel....
en hoera, als we om 6 uur opstaan ziet het er niet verkeerd uit,
dus inpakken en wegwezen, naar het Haventje van de Cocksdorp.






Helaas geen mooie rozerode ochtendlucht waar we natuurlijk wel op hoopten,
maar gelukkig wel wat wolkjes aan het zwerk en toen de zon eenmaal opkwam 
verscheen er nog een klein beetje kleur. 







 Het was allemaal net genoeg om even heerlijk met
de filters en lange sluitertijden te spelen,
echt leuk speelgoed hoor ;-) 



's Middags gaan we het strand bij de Vuurtoren verkennen,
uiteraard gaan de fotospullen mee, maar van fotograferen
komt niet veel terecht, want de zon schijnt volop
en het licht is totaal niet geschikt.
We fotograferen dan maar ons zelf in een poeltje, zie de openingsfoto,
en we hebben daarbij vreselijk gelachen!


Maar ja,  de Vuurtoren moet toch ook wel even gekiekt worden,
maar die foto's werden door het ongunstige licht toch wel heel erg saai ;-( 






Tegen mijn gewoonte in ben ik daarom maar eens flink gaan nabewerken,
nu lijkt het net of we al wat warm licht hadden.....







terwijl dat er midden op de middag dus echt niet was ...
Dubieuze praktijken ;-) 


Tegen zonsondergang staan we weer op het strand
en dan gebeurt er hetzelfde als de vorige avond:
Aan de horizon trekt het  helemaal dicht :-(
Tijd voor spoedoverleg, waar kunnen we nu nog iets aardigs doen?
De keuze valt op Kaap Noord en zo snel we kunnen rijden we daar naar toe.






Goede beslissing.
Door het hoogtij staat de steiger voor een grootste deel in het water
en in de lucht zit nog net een klein beetje kleur van de zon die 
achter de wolken ondergaat.
Met onze waadpakken aan kunnen we een eind het water in lopen, 
dat is toch echt ideaal!







Bij de Vuurtoren  had ik het al over "dubieuze praktijken'.
Nou, ik moet bekennen dat ik hier echt de waarheid verdraaid heb,
het prachtige licht links was er namelijk - helaas -  niet.

Over het resultaat ben ik wel tevreden, maar het blijft toch 'vals spelen'.
En het zet me aan het denken:
Als je zo gemakkelijk kunt manipuleren,  
hoe vaak gebeurt dat dan zonder dat je het weet?






Deze laatste foto is niet gemanipuleerd maar is gewoon een foutje ;-)
Tijdens een belichting van 20 seconden heb ik camera en statief per ongeluk iets verplaatst.
Het resultaat vond ik eigenlijk wel verrassend,  beetje spooky,



Slotwoordje:
Het slotwoordje  betekent nog niet het einde van het Texel-uitstapje.
Wordt dus binnenkort vervolgd....


17 opmerkingen:

  1. Hoi Loes, heerlijk en gezellig naar Texel. En gelijk meeuwen om in de stemming te komen. Ze staan er leuk op met die wolkjes. En zo achter het glas staan jullie er ook leuk op, erg grappig gedaan! foto 9, 14 en 15 vind ik de toppers van deze blog! Of het nou "echt"is of niet. Het resultaat is bijzonder mooi!
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooi verhaal, zit weer helemaal in. En je laat door een beetje "vals" spelen mooie foto's zien. Het was genieten in ons poeltje, jammer dat we geen bad eentjes bij ons hadden. Het vroege opstaan en de mooie avonden hebben we goed benut. Kijk uit naar het vervolg..

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit eerste deel ziet er al fantastisch uit.Prachtige landschapsfoto's.
    Ben benieuwd of er in deel 2 ook vogels zitten, want die meeuwen uit deze blog vind ik ontzettend leuk.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een super serie, Loes. Die landschappen heb je -ondanks het niet zo vaak doen- erg mooi geschoten. Al dan niet nabewerkt. Ik doe het je niet na. 9, 10, 13 en 15 vind ik echt fantástisch! Je opmerking over het feit dat je vaak niet weet of er heftig is nabewerkt deel ik met je. Maar de wereld verandert. Op de fotoclub worden we zelfs gestimuleerd om elke foto flink te bewerken. Vogels inplakken is daar ook geen probleem. Terwijl ik toch dacht dat we fotografen waren i.p.v. beeldbewerkers. Tja .... Ik heb genoten van je serie en je verhaal. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi Loes! Leuke plek voor een lekker weekendje
    Of een weekje om lekker even uit je comfortzone te gaan!
    Mooie serie geworden, waarvan veel plekjes mij vaag bekend
    voorkomen!
    Prachtig de foto's van de meeuwen en de LE foto's prima
    Gelukt! Mooie serie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja daar kan je je helemaal uitleven heb ik gehoord als alles meezit hopen wij er in het najaar een bezoek te gaan brengen, maar dit is wel heel mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een nieuwe dimensie aangeboord?! Ik kan me nog herinneren dat tijdens jullie verblijf aan de Opaalkust vroeg opstaan niet op het programma stond ;). Qua resultaat zeer de moeite waard geweest! Goed gelukt die vliegende meeuwen!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Tja, die regen is niets, maar met strakblauwe luchten kan je fotografisch ook weer niets... Gelukkig is het op de Waddeneilanden vaak flink wisselvallig, zit er altijd wel een paar mooie momenten bij.
    Je meeuwenfoto's zijn een lekker binnenkomer, en ook de landschappen zijn mooi wijds. Vooral 8 spreekt mij aan (ook al is die wat opgepept) :-)
    Ook 13 vind ik fraai geworden, mooi die enorme blauw-tint.

    En ach, waarom zou wat bewerking dubieus zijn?
    Wel als je pretendeert en beweert dat de foto een natuurgetrouwe weergave is van wat je gezien hebt. Maar niet als je dit gewoon laat zien als een foto die jij mooi vindt, of een beeld dat bij jou op dat moment zo over is gekomen.

    Wanneer kunnen we de rest verwachten? :-)

    Groetjes, Wouter

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Er zitten echte juweeltjes tussen hoor. Dubieus of niet, het eindresultaat is wat telt. En je eindresultaat, wel, dat mag zeker gezien worden ! De lange sluitertijd foto's van die steigers in Kaap Noord zijn zalig mooi !

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Als ik dit zo zie, krijg ik ook weer zin in een weekje Texel, of een ander Waddeneiland. Jammer dat het weer (het licht) niet zo meewerkte. Maar je hebt nu wel een prachtige foto van je natgeregende autoruit. Ik vind het -
    serieus - een mooie binnenkomer. De zeeschapjes vind ik toch wel geslaagd hoor, in ieder geval 3 van de 4. Die met de paaltjes centraal vind ik wat minder, hoewel het (kunstmatige) licht daar wel weer mooi is. Dat zgn, vals spelen gebeurt denk ik meer dan je denkt, soms bij het overdrevene af. En dat is bij jou i.i.g. niet het geval. Mag zo best hoor, ik doe het ook wel eens...
    Groetjes, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Loes,
    Een leuke startfoto, ik denk dat jullie zelfs nog wat dieper in het water hadden kunnen zitten :-).
    Van de landschapsfoto's vind ik 10, 13 en 14 het mooist. Dat je wat manipuleert met de nabewerking is volgens mij iets wat op grote schaal gedaan wordt. Uitsnijdingen bijvoorbeeld wekken de indruk dat de fotograaf veel dichter bij zijn onderwerp is geweest dat in werkelijkheid het geval was. Maar zeg nou zelf, het gaat toch vooral om wat je fotografeert? Natuurlijk mag iedereen daarna kiezen voor uitgebreid nabewerken maar persoonlijk vind ik dat er een groot verschil tussen een goede fotograaf en een goede photoshoppper.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een lekker gek begin van je blog: onze Picture-Girls foto zet de toon, het beregende autoraam en de reflectie op de boot zijn goede opvolgers. Ik blijf hem erg mooi vinden die foto van ons drieën. Jammer van de avond in de Slufter en de ochtend in De Cocksdorp, wat hadden we graag een spectaculaire zonsondergang en zonsopkomst gehad.Maar het waren goede oefenmomenten en de Cocksdorp resultaten mogen er wel zijn.Net als de Kaap Noord foto's. De over de top bewerking past wel goed bij het beeld.Ik heb meer moeite met de laatste ;-)
    Heerlijk om jouw verhaal en foto's te zien.
    Groetjes, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hai Loes,

    Jammer dat we elkaar net gemist hebben, want ik had graag een paar uurtjes met jullie op stap gegaan. Als ik jouw serie zo bekijk, is het net of je fantastisch weer hebt gehad. Ik heb het vermoeden dat ik nog beter weer had dan jullie. Toch knap dat je dan zo'n serie hebt weten te maken met nummer 7 als hele fraaie. Ook de twee foto's van het haventje zijn erg mooi. Dat waren de beelden waar ik ook naar op zoek was, maar door het slechte weer dus niet gevonden heb. Ik denk ook dat ik dat niet kan doen zonder grijsverloopfilter als ik jouw serie zo bekijk. Ik ben benieuwd naar de rest van je foto's.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Loes
    geweldige serie is dit.
    ik had wat problemen met mijn blog ik heb nu een nieuwe blog hermanversteeg.blogspot.com
    ik hoop dat je je weer aanmeld op mijn blo dan kan ik je weer volgen.
    met vriendelijke dank Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Mooie reeks foto 9 is mijn favoriet

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat weer een fijn blog om te lezen en te bekijken Loes en je bent weer flink creatief geweest. Grappig de openingsfoto en ook nog een mooi geheel met de vuurtoren op de achtergrond. De mooiste foto's uit de serie vind ik foto 7, 8,9 en 10 allemaal foto's met een mooie sfeer. Maar de hele blog is boeiend om te bekijken en zeker oo om te lezen.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Die nabewerking is dan niet helemaal natuurgrtrouw, maar je hebt het wel heel mooi gedaan. Soms worden de kleuren zo overdreven, maar dat is hier beslist niet het geval. Het kijkt allemaal heel prettig en de foto's knappen er een stuk van op.
    De vogels zijn heel leuk en jullie zelf natuurlijk ook.
    Mooi blog.
    Groet, Elly

    BeantwoordenVerwijderen