De mooie natuur daagt mij uit om te fotograferen, de wens om goed te leren fotograferen daagt me uit om er steeds vaker
op uit te gaan om te oefenen.
Een heerlijke wisselwerking dus, waaraan ik veel plezier beleef.
Op deze site doe ik verslag van mijn pogingen om wat ik zie zo mooi mogelijk vast te leggen.
Bedankt voor je bezoekje, en mocht je een reactie achter willen laten, dan stel ik dat erg op prijs.

Klik op een foto voor een presentatie in groter formaat en hogere kwaliteit!


donderdag 16 juni 2016

Steenuiltjes

Een enthousiast telefoontje van Gonnie: 'Heb je die mooie Steenuiltjes op Facebook gezien?  
Ik heb geïnformeerd bij Hans Menop  en kan daar op zondag een schuilhutje huren!  Zin om mee te gaan?'
Nou, ik had die Steenuiltjes in een mooie landelijke setting inderdaad ook gezien en bewonderd,  dus over mijn antwoord hoefde ik niet lang na te denken!







We zijn van 4 tot 9 uur welkom en dromen natuurlijk van mooi avondlicht.
Hoe anders kan het lopen....  
Buienradar laat tussen 4 en 7 zware buien zien, en inderdaad,  
we arriveren in de stromende regen,  het gaat zo hard dat we eerst 
een poos in de auto blijven wachten.
Weer buienradar bekijken... ziet er weinig hoopvol uit :-(
Maar we geven de moed niet op,  als het even iets minder hard regent installeren 
we ons in de schuiltent, en dan... wordt het om een uur of 5 droog en het blijft droog!
Moraal van het verhaal:  Vertrouw niet op Buienradar!







Vanaf een uur of  half 7 laten de uiltjes zich zien.
Tot die tijd hebben we uitgebreid de mooie landelijke setting kunnen bewonderen.
Een kleine boomgaard met hoog gras, boterbloemen en klaprozen,
met daarin o.a. een fotogeniek oud hek.







Dat hek blijkt wel de meest favoriete plek van het Steenuiltje te zijn.







Maar af en toe zit er eentje in de walnotenboom.
Daar zit ook de nestkast met vier jongen.
Helaas heb ik van de jongen geen mooie foto's kunnen maken,
bovenop de nestkast vond ik bij nader inzien toch niet zo geslaagd,
en het moment dat er eentje op een tak zat heb ik gemist.
Zo'n plaatje valt bij Gonnie wel te bewonderen.
En nog meer mooie foto's,  dus zeker even kijken!








Ook de eerste keer dat er muis gevangen wordt  mis ik,
maar hoera,  de tweede keer keer is gelukkig wel raak!








En als je dan snel terugkijkt en ziet dat de oogjes scherp zijn, dan ben je blij!
Tja,  de muis is minder blij natuurlijk  :-( 








Pas later landt het Steenuiltje een paar keer op het paaltje bij de klaprozen







en op een ander paaltje met boterbloemetjes in de achtergrond.







Door de camera net even wat anders te richten pak ik hier ook een paar klaprozen mee.







Als er dan ook een Gekraagde Roodstaart op het zelfde paaltje landt,  
dan is dat een hele leuke bonus!



Slotwoordje:
Dat mooie avondlicht waar ik van droomde,  dat was voor ons niet weggelegd, maar we waren al lang blij dat het droog bleef en het licht was zeker niet slecht.  
Het was dan ook een geslaagd avontuur,  met mijn hartelijke dank aan Hans Menop  voor de geboden mogelijkheid en gastvrijheid.  Ik kom volgend jaar graag weer terug!

21 opmerkingen:

  1. Hoi Loes,
    Pffft kwijlen!!!! wat een schitterende platen! allemaal zo mooi met boterbloemen en klaprozen en mooie hekjes en allemaal mooi scherp in super setting. En leuke bonus. Die twee met de gevangen muis zijn wel heel erg gaaf!
    Super. Hier heb ik heel erg van genoten,
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Loes,
    fantastische Bilder, das mit der Maus im Fang ist der Hammer
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Loes, O maar jij bent ook lekker snel. Het is zo'n heerlijke serie die wil je gewoon vlug plaatsen. Je steenuiltje in de notenboom vind ik erg mooi. die heb ik dan weer niet omdat ik tevergeefs zat te wachten op de landing van de uil op het uiteinde van het hek. Leuk de fronsende blikken bij nr 3 en 4, je kunt ze bijna horen denken. Volgend jaar terug vind ik een prima idee!
    Groetjes, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtige serie, Loes.
    De frisgroene achtergronden maken de platen helemaal af. Tussen de klaprozen is helemaal super.
    Gelukkig maar, dat buienradar soms te pessimistisch is.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Desondanks: fantastische plaatjes van mijn favoriete vogel!

    Gerrit

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Tjonge....dit is genieten!!
    wat mooi Loes, prachtige settingen, met en zonder hap..
    die met de klaprozen blijft mij favo!
    fantastische blog!!

    Lg. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Loes,
    Dat is een bijna ideale plek om steenuiltjes te fotograferen. Je zit op een gunstige plek en krijgt mede daardoor een prachtige achtergrond. Het is duidelijk de moeite waard geweest om daar helemaal naartoe te rijden.
    Ik vind het een hele mooie serie.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Loes
    Een serie om van te genieten, heel mooie opnamen.
    Groeten Bets

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dag Loes. Wat een prachtige serie foto's. Heerlijk om zo te kunnen meegenieten! Rineke

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Tjonge jij hebt al net zo'n schitterende serie gemaakt als Gonnie. Hans Menop heeft natuurlijk gezorgd voor een prachtige setting maar je hebt het ook wel optimaal benut vind ik.
    Echt stuk voor stuk prachtplaten, compliment!
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hai Loes,

    Het nadeel van zo'n superplek is natuurlijk dat je overal dezelfde soort foto's tegenkomt. Ik ken dit plekje al wat langer en ook toen al hield het mij tegen om er naartoe te gaan. De kunst is dan om toch een paar onderscheidende of gewoon superplaten te maken, waarmee het idee van "Weer die Menop-uilen" kunt laten verdwijnen. De eennalaatste foto van Gonnie was zo'n onderscheidende en jij hebt de twee superplaten. Tsja, die muis geeft zo'n foto zoveel extra's en helemaal wanneer die muis heerlijk in het scherptegebied ligt. Echt top en alleen die foto maakt zo'n trip al goed. Opvallend trouwens hoe goed jouw fotografie-set is. Heerlijke scherpte, maar niet overdreven zodat het kunstmatig overkomt. Ze zeggen altijd dat de fotograaf het belangrijkst is voor een mooie foto, maar met goede spullen is de slagingskans vele malen groter op een topplaat. Daarmee kun je toch echt die laatste stappen maken. Fantastisch gewoon.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooi hoor, die gekraagde roodstaart! Lekker veel mooie omgeving erbij. De uiltjes zijn natuurlijk ook prachtig, zij hij ietwat jaloers ;-)
    Waarom liggen die leuke hutten toch allemaal aan het eind van de melkweg... ? Dit is wel een plekje om te onthouden als ik eens in de buurt ben. Dankzij jullie weet ik nu bij wie ik moet zijn.
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Geweldige serie van de uiltjes. Kan je iets meer vertellen over waar, wat kost het en wie moet daarvoor aanschrijven. Ik heb al eerder iemand hierover geschreven, maar voor sommige collega's is het geheim? of gewoon egoisme om iets los te laten.
    Vriendelijke groet, Peter
    vandenbos95@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Prachtige serie van deze uitjes.
    Vooral het landelijke is geweldig.
    Dit zijn echt jaloersmakende foto's hoor Loes.
    Schitterend gewoon!

    Groetjes,
    Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Loes,

    Zo nu en dan fotograferen vanuit een vogelhut is leuk, maar je loopt het risico van veel dezelfde foto's Het is lastig om dan nog met iets origineels thuis te komen. Maar het is je hier aardig gelukt, Het uiltje in de walnotenboom is al een hele fraaie, maar die met de muis is echt heel mooi, ook al is hij dan als voer aangeboden. Vooral de tweede omdat de ogen van de uil en de muis zo dicht bij elkaar zitten. Mooie setting ook met het fluitenkruid rond die paal.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  16. dat buienradar er wel eens naast zit weten dat is niets nieuws, en gelukkig zaten ze er dit keer ook weer naast. Ondanks alles is het een mooie serie geworden. Jammer dat de kleintjes nog niet zo fotogeniek zijn, maar met de mooie setting van het gebiedje zijn de foto's zeer geslaagd. Vooral met de klaprozen en de boterbloempjes een vrolijk geheel.

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Prachtige serie, in een inderdaad erg fraaie setting!
    De foto's met de muis zijn natuurlijk helemaal de kers op de taart :-)

    Groetjes, Wouter

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik heb al vele serie uiljes voorbij zien komen. Allemaal even mooi en in een prachtige setting. Toch vind ik het jammer dat er zo massaal naar toe gegaan wordt. Je gaat dan al snel denken: Óh, weer een steenuil. En dat terwijl je foto's prachtig zijn! Vat dit dan ook niet op als persoonlijke kritiek, maar meer als een opmerking in het algemeen. De grote hoeveelheid foto's doen de individuele fotograaf onrecht.

    Gr. René

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Erg goed gelukt, Loes! Wat een prachtige plek om er lekker op los te kunnen schieten! Gr Jody

    BeantwoordenVerwijderen