De mooie natuur daagt mij uit om te fotograferen, de wens om goed te leren fotograferen daagt me uit om er steeds vaker
op uit te gaan om te oefenen.
Een heerlijke wisselwerking dus, waaraan ik veel plezier beleef.
Op deze site doe ik verslag van mijn pogingen om wat ik zie zo mooi mogelijk vast te leggen.
Bedankt voor je bezoekje, en mocht je een reactie achter willen laten, dan stel ik dat erg op prijs.

Klik op een foto voor een presentatie in groter formaat en hogere kwaliteit!


zaterdag 9 januari 2016

Wimperzwammetjes


Pakweg twee jaar geleden vond ik voor het eerst Wimperzwammetjes, natuurlijk maakte ik er foto's van, maar die belandden in de prullenbak, omdat ik het toen niet voor elkaar kreeg om deze kleine zwammetjes  goed te fotograferen.
Gistermiddag was ik op Landgoed Elswout weer op zoek naar die leuke slijmzwammetjes, en viel mijn oog op takken met oranje vlekjes. Gauw even kijken wat dat mag zijn, en oh wat leuk.....  een heleboel  Gewone Wimperzwammetjes!






Op het eerste gezicht lijken het alleen maar oninteressante  platte schijfjes,
pas door de lens zijn die kenmerkende wimpers te zien.
Leuk speelgoed om even lekker mee te zoet te zijn!








Ik had de complete set tussenringen tussen macrolens en camera zitten,
en heb de fullrame-camera op de zgn. cropstand gezet.
Hierdoor kon ik een flinke vergroting bereiken.
Deze foto is naderhand niet verder uitgesneden.








Ook deze foto is het volledige beeld.
( Nou ja, welbeschouwd is het natuurlijk wel een crop )
Thuis zag ik dat er links zo'n grappig springstaartje zit,
als je dan bedenkt dat het Wimperzwammetje zo'n halve centimeter meet.
dan is het meteen duidelijk dat een Springstaartje echt piepklein is.








Sinds ik met mijn neus  wat vaker in dit miniwereldje duik,
heb ik al meerdere keren geprobeerd die Springstaartjes te fotograferen.
Maar altijd waren ze onscherp en/ of bewogen.
Ook nu deed ik weer een poging,  nog steeds geen wereldplaat,
maar tot nu toe de beste.
Ze hebben camouflagepakjes aan ;-)








Terug naar de Wimperzwammetjes.
Door te spelen met diafragma en standpunt heb ik geprobeerd
wat minder registerende plaatjes te maken.
Ik vind hier de zachte voor- en achtergrond wel geslaagd.








De automatische witbalans gaf een heel eigen kijk op de kleuren in het bos.
Natuurlijk valt alles te veranderen, maar eigenlijk vond ik het warme oranje
en koele blauw wel leuk contrasterend.








Nog minder scherptediepte.
Ik heb wat twijfels over het resultaat,
maar de zachte kleurtjes kunnen me wel bekoren.
Ach,  je moet toch eens wat proberen nietwaar ;-)



Slotwoordje:  
De slijmzwammetjes waarvoor ik op pad ging kon ik niet vinden,  maar deze Wimperzwammetjes vind ik minstens zo leuk!  
En toen ik aan het eind van de middag de camera per ongeluk wat te laag richtte, zag ik aan de onderkant van de tak.....  
ja juist,  slijmzwammetjes!
Dáár moet ik de volgende keer dus zoeken ;-)




20 opmerkingen:

  1. Wat heb je die kleine zwammetjes er mooi op staan, wat zijn ze leuk. De foto's 1 en 2 vind ik het mooiste, knap werk hoor om dat scherp te krijgen, en dat ieniemienie springstaartje vind ik ook heel geslaagd. Bij de laatste foto vind ik het grijze vlak rechts op de voorgrond iets te groot, bij de foto erboven is het toch wat minder aanwezig en trekt het zwammetje de aandacht, bij de laatste foto word ik toch meer naar het grijze vlak getrokken.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb er nog nooit van gehoord en ze ook nog nooit gezien (op foto of in het echt), maar wat zijn ze klein, leuk en fotogeniek :-)
    De combi van oranje met blauw werkt erg goed! En knap dat je ze met alle tussenringen en cropstand zo scherp hebt weten te fotograferen.
    Foto 1 vind ik erg leuk vanwege het overzicht en de "botsende" zwammetjes. En 6 en 7 vind ik erg geslaagd, vanwege de kleuren en mooie onscherpte.

    Groetjes, Wouter

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Grappige zwammetjes. En erg mooi gefotografeerd.
    Groetjes Senna

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Loes,

    Heb weer wat geleerd vandaag, nog nooit van wimperzwammetjes gehoord,
    laat staan dat ik ze ooit gezien heb!!
    wat gave kleine zwammetjes! weer op allerlei manieren door jou gefotografeerd
    en in de ieniemienie wereld ben jij de beste vind ik..;-)
    super mooie platen, geweldig gedaan.
    Je hebt zelf een springstaartje gespot en vastgelegd...op Zoom
    is dat op het moment een soort van virus...
    prachtig in beeld gebracht..
    complimenten voor je pracht blog!

    Lg. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Al lijk je dan niet 100% tevreden tre zijn, dit is toch een serie die best het aankijken waard is hoor, Loes. Ik heb er vanmoregen ook even mee gestoeid, maar kwam al gauw tot de conclusie dat dit niet bepaald de makkelijste zwammetjes zijn om er iets anders dan registrerend plaatjes van te maken. Al helemaal niet met de Raynox erbij. En ook niet omdat ze op een vrij dikke stam zaten, waar niet veel te manipuleren was....Ik heb met de macro alleen er wel eens mooiere plaatjes van gemaakt. Misschien nog maar eens proberen...
    Groet. Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hooi Loes
    Wat heb je die kleine zwammetjes er mooi op staan ik heb ze nog nooit gezien maar ik geniet elke keer weer van die aparte manier van fotograferen van jou ik blijf het knap werk vinden.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtige reportage/blog over een natuurkleinood maar toch zo mooi (y)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuk, Loes, om jouw ontdekkingsreis in mini-ieniemienieland te volgen.
    Je ontdekt een hele nieuwe wereld. Zo knap, dat je er mooie foto's van kan maken. De eerste 3 vind ik echt supermooi.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. volgende keer de mascara mee nemen, een beetje extra zwart op de wimpers, wow, dat zal er vanaf knallen. Even zonder dollen, ze zijn prachtig om te zien. Wat is het miniwereldje toch mooi. Een heel mooi begin voor 2016.

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Loes,
    Werkelijk prachtig zoals je ze hebt gefotografeerd. Hoe kleiner hoe lastiger om voldoende scherptediepte te krijgen en toch is het haarscherp (haha). En zoals het licht valt op en door die kleine schoteltjes. Ik krijg ook zin in die tussenringen! Je zou denken dat je wel lensfouten of zo zou krijgen maar het ziet er perfect uit.
    Groet, Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik heb nog nooit van wimperzwammetjes gehoord.....maar ik snap wel waarom ze zo heten!
    Weer wat geleerd door een paar prachtige foto´s!

    Groet Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heel mooi gefotografeerd ik weet hoe moeilijk het is :)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Leuk toch altijd. Met macro/micro fotografie lijken dit enorme objecten. 't Is maar goed dat je de afmetingen erbij hebt gezet, Loes. Ze zijn mij nooit opgevallen, maar ik moet dus meer "micro kijken". Een prachtige serie met hele mooie softe kleuren. Knap werk weer. Je foto's zijn niet alleen mooi in softheid, maar ook nog eens fantastisch scherp en mooi van compositie. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Loes wat een geluk dat je deze leuke zwammetjes vond. Ik ken ze van blogs en heb ze helaas nog nooit zelf gevonden. Een prachtige combinatie het warme oranje en het koele blauw. Vooral in de eerste foto komt dat goed uit. Dat vind ik trouwens een hele mooie. Door kleur, maar ook door compositie. Ik vind dat je het springstaartje er heel goed op hebt staan. Knap werk, want ze zijn niet alleen klein maar ook snel.
    Jij hebt je weekend weer goed en succesvol besteed.
    Groetjes, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Loes,
    Ik heb ook heel wat wimperzwammetjes op de foto gezet. Als er een nachtje vorst overheen gaat worden ze soms wit (misschien leuk om ze dan nogmmaals op te zoeken) En het zijn echt wimpertjes en oh zo klein. Je foto's zijn prachtig!! Haarscherp ;-))
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Loes,
    Verbazingwekkend wat je hier tevoorschijn tovert. Ik heb dit soort zwammetjes nog nooit gezien, in ieder geval niet bewust. Het blijft toch een kunst om ze te vinden en dan ook nog mooi te fotograferen. Heel knap gedaan.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Zoals je weet ken ik de wimperzwammetjes ook en heb ze dzelfs in mijn eigen tuin. Deze schitterende reeks van jou inspireert me bijzonder om ze zelf ook nog eens weer te fotograferen.
    piepklein zijn ze, maar wat heb je er mooie opnamen van gemaakt, compliment!
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hai Loes,

    Prima combinatie van scherpte en onscherpte in je foto's. Het is nu zowel registrerend als kunstzinnig.
    Dit is toch wel een onderwerp dat zich daar uitstekend voor leent vanwege de grootte. Erg knap dat je met al die kunstgrepen, zo fraai hebt weten vast te leggen. Super hoor. Nummer 6 vind ik de mooiste van de serie. Vooral de kleurencombinatie maakt deze foto zo fraai.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat bijzonder zeg die wimperzwammetjes, ik heb ze nog nooit gezien maar wellicht ben ik er argeloos aan voorbij gelopen. Wat dat betreft is er wel weer een wereld voor je open gegaan met die tussenringen. Mooie verhouding tussen scherpte/onscherpte en verrassend mooie kleuerencombinaties. Mijn voorkeur gaat naar foto nr. 6.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoi Loes,
    ik heb ze ooit een keer gezien en gefotografeerd hier in het Robbenoordbos maar die kunnen zo de prullenbak in als ik hier naar deze prachtige opname kijk. Werkelijk ontzettend mooi zijn deze exemplaren en die kleuren zijn werkelijk een lust voor het oog. Prachtige serie en echt een heel dik compliment.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen